• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

Hudba do auta

Ad Spotify vs. Tidal kvuli autu: Realisticky neni mozny v normalnich podminkach slyset rozdil ve kvalite.

Mam doma nekolik zesilovacu a repro, vse z kategorie 15 tis+ za kazdej jednotlivej komponent, takze uz takovej ten stredni proud, dobre akusticky reseny prostory (vzal jsem audio v potaz uz pri rekonstrukci domu), ale rozdil FLAC/bezztratovy vs. 320kbps na tom neslysim, to slysim jedine v opravdu dobrejch sluchatkach (10 tis+), pri maximalnim soustredeni, a na mne dobre znamejch skladbach. Audio pratele, mezi kterejma se pohybuju, stejne tak. V aute nebo na beznejsich zarizenich, at uz spotrebni nebo low end hi-fi, to tak podle meho nikdy nemuze byt poznat, a vsadil bych se klidne i o lahev dobre whisky ;).

Jeste je faktor hires (192 kHz vs. 44 CD), ne jen lossless, tam je ten rozdil v tech spickovejch sluchatkach vyssi, ale to zas vetsinou nedavaji ty spotrebni prevodniky, a stejne plati, ze v beznym poslechovym prostoru to do nejaky docela monstrozni cenovy urovne komponentu nebude poznat...

Onehda jsem si byl poslechnout v Zabehlicich v hifi studiu repro MBL 101 X-Treme myslim za necelych 10 micu, ve vyladenem prostoru, tam bylo slyset vsechno a behal z toho mraz po zadech, ale high end predpokladam nebude bezne zastoupeny u majitelu a provozovatelu aut od Mazdy :) (I kdyz... pokud clovek cele svoje uspory vrazi do komponent a repro dohromady za 15 micu, mozna uz pak nezbyva na nic jineho, nez Mazdu? :))

Takze ja osobne jedu uz radu let namisto Spotify Premium a experimentovani s Tidalem v klidu "obyc" Youtube Music, protoze ma jednotny predplatny pro rodinu i s klasickym Youtube, takze vsechno bez reklam, a kvalita na moje prevodniky a zesilovace a repro, prip. sluchatka, vic nez dostatecna... stoji to neco kolem 300 mesicne, a jedou na to dve deti, ja a manzelka. Profil na Youtube Music jde oddelit, aby nedoporucoval veci na zaklade pouzivani Youtube, coz se hodi.

Jazzu zdar! ;)
 
Nevím jestli umím relevantně zopovědět, ale asi bych zkusil demo (mají myslím měsíc). Já sám jsem s výběrem spokojenej, jen by se mi líbilo, kdyby to umělo líp nabízet hudbu, ale s tím já mám problém úplně všude prostě - asi jsem exot totálně mimo rozsahy algoritmů :cool: Podcasty neposlouchám, ale myslel jsem, že mají vlastní platformy + třeba Soundcloud apod.

Jinak já používám Hi-Fi a když chce poslouchat žena, domluvíme se...
 
Nevím jestli umím relevantně zopovědět, ale asi bych zkusil demo (mají myslím měsíc). Já sám jsem s výběrem spokojenej, jen by se mi líbilo, kdyby to umělo líp nabízet hudbu, ale s tím já mám problém úplně všude prostě - asi jsem exot totálně mimo rozsahy algoritmů :cool: Podcasty neposlouchám, ale myslel jsem, že mají vlastní platformy + třeba Soundcloud apod.
Ano ano, doporucovaci algoritmy me trapi vsude. Youtube Music byval lepsi, nez Spotify, ktery hrozne uprednostnovalo geolokaci a pratele, a furt mi hazelo nejaky cesky zalezitosti, nebo co posloucha kdo jinej. Ti pratele se dali vyresit jejich odstranenim, ale stejne mi to obcas doporucovalo sileny veci. Youtube Music dlouho doporucoval opravdu veci jen na zaklade poslechu a velmi rozumne, obcas jsem az nechapal, jak neznamy a pritom skvely veci, co se mi libi, mi to umi naservirovat, ale posledni dobou mi tam taky obcas strci neco silenyho, hodne se to zhorsilo... Na Tidalu mi to prislo az moc konzervativni, porad to samy, ale je to uz tak 3 roky, co jsem ho zkousel. Postupne jsem proste prestal ty doporucovaci playlisty a radia uplne poslouchat, a smiril se s tim, ze co si neobjevim sam, to si neposlechnu :).
 
