• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

karosérie Ochranné fólie na karosérii

PaKo

člen KLANu
Ověřený uživatel MazdaKlanu
64
Ahoj vespolek,

jsem tu nový, ale odhodlal jsem se založit tohle vlákno, snad ho shledáte užitečným. Víme všichni, že vlastností současných Mazd je i tenký a měkký lak, který klade zvýšené nároky na ochranu a péči o něj. V současnosti čekám na novou CX-5 a díky osvětě od Doris tenhle problém dost řeším. Kromě jejích vosků, které beru za samozřejmost, přemýšlím i o aplikaci ochranné folie, hlavně jako prevenci proti kamínkům a drobným odřeninám a částečně i jako ochranu proti soli v zimě.

Trochu jsem se tomu teoreticky věnoval v uplynulých dnech a pokusím se teď shrnout hlavní otázky, na které jsem v souvislosti s ochrannými foliemi narazil. Byl bych moc rád, hlavně pokud už nějakou zkušenost s tímto způsobem ochrany máte a nebo o ní uvažujete, kdybyste tu mohli sdílet svoje názory, zážitky, komentáře … Mě to určitě pomůže v rozhodování a snad i někomu dalšímu.

OTÁZKA 1: Folie ano či ne?
+ asi nejúčinnější ochrana proti odlétajícím kamínkům a drobným škrábancům a odřeninám
+ lak pod fólií „nestárne“, po sundání folie je vlastně ve stavu, ve kterém byl v okamžiku instalace
- něco to stojí
- náročnost na instalaci – hlavně na pečlivost a dovednost „instalatéra“, Doris uvádí třeba i riziko poškození laku při zařezávání folie
- riziko žloutnutí hlavně u světlejších odstínů

OTÁZKA 2: Celopolep či částečný polep?
Celopolep
+ kompletní ochrana včetně ochrany střechy např. proti míze a pylu z kvetoucích stromů
- finančně náročnější

Částečný polep na nejexponovanější místa (přední nárazník a blatníky, kapota, zrcátka, prahy)
+ finančně přijatelnější
- Murphyno zákony fungují, takže když polepíte 95% povrchu vozu, je velká pravděpodobnost, že vás šutr trefí právě do těch zbylých 5% :mad:
- pokud by folie nepropouštěla UV, lak může mít po čase na místech s folií jiný odstín než na místech, která folií chráněna nejsou

OTÁZKA 3: Jaký typ fólií?
Narazil jsem na následující typy folií, které jsou coby ochrana laku nabízeny instalačními firmami:
:: PVC folie – finančně asi nejdostupnější, úroveň ochrany je ale zároveň nejnižší
:: Carshield nebo Stoneprotect – polyuretanová folie, řekl bych dobrý poměr výkon/cena, udávaná životnost okolo 5 let, záruka 2-6 let podle instalační firmy
:: Optic-shield nebo Xpel extreme – označil bych to vyšší střední třídu, dražší a prý kvalitnější než výše zmíněné, Optic-shield uvádí i „samoléčivou“ (selfhealing) schopnost na drobné poškození a škrábance, záruka výrobců 7-8 let, mě na jejich instalaci byla nabídnuta záruka 10 let,
:: Xpel ultimate – nejdražší řešení, prý nejlepší na trhu, výborné optické vlastnosti, taktéž„samoléčivé“ schopnosti, záruka 10 let

No, a to je asi všechno. Snad jsem na nic nezapomněl a i kdyby, určitě doplníte.

Osobně jsem spíše pro prevenci, ale momentálně se přikláním spíše k částečnému polepu, přiznávám hlavně z finančních důvodů. Jenom si říkám, jestli nehrozí právě to nestejnoměrné stárnutí laku a tím po čase i jakási flekatost auta v závislosti na tom, které místo bylo či nebylo fólií chráněno. Zajímavé je, že někteří výrobci uvádějí, že jejich folie má propustnost UV a prezentují to jako výhodu a ochranu právě proti nestejnoměrnému "stárnutí" laku, ale setkal jsem se už i s názorem, že folie naopak ochranu proti UV mají, takže lak je dokonale chráněn, ale zase hrozí to nestejnoměrné stárnutí = argument pro celopolep. Nemáte s tím někdo dlouhodobější zkušenost?

