KJay
člen KLANu
- 65
Asi nikoho nepřekvapí, když se na internetu setká s názorem "Dvojka? To si radši kup Mazdu 3, je to lepší auto".
Platí to v každém ohledu?
V trojce jsem nejel, takže za mě se k tomu vyjádřím jen z pohledu řidiče Mazdy 2 (r.v. 2022 , top specifikace) a nechám ostatní aby do toho vnesli pohled z druhé (mnohem početnější) strany barikády.
Takže obhoajoba koupě dvojky. Pokud se smíříme s faktem, že Mazda 2 se prodává nejčastěji v nízkých specifikacích, je nejčastěji k vidění jako "očesané, základní" auto se slabou motorizací. To znamená, staré knoflíky ovládání větráků a klimatizace, volant bez vyhřívání, sedadla bez vyhřívání, nezatmavená skla, obyčejné zrcátko, méně polstrování v interiéru a tvrdé plasty, malá kola... všude se šetří. K tomu přičtěte tvrdý podvozek který není vhodný na české silnice plné výmolů, slabý motor, že nejdou složit sedačky do vodorovné polohy, že nemáte parkovací kameru, že rádio hraje přinejlepším průměrně z obyč repráků a zastaralého infotainmentu, že nemáte v autě navigaci (i když to nebývá problém nahradit), že má auto malý screen, že má obyčejné světlomety atd. Získáte tak trochu předražené auto s velmi dobrou kvalitou zpracování na kterém se toho může jen máloco pokazit. Je zde příslib, že vám vydrží a opravy vás nebudou stát moc peněz. Taková Mazda 2 se prezentuje jako městský vůz, nevhodný na dálnice, kvůli vyšší hlučnosti (tenčím materiálům střechy i vyššímu hluku z podvozku...)
Naproti tomu v Mazdě 3 získáte spoustu těch příplatkových věcí pravděpodobně již v základu. Plus budete mít větší kufr, pohodlnější sedadla, lepší kvalitu materiálů ve vnitřku auta. Už to hraje do karet Mazdě 3. Je to lépe vybavené, komfortnější větší auto. Je to novější generace auta (o Mazdě 2 se už léta zdůrazňuje, že je to jen omlazovaná zastaralá generace). A víte za co platíte - za komfort, prémiové materiály, lepší balíček všeho co má už v základu dohromady. A máte možnost koupit sedan.
Tam kde Mazda 3 začíná s cenovkou (630tisíc vč. DPH) se na Mazdě 2 nedostanete ani v top specifikaci. Ta stojí cca 550tisíc vč. DPH, a s příplatkovou výbavou se můžete dostat max. někam k 600tisícům Kč s DPH. Což tedy porovnávat porovnatelné, a zkusit vedle sebe postavit takovou top specifikaci Mazdy 2 oproti Mazdě 3 (bez ohledu na její specifikaci). V čem se pak přiblížíme k Mazdě 3, co je holt i v top specifikaci pro Mazdu 2 ve srovnání s trojkou nepřekonatelné a v čem naopak by se top specka Mazdy 2 mohla vyjímat nad Mazdou 3 popírajíce tvrzení, že "Mazda 2 není lepší vůz"?
V top specce má Mazda 2 vyhřívaná sedadla, vyhřívaný volant, automatickou klimatizaci (jednozónovou, ale to vzhledem k míření na jednotlivce nebo bezdětný pár nebo pár s jedním dítětem) není nevýhoda. Materiály uvnitř vozu již nepůsobí tak neprémiově (i když s Mazdou 3 i tak nesnesou srovnání), pak tam máme adaptivný led světlomety, od roku 2023 i adaptivní tempomat, někdo by řekl - více věcí které se mohou rozbít a bude nákladné je po uplynutí záruky levně nahradit (tím přichází Mazda 2 o nálepku auta s levnou údržbou). Přibývají dvě silnější motorizace (90 a 115 koní, s tím že těch 90 jde odemknout na 115). Přibývají tónovaná zadní a zadní boční skla, zatmavovací zrcátko, ovládací knoflíky pro větrání a klimatizaci už vypadají stejně jako v Mazdě 3. Volant působí dostatečně luxusním dojmem. Můžete si z výroby nechat na auto přimontovat kouli, dát si větší luxusní kola, která žehlí nerovnosti, nechat si namontovat loketní opěrtku atd. Něco tyto upgrady ale nevyléčí - hluk v kabině při vyšších rychlostech, malý kufr, pořád to je auto kde se sedadla nesklápí do roviny, kde je vzadu míň místa (ale oproti Mazdě 3 ne o moc). Pořád je to i ve vyšší motorizaci auto s nízkým torquem (kroutivým momentem), takže čím víc jej naložíte, tím méně mrštně reagovat bude. Motor sice může reagovat při malém nákladu dostatečně svižně, ale i tak je to na hranici možností motoru.