Tak Wes mě teda dostal :cool: , obecně ho znám, ale asi jsem ho nikdy neviděl hrát, natož obarveného. Musím si ho řádně poslechnout. Ta druhá várka mě už tolik nebrala, jsem na hodně moderní jazz a fusion. Bélu Flecka radši s Chickem Coreou, budiž mu zem lehká.
Ovšem jsme tu s tebou asi jen tři, kdo mají rádi jazz, tady ti pšenka moc nepokvete ;)
Jójo, Wes (taky ho moc neznám, ale pochvalují si ho lidi který sem tam poslouchám a sleduju) a Pat Metheny (alba We live here a Quartet s Bradem Mehldau jsou nejlepší). Bélu jsem objevil přes album Tabula Rasa (tam je zase odbočka na tvorbu Ivo Sedláčka, např. Tanec na posvátné hoře nebo Mystic violin) a mám naposlouchané i alba Perpetual Motion (vážná hudba na banjo) a Bluegrass sessions. Přes Bélu jsem se dozvěděl o Jerry Douglasovi, Tonym Rice apod. z americké country scény. Ještě bych dal k vaší pozornosti saxofonistu Arne Domnéruse s albem Antiphone Blues. Je toho víc. Ta samba je v autě naprostej luxus.

 
Na Tidalu mi to prislo az moc konzervativni, porad to samy, ale je to uz tak 3 roky, co jsem ho zkousel. Postupne jsem proste prestal ty doporucovaci playlisty a radia uplne poslouchat, a smiril se s tim, ze co si neobjevim sam, to si neposlechnu :).
Je to konzervativní pořád. Já jsem si alespoň nastavil zemi na UK, a v těch playlistech, které se aktualizují někdy bejvá dobrej obsah - třeba speciálně UK Jazz je pro mě docela funkční kanál.

A to jak píšeš o tý kvalitě - já jedu Tidal Hi-Fi. Doma na referenčním zvuku je to podle mě optimum (něvěřím na vyšší samplerate a 24 bit u smíchaný a zmastrovaný hudby) a v telefonu mám úspornej datovej režim - je to 96 kbps (ale určitě ne mp3) a je to pro danej účel (zejména za jízdy) myslím úplně v pohodě - a to jsem fakt purista (nikoliv však pomatenej hi-fista :) ).
 
To by se ti mohlo líbit tohle, i když vzhledem k silnýmu českýmu zastoupení to není asi zas tak rare: https://tidal.com/browse/album/311426201
Tak pro mě to je docela rare i přes české zastoupení. Ale jelikož nemám Tidal, tak zkusím doma ten měsíční trial, abych si to poslechl. Přijde mi, že u nás se toho v jazzu děje tolik, že to ani nestíhám sledovat. Loni jsem se bavil s jedním Belgičanem, jenom divákem jako já, v berlínským jazzovým klubu b-flat a říká mi "zahrál jsem si onehdy i něco natočil s vaším kytaristou Liborem Šmoldasem a bylo to bezvadný". Tak jsem si uvědomil, že Šmoldase sice znám, ale prakticky neznám jeho tvorbu.

Jinak jsem dost stará škola, co se týče způsobu získávání muziky - na Allmusic a na Youtube si něco zjistím či poslechnu, ale pak si koupím CDčko. Sem tam ba i LPčko. Nicméně v autě mám v 80 - 90 % puštěný na DABu ČRo Jazz (kvůli žánru, kvalitě i dobrému pokrytí Česka), zbytek Beat nebo jen v Praze Color radio.
Pat Metheny (alba We live here a Quartet s Bradem Mehldau jsou nejlepší).
Tak od Methenyho mám skoro všechny CD, i nějaké blu-raye. Mehldau taky oblíbenec.
Jeste je faktor hires (192 kHz vs. 44 CD), ne jen lossless, tam je ten rozdil v tech spickovejch sluchatkach vyssi, ale to zas vetsinou nedavaji ty spotrebni prevodniky, a stejne plati, ze v beznym poslechovym prostoru to do nejaky docela monstrozni cenovy urovne komponentu nebude poznat...
Tak nějak.. Po LP jsem odrostlý na CD a v době, kdy přišly SACD plus další online špičkové formáty (flac, ...) jsem zjistil, že už jsou na to mé uši staré. Takže parafrázuji "High-end není pro staré" :p , což je ovšem v rozporu s obvyklým růstem životní úrovně normálního člověka, že? Aspoň mám doma zesilovač s převodníky 192 kHz/ 24 bit. A nemyslím, že je potřeba něco lepšího ani pro lidi s perfektníma ušima - i teorie zpracování signálů, které trochu rozumím, to vylučuje.
Ale tu mizérii, která se line z obvyklých veřejných zdrojů hudby, samozřejmě slyším a nedivím se, že vybíráte všichni od poskytovatelů na internetu nějakou vyšší kvalitu.
 
