- 64
Ahoj vespolek,
jsem tu nový, ale odhodlal jsem se založit tohle vlákno, snad ho shledáte užitečným. Víme všichni, že vlastností současných Mazd je i tenký a měkký lak, který klade zvýšené nároky na ochranu a péči o něj. V současnosti čekám na novou CX-5 a díky osvětě od Doris tenhle problém dost řeším. Kromě jejích vosků, které beru za samozřejmost, přemýšlím i o aplikaci ochranné folie, hlavně jako prevenci proti kamínkům a drobným odřeninám a částečně i jako ochranu proti soli v zimě.
Trochu jsem se tomu teoreticky věnoval v uplynulých dnech a pokusím se teď shrnout hlavní otázky, na které jsem v souvislosti s ochrannými foliemi narazil. Byl bych moc rád, hlavně pokud už nějakou zkušenost s tímto způsobem ochrany máte a nebo o ní uvažujete, kdybyste tu mohli sdílet svoje názory, zážitky, komentáře … Mě to určitě pomůže v rozhodování a snad i někomu dalšímu.
OTÁZKA 1: Folie ano či ne?
+ asi nejúčinnější ochrana proti odlétajícím kamínkům a drobným škrábancům a odřeninám
+ lak pod fólií „nestárne“, po sundání folie je vlastně ve stavu, ve kterém byl v okamžiku instalace
- něco to stojí
- náročnost na instalaci – hlavně na pečlivost a dovednost „instalatéra“, Doris uvádí třeba i riziko poškození laku při zařezávání folie
- riziko žloutnutí hlavně u světlejších odstínů
OTÁZKA 2: Celopolep či částečný polep?
Celopolep
+ kompletní ochrana včetně ochrany střechy např. proti míze a pylu z kvetoucích stromů
- finančně náročnější
Částečný polep na nejexponovanější místa (přední nárazník a blatníky, kapota, zrcátka, prahy)
+ finančně přijatelnější
- Murphyno zákony fungují, takže když polepíte 95% povrchu vozu, je velká pravděpodobnost, že vás šutr trefí právě do těch zbylých 5%
- pokud by folie nepropouštěla UV, lak může mít po čase na místech s folií jiný odstín než na místech, která folií chráněna nejsou
OTÁZKA 3: Jaký typ fólií?
Narazil jsem na následující typy folií, které jsou coby ochrana laku nabízeny instalačními firmami:
:: PVC folie – finančně asi nejdostupnější, úroveň ochrany je ale zároveň nejnižší
:: Carshield nebo Stoneprotect – polyuretanová folie, řekl bych dobrý poměr výkon/cena, udávaná životnost okolo 5 let, záruka 2-6 let podle instalační firmy
:: Optic-shield nebo Xpel extreme – označil bych to vyšší střední třídu, dražší a prý kvalitnější než výše zmíněné, Optic-shield uvádí i „samoléčivou“ (selfhealing) schopnost na drobné poškození a škrábance, záruka výrobců 7-8 let, mě na jejich instalaci byla nabídnuta záruka 10 let,
:: Xpel ultimate – nejdražší řešení, prý nejlepší na trhu, výborné optické vlastnosti, taktéž„samoléčivé“ schopnosti, záruka 10 let
No, a to je asi všechno. Snad jsem na nic nezapomněl a i kdyby, určitě doplníte.
Osobně jsem spíše pro prevenci, ale momentálně se přikláním spíše k částečnému polepu, přiznávám hlavně z finančních důvodů. Jenom si říkám, jestli nehrozí právě to nestejnoměrné stárnutí laku a tím po čase i jakási flekatost auta v závislosti na tom, které místo bylo či nebylo fólií chráněno. Zajímavé je, že někteří výrobci uvádějí, že jejich folie má propustnost UV a prezentují to jako výhodu a ochranu právě proti nestejnoměrnému "stárnutí" laku, ale setkal jsem se už i s názorem, že folie naopak ochranu proti UV mají, takže lak je dokonale chráněn, ale zase hrozí to nestejnoměrné stárnutí = argument pro celopolep. Nemáte s tím někdo dlouhodobější zkušenost?
PS 1: Možná, že jsem měl tenhle příspěvek hodit pod Naturalovo vlákno „Jak pečovat o automobil“, ale to vlákno je spíš voskové a i když se vosky a folie doplňují, přece jen je to technicky trochu o něčem jiném.
