• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

Wankel je zpátky! Plug-in hybridní Mazda MX-30 R-EV nabídne dojezd 600 km

Deset let! Tak dlouho už není v nabídce Mazdy rotační motor, neboť odešel společně s koncem výroby modelu RX-8 v roce 2012. Ale dneškem se vše mění! Na bruselském autosalonu byla představena nová Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV, která má v útrobách nový rotační motor coby prodlužovač dojezdu.

Standardní MX-30, která dostala nově přídomek EV, disponuje baterií o kapacitě 35,5 kWh, kdežto nově představená MX-30 e-Skyactiv R-EV má poloviční kapacitu, přesněji 17,8 kWh, což ušetří jak hmotnost, tak náklady. MX-30 R-EV tak díky dané kapacitě ujede 85 km čistě na elektriku. Jelikož Wankelův motor je natolik kompaktní, dokázala Mazda vtěsnat jednorotorový rotační motor o objemu 0,830 litru a výkonu 75 koní vedle generátoru do motorového prostoru. Celková hmotnost nově představeného modelu je tak 1778 kg, což je nárůst o 130 kg ve srovnání se standardní MX-30 EV. Kabina MX-30 jako takové se nezměnila, pouze se zmenšil kvůli palivové nádrži zavazadlový prostor z 360 na 350 litrů.

Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00026-1024x753.png

Jen jako generátor, nic víc​


Rotační motor funguje pouze jako generátor, který vytváří elektřinu pro pohon motoru. Dokonce mezi motorem a koly není žádné mechanické spojení, což znamená, že MX-30 R-EV bude působit za každých okolností jako plynulý a rychle reagující elektromobil. Elektromotor v MX-30 R-EV disponuje výkonem 170 koní a točivým momentem 260 Nm, ale i tak zůstala nadále elektricky omezená maximální rychlost na 140 km/h jako u klasické MX-30 EV. Pokud jde o zrychlení na stovku, došlo ke zlepšení z 9,7 na 9,1 sekundy a Mazda zveřejnila i údaj o spotřebě (1 l/100 km) a emisích CO2 dle WLTP (21 g/km). Maximální dojezd vozu i díky přítomnosti 50litrové palivové nádrži je 600 km.

Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00027-1024x652.png

Nabití za cca půl hodiny a tři jízdní režimy​


Pomocí rychlonabíječky DC o maximálním příkonu 36 kW se dokáže nabít z 20 na 80 procent za 25 minut, přičemž s domácím wallboxem o výkonu 7,2 kW bude trvat nabití kolem 90 minut. Auto si zachovalo také třífázovou palubní nabíječku s 11 kW. MX-30 R-EV nabídne také tři jízdní režimy. Prvním z nich je Normal, kdy auto používá jenom elektromotor a v případě potřeby (např. při prudké akceleraci) se spustí rotační motor. Druhým v pořadí je EV, kdy auto má deaktivovaný benzínový agregát tak dlouho, jak je to možné, ale i tak Mazda tvrdí, že při sešlápnutí plynu za jakousi hranici (princip kickdownu u vozů s automatem) se rotační motor připojí. Poslední z trojice režimů je mód Charge, ve kterém lze ušetřit elektrickou energii na později do klíčových oblastí (např. bezemisní zóny ve městech) pomocí nastavení v krocích po 10 procentech. Zajímavou součástí výbavy je také V2L se 230V zásuvkou o výkonu 1 500 W v zavazadlovém prostoru (vhodné pro notebook či chladničku na palubě auta).

Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00021-1024x686.png

Speciální edice s odkazem na R360​


Mazda si připravila také limitovanou speciální edici zvanou Edition R, která má oslavovat jakýsi návrat rotačního motoru. Poznáte ji na první pohled díky černému laku Jet a vínovému odstínu Maroon Rouge na sloupcích, ten zase odkazuje na první osobní automobil od Mazdy – R360 ze šedesátých let. V interiéru má taky siluetu rotačního motoru i nápis edice na koberečkách či opěrkách hlavy, ale emblém nechybí ani na klíčence. Pro Velkou Británii je přiřazeno například jen 400 kusů této speciální edice.

Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00019-1024x390.png

Inovovaný rotační motor​


Japonská značka vyrábí rotační motory více než padesát let, přičemž až nyní vsadila na jednorotorový rotační motor, neboť v minulosti se nedostal nikdy do sériové výroby. Představený rotační motor má nově přímé vstřikování a především vylepšená těsnění hran rotoru, na která trpěla v minulosti. Šířka rotoru činí jenom 76 mm, takže není divu, že kompaktní pohonná jednotka se vešla společně s generátorem, elektromotorem a reduktorem do stejně velké skříně jako má standardní MX-30 EV. Nový rotační motor ve srovnání s předchůdcem Renesis z RX-8 váží o 15 kg méně, za což může i výměna litinového bočního krytu komory za hliníkový.

Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00029-1024x770.png

Cena jako za standardní MX-30 EV​


A teď to nejzajímavější! Představená MX-30 R-EV startuje ve Velké Británii na stejné částce jako standardní MX-30 EV, čili 31 250 liber (cca 847 tisíc korun) za výbavu Prime-Line. Druhý stupeň Exclusive-Line zase vychází na 33 150 liber (cca 898 tisíc korun) a třetí výbava Makato na 36 000 liber (cca 975 tisíc korun). Vrcholem nabídky je výše zmíněná edice Edition R za 37 950 liber (cca 1,03 milionu korun). MX-30 R-EV je možné objednávat již nyní a dodávky prvních vozů se očekávají během jara letošního roku.

Zdroj: Mazda, carscoops.com

Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00023-1024x718.png
Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00026-1024x753.png
Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00024-1024x684.png
Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00025-1024x674.png
Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00020-1024x669.png
Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00021-1024x686.png
Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00022-1024x768.png
Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00012-1024x768.png
Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00006-1024x768.png
Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00011-1024x768.png
Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00019-1024x390.png
Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00013-1024x765.png
Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00009-1024x795.png
Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00016-1024x448.png
Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00014-1024x528.png
Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00015-1024x448.png
Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00010-1024x768.png
Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00018-1024x634.png
Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00017-1024x637.png
Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00008-1024x768.png
Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00007-1024x768.png
Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00005-1024x768.png
Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00004-1024x768.png
Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00003-1024x768.png
Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00027-1024x652.png
Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00028-1024x652.png
Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00029-1024x770.png
Mazda-MX-30-e-Skyactiv-R-EV-00001-1024x652.png

Pokračujte ve čtení...
 
Dojazd 600km na 50l nadrz? Tak dufam ze to je omyl. Ved na mazda 3 clovek spravi cca 750km na taku nadrz.
 
Dojazd 600km na 50l nadrz? Tak dufam ze to je omyl. Ved na mazda 3 clovek spravi cca 750km na taku nadrz
Mně se moc nechce věřit tomu, že by to mělo nádrž na 50 l. To nemá ani moje CX-3 :) Ale je fakt, že napříč internetama tenhle údaj koluje i v gallonech. Uvidíme... Každopádně máš pravdu, že to zavání nesmyslem.
 
Mně se moc nechce věřit tomu, že by to mělo nádrž na 50 l. To nemá ani moje CX-3 :) Ale je fakt, že napříč internetama tenhle údaj koluje i v gallonech. Uvidíme... Každopádně máš pravdu, že to zavání nesmyslem.
Co vidíš? Tak vidíš... ;)
 

Přílohy

  • press-kit-mx-30-e-skyactiv-r-ev.pdf
    643,6 KB · Zobrazení: 60
Poslední úprava:
Tak ja len dufam ze to je vtip. Lebo prevadzka by bola draha. Kde by bola ta ekologia pri takej spotrebe? Ale zas u nas na mazda.sk pisu minimalne 600km. Ale papier znesie vsetko som zvedavy na realitu :D
 
Tak tady je obrovská výhoda, že to auto dokáže jezdit jenom na elektriku 85km. Kolik lidí najede víc než 85km denně?
 
