To už je rok?! Pokud si vzpomínáte na úchvatný koncept Mazda Iconic SP, tak jeho premiéra proběhla už před rokem na Japan Mobility Show 2023. Mnoho návštěvníků, ale i fanoušků značky obdivovalo jeho linie i třeba moderní interpretaci mrkacích světlometů. Mazda byla zvědavá, jaká zpětná vazba se dostaví na Iconic SP a nakonec byla nadmíru pozitivní.
Možná i tento moment byl rozhodující pro vedení automobilky, neboť šéf designu Mazdy, Masashi Nakayama, prohlásil: „Tento koncept není jen jedním z těch bezvýznamných předváděcích vozů. Byl navržen se skutečným záměrem ho proměnit v sériový model, a sice v blízké době.“ Ano, chápete to správně, Mazda Iconic SP se dočká sériové výroby!
Finální podoba Iconic SP se prozatím odhaduje, protože Mazda letos pronesla tvrzení, že velikost konceptu by šla zmenšit do rozměrů MX-5. Proto sportovní studie v sériovém provedení bude buď nástupcem RX-7, potažmo RX-8, anebo se promění v novou generaci či nějakou alternativu MX-5. Osobně ale doufám, že se produkční podoba nebude moc lišit od konceptu, protože ten design je úžasný a krásně by vynikal oproti konkurenci.
Naohito Saga, výkonný ředitel divize R&D Strategy Planning v Mazdě, řekl, abychom se zaměřili na detaily designu konceptu. Přesněji podotkl: „Čím více času strávíte prohlížením, tím více se vám auto odhaluje. Vše, ať už poloha dveří a pneumatik, výhled, délka vozu nebo poloha sedaček v kabině, bylo pečlivě zváženo před finálním umístěním.“ Už tohle je známka toho, že Mazda má s konceptem větší plány než jen designové cvičení.
Jak už to bývá u Mazdy, ani slovo o pohonu pro sériové provedení. Loni představený koncept měl v útrobách dvourotorový rotační motor v kombinaci s elektromotorem (elektromotory?), kdy Wankel je prodlužovačem dojezdu. Kombinovaný výkon je pak 370 koní, kdežto rozložení hmotnosti 1450 kg je zhruba v poměru 50:50. Pohonná soustava dokáže spalovat různá paliva, i třeba vodík, a zároveň zvládne fungovat v čistě elektrickém režimu, což potenciálně snižuje emise až o 90%.
Ředitel Naohito Saga ještě dodal: „Rotační motor může být velmi kompaktní a zároveň velmi výkonný. To je jedna výhoda, ale také může být poháněn různými typy paliv, což by nám mohlo vytvořit výhodu v závodě o nalezení schůdného řešení pro budoucnost mobility.“ Navíc Mazda experimentuje v současné době s novou technologií, která by zvládala zachytávat CO2 z výfukových emisí, aby rotační motor měl ještě nižší emisní hodnoty. Pokud by se to povedlo, mohla by daná technologie hrát významnou roli ve vývoji budoucích modelů Mazda.
Bohužel to nevypadá, že Mazda uvede sportovní model s plnohodnotným rotačním motorem jako tomu bylo u RX-7/RX-8, ale i tak bude skvělé, když se automobilka vrátí do sportovní kategorie a co si budeme povídat, s převzatým designem konceptu by šlo o jedno z nejhezčích kupé na trhu a zároveň asi s nejunikátnějším pohonným ústrojím.
Zdroj: carscoops.com
Pokračujte ve čtení...
Možná i tento moment byl rozhodující pro vedení automobilky, neboť šéf designu Mazdy, Masashi Nakayama, prohlásil: „Tento koncept není jen jedním z těch bezvýznamných předváděcích vozů. Byl navržen se skutečným záměrem ho proměnit v sériový model, a sice v blízké době.“ Ano, chápete to správně, Mazda Iconic SP se dočká sériové výroby!
Finální podoba Iconic SP se prozatím odhaduje, protože Mazda letos pronesla tvrzení, že velikost konceptu by šla zmenšit do rozměrů MX-5. Proto sportovní studie v sériovém provedení bude buď nástupcem RX-7, potažmo RX-8, anebo se promění v novou generaci či nějakou alternativu MX-5. Osobně ale doufám, že se produkční podoba nebude moc lišit od konceptu, protože ten design je úžasný a krásně by vynikal oproti konkurenci.
Naohito Saga, výkonný ředitel divize R&D Strategy Planning v Mazdě, řekl, abychom se zaměřili na detaily designu konceptu. Přesněji podotkl: „Čím více času strávíte prohlížením, tím více se vám auto odhaluje. Vše, ať už poloha dveří a pneumatik, výhled, délka vozu nebo poloha sedaček v kabině, bylo pečlivě zváženo před finálním umístěním.“ Už tohle je známka toho, že Mazda má s konceptem větší plány než jen designové cvičení.
Jak už to bývá u Mazdy, ani slovo o pohonu pro sériové provedení. Loni představený koncept měl v útrobách dvourotorový rotační motor v kombinaci s elektromotorem (elektromotory?), kdy Wankel je prodlužovačem dojezdu. Kombinovaný výkon je pak 370 koní, kdežto rozložení hmotnosti 1450 kg je zhruba v poměru 50:50. Pohonná soustava dokáže spalovat různá paliva, i třeba vodík, a zároveň zvládne fungovat v čistě elektrickém režimu, což potenciálně snižuje emise až o 90%.
Ředitel Naohito Saga ještě dodal: „Rotační motor může být velmi kompaktní a zároveň velmi výkonný. To je jedna výhoda, ale také může být poháněn různými typy paliv, což by nám mohlo vytvořit výhodu v závodě o nalezení schůdného řešení pro budoucnost mobility.“ Navíc Mazda experimentuje v současné době s novou technologií, která by zvládala zachytávat CO2 z výfukových emisí, aby rotační motor měl ještě nižší emisní hodnoty. Pokud by se to povedlo, mohla by daná technologie hrát významnou roli ve vývoji budoucích modelů Mazda.
Bohužel to nevypadá, že Mazda uvede sportovní model s plnohodnotným rotačním motorem jako tomu bylo u RX-7/RX-8, ale i tak bude skvělé, když se automobilka vrátí do sportovní kategorie a co si budeme povídat, s převzatým designem konceptu by šlo o jedno z nejhezčích kupé na trhu a zároveň asi s nejunikátnějším pohonným ústrojím.
Zdroj: carscoops.com
Pokračujte ve čtení...