• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

elektrika Xenony do halogenových světlometů

PetrKk

rodinný člen KLANu
Ověřený uživatel MazdaKlanu
445
Ahoj, máte někdo zkušenosti s použitím přestavbové xenonové sady do halogenových potkávacích světel (namísto halogenových žárovek H11)? Já jsem to zkusil, svítí to o dost víc, a tvar osvětlené plochy je stejný, jako byl. Takže oslňovat protijedoucí by to nemělo. Ale všiml jsem si, že obě světla maličko napravidelě blikají (svítí trošku víc a zase míň). Za jízdy to vidět není, ale když koukám na světlo nebo na osvětlenou zeď, tak jo. Někde na internetu psali, že jsou to špatné žárovky nebo startery, jinde zase, že se musí v řídící jednotce auta přenastavit odběrný proud (halogeny mají 55W, xenony 35W). Nevíte, jak je to u Mazdy? Žádnou chybu to sice nehlásí - ale ono to nehlásilo žádnou chybu ani když tam žárovka vůbec nebyla.
 
Neber si to osobne, ale vsichni co delaji tohle by zaslouzily utnout ruce u samy prdele! Tohle neni mozne udelat poradne bez vymeny paraboly/projektoru. Ta optika co je urcena pro zarovku nemuze spravne zaostrit xenon, protoze:

A) xenon a zarovka maji ruznej tvar zdroje svetla! U zarovky je to drat obvykle stocenej do valecku, a xenonu je to oblouk ionizovaneho plynu mezi elektrodama, kterej je ve stredni casty prohnutej nahoru.

B) xenon a zarovka maji ruzne rozlozeni teploty zdroje svetla! U zarovky ma vlakno nejnizsi teplotu na koncich, kde je pripojeno na privodni draty vetsiho prumeru, ktere zarici vlakno ochlazuji. Nejvic tedy sviti prostredni cast vlakna zarovky. U xenonu je to naopak: nejvic sviti oblouk na koncich, v miste kde je emitovan z elektrod. Prostredni cast oblouku sviti mene.
 
Neber si to osobne, ale vsichni co delaji tohle by zaslouzily utnout ruce u samy prdele! Tohle neni mozne udelat poradne bez vymeny paraboly/projektoru. Ta optika co je urcena pro zarovku nemuze spravne zaostrit xenon, protoze:

A) xenon a zarovka maji ruznej tvar zdroje svetla! U zarovky je to drat obvykle stocenej do valecku, a xenonu je to oblouk ionizovaneho plynu mezi elektrodama, kterej je ve stredni casty prohnutej nahoru.

B) xenon a zarovka maji ruzne rozlozeni teploty zdroje svetla! U zarovky ma vlakno nejnizsi teplotu na koncich, kde je pripojeno na privodni draty vetsiho prumeru, ktere zarici vlakno ochlazuji. Nejvic tedy sviti prostredni cast vlakna zarovky. U xenonu je to naopak: nejvic sviti oblouk na koncich, v miste kde je emitovan z elektrod. Prostredni cast oblouku sviti mene.
všechno co říkáš je možné, ale co to prakticky znamená?
 
Ze xenon v zarovkove "parabole" nesviti nejvic tam, kam by mel nejvic svitit. A opacne, kam by mel svitit spis mene, tam sviti vice. Kdyz pak v noci proti tobe pujde nekdo s takovu prerabkou halogenu na xenony, urcite to poznas!

BTW, tady to mas vysvetleno:
No toho jsem se taky bál, když mi to nabízeli. Ale uklidňovali mě, že u světlometů s čočkou toto nehrozí. Tak jsem to zkusil, a myslím že měli pravdu. Ta hranice světlo stín je úplně stejná jako byla u halogenu. Přikládám fotky před a po. Ale jestli na mě budou protijedoucí blikat, tak to dám samozřejmě pryč. 6ED9AE7E-5C7D-40CA-8438-33B0B7F1F03F.jpegBD8B5C1E-109D-4FA9-940C-DACAB03623EE.jpeg
 
Podle fotek nestojíš na stejném místě, těžko pak porovnávat. Nebylo by lepší posvítit na bílou zeđ ze stejné vzdálenosti?
 
