• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

Mazda CX-5 - měnit olej v automatu, nebo ne

  • Vlákno založil Vlákno založil Joe
  • Datum založení Datum založení
Tak jsem koukal do vlákna Automatická převodovka - chování, údržba a vidím, že @Joe stále trvá na tom (už rok), že olej v automatu Mazdy slouží jen k mazání a chlazení. To je sice pravda, ovšem jen pro všechny ostatní druhy automatů (CVT, s robotickou spojkou, s dvouspojkou,..), ale jako na potvoru zrovna Mazdí automatická převodovka je s hydrodynamickým měničem (tedy samozřejmě nejen ta od Mazdy, ale i od některých dalších výrobců, třeba některé dost rozšířené typy ZF). Tudíž je zde čerpadlo, které čerpá olej, a turbína, která je jím poháněna! Tudíž olej zde slouží jako pracovní kapalina. Olej je rychle stlačován a proudí velkou rychlostí mezi lopatkami a, zdůrazňuji, přenáší energii. Při každé takové kompresi, dekompresi, proudění a víření samozřejmě dochází k vnitřnímu tření v kapalině a tedy významným energetickým ztrátám s následkem vzniku tepla. Dejme tomu, že při přenosu 100 kW z motoru na převodová soukolí dochází k 3 % ztrátám. Některé prameny uvádějí nejmenší skluz mezi čerpadlem a turbínou na této úrovni. Takže ta 3 % se přemění na teplo. Pokud tedy auto silně akceleruje a žádá od motoru těch 100 kW (v průměru je to pochopitelně o dost méně, nadto při konstatním převodovém poměru dochází k zamčení a omezení skluzu, ale nějaké tření stále přetrvává), tak v převodovce hřejou nejméně 3 kW (skluz při změně převodu je zase krátkodobě o dost větší) - to je víc než elektrická kamínka, která se dají koupit domů na přitápění. Takže při větší a trvalejší zátěži teplota oleje v převodovce nepochybně stoupá výrazně nad 100 °C - už jen proto, že výměník tepla (chladič) u převodovky začíná teprve mít nějakou účinnost danou rozdílem teplot kapalin a aby se to teplo vůbec dalo odvést do chladicí kapaliny.
Omlouvám se za dlouhý technický exkurz, už mě nebaví stále číst, že olej v Mazdím automatu slouží jej pro mazání a chlazení. Ale snad jsem to napsal srozumitelně a někomu to něco dá.
Naprostý souhlas.
 
Vše záleží na zatížení automatu. Podle toho se i vnitřní teplota zvyšuje. Možná až ke 100 stupňům což není žádná vysoká teplota. Stolní olej vydrží 4x 180 zatížení na 10 minut. A stojí 30 Kč litr, tak si myslím, že olej v automatu vydrží víc. Každopádně ho měnit budu ve 135000 v Sokolově. I v diferenciálu. Tím končí má diskuze. Každopádně olej měnte. Já ho teď měním v motoru každých 7000 km. Možná i min prostě každý rok.
 
Olej se má prostě měnit v motoru, převodovce, diferáku i rozvodovce. Jak se kdo o auto stará, tak mu bude sloužit ;)
 
Back
Top