- 916
Víceméně souhlasím s @Ondrej K, až na ten rozdíl ve spotřebě podle pneu. 10 % je šíleně moc, tomu nemůžu věřit, počítám max. 5 % a i to je hodně. Samozřejmě na podzim a v zimě mi naroste spotřeba cca o 0,3 - 0,4 l, ovšem přičítám to jednak plískanicím a zimní břečce, kdy voda na silnici zvyšuje valivé tření, plus samozřejmě to delší zahřívání na provozní teploty, jak zmiňuje Ondrej. Přijde mi i, že současná auta mají optimalizovanou účinnost na vyšší teploty okolí - nad 15 °C.
No a POZOR, na co nezapomenout - chladný vzduch je hustší, takže se zvyšuje jeho aerodynamický odpor. Při rychlostech nad 100 km/h je ten nárůst odporu opravdy významný, viz třeba článek zde. Při 130 km/h a poklesu teploty oproti létu o 30 °C může být nárůst odporu okolo 12 %.
No a POZOR, na co nezapomenout - chladný vzduch je hustší, takže se zvyšuje jeho aerodynamický odpor. Při rychlostech nad 100 km/h je ten nárůst odporu opravdy významný, viz třeba článek zde. Při 130 km/h a poklesu teploty oproti létu o 30 °C může být nárůst odporu okolo 12 %.