terax12
nový člen
- 23
** edit no_hits ** - kvůli stejným dotazům doplňuji info
M3 + M6 + CX-3 + CX-5 + CX-30 s funkcí i-stop
(BM/BN/BP/GJ/GL/DK/KE/KF/DM)
2.0-2.5 (Q-85) : Yuasa YBX7005, Exide EL604, Banner 565 15
2.2D (T-110) : Exide EL954, Banner 595 15
1.5D (S-95) : Banner 570 15
CX-3 s i-Eloop (N-55) - kondenzátor u baterky : Banner 555 15
Více info o Banner bateriích v dalším příspěvku
Varta/Bosch raději nebrat (stejná fabrika - liší se jen etiketou a barvou víka) - malá životnost, často po 2-3 letech odchází viz časté příspěvky nejen v tomto vlákně
Záměna typu požadovaného výrobcem :
- Standardní lze vyměnit za EFB
- EFB lze vyměnit za AGM
- AGM výměna pouze za AGM !!! (Mazda nepoužívá)
- EFB nahradit standartní baterií nemá smysl, je to horší baterie viz níže - odejde dřív než EFB
EFB (vylepšená zaplavená baterie) - zesílené elektrody, katody posíleny uhlíkem pro delší životnost, zvládá vyšší startovací proudy - díky tomu lze startovat i při velkém vybití pod 12,0V (opakovaně vyzkoušeno až 11,6V), ale pro nejdelší životnost je dobré udržovat napětí nad 12,3V
AGM (absorbující skleněný materiál) - nevyteče, zvládá velké proudy, citlivá na úroveň nabíjecího napětí, proudu a teploty - elektrolyt nasáklý do netkané textilie nemůže probublat - doporučeno použít inteligentní nabíječky s režimem AGM/GEL a teplotním čidlem !!! (třeba CTEK)
Vypouklý bok
- jde promáčknout - je to v pořádku
- nejde promáčknout - rozsáhlá sulfatace elektrod, baterie na výměnu
Inicializace baterie:
- Zavřít všechny dveře (u AT převodovek musí být P)
- Zapalování do polohy ON (všechny kontrolky) - !! Nestartovat !!
- Zařadit neutral (u AT dát N)
- Sešlápnout brzdový pedál a stále držet !!
- Sešlápnout plyn dokud nezačne blikat dobíjení a výstražný trojúhelník (cca 5 vteřin)
- Pustit plyn a během 5 vteřin opět 3x sešlápnout - dobíjení svítí, trojúhelník zhasne
- Až nyní uvolnit brzdový pedál !!
- Vypnout zapalování a odpojit baterii
- Odpojit senzor na mínusovém kabelu (pro reset intervalu BATT_DAY)
- Připojit baterii nejdříve po 5 minutách
- Vyčkat minimálně 10 sekund a pak připojit zpět senzor na mínus
- Zapalování do polohy ON (všechny kontrolky) - !! Nestartovat !!
- Stisknout i-Stop na 10 vteřin - rozbliká se i-Stop (vynechat pokud je deaktivovano v jednotce)
- Vypnout zapalování - HOTOVO
- Stav BATT_SOC se zkalibruje za 6-48h
- Pokud se rozsvítí i-Stop byla chyba v postupu a je nutné opakovat
- Pokud bliká i-Stop, je nutné zkontrolovat baterii a její připojení
- Je také dobré zkalibrovat senzor volantu - Nastartovat, otočit volantem párkrát od dorazu k dorazu, vypnout motor
Nabíjení ve vozidle :
- Používat ověřené inteligentní nabíječky - mají různé ochrany proti poškození elektroniky ve vozidle
- Pokud je baterie v kufru, připojit nabíječku pod kapotou na terminály u motoru !!
