• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

Diskuze o cenách paliv a politický koutek

Včera jsem koukal, že nějak podražila Verva 100. Na cestě mezi Prahou a severem jižních čech jsem míjel několik Orlenů a všude byl rozdíl mezi Efectou a Vervou 4,50 Kč. Ještě před pár dny to bylo pouze 3 Kč. Změnilo se v tom benzínu něco, nebo ji jen lidi od nového roku začali tankovat víc, tak napálili cenu?
 
Za me jeden jediny argument pro koupi EV = at ti nenazrani pumpari pojdou hlady. Jiny duvod dosud nevidim.

OMV nastesti dava - 3 kc na litr Maxxu. Ale jen nektere (nefrancisove pobocky)
 
Domácí nabíjení EV je paráda, ale komerční stojany se s tím taky moc nemažou.
Zatím stabilních, ale 12-14Kč/kWh (DC) a pokud člověk nemá smlouvu a použije konkurenční čip, tak plus energetický roaming (navíc 2-4 Kč).
Rychle se to naučili o_O
 
OMV nastesti dava - 3 kc na litr Maxxu. Ale jen nektere (nefrancisove pobocky)
Jj, taky ho beru. Když byl MM100 -3Kč s aplikací a Verva -1Kč na kartu, tak to v mých končinách vycházelo cenově +- stejně. Teď Verva prohrává.
Domácí nabíjení EV je paráda, ale komerční stojany se s tím taky moc nemažou.
Zatím stabilních, ale 12-14Kč/kWh (DC) a pokud člověk nemá smlouvu a použije konkurenční čip, tak plus energetický roaming (navíc 2-4 Kč).
Rychle se to naučili o_O
Bohužel. A vsadím boty, že nabíjení z pouličních lamp na sídlištích bude ještě dražší, protože započítají příplatek za "nabíjení u nosu během spánku".
 
Já jen nechápu jednu věc.Jak začala válka na Ukrajině,začaly ceny stoupat. Jak šly přes 40 za litr, bylo to hlavní téma zpráv.U ceny 45 za litr už se bilo na poplach.Ted jsme na stejné úrovni a stát mlčí.Jak typické.
Před válkou byly ceny na úrovni kolem 33 za litr Naturalu,jestli se nepletu.
A jsou schopni tvrdit při ceně 35 nebo 36,že jsme na stejné úrovni.
To je skryté zdražení (přetáhnout to nahoru a při zlevnění zdaleka nedosáhnou původní ceny,že které se zdrazovalo).

Odesláno z mého SM-A346B pomocí Tapatalk
 
Otestovalo se jestli lidi přežijou 40Kč/L což dle mého názoru byla taková mystická a psychologická hranice, pak se otestovalo 45Kč/L (a víc) a taky to lidi přežili a platili. No tak je teďka pro pumpaře mnohem jednoduší tuhle hranici překračovat už při zprávě na TV Nova, že si někdo uprnul u ropnýho vrtu.
 
Kdo nejvíc křičel a bil na poplach byla opozice a rádoby odborníci na ni napojení a samozřejmě TV Nova :D . Předpovědi, že všichni zmrzneme a benzín bude stát 100 Kč/l se naštěstí nepotvrdily :)
Nechci nikoho zastávat. Taky na to mám svůj názor a nelíbí se mi platit 40 Kč/l. Myslím si, že každé takové zdražování (viz poslední měsíc) by mělo být mnohem lépe vysvětlené a opodstatněné.

Když se ale podíváme na vývoj ceny benzínu od ledna 2022, vidíme, že se ceny opravdu na začátku letošního roku vrátily na původní hodnoty před válkou. Bohužel ne na dlouho :D
Cena kolem 30 Kč/l byla v korona krizi, ale to byl úplně jiný příběh :)

1713959978055.png
 
Já jen nechápu jednu věc.Jak začala válka na Ukrajině,začaly ceny stoupat. Jak šly přes 40 za litr, bylo to hlavní téma zpráv.U ceny 45 za litr už se bilo na poplach.Ted jsme na stejné úrovni a stát mlčí.Jak typické.
Před válkou byly ceny na úrovni kolem 33 za litr Naturalu,jestli se nepletu.
A jsou schopni tvrdit při ceně 35 nebo 36,že jsme na stejné úrovni.
To je skryté zdražení (přetáhnout to nahoru a při zlevnění zdaleka nedosáhnou původní ceny,že které se zdrazovalo).

