• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

podvozek Utahovací moment matic kol

Ty matice by se měly utahovat napřeskáčku a to ještě postupně zvětšijící se silou. Kolo si postupně sedá. Když na to někdo z vysoka dlabe, tak potom si kolo sedne až za jízdy a matice nejsou dobře utažené. Ten pneumatický utahovák by se asi musel nastavit aby použil minimální moment při prvním došroubování, nevím jestli to jde.

Když jsem to dělal takhle, tak se mi to nikdy neuvolnilo. A to ani u Formana nebo Š120.
 
Ty matice by se měly utahovat napřeskáčku a to ještě postupně zvětšijící se silou. Kolo si postupně sedá. Když na to někdo z vysoka dlabe, tak potom si kolo sedne až za jízdy a matice nejsou dobře utažené. Ten pneumatický utahovák by se asi musel nastavit aby použil minimální moment při prvním došroubování, nevím jestli to jde.

Když jsem to dělal takhle, tak se mi to nikdy neuvolnilo. A to ani u Formana nebo Š120.
Dřív se takhle “od oka” dotahovaly plecháče. Když dneska fabrika stanoví nějaké utahovací momenty, tak asi vědí, proč. Jak bys jinak vysvětlil, že po pár desítkách km na liťákách je tam prostor pro dotažení? Těžko srovnávat, jak se to dělalo před třiceti, padesáti lety, jiná technika, jiný materiály...
 
Já ten moment nerozporuji. Jenom ten momenťák asi každý nemá. A to nemaj ani v tom servisu, což už je blbě.
Já mám u Mazdy dvě sady kol, obyčejné plecháče na zimu a hliníkové na léto. A kupodivu ani u těch hliníkových jsem nezjistil po pořádném dotažení vůli ani po nejetí 100km.

Technicky vzato hliník "teče" a tak se to trochu povolit může.
 
Já ten moment nerozporuji. Jenom ten momenťák asi každý nemá. A to nemaj ani v tom servisu, což už je blbě.
Já mám u Mazdy dvě sady kol, obyčejné plecháče na zimu a hliníkové na léto. A kupodivu ani u těch hliníkových jsem nezjistil po pořádném dotažení vůli ani po nejetí 100km.

Technicky vzato hliník "teče" a tak se to trochu povolit může.
O.K. A mohl bys zveřejnit pro výstrahu ostatním, který že to servis nemá momenťák?
 
Opravdu nemohu říci jestli momenťák mají nebo ne. Já jsem neviděl, co s tím přesně dělali. Některé ze šroubů byly utaženy naprosto nesmyslným momentem. Kdyby to bylo dotaženo momenťákem, tak by to takhle asi nedopadlo.

Michal Hlásek - AUTO HLÁSEK; Podolská 401/52; 147 00 Praha 4 - Podolí

Našel jsem momenťák za rozumnou cenu 28 - 210Nm a tak to zkusím při výměně kol jak to dopadne, když se to dotáhne správným momentem.

 
Opravdu nemohu říci jestli momenťák mají nebo ne. Já jsem neviděl, co s tím přesně dělali. Některé ze šroubů byly utaženy naprosto nesmyslným momentem. Kdyby to bylo dotaženo momenťákem, tak by to takhle asi nedopadlo.

Michal Hlásek - AUTO HLÁSEK; Podolská 401/52; 147 00 Praha 4 - Podolí

Našel jsem momenťák za rozumnou cenu 28 - 210Nm a tak to zkusím při výměně kol jak to dopadne, když se to dotáhne správným momentem.

ja pouzivam tento momentak uz zopar rokov a je vpohode
 
Už leta používám právě momentový klíč a dotahuji po elektrickém rázovém utahováku, který je nastaven jen na 100 N/m, všechny šrouby/matky a díky tomu při sundavání kol/přezouvání mi to jde lehce/dobře povolit bez potřeby nějaké tyče. Znám spoustu lidí, kteří mají utahovacím moment tak zvaně v ruce a jedině utahují křížem! Ale ti samí, potom říkají jak to nemohli povolit!!!
Komu není rady , tomu je potřeba tyč na povolení - opět zvítězí hrubá síla.
V servisech mívají ty pneumatiky na více N/m, aby byla tak zvaně jistota, přitom vám ničí závit a rádi příště vymění šrouby či matky....proč asi?
 