IMHO sada HID pouzita do cocek je co se tyce bezpecnosti pro kohokoli v pohode. ve videu v odkaze je 25 let stary strep Megane bez cocek... na sve stare GH jsem HID mel roky a nikdo me nikdy neprobliknul kvuli oslneni. fakt, ze jsem videl lepe, ostreji a daleko dal v noci je nepopiratelny. ne jednou jsem prebihajici zver pres cestu, cyklistu nebo privozralyho typka co se sinul podel silnice, mohl videl daleko drive nez pri halogenovych bludickach... jak by situace dopadly s nimi, tezko dohadovat. nikdy bych HID nenarval do lamp bez cocek, ale v cockach si to dokazu obhajit. cely text v odkazu vyzniva spis jako PR velkych hracu... skutecnost, ze to je ilegal je jina pohadka. pripadnou pokutou ovsem nikomu krom sebe neublizuju a s tim do toho nakupu i jdu. dokonce s HID v cockach i na STK kdysi nemeli problem...

abych se vratil k puvodnimu dotazu.. nikdy mi svetla nijak neblikala, takze mozna vadny HID ballast
 
Podle fotek nestojíš na stejném místě, těžko pak porovnávat. Nebylo by lepší posvítit na bílou zeđ ze stejné vzdálenosti?
To je pravda, místo jsem přesně netrefil. Ale rozhraní je tam vidět, že to nesvítí nahoru protijedoucím do očí.
 
vsichni co delaji tohle by zaslouzily utnout ruce u samy prdele!
Tohle bych upřesnil na všechny, co narvou jiný světelný zdroj do PARABOLY a vynásobil stokrát ;)

že obě světla maličko napravidelě blikají (svítí trošku víc a zase míň)
Radil bych vyhodit tyhle levné čínské napodobeniny a koupil bych kvalitní výrobek.
Řešil jsem něco podobného před mnoha mnoha lety na mé stříbrné GG, když jsem chtěl ušetřit a koupil levný přestavbový pár na ebay. Vydržely mi v autě pár hodin (někde to tu bude taky popsáno) a kvůli poblikávání letěly do koše.
Když budeš mít dobré ballasty i výbojky, tak poblikávání přestane. Nic se nenastavuje. Hlídání prasklé žárovky CX-3 nemá a tak nejsou potřeba canbus sady (prodávají se také).

Již nějakou dobu přestavuji světla na LED bez balastů a je to daleko jednodušší a také se tolik neničí odrazové paraboly ve světlech :)
 
Tohle bych upřesnil na všechny, co narvou jiný světelný zdroj do PARABOLY a vynásobil stokrát ;)


Radil bych vyhodit tyhle levné čínské napodobeniny a koupil bych kvalitní výrobek.
Řešil jsem něco podobného před mnoha mnoha lety na mé stříbrné GG, když jsem chtěl ušetřit a koupil levný přestavbový pár na ebay. Vydržely mi v autě pár hodin (někde to tu bude taky popsáno) a kvůli poblikávání letěly do koše.
Když budeš mít dobré ballasty i výbojky, tak poblikávání přestane. Nic se nenastavuje. Hlídání prasklé žárovky CX-3 nemá a tak nejsou potřeba canbus sady (prodávají se také).

Již nějakou dobu přestavuji světla na LED bez balastů a je to daleko jednodušší a také se tolik neničí odrazové paraboly ve světlech :)
Ani nevím, kdo to vyrábí. Vybíral to pro mě kamarád, který to už má a poradil mi to. Na krabici výrobce uveden není, takže možná je to čínská ku-va. Takže až to dobliká úplně, vyměním to za něco lepšího, případně LED.
DD4AEEFB-219B-4290-9A30-6B7670935365.jpeg
 
Pro porovnání halogenů a xenonů (ve světlometech s čočkou) jsem nafotil oboje ze stejného místa (žlutější jsou halogeny). Využil jsem toho, že jsem xenony před STK vyměnil zpět za H11. Osvětlená oblast do protisměru je stejná a vpravo to svítí dál. Nikoho to neoslňuje, s taky na mě nikdo v noci nebliká. A že je to u nás zakázané, je jen česká úřední šikana. Přitom to má menší spotřebu (30W oproti 50W), takže je to úspornější, ekologičtější, a hlavně v noci líp vidím. IMG_7697.jpegIMG_7698.jpeg
 
Back
Top