• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

elektrika Autobaterie - výběr, nabíjení, inicializace

terax12

nový člen
Zprávy
23
** edit no_hits ** - kvůli stejným dotazům doplňuji info

M3 + M6 + CX-3 + CX-5 + CX-30 s funkcí i-stop
(BM/BN/BP/GJ/GL/DK/KE/KF/DM)

2.0-2.5 (Q-85) : Yuasa YBX7005, Exide EL604, Banner 565 15
2.2D (T-110) : Exide EL954, Banner 595 15
1.5D (S-95) : Banner 570 15
CX-3 s i-Eloop (N-55) - kondenzátor u baterky : Banner 555 15

Více info o Banner bateriích v dalším příspěvku

Varta/Bosch raději nebrat (stejná fabrika - liší se jen etiketou a barvou víka) - malá životnost, často po 2-3 letech odchází viz časté příspěvky nejen v tomto vlákně

Záměna typu požadovaného výrobcem :
- Standardní lze vyměnit za EFB
- EFB lze vyměnit za AGM
- AGM výměna pouze za AGM !!! (Mazda nepoužívá)
- EFB nahradit standartní baterií nemá smysl, je to horší baterie viz níže - odejde dřív než EFB

EFB (vylepšená zaplavená baterie) - zesílené elektrody, katody posíleny uhlíkem pro delší životnost, zvládá vyšší startovací proudy - díky tomu lze startovat i při velkém vybití pod 12,0V (opakovaně vyzkoušeno až 11,6V), ale pro nejdelší životnost je dobré udržovat napětí nad 12,3V

AGM
(absorbující skleněný materiál) - nevyteče, zvládá velké proudy, citlivá na úroveň nabíjecího napětí, proudu a teploty - elektrolyt nasáklý do netkané textilie nemůže probublat - doporučeno použít inteligentní nabíječky s režimem AGM/GEL a teplotním čidlem !!! (třeba CTEK)

Vypouklý bok
- jde promáčknout - je to v pořádku
- nejde promáčknout - rozsáhlá sulfatace elektrod, baterie na výměnu


Inicializace baterie:
- Zavřít všechny dveře (u AT převodovek musí být P)
- Zapalování do polohy ON (všechny kontrolky) - !! Nestartovat !!
- Zařadit neutral (u AT dát N)
- Sešlápnout brzdový pedál a stále držet !!
- Sešlápnout plyn dokud nezačne blikat dobíjení a výstražný trojúhelník (cca 5 vteřin)
- Pustit plyn a během 5 vteřin opět 3x sešlápnout - dobíjení svítí, trojúhelník zhasne
- Až nyní uvolnit brzdový pedál !!
- Vypnout zapalování a odpojit baterii
- Odpojit senzor na mínusovém kabelu (pro reset intervalu BATT_DAY)
- Připojit baterii nejdříve po 5 minutách
- Vyčkat minimálně 10 sekund a pak připojit zpět senzor na mínus
- Zapalování do polohy ON (všechny kontrolky) - !! Nestartovat !!
- Stisknout i-Stop na 10 vteřin - rozbliká se i-Stop (vynechat pokud je deaktivovano v jednotce)
- Vypnout zapalování - HOTOVO
- Stav BATT_SOC se zkalibruje za 6-48h


- Pokud se rozsvítí i-Stop byla chyba v postupu a je nutné opakovat
- Pokud bliká i-Stop, je nutné zkontrolovat baterii a její připojení

- Je také dobré zkalibrovat senzor volantu - Nastartovat, otočit volantem párkrát od dorazu k dorazu, vypnout motor


Nabíjení ve vozidle :
- Používat ověřené inteligentní nabíječky - mají různé ochrany proti poškození elektroniky ve vozidle
- Pokud je baterie v kufru, připojit nabíječku pod kapotou na terminály u motoru !!
- Inteligentní nabíječky používají nižší napětí pro standartní a EFB baterie (13,5 - 14,4V), baterie se tak nenabije doplna a nepromíchá se elektrolyt jako při externím nabíjení na regulovaném zdroji při 14,7V
!!! Nepoužívat režim Recond u připojené baterie ve vozidle !!!