MichalP: Je to i na youtube, ale protože mi nešlo vložit celé album inteligentně, tak jsem to dal z Tidalu, odkud normálně poslouchám věci, který si zrovna nemusím kupovat (kupuju dneska už výhradně online releasy ve flac, cd nemám kromě mazdy kam strčit :cool:)...
https://www.youtube.com/playlist?list=OLAK5uy_kRxusb7EHpOmutsLQvnDo1QMb6C9SmXIk hroznej link :)
OK, dík :) Ty šeredné linky tady lze schovat pomocí funkce Vložit odkaz Ctrl+K - viz volby nad zprávou v liště o 2 vlevo od smajlíků - 'články řetězu'. Tj. např. Different Aspects of Silence.
 
Ja jsem docela nedavno objevil umelce jmenem Ei Wada, a jeho experimentovani s netradicnimi "nastroji". Za me je to jakasi forma jazzu, protoze je to taky plny improvizace, ale je mozny, ze by to vetsina zaradila pod experimentalni elektroniku... ta je to asi taky :).

Projekt Electronicos Fantasticos

Projekt Open Reel Ensemble

A tohle mi prijde jako uplne skvela performance - nutny kousek vydrzet

Ten zvuk je takovy elektronicky syrovy, jedovaty, ostry, takze to asi neni pro kazdyho, ale mne to docela uchvatilo. Doporucuji prostudovat jejich profily, hraji si s plno netradicnimi hrackami, michaji do toho rap, tradicni japonsky melodie...
 
Mě teda youtube music odradil kvalitou která je značně horší.
Jinak za mě rozdíl 320kbps vs Hi-Res (např Flac) znát je ale na hudbě k tomu určené. Když si pustíte moderní popovej hit tak tam kvůli honbě za hlasitostí a tim v podstatě žádnýmu prostoru pro dynamiku neuslyšíte rozdíl, pokud si pustíte rockovou skladbu např z 80. Let, je velká šance že tam rozdíl v dezailu znatelnej bude.
Osobně funkce návrhů nepoužívám a jedu jen vlastní playlist, ty návrhy kdekoliv nabízely neposlouchatelný tuctovky, ale to je tím, že poslouchám vše a odhadnout to co mě "chutná" je obtížný
 
YouTube Musíc ma dle mnoha srovnani kvalitu naopak vyssi, nez Spotify, ktere nejcasteji ze vsech streamingu snizuje bitrate aby pusobilo rychle a responzivne. A take nepouziva 320 ogg mimo svou vlastni app (desktop a mobilni), na streameru/network playeru nebo pres web UI je limit 256 aac. Takze i kdyz ma clovek Spotify nastaveny na nejvyssi kvalitu, nezrida jede nekde kolem 160kbps, i nize. Neplati to pouze pri prehravani z offline stazenych skladeb ve Spotify nativni app, tam je garance tech 320 ogg, coz ale treba domaci streamery/sitove prehravace neumi (neumely, kdyz jsem jsem se po tom dival).

EDIT: Ja mel vzdycky docela netopyri usi, kdy jsem i v 25 letech slysel někam k 18 kHz (pri navsteve bezdozvukove komory na stredni prumyslovce jsem slysel nejvyssi ton z cele tridy), ale to ted ve ctyriceti zdaleka nemam, takze ja si na to, ze slysim rozdil opus256/aac320 vs. lossless na beznem hifi stredni urovne, fakt hrat nemuzu. Ten rozdil je nejvice ve vyssich tonech, kde to komprimuje uz samotna vzorkovaci frekvence, a pote to ztratova komprese a jeji rekonstrukce dorazi. Coz jsou cim dal vice casti frekvencniho spektra, ktere uz moje ucho neslysi... :) Kolem treba 13 - 14 kHz je to rozliseni pri 320 kbps porad velmi slusne.

EDIT2: Jsou dokonce lide, kteri udajne slysi rozdil mezi audio kabely za par tisic a stovky tisic, nebo mezi D/A prevodniky. Ale jeste jsem nevidel zadny jednoznacny double blind test, ktery by tvrzeni techto lidi podporoval :). Sugesce je mocna vec.
 
Poslední úprava:
Mam za to že když u spotify nastavím velmi vysokou kvalitu a vypnu možnost automaticky měnit kvalitu, tak by to mělo držet nastavení i za cenu že díky kolísajícímu připojení se neudrží plynulost. Nebo se pletu? A to mám nastaveno i na stahování a hudbu mám ve spotify staženou
 
Myslim ze v jejich nativnich app pro mobil a desktop to tak je, ale nejde toho docilit u 3rd party streamingu nebo webu (coz meril ten mnou odkazovany vyzkum), kde je pak proste i pro premioveho uzivatele nizsi prumerna kvalita. Ja si pamatuju, ze jsem pri rozhodovani a hospodskych debatach s audiofilnimi prateli nasel nejaky testy, kde Tidal nebo Youtube/Google Music streamovali do sitoveho prehravace konzistentne nastavenou vyssi kvalitu, oproti Spotify, ktery proste nesel "donutit" k pouziti vyssi kvality mimo svou vlastni app.

A pokud to pak clovek treba v aute posloucha z mobilu pres BT, a ne treba pres CarPlay, ktere, at uz bezdratove nebo dratove, oboji posila max 48kHz/24bit stream, tak to jde dalsi kompresi a pak uz je skoro fuk, co bylo na zacatku :). Nicmene stejne plati, ze v aute za jizdy vetsinou nikdo nepozna 96 kbps od lossless, protoze ruch, vibrace, odrazy... proto je i v aute DAB+ (ktery u nas myslim konci na 128kbps) povazovane za dostatecnou skoro-transparentni kvalitu. Na high end domaci sestave nikoliv.

Jeste jsem hledal nejaky ty blind testy, a vicemene vsechno co jsem nasel se shoduje na tom, ze nad 192 kbps to opravdu statisticky signifikantne rozlisi jen malokdo. A to jeste opakovane poslouchani stejnych ukazek, ktere jsou specialne vybrane, a obvykle velmi znacne nadprumerny poslechovy retezec. Za vsechny vyzkumy viz treba tento , ale ostatni vychazi fakt podobne... vcetne pak osobnich zkusenosti lidi, kteri si zkouseji ruzne blind testy sami, viz treba pekny clanek na TNW
 
Poslední úprava:
Jsou dokonce lide, kteri udajne slysi rozdil mezi audio kabely za par tisic a stovky tisic
Jo, jsou takoví a umí o tom úžasně barevně psát a vykládat.... Nevěřím jim ani slovo.
proto je i v aute DAB+ (ktery u nas myslim konci na 128kbps) povazovane za dostatecnou skoro-transparentni kvalitu.
Souhlas, DAB+ není špičková kvalita, ale oproti FM je to nesrovnatelné. Samozřejmě pokud si pouštíte kvalitní nahrávky přes CarPlay, věřím, že je to lepší. Ale v autě se stejně nemohu soustředit na vychutnávání té kvality, takže DAB+ mi vyhovuje, aspoň tedy na Bose v Mazdě. Věřím, že na Harman-Kardonu ve Volvu by mi to třeba nestačilo - uznávám, že hraje líp jak Bose. Jasně, @no_hits by na Bose nic neposlouchal ;), ale mně na poměry poslechu v autě Bose stačí.
 
Ono bose v mazdě hraje nejhůř ze všech příplatkových systémů a to i oproti bose v jiných automobilkách. Nejlíp z příplatků za mě hraje Meridian tuším to bylo volvo. A takovej harman v BMW je dost přeceňovanej.

Stanice v DAB+ mají bitrate okolo 90kbps a to je fakt málo a znát to je i oproti mobilu. Zvuk přes BT míval lepší Apple, ale u droida lze teď vynutit kodek s vyšším bitratem (nevim jestli jde i u jabka nebo ma jen AAC)

Screenshot_2024-02-08-22-48-28-398_com.android.settings.jpg

Každopádně výměna předních reproduktorů i v hladině 5 - 10tis Kč udělá dost velký rozdíl samozřejmě s vytlumením dveří (ideálně Odhlučnit aspoň problemový mista v autě). No a když se to vylepší ještě DSP procesorem tak ty rozdíly jsou opravdu znát i za jízdy ale zas říkám dost záleží ma tom jak je ta skladba zpracována.
 
Tak jsem se nechal vyprovokovat k vyhledání bitrate ČRo DAB+ a nepotěšilo mě to. Obvyklých 64 kbit/s, max. 72 pro klasickou hudbu - nic moc :(
 
Poslední úprava:
Podle me to v zacatcich DABu bylo 96 a mozna i 128 (zdroj teda rika 120), ale pak pridali do multiplexu vic stanic, a je to snad 72 - 80 (zdroje se rozchazeji). Ale i v idealnejsich podminkach, nez je auto, by melo byt pro neklasickou hudbu neco kolem 64 - 96 naprosto v poradku (zde podobne), krom "nachytavacich skladeb" nebo nejakych jednotlivych detailu ve skladbe. Coz je podle me to, co nejde rozpoznat, neposloucham-li danou skladbu opakovane v jedne vs. druhe kvalite (nejde vylozene o jednoznacne lidskych uchem detekovane zkresleni zvuku, ktere by slo rozpoznat bez srovnavaciho testu, jde o odlisnost od nahravky ve vyssi kvalite).

Zde a zde neco k tem BT kodekum, kde je vyvraceny ten mytus, ze AptX je lepsi, nez nejcastejsi SBC — alespon za predpokladu, ze vzdalenost prijimace a vysilace je nizka a lze vyuzit maximalni bitrate (coz v aute plati stopro). SBC je v max bitrate tak blizko transparenci, jak je jen mezi ztratovymi kodeky mozne. Samozrejme pri prekodovani jiz jednou enkodovane skladby je situace horsi, bohuzel blind test s prekodovanim do nejbeznejsiho SBC jsem nenasel. Ale ani tak to neni zadna tragedie. Bez debaty je urcite nejlepsi to, kdyz vysilac i prijimac umi AAC a pri vyuziti streamovacich sluzeb nedochazi k predkodovani a prenasi se primo to streamovane AACko - to umel asi jako prvni Apple pri streamingu pouze z Apple Music, co si tak pamatuju.

EDIT: Aha, tak u toho CRo Jazz je to opravdu jen 64, protoze to porad ubiraji a ubiraji. Bylo 120, pak 96, pak 80, pak asi 72, a ted 64, jak pridavaji do multiplexu dalsi stanice, zminuje to zde wiki: https://cs.wikipedia.org/wiki/Multiplex_ČRo_DAB+
 
Poslední úprava:
Podle me to v zacatcich DABu bylo 96 a mozna i 128, ale pak pridali do multiplexu vic stanic, a je to 80. Ale i v idealnejsich podminkach, nez je auto, by melo byt pro neklasickou hudbu neco kolem 64 - 96 naprosto v poradku (zde podobne),
Měl jsem tentýž dojem o počátcích DAB, kdy jsem to trochu zkoumal. Ale zejména ta studie od Zyky pro ČRo mě celkem uklidnila, vč. porovnání s Evropou. Tedy takoví Britové se s tím nepářou, 32 - 48 kbit/s standard. Mimomochodem nezvykle kvalitně napsaný článek od českého autora vč. angličtiny.
 
@Ondrej K nezlob se ale to se asi neshodneme, za mě je i 128 málo cokoliv pod zní hrozně a za mě je to znát hned. Je to poznat hlavně na vysokých tónech. Navíc je tam často ořez nas 15kHz a pod 40Hz, to je tak pro přehrávání z mobilu a přenosnýho malýho BT krámu. Řekl bych že např mp3 320 u jednodušších popových rapovych a podobných skladeb je dostatečný maximum. Ale u vážně hudby rocku, metalu je i toto málo.

Ano u Applu bylo AAC jako první protože to je Apple Audio Codec.
 
My se fakt neshodneme v hodne vecech :). Napriklad v tom, ze AAC nema s Applem nic spolecneho , nebo ze v bezne nahravce normalni clovek, nikoliv netopyr, na normalnim vybaveni, nepozna ani na nekomprimovane nahravce low pass / cutoff na 15 kHz, ani omylem (rozliseni lidskeho ucha dospeleho cloveka je v takto vysokych tonech velmi male, a zvuk v teto vysce musi byt pod docela velkym tlakem, aby byl slysitelny; mozna jeste lepsi zdroj zde)... o nutnosti mit signal nize, nez 40 Hz, se da asi taky dlouze spekulovat. Nechal bych tu diskusi asi v techto bodech. Radsi si zas pojdme sdilet hudebni nahravky, to je preci to, proc to vsichni resime.
 
Poslední úprava:
Back
Top