Je to už nějaký ten pátek, co jsem informoval o tom, že Mazda plánuje uvedení nové generace motorů Skyactiv-Z. Ta by měla nahradit dosavadní pohonné jednotky Skyactiv-G a Skyactiv-X. Mazda poskytla detailnější informace k chystanému motoru při představení nové strategie Lean Asset Strategy, ale také další vývoj elektrifikace v rámci značky.
Cílem Lean Asset Strategy je zvýšení flexibility ohledně elektrifikace, zlepšení efektivity výroby a samozřejmě i snížení nákladů na vývoj a výzkum prostřednictvím strategických partnerství. Mazda dokonce snížila plánované investice do elektrifikace z 13,3 na 10 miliard dolarů, a to díky pokračujícím partnerstvím se společnostmi jako čínský Changan, Toyota, Denso a BluE Nexus.
Mazda nazývá období do roku 2030 jako úsvit elektrifikace a bude se v tomto období držet svého přístupu Multi-Solution. Jinými slovy, v závislosti na poptávce zákazníků bude nabízet nadále kombinaci modelů se spalovacími motory, hybridní technikou a bateriemi. Navíc díky výrobě automobilů se spalovacími motory a elektromobilů na stejné výrobní lince lze dané investice snížit o 85% ve srovnání s výstavbou nové továrny pro elektromobily. Tyto flexibilní výrobní linky budou využívat automaticky řízená vozidla (AGV), umělou inteligenci a inovovaný Factory Over-The-Air, což zlepší efektivitu celého dodavatelského řetězce.
Jak už z předchozího článku víme, Mazda EZ-6 coby Mazda 6e zavítá i na evropský trh. Ovšem krom tohoto modelu se plánuje ještě uvedení elektrického SUV, opět ve spolupráci s partnerem Changan, které by se mělo jmenovat Mazda CX-6e a pravděpodobně půjde o sériovou podobu konceptu Arata. Co je ale ještě zajímavější, tak automobilka pracuje na vlastním elektromobilu, prozatím s neznámým jménem, ale má být postaven na platformě Mazdy, která byla navržena pro různé typy baterií a konfigurace vozidel. Premiéra se očekává v roce 2027.

Mazda také uvedla, že díky daným partnerstvím snížila o 40% náklady na vývoj a výzkum elektromobilů a zároveň ušetří i polovinu času stráveného vývojem. Nový elektromobil se bude vyrábět v Japonsku a v jeho útrobách se budou nacházet baterie od Panasonic Energy Corporation. Očekává se globální uvedení, tzn. že se dočká trh v Japonsku, Severní Americe, ale i Evropě.
Japonská značka hodně sází a zároveň věří motoru Skyactiv-Z, jelikož má jít o spalovací motor s tzv. dokonalým spalováním. Nová pohonná jednotka nabídne ještě vyšší tepelnou účinnost než současné motory Skyactiv-G a Skyactiv-X. I když „X“ nezaznamenala takový úspěch, v jaký Mazda doufala, i tak zkušenosti s nimi budou využity, a to včetně technologie SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition).

Díky Skyactiv-Z a nové technologii tepelného stínění se Mazda zavazuje, že dosáhne hranice maximálního spalování. Přesněji řečeno, lambda (λ) představuje poměr ekvivalence vzduchu a paliva a to znamená, že při hodnotě λ=1 je směs vzduchu a paliva během spalování maximálně vyvážená. Tento poměr maximalizuje účinnost a především snižuje emise tím, že je zajištěno úplné spálení paliva a minimalizují se škodlivé látky.
Prvním vozidlem, které dostane revoluční motor Skyactiv-Z, bude nová CX-5. Její premiéra je sice naplánovaná do konce letošního roku, ale zde je řeč o hybridní verzi, která má dorazit do konce roku 2027. Hybridní CX-5 bude disponovat novým 2,5litrovým řadovým čtyřválcem Skyactiv-Z v kombinaci s vlastním hybridním systémem. Poté bude využita technologie Skyactiv-Z také u řadových šestiválců pro větší modely, a dokonce bude použita i pro snížení emisí u připravovaného rotačního motoru. Řeč je zřejmě o chystaném dvourotorovém rotačním motoru pro USA.

Mazda také podotkla, že po uvedení motorů Skyactiv-Z se sníží o více než polovinu celkový počet nabízených motorů, zajímavé. I když bude dosaženo u Skyactiv-Z lepších emisních hodnot (má splňovat normu Euro 7/LEV4 v USA), nebude to prý na úkor výkonu, což by nebyl případ současných motorů Skyactiv-G, protože aby splňovaly nové přísné předpisy, musel by se u nich snížit výkon o zhruba 30%.
Závěrem prohlásil generální ředitel Mazdy, Masahiro Moro, následující: „Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl prochází seismickou změnou, která se jednou za století děje, se Mazda neustále vyvíjí a aktualizuje naši radost z jízdy pro další generaci vozidel. Všichni v Mazdě jsme odhodláni najít správnou rovnováhu mezi efektivním obchodním řízením a rozvojem udržitelných technologií, abychom přinášeli jedinečnou hodnotu bez ohledu na rozsah podnikání.“
Zdroj: carscoops.com, motor1.com