A jak souvisí utahování křížem (ještě to máš s vykřičníkem) s nepovolením? A opravdu "leta" používáš momenťák a ještě to nemáš v ruce? Jo to třeba poměrně dobře v ruce mám, když po mém dotažení nasadím monenťák a matice se do cvaknutí dotáhne tak 1-2mm. Tvůj příspěvek je takovej ironickej, poměrně dost zbytečně.

Já ten moment nerozporuji. Jenom ten momenťák asi každý nemá. A to nemaj ani v tom servisu, což už je blbě.
Já mám u Mazdy dvě sady kol, obyčejné plecháče na zimu a hliníkové na léto. A kupodivu ani u těch hliníkových jsem nezjistil po pořádném dotažení vůli ani po nejetí 100km.

Technicky vzato hliník "teče" a tak se to trochu povolit může.
Ani já jsem toto nikdy nezaznamenal a to mám AL kola na obou autech léto i zima.
 
Před nějakou dobou jsme pořídil momentak, do té doby utahování citem, tak po přečtení tohodle vlákna se přidávám s mým pohledem na věc.
U Alu kol klasickým krátkým klíčem postupně křížem plus dotažení a utahoval jsem tak na 100 Nm, paradoxně křižákem to bylo víc - hold obě ruce. S momentakem podle manuálu, kdy 110-115 Nm u mensich kol 16-18ky u GG, BK a u větších 19ky GJ s většími stefty 120-125 Nm a akorát, resp. povolují se pak stejně dobre jako ty mensi.
Jo a ty některý servisy jsou opravdu hovada... musel jsem jednou vzít taky metrovou tyč a jednou jsem na šroubu zničil ořech, to byl porod...v servisech vybavených dokonce momentakem utahujou, co vím, bezne Alu tak na 120 Nm a to je myslím rozumný vzhledem k tomu, že si to lidi nekontrolují.
 
Když jsem ještě pracoval, tak jsem jezdil se služebákem na výměnu kol do servisu. Kola utáhli rázovým utahovákem a potom momenťákem.
Ovšem to bylo jen na oko, protože u žádného kola se ten šroub ani nehnul a už mu cvakal moment. Doma jsem jeden šroub zkusil vyšroubovat a musel jsem na klíč nasadit trubku. Takže tak.
 
Zdravím. Koukám se na toto vlákno a může mě někdo vysvětlit příspěvek #5 ? Mám to brát jako nějakou výzvu z Tik Toku nebo proč to tady je.
Dobře, kdyby šlo o impregnaci čalounění nebo tak něco, ale tohle je bezpečnost utažení kol konkrétně u Mazdy (předpokládám svépomocí). Kdybych utáhl mých 130Nm na těch do 80Nm jakože odhadem a mýt jako bonus nevyvážený kola..co to jako má znamenat?
Správně je příspěvek #6 (plus ověřit svůj model) nebo příspěvek #27 (to má zas viset v každým pneuservisu).
 
příspěvek #5 klidně ignoruj, když někdo blije na @Max6 jako na nějakého amatéra, tak evidentně vůbec neví, která bije... Já pořídil aku rázový utahovák, nastaveno na 120Nm a ověření momenťákem bylo v toleranci 5Nm. A když jsem si nechal před měsícem u Hifistera provést odhlučnění podběhů, tak si pochvaloval, že konečně mu tam přijelo auto, kde nemuset kvůli povolení kol skákat po lešeňovce ;)
 
JJ věděl jsem ,že jde o Trollovinu, i následující příspěvky tomu odpovídají. Max musí být velký kliďas. Napsal jsem to, ať to nikoho nemate. Mazda je, řekl bych oblíbená ojetina (mnohdy bez manuálu), a taky jsem hledal po koupi.. V mém případě alu 130Nm. Tabulka se hodí, mají jí v servisu kam jezdím měnit pneu. Na moje auto vždy kouknou nastaví moment, páč si to nepamatujou. Sám kola přehazuji klíč ,pak momenťák. Byl zde i dotaz jestli to jde pak povolit, menší větší je jedno, osobně vše kartáčem očistím včetně šteftů, máznu pouze styčný plochy, NE závity, utáhnu, pak na jaře není problém kola povolit.
Ten kdo kola jen vymění bez údržby a dá to na tu povrchovou rez (jednou jsem na jedno kolo zapomněl) tak je to těžší povolit . A někdy holt použít lešoňovku nebo co to je🤣

