• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

Mazda se neobejde v budoucnu bez elektrifikace, vyvíjí i vlastní hybrid

Elektrifikace v rámci automobilek? To je tenký led – buď se uchytíte, nebo ne. Své o tom ví například koncern Volkswagen, který vše vsadil na jednu kartu, ale znatelně se mu nedaří prorazit. Japonské značky včetně Mazdy byly však zdrženlivé a vyčkávaly, jak se situace vyvine. Při nedávném uvedení CX-80 na domácí trh se automobilka rozpovídala o tom, jaké má budoucí plány ohledně elektrifikace.

Dočasná výpomoc Toyoty​


Současné elektrifikované portfolio v USA čítá plug-in hybridní modely CX-70 a CX-90, kdežto na starém kontinentu jde o plug-in hybridní CX-60 a CX-80. Lze namítnout, že mezi elektrifikované modely lze zařadit ještě mild hybridní řadové šestiválce, ale neřadí se tam. CX-80 je čtvrtým a zároveň posledním představeným SUV jakési řady Large Product Group.

mazda_cx-50_awd_hybrid_059e055709720705.jpg
Mazda CX-50 Hybrid

Nyní Mazdě schází plnohodnotný hybrid – v podstatě ten, který užívá značka Toyota, resp. Lexus, ve svých modelech a je s ním úspěšná. Jelikož Mazda úzce spolupracuje s Toyotou, využije dočasně její hybridní techniku, konkrétně z RAV4, do vlastních modelů. První vlaštovkou je již představená CX-50 Hybrid, která se začne co nevidět prodávat na severoamerickém trhu.

Vlastní hybrid již brzy​


Sdílení hybridu s Toyotou není na věčnost, což potvrdilo i samotné vedení automobilky během uvedení CX-80 na domácím trhu. Mazda totiž vyvíjí vlastní hybridní systém, který má debutovat v nové CX-5 během příštího roku. Takže automobilka má vyřešenou otázku hybridu, ale ještě se musí zaměřit na čistě elektrická vozidla.

Vznik divize e-Mazda​


Kdo dokáže vyvinout automobil se spalovacím motorem, neznamená, že zvládne vyvinout elektromobil. Proto Mazda založila obchodní divizi e-Mazda, která má urychlit přesun zdrojů do elektrifikace, ale především pomůže automobilce představit do roku 2027 nový elektromobil. Ten má být postaven na úplně nové platformě Mazdy pro elektrické vozy.

mazda_cx-60_homura_6-1024x683.jpg

Vedení značky také uvedlo, že zavede jakýsi realistický přístup k elektromobilům na základě skutečné potřeby a poptávky každého trhu. Tahle strategie je účinná, což je vidět i u některých značek, protože ty zbylé vsadily vše na jednu kartu, jako třeba Volvo, které oznámilo konec spalovacích motorů, a nyní mění názor. Výjimkou je čínský trh, kde poptávka po elektromobilech se výrazně promítá do poptávky po spalovacích motorech.

Rotační motor jako součást elektrifikace​


V současné době najdeme rotační motor pouze u modelu MX-30 R-EV, kde slouží jako prodlužovač dojezdu. Ale i nadále se s Wankelem počítá, protože bude součástí elektrifikace i uhlíkové neutrality. Údajně by se mohl objevit i v sériovém sportovním modelu, na kterém má Mazda pracovat už nějaký den, ale prozatím se to oficiálně nepotvrdilo.

mazda_mx-30_e-skyactiv_r-ev_878-1024x683.jpg

Mazda 6e a co dál?​


V nabídce Mazdy je prozatím jediný elektromobil, a sice MX-30, která se přestala prodávat v USA kvůli špatným prodejům a nedostatečnému výkonu, avšak v Evropě a Japonsku se stále nabízí společně s plug-in hybridní variantou R-EV. Navíc nedávno byla představena v Pekingu plně elektrická Mazda EZ-6 jako nástupce Mazdy 6, která přijíždí již do čínských showroomů, ale nakonec se z ní stane globální model a v Evropě se má prodávat pod označením 6e.

mazda_ez-6_79-1024x675.jpg

Co však asi málokdo ví, tak Mazda chystá v blízké době uvedení ještě jednoho elektrického modelu. Důkazem je i zaregistrování ochranné známky CX-6e u Úřadu Evropské unie pro duševní vlastnictví a jak už název napovídá, půjde o plně elektrický crossover ve velikosti CX-60. Není zatím jisté, zda bude CX-6e jakoby dvojčetem Toyoty bZ4X díky úzké spolupráci obou značek anebo sériovou podobou konceptu Arata (společná premiéra s EZ-6 v Pekingu). Ale pravděpodobnější variantou je opět spolupráce s podnikem Changan a využití studie Arata.

mazda_arata_8-1024x683.jpg

V hlavní roli čtveřice nových SUV​


K přechodu na elektrifikaci je klíčová rodina prémiových SUV s pohonem zadních kol, jmenovitě CX-60, CX-70, CX-80 a CX-90. Všechny čtyři modely jsou bodem obratu v posouvání luxusních vozů v rámci značky a mají v nabídce i plug-in hybridní varianty. Mazda hodlá prodávat 200 000 kusů těchto SUV, přičemž značná část prodejů připadá největší CX-90 (celosvětově k srpnu 2024 prodáno 43 962 kusů).

Zásluhou čtyřčlenné rodiny prémiových SUV dosáhla automobilka 85% elektrifikovaných prodejů v rámci evropského kontinentu, kdežto v Japonsku a Severní Americe jde pouze o 22%. Suma sumárum, celosvětově je Mazda na 24%, takže chce-li lepší čísla, má na čem pracovat. Hodně se sází jak na CX-50 s technikou Toyoty, tak právě první vlastní hybrid v nové CX-5, která se těšila velké oblibě v předchozích letech.

mazda_cx-60_mazda_cx-90_mazda_cx-70-1024x683.jpg

Zdroj: topspeed.com, carsguide.com.au

Pokračujte ve čtení...
 
Back
Top