Co je tedy oním příslovečným tahákem na Mazdu 2, který by zametl s suchou větou "Kup si radši Mazdu 3"? Především je to menší auto. Představte si jak malá byla auta dříve a jak malá jsou dnes. Pochopíte pak, že Mazda 3 není malý vůz. Mazda 3 je svým yp;sdobem přerostlé malé auto. Malé auto, tedy Mazda 2, má blíže k mrštnosti, kterou ji ale nedává turbo jako u jiných výrobců ale handling a dobré řazení. Ty má i Mazda 3, obojí, ale v trojce vždy ovládáte větší a o trochu těžší auto. Neovládáte malý vůz. To je přednost číslo jedna - není to ani motokára typu MX5, ani poněkdu přerostlý malý vůz Mazda 3. Je to čistokrovné malé auto se skvělou ovladatelností a vysokým fun faktorem, které je holt tvrdé a ne tak komfortní. Co dále? Například, to, že 1.5L motor v Mazdě 2 údajně vznikl při vývoji MX5 a sdílí s ním něco pdoobného. Mazda 3 aby dosáhla na podobný fun faktor, musela by (nevím zda dnes, nebo to platilo před lety a teď to už neplatí) nemít línější 2.0L ale rovnou živější 2.5L motor. Mazdě 2 na to stačí 1.5L motor. Takže tahákem číslo jedna je fun faktor. Je to malý zábavný vůz co šlape jako hodinky. Ano, mnohem méně pohodlný, ale zábavný a za nižší cenu, a to se počítá. Co dál? Pravděpodobnně to, že s plnou příplatkovou výbavou získáte i něco, co za vyšší peníze v základní výbavě Mazdy 3 ještě není. Nejsem expert na Mazdu 3, ale předpokládám, že to může být druhý argument, který smete ze stolu tvrzení "Kup si radši Mazdu 3, je to lepší auto." Je ještě něco jiného, co by mohlo být třetím argumentem pro výběr Mazdy 2 před Mazdou 3? Sice jsem psal, že Mazda 2 je prezentována jako městský vůz, ale ona do nějakých 140-150kmh drží pevně i na dálnici. Díky dlouhému prvnímu převodu by se o tom, že jde o dobrý městský vůz dalo polemizovat, a zřejmě bysme se dostali k tomu, že je to spíš vůz na okresky, který dobře zvládne i dálnice (až na vyšší hluk v kabině) a s trochou grifu i město a semafory. V tom jsou si podle mne s Mazdou 3 podobné, takže třetím argumentem by mohlo být, že obě auta dobře zvládají všechny 3 prostředí, tedy univerzálnost. Samozřejmě při cestách na dovolené poznáte menší pohodlí sedaček v dvojce a menší kufr, ale ten kufr není zas o tolik menší aby to moc bolelo. Dáte do trojky kočárek? Dal by se odněkud z argumentačních hlubin vydolovat i čtvrtý argument, kterým utřít suché konstatování "Mazda 3 je prostě lepší"? Možná cena pojištění (?). Možná fakt že Mazda 2 je na výšku vyšší ("zdánlivá" nevýhoda v aerodynamice), a tudíž do ní nesedáte tak nízko jako do sportovního auta? Je to vůbec výhoda? A co třeba estetika? Jasně, zepředu Mazda 3 vypadá famózně a Mazda 2 stařecky, ale zezadu by se o tom čí zadek je hezčí dalo polemizovat. Je to zkrátka menší auto, nemá velkou tlustou ..del.
Odhaduji, že jsem nikoho nepřesvědčil, protože většina lidí uvažuje stylem, že větší a dospělejší auto je lepší, ale i tak jsem pár argumentů navrstvil, a myslím, že to stačí přinejmenším k tomu, že to otřese jistotou "názoru zkušeného řidiče - zkus se v ní projet a uvidíš, že Mazda 3 je lepší" a v někom vyvolá nostalgii po malých autech.
Je to zkrátka více Lancia Delta, starý Golf.. a méně "malé auto dneška". Malá auta dnes totiž nazýváme subkompakty, a jsou vnímány jako podřadné, jako auta z B segmentu, kde kvalita nehraje prim a vše určuje cena. Ale Mazda 2 to nabořuje, a dělá to po Mazdovsku, bez toho, aby turbila výkon.