Pokračujte ve čtení...
Cílem Lean Asset Strategy je zvýšení flexibility ohledně elektrifikace, zlepšení efektivity výroby a samozřejmě i snížení nákladů na vývoj a výzkum prostřednictvím strategických partnerství. Mazda dokonce snížila plánované investice do elektrifikace z 13,3 na 10 miliard dolarů, a to díky pokračujícím partnerstvím se společnostmi jako čínský Changan, Toyota, Denso a BluE Nexus.
Mazda nazývá období do roku 2030 jako úsvit elektrifikace a bude se v tomto období držet svého přístupu Multi-Solution. Jinými slovy, v závislosti na poptávce zákazníků bude nabízet nadále kombinaci modelů se spalovacími motory, hybridní technikou a bateriemi. Navíc díky výrobě automobilů se spalovacími motory a elektromobilů na stejné výrobní lince lze dané investice snížit o 85% ve srovnání s výstavbou nové továrny pro elektromobily. Tyto flexibilní výrobní linky budou využívat automaticky řízená vozidla (AGV), umělou inteligenci a inovovaný Factory Over-The-Air, což zlepší efektivitu celého dodavatelského řetězce.
Nové dva elektromobily – jeden převzatý, druhý vlastní
Jak už z předchozího článku víme, Mazda EZ-6 coby Mazda 6e zavítá i na evropský trh. Ovšem krom tohoto modelu se plánuje ještě uvedení elektrického SUV, opět ve spolupráci s partnerem Changan, které by se mělo jmenovat Mazda CX-6e a pravděpodobně půjde o sériovou podobu konceptu Arata. Co je ale ještě zajímavější, tak automobilka pracuje na vlastním elektromobilu, prozatím s neznámým jménem, ale má být postaven na platformě Mazdy, která byla navržena pro různé typy baterií a konfigurace vozidel. Premiéra se očekává v roce 2027.

Mazda také uvedla, že díky daným partnerstvím snížila o 40% náklady na vývoj a výzkum elektromobilů a zároveň ušetří i polovinu času stráveného vývojem. Nový elektromobil se bude vyrábět v Japonsku a v jeho útrobách se budou nacházet baterie od Panasonic Energy Corporation. Očekává se globální uvedení, tzn. že se dočká trh v Japonsku, Severní Americe, ale i Evropě.
Technologie Skyactiv-Z, revoluce?
Japonská značka hodně sází a zároveň věří motoru Skyactiv-Z, jelikož má jít o spalovací motor s tzv. dokonalým spalováním. Nová pohonná jednotka nabídne ještě vyšší tepelnou účinnost než současné motory Skyactiv-G a Skyactiv-X. I když „X“ nezaznamenala takový úspěch, v jaký Mazda doufala, i tak zkušenosti s nimi budou využity, a to včetně technologie SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition).

Díky Skyactiv-Z a nové technologii tepelného stínění se Mazda zavazuje, že dosáhne hranice maximálního spalování. Přesněji řečeno, lambda (λ) představuje poměr ekvivalence vzduchu a paliva a to znamená, že při hodnotě λ=1 je směs vzduchu a paliva během spalování maximálně vyvážená. Tento poměr maximalizuje účinnost a především snižuje emise tím, že je zajištěno úplné spálení paliva a minimalizují se škodlivé látky.
Prvním vozidlem, které dostane revoluční motor Skyactiv-Z, bude nová CX-5. Její premiéra je sice naplánovaná do konce letošního roku, ale zde je řeč o hybridní verzi, která má dorazit do konce roku 2027. Hybridní CX-5 bude disponovat novým 2,5litrovým řadovým čtyřválcem Skyactiv-Z v kombinaci s vlastním hybridním systémem. Poté bude využita technologie Skyactiv-Z také u řadových šestiválců pro větší modely, a dokonce bude použita i pro snížení emisí u připravovaného rotačního motoru. Řeč je zřejmě o chystaném dvourotorovém rotačním motoru pro USA.

Mazda také podotkla, že po uvedení motorů Skyactiv-Z se sníží o více než polovinu celkový počet nabízených motorů, zajímavé. I když bude dosaženo u Skyactiv-Z lepších emisních hodnot (má splňovat normu Euro 7/LEV4 v USA), nebude to prý na úkor výkonu, což by nebyl případ současných motorů Skyactiv-G, protože aby splňovaly nové přísné předpisy, musel by se u nich snížit výkon o zhruba 30%.
Závěrem prohlásil generální ředitel Mazdy, Masahiro Moro, následující: „Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl prochází seismickou změnou, která se jednou za století děje, se Mazda neustále vyvíjí a aktualizuje naši radost z jízdy pro další generaci vozidel. Všichni v Mazdě jsme odhodláni najít správnou rovnováhu mezi efektivním obchodním řízením a rozvojem udržitelných technologií, abychom přinášeli jedinečnou hodnotu bez ohledu na rozsah podnikání.“
Zdroj: carscoops.com, motor1.com











Pokračujte ve čtení...