Odesláno z mého SM-A346B pomocí Tapatalk
Od zacatku valky (a jeste par mesicu pred ni) na Ukrajine doslo k pomerne znacne inflaci... 50 Kc ze sklonku roku 2021 ma hodnotu jako dnesnich 65 Kc... a nebo opacne, dnesnich 48 Kc je stejnych jako tehdesich 37 Kc. Dnesni koruna neni tak "hodnotna", jako byla pred tema dvema a ctvrt roky - realne mzdy, tedy po zohledneni inflace, sice zatim tolik jako inflace nerostly, ale podle me fakt nejde srovnavat 45 Kc z pocatku 2021 a 45 Kc dnes. To preci vidime vsichni pri kazde slozence za elektrinu, pri kazdem nakupu, v restauracich... a v idealnim pripade bychom meli mit i o tolik procent vyssi castku na vyplatni pasce.

Podle ruznych teorii, az se aktualni krize prezene, tak bychom tu uroven inflace meli v realnych prijmech dohnat a i nadale si v realnych prijmech mezirocne zlepsovat (po kratkodobem zhorsovani a stagnaci), takze by pro nas benzin, i za tyto ci vyssi castky, mel byt dostupnejsi, nez byl v 2021 za nizsi castky.

Jeste doplnim, mozna lepsi priklad, nez teorie: V roce 89 stal litr benzinu 8 Kc. Taky dnes netesknime, jak byl levny, protoze prumerny prijem byl 3170 Kc. Tohle je podobne, jen na kratsi casove skale a tim padem v mensim meritku. Trvala nepatrna inflace ("cilovani inflace", ideal treba 2 - 3 % rocne) je cilem modernich ekonomu / centralnich bank, a tito veri, ze je prospesna (ja jsem zastancem odlisne ekonomicke skoly, takze v nutnost a prospesnost dosahovani dlouhodobe inflace neverim).

A jeste dodatek c. 2: Samozrejme zrovna cena energii je jednim z hybatelu inflace, takze vyssi cena benzinu, plynu a elektriny zpusobila plosne zvyseni cen skoro vseho = inflace. Ale zaroven snizeni hodnoty penez zlevnuje minule uvery (jejich splatky), a zamestnanci vytvareji tlak na zachovani zivotni urovne, takze pak se se zpozdenim obvykle zacnou zvedat i prijmy, vyjma extremnich situaci, kdy v nejaky zemi dojde k hyperinflaci.
 
Poslední úprava:
Mojim ďalším autom bude pravdepobobne plugin ak nie čisté elektro. Momentálne tankujem 1x za mesiac Mazdu, ale aj Toyotu, takže tých 600km čo tu nabehám po okolí Yarisom by som kľudne dal na 1-2 nabíjania elektra. Na dlhšie trasy sa mi stále zdá benzín lepší, na kratšie mi ho je ľúto, že sa ani motor nezohreje.

Cena elektriny je cca stabilná, ak sa veľmi vychýli, tak sa to hneď rieši a reguluje, pretože ju používajú všetci (nie ako autá, tie majú asi len bohatí). V kombinácii s domácou FVE sa mi to do budúcna zdá ako dobrý nápad (tým že nebývam v paneláku a mám kde dať pár fotopanelov).
Mimochodom mám pocit že aj FVE medziročne dosť zlacneli, minulý rok v čase keď všetci riešili zdraženie energii mi kalkulovali FVE za 3/4mil, momentálne sa dá stredná trieda zohnať aj pod 250tis (po dotácii), čo už nie je tak zlé a rozhodne je to lepšie aj čo sa týka návratnosti (okolo 4 rokov proti 7). Zlacneli komponenty, znížila sa dotácia a tak zázračne klesli aj ceny za komplety s inštaláciou. A vďaka vývoju cien energii aj výrazne klesol dopyt.
 
Poslední úprava:
Od zacatku valky (a jeste par mesicu pred ni) na Ukrajine doslo k pomerne znacne inflaci... 50 Kc ze sklonku roku 2021 ma hodnotu jako dnesnich 65 Kc... a nebo opacne, dnesnich 48 Kc je stejnych jako tehdesich 37 Kc. Dnesni koruna neni tak "hodnotna", jako byla pred tema dvema a ctvrt roky - realne mzdy, tedy po zohledneni inflace, sice zatim tolik jako inflace nerostly, ale podle me fakt nejde srovnavat 45 Kc z pocatku 2021 a 45 Kc dnes. To preci vidime vsichni pri kazde slozence za elektrinu, pri kazdem nakupu, v restauracich... a v idealnim pripade bychom meli mit i o tolik procent vyssi castku na vyplatni pasce.

Podle ruznych teorii, az se aktualni krize prezene, tak bychom tu uroven inflace meli v realnych prijmech dohnat a i nadale si v realnych prijmech mezirocne zlepsovat (po kratkodobem zhorsovani a stagnaci), takze by pro nas benzin, i za tyto ci vyssi castky, mel byt dostupnejsi, nez byl v 2021 za nizsi castky.