Nabíjení mimo vozidlo :
- Nastavit napětí 14,7V (AGM raději 14,6V - nad toto napětí se začíná tvořit z elektrolytu plyn)
- Nastavit omezení proudu 1/10C, nabíjení může trvat až 11 hodin u zdravé plně vybité baterie.
V případě potřeby rychlého nabití omezit proud na 1/6C (max 15A), otevřít zátky (pokud jsou) a hlídat teplotu. U baterií bez zátek při znatelném bublání ihned snížit proud na 1/10C !! - Nepoužívat rychlé nabíjení u AGM/GEL baterie !!!
- Nejdříve vyšplhá napětí na 14,7V, pak klesá proud, až se ustálí na pár desítkách mA = konec nabíjení
- Nechat baterii alespoň 6h, ideálně 24h odpočnout
- Změřit napětí (12,8 - 12,9V). Případně hustotu elektrolytu - 1,28g/cm3 = baterie plně nabita
- Pokud má baterie zátky, dolít destilku - většinou první článek u PLUS pólu a zátky zadělat

!!! Vyšší hodnoty nabíjecího napětí a proudu snižují životnost baterie, navíc hrozí výbuch/vyvření vlivem rychle se tvořícího plynu !!!




====================================
** původní příspěvek **

Pre tych co budu potrebovat menit autobateriu len davam do placu moju osobnu skusenost.
Do mazdy 6 GJ je standardne montovana autobateria s rozmermi 303*173*225 (dlzka, sirka, vyska)
Ale objednal som baterku Exide AGM 12V 80Ah 800A EK800, ktora ma rozmery 315*175*190, cize je o 12 mm dlhsia ale pasuje uplne dokonale. (vid foto)
V mazde chceli za novu baterku 220€ a tuto podla mna este lepsiu som kupil za 110€.

IMG_1302.jpg IMG_1303.jpg
 
Poslední úprava moderátorem:
Taky přidávám tip na Banner (dle článku ve Světě Motorů spolu s Duracell asi aktuálně nejlepší kvalita aftermarketu):
Prodáváme produkty Duracell, Banner, Exide, Varta a Bars. Kvalitativně bych je seřadil tak, jak jsem je vyjmenoval. Nakonec to odpovídá i jejich ceně. Mnohé
překvapuje, že slavná Varta skončila až čtvrtá, ale je to holt dnes už tak.

https://www.autodily-pema.cz/autobaterie-banner-running-bull-efb-12v-95ah-760a-595-15-1 pro 2.2 diesel, EFB tak, jako je originál, kapacita shodná jako originál
https://www.autodily-pema.cz/autobaterie-banner-running-bull-efb-12v-65ah-550a-565-15-1 pro 1,5-2.0-2.5 benzin, také EFB jako originál, kapacita shodná originál
https://www.autodily-pema.cz/autobaterie-banner-running-bull-efb-12v-55ah-460a-555-15-1 pro benzíny s DC-DC měničem vedle baterky (CX-3 4x4 atp.) a MX-5
https://www.autodily-pema.cz/autobaterie-banner-running-bull-efb-12v-70ah-680a-570-15-1 pro diesely 1.5 a 1.8

Všechny tyto Bannery se vejdou do originál obalů, jsou jen nepatrně nižší, takže je nutné obal v místě kabelů cca 5mm naříznout pro perfektní zapojení.
 

Přílohy

Poslední úprava:
Dle tvrzení p.Mikuše s Autopalkovic,kdo má deaktivovaný i-stop,tak stačí normální akumulátor.
 
Dle tvrzení p.Mikuše s Autopalkovic,kdo má deaktivovaný i-stop,tak stačí normální akumulátor.
To nevím, jak to má vliv na funkci, vždyť to dobíjí stejným (blbým) způsobem ne? Proto je tam EFB, která to snáší lépe.
 
Taky pochybuju.... i-stop mám trvale vypnutý a v zástrčce voltmetr na kterým je vidět, jak nabíji - nenabíjí baterku zmiňovaným blbým způsobem pořádo_O
 
Zdravim kluci, chci se zeptat, mate nekdo zkusenost s dobijenim techto baterek. Mam naftu 2.2l 2015 (zatim bez deaktivace i-stopi, musim dojet na sraz :D) a chci koupit udrzovaci nabijecku Ctek MXS 5.0, mame ji v praci a prijde mi dobra, tak zda ma nekdo zkusenost atd?
 
Zdravim kluci, chci se zeptat, mate nekdo zkusenost s dobijenim techto baterek. Mam naftu 2.2l 2015 (zatim bez deaktivace i-stopi, musim dojet na sraz :D) a chci koupit udrzovaci nabijecku Ctek MXS 5.0, mame ji v praci a prijde mi dobra, tak zda ma nekdo zkusenost atd?
Nabíječka v klidu odvede svou službu, jak nabíjení vybitých,tak i udržování baterií ;)
 
...a chci koupit udrzovaci nabijecku Ctek MXS 5.0...
Mám ji několik let (po špatné zkušenosti s Lidlem) a musím říct, že je to naprosto bezproblémová amatérská nabíječka. Dobíjím s tím i motorku přes Ctek rychlospojku a tester. A dokoupil jsem ochrannej pryžovej návlek.
 