Platí to v každém ohledu?
V trojce jsem nejel, takže za mě se k tomu vyjádřím jen z pohledu řidiče Mazdy 2 (r.v. 2022 , top specifikace) a nechám ostatní aby do toho vnesli pohled z druhé (mnohem početnější) strany barikády.
Takže obhoajoba koupě dvojky. Pokud se smíříme s faktem, že Mazda 2 se prodává nejčastěji v nízkých specifikacích, je nejčastěji k vidění jako "očesané, základní" auto se slabou motorizací. To znamená, staré knoflíky ovládání větráků a klimatizace, volant bez vyhřívání, sedadla bez vyhřívání, nezatmavená skla, obyčejné zrcátko, méně polstrování v interiéru a tvrdé plasty, malá kola... všude se šetří. K tomu přičtěte tvrdý podvozek který není vhodný na české silnice plné výmolů, slabý motor, že nejdou složit sedačky do vodorovné polohy, že nemáte parkovací kameru, že rádio hraje přinejlepším průměrně z obyč repráků a zastaralého infotainmentu, že nemáte v autě navigaci (i když to nebývá problém nahradit), že má auto malý screen, že má obyčejné světlomety atd. Získáte tak trochu předražené auto s velmi dobrou kvalitou zpracování na kterém se toho může jen máloco pokazit. Je zde příslib, že vám vydrží a opravy vás nebudou stát moc peněz. Taková Mazda 2 se prezentuje jako městský vůz, nevhodný na dálnice, kvůli vyšší hlučnosti (tenčím materiálům střechy i vyššímu hluku z podvozku...)
Naproti tomu v Mazdě 3 získáte spoustu těch příplatkových věcí pravděpodobně již v základu. Plus budete mít větší kufr, pohodlnější sedadla, lepší kvalitu materiálů ve vnitřku auta. Už to hraje do karet Mazdě 3. Je to lépe vybavené, komfortnější větší auto. Je to novější generace auta (o Mazdě 2 se už léta zdůrazňuje, že je to jen omlazovaná zastaralá generace). A víte za co platíte - za komfort, prémiové materiály, lepší balíček všeho co má už v základu dohromady. A máte možnost koupit sedan.
Tam kde Mazda 3 začíná s cenovkou (630tisíc vč. DPH) se na Mazdě 2 nedostanete ani v top specifikaci. Ta stojí cca 550tisíc vč. DPH, a s příplatkovou výbavou se můžete dostat max. někam k 600tisícům Kč s DPH. Což tedy porovnávat porovnatelné, a zkusit vedle sebe postavit takovou top specifikaci Mazdy 2 oproti Mazdě 3 (bez ohledu na její specifikaci). V čem se pak přiblížíme k Mazdě 3, co je holt i v top specifikaci pro Mazdu 2 ve srovnání s trojkou nepřekonatelné a v čem naopak by se top specka Mazdy 2 mohla vyjímat nad Mazdou 3 popírajíce tvrzení, že "Mazda 2 není lepší vůz"?
V top specce má Mazda 2 vyhřívaná sedadla, vyhřívaný volant, automatickou klimatizaci (jednozónovou, ale to vzhledem k míření na jednotlivce nebo bezdětný pár nebo pár s jedním dítětem) není nevýhoda. Materiály uvnitř vozu již nepůsobí tak neprémiově (i když s Mazdou 3 i tak nesnesou srovnání), pak tam máme adaptivný led světlomety, od roku 2023 i adaptivní tempomat, někdo by řekl - více věcí které se mohou rozbít a bude nákladné je po uplynutí záruky levně nahradit (tím přichází Mazda 2 o nálepku auta s levnou údržbou). Přibývají dvě silnější motorizace (90 a 115 koní, s tím že těch 90 jde odemknout na 115). Přibývají tónovaná zadní a zadní boční skla, zatmavovací zrcátko, ovládací knoflíky pro větrání a klimatizaci už vypadají stejně jako v Mazdě 3. Volant působí dostatečně luxusním dojmem. Můžete si z výroby nechat na auto přimontovat kouli, dát si větší luxusní kola, která žehlí nerovnosti, nechat si namontovat loketní opěrtku atd. Něco tyto upgrady ale nevyléčí - hluk v kabině při vyšších rychlostech, malý kufr, pořád to je auto kde se sedadla nesklápí do roviny, kde je vzadu míň místa (ale oproti Mazdě 3 ne o moc). Pořád je to i ve vyšší motorizaci auto s nízkým torquem (kroutivým momentem), takže čím víc jej naložíte, tím méně mrštně reagovat bude. Motor sice může reagovat při malém nákladu dostatečně svižně, ale i tak je to na hranici možností motoru.