Jeste doplnim, mozna lepsi priklad, nez teorie: V roce 89 stal litr benzinu 8 Kc. Taky dnes netesknime, jak byl levny, protoze prumerny prijem byl 3170 Kc. Tohle je podobne, jen na kratsi casove skale a tim padem v mensim meritku. Trvala nepatrna inflace ("cilovani inflace", ideal treba 2 - 3 % rocne) je cilem modernich ekonomu / centralnich bank, a tito veri, ze je prospesna (ja jsem zastancem odlisne ekonomicke skoly, takze v nutnost a prospesnost dosahovani dlouhodobe inflace neverim).

A jeste dodatek c. 2: Samozrejme zrovna cena energii je jednim z hybatelu inflace, takze vyssi cena benzinu, plynu a elektriny zpusobila plosne zvyseni cen skoro vseho = inflace. Ale zaroven snizeni hodnoty penez zlevnuje minule uvery (jejich splatky), a zamestnanci vytvareji tlak na zachovani zivotni urovne, takze pak se se zpozdenim obvykle zacnou zvedat i prijmy, vyjma extremnich situaci, kdy v nejaky zemi dojde k hyperinflaci.
To je zřejmě možné,ale inflace v 2021 byla 3,8%, teď se bijí v prsa, že inflace je zpět na 2%.
Tak nějak bych předpokládal,že tedy když je vlastně inflace nižší,než 2021,bude to i videt.A není.
Máš pravdu,že reálná hodnota peněz klesá,otázkou je,kdy se už nedočkáme žádných tištěných peněz,protože to je zřejmě cíl.Nebot hotové transakce nejsou tak dohledatelne,jako elektronické.
Ale to už bychom to tu měli přejmenovat na ekonomický koutek :D

Odesláno z mého SM-A346B pomocí Tapatalk

Mojim ďalším autom bude pravdepobobne plugin ak nie čisté elektro. Momentálne tankujem 1x za mesiac Mazdu, ale aj Toyotu, takže tých 600km čo tu nabehám po okolí Yarisom by som kľudne dal na 1-2 nabíjania elektra. Na dlhšie trasy sa mi stále zdá benzín lepší, na kratšie mi ho je ľúto, že sa ani motor nezohreje.

Cena elektriny je cca stabilná, ak sa veľmi vychýli, tak sa to hneď rieši a reguluje, pretože ju používajú všetci (nie ako autá, tie majú asi len bohatí). V kombinácii s domácou FVE sa mi to do budúcna zdá ako dobrý nápad (tým že nebývam v paneláku a mám kde dať pár fotopanelov).
Mimochodom mám pocit že aj FVE medziročne dosť zlacneli, minulý rok v čase keď všetci riešili zdraženie energii mi kalkulovali FVE za 3/4mil, momentálne sa dá stredná trieda zohnať aj pod 250tis (po dotácii), čo už nie je tak zlé a rozhodne je to lepšie aj čo sa týka návratnosti (okolo 4 rokov proti 7). Zlacneli komponenty, znížila sa dotácia a tak zázračne klesli aj ceny za komplety s inštaláciou. A vďaka vývoju cien energii aj výrazne klesol dopyt.
Otázkou je,co se stane,až teoreticky zlikviduji auta se spalovacím motorem.To bude znamenat naprosto obrovský výpadek na DPH a daních vůbec. Čím je nahradí?
Údajně v Austrálii už omezují podporu elektroaut,různá zvýhodnění, myslím,že u nás už jsem též něco takového zaslechl.
Četl jsem hezký článek, kde bylo řečeno,že plnohodnotná E auta,která budou mít srovnatelný dojezd jako spalovaci budou jen pro ty,co na ně budou mít.

Další věc je důvod,že elektroauta nemusí mít dálniční známku. Ptám se proč?
Když eletroauto bude určitě těžší než klasické,a tedy bude více zatěžovat povrch dálnice a tedy opotrebovavat.
Ale s případným koncem spalovacích aut myslím,že bude s tim konec.
Ale to už sem asi nepatří,omlouvám se.

Odesláno z mého SM-A346B pomocí Tapatalk
 
Otázkou je,co se stane,až teoreticky zlikviduji auta se spalovacím motorem.To bude znamenat naprosto obrovský výpadek na DPH a daních vůbec. Čím je nahradí?

Odesláno z mého SM-A346B pomocí Tapatalk
Je to tak. Elektroauta jsou politicky protěžována, prostě mají "protekci". Není pro to žádný racionální ani ekonomický důvod, je to jen nové náboženství. Ani ekologicky to nedává smysl - jejich výfukem je komín elektrárny.
A nikdo neví, co by bylo, kdyby se opravdu rozšířila - co s výpadkem spotřebních daní, co se starými bateriemi, kde vzít elektřinu???
Zatím mají elektroauta nižší přímé náklady na palivo (aspoň většinou), protože elektřina je méně zdaněna než benzín a nafta. Kdyby na ni byla stejná spotřební daň jako na ostatní paliva, bylo by po úspoře.