Díky kluci za odpovědi, nevěděl jsem totiž jak je to s těmito baterkami a i-stopem s nabíjením přes nabíječku, abych tomu něco neudělal. Díky všem za zprávy...
 
Tak jsem měnil baterku po 2 letech a 11 měsích po ujetí 119.000 km převážně na dálkových trasách. 2 články KO! V předchozím autě manželky (Peugeot 207, 1.6 HDI 80 kW), jsme vyndal originál baterku po 9 letech a ještě si jí vzal známý, nabil ji a použil ji. To je smutné!
 
Taky pochybuju.... i-stop mám trvale vypnutý a v zástrčce voltmetr na kterým je vidět, jak nabíji - nenabíjí baterku zmiňovaným blbým způsobem pořádo_O
Prosím tě,jak ti to napětí kolísá při jízdě.Mně na GJ 2014 ukazuje napětí bez xenonů 14,4V a s xenonama 14,1,+-0,2 V.Takto je i po dlouhé jízdě po dálnici,myslel jsem,že mám klasický starý systém. Mám také voltmetr v zásuvce.Baterie (bude mít 5 let) má i po denním stání 12,66 V,tzn skoro plný stav nabití.Rozebírali to na slovenském mazda foru.(japonec)Prý v té větvi je stabilizace napětí.Ale baterka se prý dobíjí tím blbým ekonabíjením.Start stop off.Tak co ti ukazuje tvůj měřák?
 
Tak jsem měnil baterku po 2 letech a 11 měsích po ujetí 119.000 km převážně na dálkových trasách. 2 články KO! V předchozím autě manželky (Peugeot 207, 1.6 HDI 80 kW), jsme vyndal originál baterku po 9 letech a ještě si jí vzal známý, nabil ji a použil ji. To je smutné!
Měl jsem ted v zimě čas a mrknul jsem na inzerci i osobně na benzínové i dieselové GJ(2012-2015) a všude tam,kde je fotka motorového prostoru,tak je původní autobaterie.Asi si měl fakt smůlu na špatnou baterii.A to ve Světě motorů psali,že dnešní životnost autobaterií se Start-stopem je 2-3 roky.Takže pokud vydrží 5 a více let,tak za mě dobrý.A jak jste na tom vy?Měnili jste už?
 
Poslední úprava:
.A jak jste na tom vy?Měnili jste už?
Tátova GJ 2.5 2014 - pořád originální baterie, ručně nabíjená zatím pouze 2x (abych vyzkoušel nový nabíječky)
Moje BM 2.0 2014 - pořád originální baterie, ručně nabíjená 1x za každou zimu (nabíjím jak procesorem řízenou nabíječkou, tak i naprosto obyčejnou trafo nabíječkou)
Za mě spokojenost.
Nejdelší životnost na našich autech co jsem kdy zažil - kdysi dávno tátova 626 GF 2.0 1997 vydržel originál bez cca 3 měsíců 10let
jinak v průměru nám origo baterky fachčili 6-8 let
Nejkratší životnost - moje kawasaki, kde kupuju baterii snad každej rok,ale z mojí blbosti,protože jí přes zimu nechám v zimě v motorce a zapomenu nabíjet (prostě moje blbost na kterou jsem si už zvykl :D)
 
Poslední úprava:
Taky přidávám tip na Banner (dle článku ve Světě Motorů asi aktuálně nejlepší kvalita aftermarketu):
https://www.battery.cz/autobaterie-banner-running-bull-efb-595-00-95ah-12v-59500.html pro GJ/GL 2.2 diesel jak dělaná, EFB tak, jako je originál, kapacita shodná jako originál
https://www.battery.cz/autobaterie-banner-running-bull-efb-565-00-65ah-12v-56500.html pro GJ/GL 2.0-2.5 benzin, také EFB jako originál, kapacita o 5 Ah menší než originál
Tak jsem se chtěl mrknout, na kolik vyjde ta kvalitní baterie a odkazy bohužel už nefungují :-(
 
Tak jsem se chtěl mrknout, na kolik vyjde ta kvalitní baterie a odkazy bohužel už nefungují :(
Tiež pridávam svoj hlas za Banner-ku.V predchádzajúcom aute Mazde 323f bj vydržala 11 rokov čo je u nás na severe Slovenska čo povedať...:)
 

Podobná vlákna

Back
Top