Jo a ještě, když už jsme u těch kol. Pozor na různý levný čepičky na ventilky (senzory). Všimli si, že mám ozdobný, jenže nerez. Tak mě povídali, jak taky přijel pán a ty jeho ozdobný čepičky (asi z Alika) mu přilezly k origo senzorům a nešlo to sundat, museli to odřezat a odjel na obyčejných ventilkách..(disky to přežily).
Sem nevěděl, že je to až takováhle potvora za pár kaček přijít o tisíce.
 
Dostala se ke mně tato tabulka od Continentalu utahovacích momentů matic kol napříč značkami. Třeba se někomu bude hodit.
Koukal jsem do ty tabulky a ty uvedený momenty pro Mazdy jsou alespoň u 3 a 6 do 2012 a 6 od 2012, co znám, jednoduše průměr mezi min. a max. momentem z manuálu 😉 Zlata střední cesta.

Nevíte někdo odborně, z jakých důvodu je tam takový rozptyl na tech momentech u šroubů a to nejen u kol? Myslím třeba z důvodu jako: mazaný/nemazany, starý/nový (cykly utahování), tolerance - u některých šroubů je rozmezí třeba jen pár Nm, ale u jiných desítky Nm apod. U kol to bude material, průměr, demontovatelnosti, aby se nepovolovali apod., ale třeba u spojů na motoru, nápravách atd. Dik
 
Jo a ještě, když už jsme u těch kol. Pozor na různý levný čepičky na ventilky (senzory). Všimli si, že mám ozdobný, jenže nerez. Tak mě povídali, jak taky přijel pán a ty jeho ozdobný čepičky (asi z Alika) mu přilezly k origo senzorům a nešlo to sundat, museli to odřezat a odjel na obyčejných ventilkách..(disky to přežily).
Potvrzuji. Sám jsem si kdysi koupil krásný, ani ne laciný kovový čepičky a po zimě je ne a ne sundat. Dalo mi to pěkně zabrat, už jsem si myslel, že jedna bude na odbroušení. Pomohl nějaký kontaktol či olej, už si nepamatuji, a trpělivost. Od té doby jsem se vrátil k plastu.

máznu pouze styčný plochy, NE závity
Správně. Jednou mě viděl soused , dílenský praktik- strojař, jak při výměně kol na ulici mažu styčné plochy a skoro mi vynadal, že česká norma zakazuje mazat na kolových šroubech závity. Nechtěl mi věřit, že mažu jen styčné plochy.
 
Dostala se ke mně tato tabulka od Continentalu utahovacích momentů matic kol napříč značkami. Třeba se někomu bude hodit.
Jaj, o te tabulce vim, kdysi jsem ji vyuzil, ale posledne se mi jiz nedarilo ji nikde najit, takze stahuji a diky!
 
Potvrzuji. Sám jsem si kdysi koupil krásný, ani ne laciný kovový čepičky a po zimě je ne a ne sundat. Dalo mi to pěkně zabrat, už jsem si myslel, že jedna bude na odbroušení. Pomohl nějaký kontaktol či olej, už si nepamatuji, a trpělivost. Od té doby jsem se vrátil k plastu.


Správně. Jednou mě viděl soused , dílenský praktik- strojař, jak při výměně kol na ulici mažu styčné plochy a skoro mi vynadal, že česká norma zakazuje mazat na kolových šroubech závity. Nechtěl mi věřit, že mažu jen styčné plochy.
40 let mažu mírně závity grafitkou(ne vždy,dle potřeby) ,kola si přezouvám sám,dotahuji na ,,vrznutí",zkontroluji momenťákem,po týdnu znovu zkontroluji a NIKDY žádný problém.A nikdy se mi nestalo,že bych kolo nepovolil nebo urval šteft.
 
Ono to, bohuzel, plyne z nepochopeni formulace "utahnout na moment". Nekteri to bohuzel chapou tak, ze matku dotahnou na kontakt, potom moment pockaji a nasledne to dorvou na krev.
 
Back
Top