PS 2: Díky Naturalovi a Doris, se kterými jsem problematiku folií už konzultoval napřímo, za vstřícnost a ochotu. Moc mi oba pomáháte, lítám v tom jak nudle v bandasce a vaše názory mi moc pomáhají.
jsem tu nový, ale odhodlal jsem se založit tohle vlákno, snad ho shledáte užitečným. Víme všichni, že vlastností současných Mazd je i tenký a měkký lak, který klade zvýšené nároky na ochranu a péči o něj. V současnosti čekám na novou CX-5 a díky osvětě od Doris tenhle problém dost řeším. Kromě jejích vosků, které beru za samozřejmost, přemýšlím i o aplikaci ochranné folie, hlavně jako prevenci proti kamínkům a drobným odřeninám a částečně i jako ochranu proti soli v zimě.
Trochu jsem se tomu teoreticky věnoval v uplynulých dnech a pokusím se teď shrnout hlavní otázky, na které jsem v souvislosti s ochrannými foliemi narazil. Byl bych moc rád, hlavně pokud už nějakou zkušenost s tímto způsobem ochrany máte a nebo o ní uvažujete, kdybyste tu mohli sdílet svoje názory, zážitky, komentáře … Mě to určitě pomůže v rozhodování a snad i někomu dalšímu.
OTÁZKA 1: Folie ano či ne?
+ asi nejúčinnější ochrana proti odlétajícím kamínkům a drobným škrábancům a odřeninám
+ lak pod fólií „nestárne“, po sundání folie je vlastně ve stavu, ve kterém byl v okamžiku instalace
- něco to stojí
- náročnost na instalaci – hlavně na pečlivost a dovednost „instalatéra“, Doris uvádí třeba i riziko poškození laku při zařezávání folie
- riziko žloutnutí hlavně u světlejších odstínů
OTÁZKA 2: Celopolep či částečný polep?
Celopolep
+ kompletní ochrana včetně ochrany střechy např. proti míze a pylu z kvetoucích stromů
- finančně náročnější
Částečný polep na nejexponovanější místa (přední nárazník a blatníky, kapota, zrcátka, prahy)
+ finančně přijatelnější
- Murphyno zákony fungují, takže když polepíte 95% povrchu vozu, je velká pravděpodobnost, že vás šutr trefí právě do těch zbylých 5%
- pokud by folie nepropouštěla UV, lak může mít po čase na místech s folií jiný odstín než na místech, která folií chráněna nejsou
OTÁZKA 3: Jaký typ fólií?
Narazil jsem na následující typy folií, které jsou coby ochrana laku nabízeny instalačními firmami:
:: PVC folie – finančně asi nejdostupnější, úroveň ochrany je ale zároveň nejnižší
:: Carshield nebo Stoneprotect – polyuretanová folie, řekl bych dobrý poměr výkon/cena, udávaná životnost okolo 5 let, záruka 2-6 let podle instalační firmy
:: Optic-shield nebo Xpel extreme – označil bych to vyšší střední třídu, dražší a prý kvalitnější než výše zmíněné, Optic-shield uvádí i „samoléčivou“ (selfhealing) schopnost na drobné poškození a škrábance, záruka výrobců 7-8 let, mě na jejich instalaci byla nabídnuta záruka 10 let,
:: Xpel ultimate – nejdražší řešení, prý nejlepší na trhu, výborné optické vlastnosti, taktéž„samoléčivé“ schopnosti, záruka 10 let
No, a to je asi všechno. Snad jsem na nic nezapomněl a i kdyby, určitě doplníte.
Osobně jsem spíše pro prevenci, ale momentálně se přikláním spíše k částečnému polepu, přiznávám hlavně z finančních důvodů. Jenom si říkám, jestli nehrozí právě to nestejnoměrné stárnutí laku a tím po čase i jakási flekatost auta v závislosti na tom, které místo bylo či nebylo fólií chráněno. Zajímavé je, že někteří výrobci uvádějí, že jejich folie má propustnost UV a prezentují to jako výhodu a ochranu právě proti nestejnoměrnému "stárnutí" laku, ale setkal jsem se už i s názorem, že folie naopak ochranu proti UV mají, takže lak je dokonale chráněn, ale zase hrozí to nestejnoměrné stárnutí = argument pro celopolep. Nemáte s tím někdo dlouhodobější zkušenost?
PS 1: Možná, že jsem měl tenhle příspěvek hodit pod Naturalovo vlákno „Jak pečovat o automobil“, ale to vlákno je spíš voskové a i když se vosky a folie doplňují, přece jen je to technicky trochu o něčem jiném.
PS 2: Díky Naturalovi a Doris, se kterými jsem problematiku folií už konzultoval napřímo, za vstřícnost a ochotu. Moc mi oba pomáháte, lítám v tom jak nudle v bandasce a vaše názory mi moc pomáhají.