Tak tady je obrovská výhoda, že to auto dokáže jezdit jenom na elektriku 85km.
Souhlas, tedy v kombinaci s tím, že si u toho vozí "vlastní nabíječku" ;)
 
Tak ja len dufam ze to je vtip. Lebo prevadzka by bola draha. Kde by bola ta ekologia pri takej spotrebe? Ale zas u nas na mazda.sk pisu minimalne 600km. Ale papier znesie vsetko som zvedavy na realitu :D
Ta spotřeba benzínu nebude vtip. Elektrický přenos výkonu má menší účinnost než mechanická převodovka, a Wankel taky nikdy nebyl moc úsporný motor. Když to dáš dohromady, ta spotřeba na benzín bude opravdu velká. Asi to bylo myšleno jako nouzovka, když ti dojdou baterky, na běžné ježdění na benzín by to bylo drahé a nejspíš i pomalé. Uvidíme, kolik lidí si takové auto koupí.
 
85km denně je OK, ale ten wankl v tom autě + ty baterky a elektro = to bude hodně drahejch 85km denně na pořízení.
Přiznám se že jsem teda čekal daloko víc, protože ten můj pravěkej paralelní hybrid dokáže na 45L nádrž (běžně dotankovávám okolo 40L) najet přes 600km taky. Tohle je úplně nový, navíc sériový hybrid kde ten motor opravdu může pracovat v těch nejideálnějších otáčkách... No. Uvidíme řekl slepej, ale doufám že je to jen nějakej překlep a nebo údaj když s tím někdo bude jezdit nonstop plnej kotel.
 
No neviem, 50L nádrž, dojazd 600km (keby to bolo 700 tak je to nejak málo) a nechápem ako im vyšla tá papierová spotreba 1L/100km v tom prípade.
Zase po čase pomerne nová technológia (ako Sky-X) ktorá môže sklamať. A k tomu max rýchlosť obmedzená na 140.

Asi počkám na nejaký iný model, možno od inej značky.
 
Kdyby se nekdo chtel podivat, jak je asi ten novy rotacni motor pouzity ....

Jako hluboce se klaním a tleskám za to řešení časování sání. To je jako pecka a je vidět, že se někdo opravdu chytrej fakt zamyslel.
Ale... zároveň tím bylo i řečeno, že minimálně tenhle princip není použitelný u auta, kde by wankl byl přímo napojený na kola - bylo by cítit skákání/trhání od motoru. Takže nějaká RX-9, teda aspoň s tímto řešením se opravdu konat nebude.
 
Poslední úprava:
Docela by mě zajímalo, jak to bude mít tento nový Wankel s karbonováním a jak problematické bude to čistit.
Kdyby to bylo dobré a dali to i do Mazdy 2, stálo by už za zvážení poslat mýho 20 let starýho Fusiona do věčných lovišť :⁠-⁠D

Sent from my Nokia 6.1 using Tapatalk
 
už aktuálny dojazd MX-30 bol mizerný a takmer nepredajný , po novom klesne predaj ešte nižšie :rolleyes: .. keď niekto chce lacný elektromobil kúpi si Renault, keď chce dojazd kúpi Nemca alebo Teslu .. a aký kupec si má nájsť cestu k Mx-30 s dojazdom 40min jazdy po okresnej ceste ? .. leda že by chceli Eú ukázať že batérie nemajú buducnosť
 
Tak jsem dnes (23.3.2023) kouknul na konfigurátor Mazdy a MX-30 má stejnou cenovku jako MX-30 R-EV a to od 949000Kč (výbava Prime-Line). To mě přijde docela zvláštní, protože jsem čekal že tahle novinka s range-extenderem bude o dost dražší i když má menší baterku. Ale zřejmě těch 17,7kWh je stejně drahý jak wanklovej motůrek.
 
Koncept s range-extender jsem si pamatoval odsud hlavně díky Wankel kombinaci. Včera jsem chvilku testoval Nissan X-Trail e-POWER, tedy stejný nápad jen místo Wankel taháku tam byl 3-hrnek a dokonce turbo k tomu. Konfigurace asi za 1,2M, jelo to parádně, ta tíha/těžiště je znát a el. pohon dělá i z těch SUV slonů raketu. Dobíjecí agregát slyšet nebyl, a na nějaké detaily by člověk potřeboval více času... tedy jen pro zajímavost, uvidíme, jestli tento segment bude mít šanci na další život.
 
"......Mazda zveřejnila i údaj o spotřebě (1 l/100 km) a emisích CO2 dle WLTP (21 g/km). Maximální dojezd vozu i díky přítomnosti 50litrové palivové nádrži je 600 km....."
Pokud ty údaje v pdf souboru, co zveřejnil Shrek, nejsou tisková chyba, tak dojezd této mazdy je rovných 5000Km na jednu nádrž nikoliv 600Km, protože ať to čítám jakkoliv, tak spotřeba 1l/100km znamená při 50-ti litrech rovných 5000Km. 600Km dojezd by musela být spotřeba 8,33l/100Km. Že by při tisku materiálu vypadly všechny cifry?????? Cena za km by tak spadla na neskutečných cca 0,38 Kč. To by byla asi velká revoluce....
 
Poslední úprava:
Ten 1L na 100km je během měření WLTP a to jest 23,25km (30mimut testování). A na něj to auto jde s přefoukanýma pneumatikama, baterkou dobitou do 100% (možná i do 120% na plnej buffer) atd...
A na takhle krátký trati, kde se využije hlavně ta baterka, tak to opravdu spotřeba může být tenhle nesmysl.

Těch 600km je, když nabiješ, natankuješ a prostě jedeš v kuse nonstop. Tam jak dojde k vybití baterie a auto se přepne do módu sériového hybrida, tak ta spotřeba samozřejmě letí nahoru.

Když budeš denně jezdit jen couračky na nákup a domů a vždy dobiješ, tak můžeš mít spotřebu i 0L na 100km.
 
V každém případě je v těch parametrech někde chyba. Buďto je blbě spotřeba nebo dojezd. Pokud, jako výrobce uvedu spotřebu 1l a při ní dojezd 600Km na 50litrů v nádrži, tak jsem si buďto nevšiml chyby v parametrech nebo dělám z lidí, co vyšli aspoň pátou třídu s max. trojkou z matematiky, blbce.
 
Chyba tam asi nie je, je to spôsobené metodikou merania spotreby. V rámci testu sa často zastavuje a rozbieha (na elektriku, pri zastavení je aktívny štart-stop ktorý bol z tohto dôvodu vymyslený) a potom sa chvíľu ide na benzín - po elektrickom rozbehu. Automobilky vedia, ako test prebieha a preto vedia prispôsobiť nastavenia práve tak, aby im na teste vyšla malá spotreba = nízke emisie = nízke emisné poplatky za vyrobené vozidlo.
Takto fungoval celý dieselgate VW - auto rozpoznalo že je testované (napríklad každých 100m jazdy istou rýchlosťou zastavilo alebo niečo podobné) a na základe toho upravilo nastavenia tak, aby malo počas testu nízku spotrebu. V realite bola potom spotreba dvojnásobná, lebo to nastavenie z merania nebolo zamerané na pohodovú jazdu a výkon ale len spotrebu.

Kedysi bol stanovený limit 95g/100km pre auto vážiace 1390kg. Za gram nad limitom bola pokuta 95eur (neviem či sa to nezmenilo, neviem nájsť novší údaj). MX-30 produkuje pri započítaní tej litrovej spotreby len 21g/100km, takže platiť nemusí. CX-30 má okolo 130g/100km, takže teoreticky sa na každom kuse 3325eur tvorí ekologická pokuta. Celé sa to komplikuje ešte tým, že sa počítajú emisie za celú produkciu, takže ak sa predá 1x MX a 1x CX, tak majú v priemere 75 a ešte sú v limite. Problém je, ak tie elektrické a nízkoemisné autá nebudú tak predávané ako klasické.
 
Back
Top