Co je tedy oním příslovečným tahákem na Mazdu 2, který by zametl s suchou větou "Kup si radši Mazdu 3"? Především je to menší auto. Představte si jak malá byla auta dříve a jak malá jsou dnes. Pochopíte pak, že Mazda 3 není malý vůz. Mazda 3 je svým yp;sdobem přerostlé malé auto. Malé auto, tedy Mazda 2, má blíže k mrštnosti, kterou ji ale nedává turbo jako u jiných výrobců ale handling a dobré řazení. Ty má i Mazda 3, obojí, ale v trojce vždy ovládáte větší a o trochu těžší auto. Neovládáte malý vůz. To je přednost číslo jedna - není to ani motokára typu MX5, ani poněkdu přerostlý malý vůz Mazda 3. Je to čistokrovné malé auto se skvělou ovladatelností a vysokým fun faktorem, které je holt tvrdé a ne tak komfortní. Co dále? Například, to, že 1.5L motor v Mazdě 2 údajně vznikl při vývoji MX5 a sdílí s ním něco pdoobného. Mazda 3 aby dosáhla na podobný fun faktor, musela by (nevím zda dnes, nebo to platilo před lety a teď to už neplatí) nemít línější 2.0L ale rovnou živější 2.5L motor. Mazdě 2 na to stačí 1.5L motor. Takže tahákem číslo jedna je fun faktor. Je to malý zábavný vůz co šlape jako hodinky. Ano, mnohem méně pohodlný, ale zábavný a za nižší cenu, a to se počítá. Co dál? Pravděpodobnně to, že s plnou příplatkovou výbavou získáte i něco, co za vyšší peníze v základní výbavě Mazdy 3 ještě není. Nejsem expert na Mazdu 3, ale předpokládám, že to může být druhý argument, který smete ze stolu tvrzení "Kup si radši Mazdu 3, je to lepší auto." Je ještě něco jiného, co by mohlo být třetím argumentem pro výběr Mazdy 2 před Mazdou 3? Sice jsem psal, že Mazda 2 je prezentována jako městský vůz, ale ona do nějakých 140-150kmh drží pevně i na dálnici. Díky dlouhému prvnímu převodu by se o tom, že jde o dobrý městský vůz dalo polemizovat, a zřejmě bysme se dostali k tomu, že je to spíš vůz na okresky, který dobře zvládne i dálnice (až na vyšší hluk v kabině) a s trochou grifu i město a semafory. V tom jsou si podle mne s Mazdou 3 podobné, takže třetím argumentem by mohlo být, že obě auta dobře zvládají všechny 3 prostředí, tedy univerzálnost. Samozřejmě při cestách na dovolené poznáte menší pohodlí sedaček v dvojce a menší kufr, ale ten kufr není zas o tolik menší aby to moc bolelo. Dáte do trojky kočárek? Dal by se odněkud z argumentačních hlubin vydolovat i čtvrtý argument, kterým utřít suché konstatování "Mazda 3 je prostě lepší"? Možná cena pojištění (?). Možná fakt že Mazda 2 je na výšku vyšší ("zdánlivá" nevýhoda v aerodynamice), a tudíž do ní nesedáte tak nízko jako do sportovního auta? Je to vůbec výhoda? A co třeba estetika? Jasně, zepředu Mazda 3 vypadá famózně a Mazda 2 stařecky, ale zezadu by se o tom čí zadek je hezčí dalo polemizovat. Je to zkrátka menší auto, nemá velkou tlustou ..del.
Odhaduji, že jsem nikoho nepřesvědčil, protože většina lidí uvažuje stylem, že větší a dospělejší auto je lepší, ale i tak jsem pár argumentů navrstvil, a myslím, že to stačí přinejmenším k tomu, že to otřese jistotou "názoru zkušeného řidiče - zkus se v ní projet a uvidíš, že Mazda 3 je lepší" a v někom vyvolá nostalgii po malých autech.
Je to zkrátka více Lancia Delta, starý Golf.. a méně "malé auto dneška". Malá auta dnes totiž nazýváme subkompakty, a jsou vnímány jako podřadné, jako auta z B segmentu, kde kvalita nehraje prim a vše určuje cena. Ale Mazda 2 to nabořuje, a dělá to po Mazdovsku, bez toho, aby turbila výkon.
Poslední úprava: