Elektrifikace v rámci automobilek? To je tenký led – buď se uchytíte, nebo ne. Své o tom ví například koncern Volkswagen, který vše vsadil na jednu kartu, ale znatelně se mu nedaří prorazit. Japonské značky včetně Mazdy byly však zdrženlivé a vyčkávaly, jak se situace vyvine. Při nedávném uvedení CX-80 na domácí trh se automobilka rozpovídala o tom, jaké má budoucí plány ohledně elektrifikace.
Současné elektrifikované portfolio v USA čítá plug-in hybridní modely CX-70 a CX-90, kdežto na starém kontinentu jde o plug-in hybridní CX-60 a CX-80. Lze namítnout, že mezi elektrifikované modely lze zařadit ještě mild hybridní řadové šestiválce, ale neřadí se tam. CX-80 je čtvrtým a zároveň posledním představeným SUV jakési řady Large Product Group.
Mazda CX-50 Hybrid
Nyní Mazdě schází plnohodnotný hybrid – v podstatě ten, který užívá značka Toyota, resp. Lexus, ve svých modelech a je s ním úspěšná. Jelikož Mazda úzce spolupracuje s Toyotou, využije dočasně její hybridní techniku, konkrétně z RAV4, do vlastních modelů. První vlaštovkou je již představená CX-50 Hybrid, která se začne co nevidět prodávat na severoamerickém trhu.
Sdílení hybridu s Toyotou není na věčnost, což potvrdilo i samotné vedení automobilky během uvedení CX-80 na domácím trhu. Mazda totiž vyvíjí vlastní hybridní systém, který má debutovat v nové CX-5 během příštího roku. Takže automobilka má vyřešenou otázku hybridu, ale ještě se musí zaměřit na čistě elektrická vozidla.
Kdo dokáže vyvinout automobil se spalovacím motorem, neznamená, že zvládne vyvinout elektromobil. Proto Mazda založila obchodní divizi e-Mazda, která má urychlit přesun zdrojů do elektrifikace, ale především pomůže automobilce představit do roku 2027 nový elektromobil. Ten má být postaven na úplně nové platformě Mazdy pro elektrické vozy.
Vedení značky také uvedlo, že zavede jakýsi realistický přístup k elektromobilům na základě skutečné potřeby a poptávky každého trhu. Tahle strategie je účinná, což je vidět i u některých značek, protože ty zbylé vsadily vše na jednu kartu, jako třeba Volvo, které oznámilo konec spalovacích motorů, a nyní mění názor. Výjimkou je čínský trh, kde poptávka po elektromobilech se výrazně promítá do poptávky po spalovacích motorech.
V současné době najdeme rotační motor pouze u modelu MX-30 R-EV, kde slouží jako prodlužovač dojezdu. Ale i nadále se s Wankelem počítá, protože bude součástí elektrifikace i uhlíkové neutrality. Údajně by se mohl objevit i v sériovém sportovním modelu, na kterém má Mazda pracovat už nějaký den, ale prozatím se to oficiálně nepotvrdilo.
V nabídce Mazdy je prozatím jediný elektromobil, a sice MX-30, která se přestala prodávat v USA kvůli špatným prodejům a nedostatečnému výkonu, avšak v Evropě a Japonsku se stále nabízí společně s plug-in hybridní variantou R-EV. Navíc nedávno byla představena v Pekingu plně elektrická Mazda EZ-6 jako nástupce Mazdy 6, která přijíždí již do čínských showroomů, ale nakonec se z ní stane globální model a v Evropě se má prodávat pod označením 6e.
Co však asi málokdo ví, tak Mazda chystá v blízké době uvedení ještě jednoho elektrického modelu. Důkazem je i zaregistrování ochranné známky CX-6e u Úřadu Evropské unie pro duševní vlastnictví a jak už název napovídá, půjde o plně elektrický crossover ve velikosti CX-60. Není zatím jisté, zda bude CX-6e jakoby dvojčetem Toyoty bZ4X díky úzké spolupráci obou značek anebo sériovou podobou konceptu Arata (společná premiéra s EZ-6 v Pekingu). Ale pravděpodobnější variantou je opět spolupráce s podnikem Changan a využití studie Arata.
K přechodu na elektrifikaci je klíčová rodina prémiových SUV s pohonem zadních kol, jmenovitě CX-60, CX-70, CX-80 a CX-90. Všechny čtyři modely jsou bodem obratu v posouvání luxusních vozů v rámci značky a mají v nabídce i plug-in hybridní varianty. Mazda hodlá prodávat 200 000 kusů těchto SUV, přičemž značná část prodejů připadá největší CX-90 (celosvětově k srpnu 2024 prodáno 43 962 kusů).
Zásluhou čtyřčlenné rodiny prémiových SUV dosáhla automobilka 85% elektrifikovaných prodejů v rámci evropského kontinentu, kdežto v Japonsku a Severní Americe jde pouze o 22%. Suma sumárum, celosvětově je Mazda na 24%, takže chce-li lepší čísla, má na čem pracovat. Hodně se sází jak na CX-50 s technikou Toyoty, tak právě první vlastní hybrid v nové CX-5, která se těšila velké oblibě v předchozích letech.