- Inteligentní nabíječky používají nižší napětí pro standartní a EFB baterie (13,5 - 14,4V), baterie se tak nenabije doplna a nepromíchá se elektrolyt jako při externím nabíjení na regulovaném zdroji při 14,7V
!!! Nepoužívat režim Recond u připojené baterie ve vozidle !!!
Nabíjení mimo vozidlo :
- Nastavit napětí 14,7V (AGM raději 14,6V - nad toto napětí se začíná tvořit z elektrolytu plyn)
- Nastavit omezení proudu 1/10C, nabíjení může trvat až 11 hodin u zdravé plně vybité baterie.
V případě potřeby rychlého nabití omezit proud na 1/6C (max 15A), otevřít zátky (pokud jsou) a hlídat teplotu. U baterií bez zátek při znatelném bublání ihned snížit proud na 1/10C !! - Nepoužívat rychlé nabíjení u AGM/GEL baterie !!!
- Nejdříve vyšplhá napětí na 14,7V, pak klesá proud, až se ustálí na pár desítkách mA = konec nabíjení
- Nechat baterii alespoň 6h, ideálně 24h odpočnout
- Změřit napětí (12,8 - 12,9V). Případně hustotu elektrolytu - 1,28g/cm3 = baterie plně nabita
- Pokud má baterie zátky, dolít destilku - většinou první článek u PLUS pólu a zátky zadělat
!!! Vyšší hodnoty nabíjecího napětí a proudu snižují životnost baterie, navíc hrozí výbuch/vyvření vlivem rychle se tvořícího plynu !!!
====================================
** původní příspěvek **
Pre tych co budu potrebovat menit autobateriu len davam do placu moju osobnu skusenost.
Do mazdy 6 GJ je standardne montovana autobateria s rozmermi 303*173*225 (dlzka, sirka, vyska)
Ale objednal som baterku Exide AGM 12V 80Ah 800A EK800, ktora ma rozmery 315*175*190, cize je o 12 mm dlhsia ale pasuje uplne dokonale. (vid foto)
V mazde chceli za novu baterku 220€ a tuto podla mna este lepsiu som kupil za 110€.
M3 + M6 + CX-3 + CX-5 + CX-30 s funkcí i-stop
(BM/BN/BP/GJ/GL/DK/KE/KF/DM)
2.0-2.5 (Q-85) : Yuasa YBX7005, Exide EL604, Banner 565 15
2.2D (T-110) : Exide EL954, Banner 595 15
1.5D (S-95) : Banner 570 15
CX-3 s i-Eloop (N-55) - kondenzátor u baterky : Banner 555 15
Více info o Banner bateriích v dalším příspěvku
Varta/Bosch raději nebrat (stejná fabrika - liší se jen etiketou a barvou víka) - malá životnost, často po 2-3 letech odchází viz časté příspěvky nejen v tomto vlákně
Záměna typu požadovaného výrobcem :
- Standardní lze vyměnit za EFB
- EFB lze vyměnit za AGM
- AGM výměna pouze za AGM !!! (Mazda nepoužívá)
- EFB nahradit standartní baterií nemá smysl, je to horší baterie viz níže - odejde dřív než EFB
EFB (vylepšená zaplavená baterie) - zesílené elektrody, katody posíleny uhlíkem pro delší životnost, zvládá vyšší startovací proudy - díky tomu lze startovat i při velkém vybití pod 12,0V (opakovaně vyzkoušeno až 11,6V), ale pro nejdelší životnost je dobré udržovat napětí nad 12,3V
AGM (absorbující skleněný materiál) - nevyteče, zvládá velké proudy, citlivá na úroveň nabíjecího napětí, proudu a teploty - elektrolyt nasáklý do netkané textilie nemůže probublat - doporučeno použít inteligentní nabíječky s režimem AGM/GEL a teplotním čidlem !!! (třeba CTEK)
Vypouklý bok
- jde promáčknout - je to v pořádku
- nejde promáčknout - rozsáhlá sulfatace elektrod, baterie na výměnu
Inicializace baterie:
- Zavřít všechny dveře (u AT převodovek musí být P)
- Zapalování do polohy ON (všechny kontrolky) - !! Nestartovat !!