PS 1: Možná, že jsem měl tenhle příspěvek hodit pod Naturalovo vlákno „Jak pečovat o automobil“, ale to vlákno je spíš voskové a i když se vosky a folie doplňují, přece jen je to technicky trochu o něčem jiném.

PS 2: Díky Naturalovi a Doris, se kterými jsem problematiku folií už konzultoval napřímo, za vstřícnost a ochotu. Moc mi oba pomáháte, lítám v tom jak nudle v bandasce a vaše názory mi moc pomáhají.
 
Osobne bych volil celopolep levnejsi variantou. Nejde jen o kaminky, lak se poskrabe defacto cimkoliv... jak je to s cenou ???

Odeslano pres app Tapatalk
 
Mám polyuretan už na třetím autě, první se lepilo v roce 2007. Nic než polyuretan nemá cenu, vinyl IMO nic nevydrží, natož aby něco mechanicky ochránil.
 
Osobne bych volil celopolep levnejsi variantou. Nejde jen o kaminky, lak se poskrabe defacto cimkoliv... jak je to s cenou ???

Celopolep variantou Carshield/Stoneprotect plus mínus 25 T, částečný polep cca 8 T (řekněme tedy 30%)
Optic-shield nebo Xpel extreme celopolep okolo 40 T
No a na cenu Xpel ultimate jsem se ani neodvážil zeptat, ale podle ceny materiálu odhaduju dalších 10 T navíc

Mám polyuretan už na třetím autě, první se lepilo v roce 2007. Nic než polyuretan nemá cenu, vinyl IMO nic nevydrží, natož aby něco mechanicky ochránil.

Souhlas, o PVC ani neuvažuju. A můžu se zeptat, ty máš celopolep nebo částečnej? Jakou folii máš, vím ;).
 
Když jsem řešil fólie (a nakonec nechal plavat), bylo mi řečeno, že o levnější fólii je potřeba pečovat aby neměnila barvu (řešil jsem transparentní fólii, tak aby nežloutla). Byl mi doporučen xpel ultimate, o ten že není potřeba se takto starat (xpel extreme to potřebuje), plus má tu "samoléčící" schopnost. Na CX-5 byl odhad prodejce po telefonu cca 25k bez DPH (a teď si nejsem jistý, jestli to bylo vč. práce, spíš ne) jen na místa, která jsi označil jako nejexponovanější.

Prahy a hranu kufru jsem nakonec přelepil nějakou fólií z amazonu (link 1, link 2), až dostanou hlubší záseky, překryju to nerezem :D
 
Celopolep variantou Carshield/Stoneprotect plus mínus 25 T, částečný polep cca 8 T (řekněme tedy 30%)
Optic-shield nebo Xpel extreme celopolep okolo 40 T
No a na cenu Xpel ultimate jsem se ani neodvážil zeptat, ale podle ceny materiálu odhaduju dalších 10 T navíc



Souhlas, o PVC ani neuvažuju. A můžu se zeptat, ty máš celopolep nebo částečnej? Jakou folii máš, vím ;).
Celopolep polyuretanem se většinou nedělají ani lamba. Mám kapotu komplet a přední nárazník komplet, čelní plochy zrcátek. U CX-5 bych řešil to samé. Drtivá většina kamenů lítá nízko, švagrovi jsme polepili jen nárazník a kapota je po 3 letech celkem fit. Před vohnoutem na parkovišti tě to stejně neuchrání, je třeba k tomu přistupovat trochu fatalisticky. Mimochodem nový Superb má stejně tenký ekolak jako zavedla Mazda.
 
Tak jsem dneska dostal datasheet na folii ORAGUARD 270 (nikdy jsem o tom neslyšel, ale to není měřítko) od zvažovaného zhotovitele. V textu e-mailu mi kolega psal, že posílá tu polyuretanovou folii, ale technický list jasně říká PVC - viz příloha "270". To byla první věc, která mě zarazila. Tloušťka 150 micronů, záruka 5 let při odborné instalaci ... to by asi šlo, ale díval jsem se i na ceny materiálu a ty mi přijdou teda hodně nízko (186 Kč/m2 bez DPH). Polyuretanová folie ORAGUARD 280 od stejného výrobce (viz druhá příloha "280") stojí skoro 6x tolik. Tak se mi to ňák nelíbí ...
 

Přílohy

  • oraguard-270-eu-en.pdf
    37,1 KB · Zobrazení: 20
  • oraguard-280-eu-en.pdf
    37,2 KB · Zobrazení: 7
Tak jsem dneska dostal datasheet na folii ORAGUARD 270 (nikdy jsem o tom neslyšel, ale to není měřítko) od zvažovaného zhotovitele. V textu e-mailu mi kolega psal, že posílá tu polyuretanovou folii, ale technický list jasně říká PVC - viz příloha "270". To byla první věc, která mě zarazila. Tloušťka 150 micronů, záruka 5 let při odborné instalaci ... to by asi šlo, ale díval jsem se i na ceny materiálu a ty mi přijdou teda hodně nízko (186 Kč/m2 bez DPH). Polyuretanová folie ORAGUARD 280 od stejného výrobce (viz druhá příloha "280") stojí skoro 6x tolik. Tak se mi to ňák nelíbí ...
Orafol je celkem známá značka. Asi měl z chemie 4 a neví, že polyuretan není to samé jako polyvinylchlorid... :) Ostatně stačí mrknout na pevnost v tahu a prodloužení při přetržení - tam je jasné, co kam patří. Pokud chceš mermomocí ušetřit, čelní plochy polep polyuretanem a zbytek vinylem.
 
Takže v mezičase jsem dostal pár zajímavých odpovědí na mé otázky ohledně instalace od jednoho z možných zhotovitelů:
a) v jakém stavu bych měl auto přivézt? má být umyté či speciálně připravené nebo si to zajistíte nějak sami?
Odpověď: Auto přivést čisté stačí projet myčkou nebo opláchnout vodou v žádném případě šamponem s voskem. Čištění před polepem provedeme sami.
b) při jaké teplotě instalace probíhá?
Odpověď: Teplota pro instalaci je kolem 20 stupňů. Samozřejmě před polepem se měří teplota každého dílu pro dokonalou instalaci.

c) jak máte zajištěnou bezprašnost?
Odpověď: Bezprašnost prostředí zajišťujeme tak, že před polepem se podlaha dokonale vytře vodou a na zdech máme do výšky 1,50m udělaný vodě odolný nátěr takže i zdi kolem se splachnou vodou. V dílně je po celou dobu udržovaná vlhkost aby se zamezilo šíření prachových částic. Tímto způsobem eliminujeme většiinu prachu, který se může pohybovat ve vzduchu.
d) jak probíhá zářez folie? přímo při instalaci (tedy na kapotě) a nebo se to řeže dopředu? jak se folie ukončují na styku plechové karoserie a plastových dílů (např. nárazník)?
Odpověď:Zářez fólie probíhá vždy ve spáře mezi jednotlivými díly tak aby nedošlo k poškození laku. Když se řeže na kapotě což v tomto případě není nutné tak se používá speciál řezací strunka.
Lak nesmí být v žádném případě poškozen a na to klademe veliký důraz. A vztahuje se na to i záruka. Fólie se ukončuje vždy tak aby byla za hranou a pak se zafouka aby byl každý díl ukončený jako originál a ochrana dokonalá.

e) mohu být u polepu přítomen osobně?
Odpověď: Je mi líto ale u polepu být nemůžete kuli tomu, že na práci je třeba se soustředit a mít klid a čas. Můžu Vám ale slíbit že dostanete fotodokumentaci k provedenym pracím.

Moc tomu nerozumím, ale působí to na mě dobře, až na otázku e), teda. Jestli se k tomu můžete vyjádřit někdo, kdo tomu rozumí víc, než koza petrželi (tedy jako já :eek:), budu rád .
Aktuální cenová škála a výběr pro rozhodování vypadá následovně (vše částečný polep včetně bočních dveří):
vinyl ORAGUARD 270 = 10T (záruka 5 let)
polyuretan KPMF clearaliphatic 137 micronů = 14,2 T (záruka 5 let i proti žloutnutí, datasheet přikládám, ale je pro 200 mikronovou variantu)
polyuretan Optic-Shield 150 micronů, self-healing = 19,2 T (záruka 12 let, datasheet jsem nenašel, tak alespoň http://www.optic-shield.com/)

A pro úplnost, dnes večer jsem měl rozhovor s zástupcem jiné firmy, která lepí vinyl KPMF, Stoneprotect a Carshield. A jeho názor byl, že nejlepší poměr výkon/cena je jednoznačně celopolep tím vinylem. Jako hlavní důvody uvedl, že levnější varianty polyuretanu trpí na efekt pomerančové kůry, lepší polyuretany jsou už zase moc drahé. Prý s tím vinylem lepí i hodně drahá auta a má na měsíc a půl plno, jezdí prý za ním s auty x set kilometrů i ze zahraničí. Zřejmě slušnej oddíl.

A ještě jeden dotaz na shr3k-ův komentář:
Nic než polyuretan nemá cenu, vinyl IMO nic nevydrží, natož aby něco mechanicky ochránil.
Proč je ten polyuretan o tolik lepší? Pochopil jsem, že má lepší roztažnost a je zřejmě i pružnější. Co to znamená? Líp to na autě drží? Líp to ty kamínky odrazí? Či nějaké jiné kouzlo typu "protego" o_O ?

No, můj problém je, že rád věcím rozumím a proto přípravná fáze u mě trvá vždycky poněkud déle. Předem díky za reakce.
 

Přílohy

  • K82000 ClearAliphatic Polyurethane issue 11.pdf
    50,9 KB · Zobrazení: 8
Mě zaujala tedy odpověď a) "stačí projet myčkou". No je jasné, že když chce člověk ochránit lak, tak si předem pod fólii nechá udělat nějaký ten hologram od myčky :rolleyes:

Konkrétně k fóliové problematice nechám slovo ostatním, kteří mají zkušenosti a info ;)
 
Mě zaujala tedy odpověď a) "stačí projet myčkou". No je jasné, že když chce člověk ochránit lak, tak si předem pod fólii nechá udělat nějaký ten hologram od myčky :rolleyes:
No, to je pravda :(. Já s tím teda do myčky určitě nepojedu, už sem napsal i prodejci, že nechci ani myčku ani ruční mytí voskem před předáním. Ale rozumím, možná je to indicie odkazující na profesionalitu a odbornost dodavatele. Áááááási mi z toho brzo hrábne :pigeon:.
 
@PaKo Vinyl lehce proseknou daleko menší kamínky, které se jinak od polyuretanu lehce odrazí.
 
Povedlo se mi ještě získat datasheet na polyuretanový OpticShield, viz výše, takže přikládám, pokud by to někoho zajímalo.
 

Přílohy

  • Optic shield_data_sheet indd.pdf
    94,5 KB · Zobrazení: 40
Tak snad poslední dotaz ode mě: na prahy a vnější hranu kufru je lepší spíš PU 150 nebo PVC 200? PU je pružnější, ale na tahle místa snad moc kamenů nepřilítne, PVC zase silnější. Nebo to je jedno?

V tomhle případě mi jde mi o co nejlepší ochranu, na těch pár centimetrech to nebude zásadní cenový rozdíl.

Díky ještě jednou fšem :).
 
:D test vzduchovkou ... dobré, v podstatě to potvrzuje to, co říkal ten chlapík, co mi lepil auto - že se s tím Ultimatem fakt blbě dělá.
 
Zná někdo folie KMPS? Nikde jsem nic nenašel co by mi napovědělo :-(
 
:D test vzduchovkou ... dobré, v podstatě to potvrzuje to, co říkal ten chlapík, co mi lepil auto - že se s tím Ultimatem fakt blbě dělá.
Šreku, ten pán co ti lepil auto, nejmenoval se náhodou Pospíšil? :rolleyes:
 
Back
Top