Možná jde opravdu o to vzít obyčejným lidem auta. A politici a dotační miliardáři budou jezdit svými drahými elektromobily po prázdných silnicích. Aspoň po nějakou dobu.
 
My Slováci Vám môžeme len ticho závidieť, u nás je rozdiel medzi prémiovým palivom 98 E5 a obyčajnou 95 E10 (ktorú tankujeme už 4 roky) cca 20-22 centov ( cca 5 KČ), pričom benzín 95 E10 momentálne stojí priemerne 1,69,-€ (42,65 KČ), ešteže mám blízko JET-ku v Hainburgu, kde je rozdiel medzi 95 E10 a 98 E5 len 8 centov (2 KČ). To sme to po tom rozdelení republiky dopracovali :(
 
My Slováci Vám môžeme len ticho závidieť, u nás je rozdiel medzi prémiovým palivom 98 E5 a obyčajnou 95 E10 (ktorú tankujeme už 4 roky) cca 20-22 centov ( cca 5 KČ), pričom benzín 95 E10 momentálne stojí priemerne 1,69,-€ (42,65 KČ), ešteže mám blízko JET-ku v Hainburgu, kde je rozdiel medzi 95 E10 a 98 E5 len 8 centov (2 KČ). To sme to po tom rozdelení republiky dopracovali :(
To pojdem vyskusat. V kitsee je rozdiel medzi N95 e10 a tym N98 racing super jak ho nazyvaju vacsinou 18 centov :D V sobotu stal 1,81 a 1,62
 
Btw ona i vyhlašovaná cena Verva 100 se v poslední době dost utrhla ze řetězu. Ode dneška např. 46,36 Kč (Efecta 95 41,36 Kč, ano, 5 Kč rozdíl sedí, dříve byl kolem 3,50 Kč - hlavně dnes je rozdíl cca 12,1%, dříve byl cca 9,6% - navýšení z ceny 95). Pak je otázka, jakou slevu z ní na Business kartu člověk má - já nijak drastickou, protože zas tak moc nenajezdím a poslední dobou se mi stává, že se mi na čerpačkách vyplatí vzít s kartou Easy (kde je sleva jen 1 Kč) než na Business se slevou z vyhlašované. Jediné dálnice apod. jsou pak smysluplné přes Business kartu, tam je to pak samozřejmě obrovský rozdíl. Mimo dálnice to bývá poslední dobou šul nul či je Easy dokonce lepší varianta (to dříve nebývalo).

edit: Ano, lidi se bojí bio složky, do sekaček apod. už je z Benziny/Orlen Verva 100 v podstatě nutností, tak se o 3% oproti Efecta 95 zdražilo. Bude hůř. A ano, OMV vychází teď výrazně lépe (po slevě 3 Kč na litru) a jejich 100 oktan je stále pouze s 5% podílem (ač u Verva 100 to nepovažuji za problém, nejde o škodlivou složku).
 
Poslední úprava:
Btw ona i vyhlašovaná cena Verva 100 se v poslední době dost utrhla ze řetězu. Ode dneška např. 46,36 Kč (Efecta 95 41,36 Kč, ano, 5 Kč rozdíl sedí, dříve byl kolem 3,50 Kč - hlavně dnes je rozdíl cca 12,1%, dříve byl cca 9,6% - navýšení z ceny 95). Pak je otázka, jakou slevu z ní na Business kartu člověk má - já nijak drastickou, protože zas tak moc nenajezdím a poslední dobou se mi stává, že se mi na čerpačkách vyplatí vzít s kartou Easy (kde je sleva jen 1 Kč) než na Business se slevou z vyhlašované.
To jsem nevedel, ona business ma jeste nejakou slevu podle najezdu/ resp. Asi poctu tankovani?
 
Ano, dle odběru litrů za měsíc. Slevy jsou cca 1,20 - 3 Kč, odhadem (větší odběratelé mohou mít asi i lepší ceny). Máš dáno smluvně jakou slevu od vyhlašované máš. Výhoda je to především na dálnicích, kde pak tankuješ za stejnou cenu jako kdekoliv jinde. Mimo větší města mi poslední dobou vychází kolikrát lépe i Easy karta.
 
Ak si dobre pamätám, tak aj na tej bežnej Benzina easy karte boli kedysi rôzne zľavy podľa konkrétnej pumpy a na webe mali tabuľku kde to koľko je. Bolo to vtedy tak, že cca všade bola vďaka tomu rovnaká cena. Teraz je to jednotné -0.5kč alebo -1kč za 100 oktan.
Alebo to bola vždy táto firemná karta?
 
Back
Top