- Zařadit neutral (u AT dát N)
- Sešlápnout brzdový pedál a stále držet !!
- Sešlápnout plyn dokud nezačne blikat dobíjení a výstražný trojúhelník (cca 5 vteřin)
- Pustit plyn a během 5 vteřin opět 3x sešlápnout - dobíjení svítí, trojúhelník zhasne
- Až nyní uvolnit brzdový pedál !!
- Vypnout zapalování a odpojit baterii
- Odpojit senzor na mínusovém kabelu (pro reset intervalu BATT_DAY)
- Připojit baterii nejdříve po 5 minutách
- Vyčkat minimálně 10 sekund a pak připojit zpět senzor na mínus
- Zapalování do polohy ON (všechny kontrolky) - !! Nestartovat !!
- Stisknout i-Stop na 10 vteřin - rozbliká se i-Stop (vynechat pokud je deaktivovano v jednotce)
- Vypnout zapalování - HOTOVO
- Stav BATT_SOC se zkalibruje za 6-48h
- Pokud se rozsvítí i-Stop byla chyba v postupu a je nutné opakovat
- Pokud bliká i-Stop, je nutné zkontrolovat baterii a její připojení
- Je také dobré zkalibrovat senzor volantu - Nastartovat, otočit volantem párkrát od dorazu k dorazu, vypnout motor
Nabíjení ve vozidle :
- Používat ověřené inteligentní nabíječky - mají různé ochrany proti poškození elektroniky ve vozidle
- Pokud je baterie v kufru, připojit nabíječku pod kapotou na terminály u motoru !!
- Inteligentní nabíječky používají nižší napětí pro standartní a EFB baterie (13,5 - 14,4V), baterie se tak nenabije doplna a nepromíchá se elektrolyt jako při externím nabíjení na regulovaném zdroji při 14,7V
!!! Nepoužívat režim Recond u připojené baterie ve vozidle !!!
Nabíjení mimo vozidlo :
- Nastavit napětí 14,7V (AGM raději 14,6V - nad toto napětí se začíná tvořit z elektrolytu plyn)
- Nastavit omezení proudu 1/10C, nabíjení může trvat až 11 hodin u zdravé plně vybité baterie.
V případě potřeby rychlého nabití omezit proud na 1/6C (max 15A), otevřít zátky (pokud jsou) a hlídat teplotu. U baterií bez zátek při znatelném bublání ihned snížit proud na 1/10C !! - Nepoužívat rychlé nabíjení u AGM/GEL baterie !!!
- Nejdříve vyšplhá napětí na 14,7V, pak klesá proud, až se ustálí na pár desítkách mA = konec nabíjení
- Nechat baterii alespoň 6h, ideálně 24h odpočnout
- Změřit napětí (12,8 - 12,9V). Případně hustotu elektrolytu - 1,28g/cm3 = baterie plně nabita
- Pokud má baterie zátky, dolít destilku - většinou první článek u PLUS pólu a zátky zadělat
!!! Vyšší hodnoty nabíjecího napětí a proudu snižují životnost baterie, navíc hrozí výbuch/vyvření vlivem rychle se tvořícího plynu !!!
====================================
** původní příspěvek **
Pre tych co budu potrebovat menit autobateriu len davam do placu moju osobnu skusenost.
Do mazdy 6 GJ je standardne montovana autobateria s rozmermi 303*173*225 (dlzka, sirka, vyska)
Ale objednal som baterku Exide AGM 12V 80Ah 800A EK800, ktora ma rozmery 315*175*190, cize je o 12 mm dlhsia ale pasuje uplne dokonale. (vid foto)
V mazde chceli za novu baterku 220€ a tuto podla mna este lepsiu som kupil za 110€.
Poslední úprava moderátorem: