- 1 082
Naprostý souhlas.Tak jsem koukal do vlákna Automatická převodovka - chování, údržba a vidím, že @Joe stále trvá na tom (už rok), že olej v automatu Mazdy slouží jen k mazání a chlazení. To je sice pravda, ovšem jen pro všechny ostatní druhy automatů (CVT, s robotickou spojkou, s dvouspojkou,..), ale jako na potvoru zrovna Mazdí automatická převodovka je s hydrodynamickým měničem (tedy samozřejmě nejen ta od Mazdy, ale i od některých dalších výrobců, třeba některé dost rozšířené typy ZF). Tudíž je zde čerpadlo, které čerpá olej, a turbína, která je jím poháněna! Tudíž olej zde slouží jako pracovní kapalina. Olej je rychle stlačován a proudí velkou rychlostí mezi lopatkami a, zdůrazňuji, přenáší energii. Při každé takové kompresi, dekompresi, proudění a víření samozřejmě dochází k vnitřnímu tření v kapalině a tedy významným energetickým ztrátám s následkem vzniku tepla. Dejme tomu, že při přenosu 100 kW z motoru na převodová soukolí dochází k 3 % ztrátám. Některé prameny uvádějí nejmenší skluz mezi čerpadlem a turbínou na této úrovni. Takže ta 3 % se přemění na teplo. Pokud tedy auto silně akceleruje a žádá od motoru těch 100 kW (v průměru je to pochopitelně o dost méně, nadto při konstatním převodovém poměru dochází k zamčení a omezení skluzu, ale nějaké tření stále přetrvává), tak v převodovce hřejou nejméně 3 kW (skluz při změně převodu je zase krátkodobě o dost větší) - to je víc než elektrická kamínka, která se dají koupit domů na přitápění. Takže při větší a trvalejší zátěži teplota oleje v převodovce nepochybně stoupá výrazně nad 100 °C - už jen proto, že výměník tepla (chladič) u převodovky začíná teprve mít nějakou účinnost danou rozdílem teplot kapalin a aby se to teplo vůbec dalo odvést do chladicí kapaliny.
Omlouvám se za dlouhý technický exkurz, už mě nebaví stále číst, že olej v Mazdím automatu slouží jej pro mazání a chlazení. Ale snad jsem to napsal srozumitelně a někomu to něco dá.