Zdroj: topspeed.com, carsguide.com.au
Pokračujte ve čtení...
Dočasná výpomoc Toyoty
Současné elektrifikované portfolio v USA čítá plug-in hybridní modely CX-70 a CX-90, kdežto na starém kontinentu jde o plug-in hybridní CX-60 a CX-80. Lze namítnout, že mezi elektrifikované modely lze zařadit ještě mild hybridní řadové šestiválce, ale neřadí se tam. CX-80 je čtvrtým a zároveň posledním představeným SUV jakési řady Large Product Group.
Mazda CX-50 Hybrid
Nyní Mazdě schází plnohodnotný hybrid – v podstatě ten, který užívá značka Toyota, resp. Lexus, ve svých modelech a je s ním úspěšná. Jelikož Mazda úzce spolupracuje s Toyotou, využije dočasně její hybridní techniku, konkrétně z RAV4, do vlastních modelů. První vlaštovkou je již představená CX-50 Hybrid, která se začne co nevidět prodávat na severoamerickém trhu.
Vlastní hybrid již brzy
Sdílení hybridu s Toyotou není na věčnost, což potvrdilo i samotné vedení automobilky během uvedení CX-80 na domácím trhu. Mazda totiž vyvíjí vlastní hybridní systém, který má debutovat v nové CX-5 během příštího roku. Takže automobilka má vyřešenou otázku hybridu, ale ještě se musí zaměřit na čistě elektrická vozidla.
Vznik divize e-Mazda
Kdo dokáže vyvinout automobil se spalovacím motorem, neznamená, že zvládne vyvinout elektromobil. Proto Mazda založila obchodní divizi e-Mazda, která má urychlit přesun zdrojů do elektrifikace, ale především pomůže automobilce představit do roku 2027 nový elektromobil. Ten má být postaven na úplně nové platformě Mazdy pro elektrické vozy.
Vedení značky také uvedlo, že zavede jakýsi realistický přístup k elektromobilům na základě skutečné potřeby a poptávky každého trhu. Tahle strategie je účinná, což je vidět i u některých značek, protože ty zbylé vsadily vše na jednu kartu, jako třeba Volvo, které oznámilo konec spalovacích motorů, a nyní mění názor. Výjimkou je čínský trh, kde poptávka po elektromobilech se výrazně promítá do poptávky po spalovacích motorech.
Rotační motor jako součást elektrifikace
V současné době najdeme rotační motor pouze u modelu MX-30 R-EV, kde slouží jako prodlužovač dojezdu. Ale i nadále se s Wankelem počítá, protože bude součástí elektrifikace i uhlíkové neutrality. Údajně by se mohl objevit i v sériovém sportovním modelu, na kterém má Mazda pracovat už nějaký den, ale prozatím se to oficiálně nepotvrdilo.
Mazda 6e a co dál?
V nabídce Mazdy je prozatím jediný elektromobil, a sice MX-30, která se přestala prodávat v USA kvůli špatným prodejům a nedostatečnému výkonu, avšak v Evropě a Japonsku se stále nabízí společně s plug-in hybridní variantou R-EV. Navíc nedávno byla představena v Pekingu plně elektrická Mazda EZ-6 jako nástupce Mazdy 6, která přijíždí již do čínských showroomů, ale nakonec se z ní stane globální model a v Evropě se má prodávat pod označením 6e.
Co však asi málokdo ví, tak Mazda chystá v blízké době uvedení ještě jednoho elektrického modelu. Důkazem je i zaregistrování ochranné známky CX-6e u Úřadu Evropské unie pro duševní vlastnictví a jak už název napovídá, půjde o plně elektrický crossover ve velikosti CX-60. Není zatím jisté, zda bude CX-6e jakoby dvojčetem Toyoty bZ4X díky úzké spolupráci obou značek anebo sériovou podobou konceptu Arata (společná premiéra s EZ-6 v Pekingu). Ale pravděpodobnější variantou je opět spolupráce s podnikem Changan a využití studie Arata.
V hlavní roli čtveřice nových SUV
K přechodu na elektrifikaci je klíčová rodina prémiových SUV s pohonem zadních kol, jmenovitě CX-60, CX-70, CX-80 a CX-90. Všechny čtyři modely jsou bodem obratu v posouvání luxusních vozů v rámci značky a mají v nabídce i plug-in hybridní varianty. Mazda hodlá prodávat 200 000 kusů těchto SUV, přičemž značná část prodejů připadá největší CX-90 (celosvětově k srpnu 2024 prodáno 43 962 kusů).
Zásluhou čtyřčlenné rodiny prémiových SUV dosáhla automobilka 85% elektrifikovaných prodejů v rámci evropského kontinentu, kdežto v Japonsku a Severní Americe jde pouze o 22%. Suma sumárum, celosvětově je Mazda na 24%, takže chce-li lepší čísla, má na čem pracovat. Hodně se sází jak na CX-50 s technikou Toyoty, tak právě první vlastní hybrid v nové CX-5, která se těšila velké oblibě v předchozích letech.
Zdroj: topspeed.com, carsguide.com.au
Pokračujte ve čtení...