Tak jsem se ponořil do problematiky nabíjení olověných akumulátorů. Je to velice zajímavé a poučné, ale k věci.
Prošel jsem různé testy nabíječek a začal jsem se více zajímat o výrobky ze Švédska, kde to asi s ohledem na jejich klimatické pásmo mají otestované a jejichž výrobky se zde v republice prodávají, mimochodem s 5-tiletou zárukou (
http://www.ctek.com/cz/en http://www.nabijeckyctek.cz/).
Zakoupil jsem nabíječku CTEK CT5 Start/Stop a otestoval na své Mazdě CX-3, resp. na její baterii.
Všechny hodnoty napětí měřeného na akumulátoru v průběhu nabíjení, např. "plynovací napětí", tj. 14,4 - 14,7 V, při němž řízené nabíjení přejde do režimu "float", jsou deklarovány obvykle pro 25*C. V tom je ten zakopaný pes... Proč? Pokud chceme, aby akumulátor byl nabit na plnou kapacitu i při nízkých teplotách, pak se musí napětí nabíječky dle toho upravit. Kompenzační koeficient je 0,03 V/1*C pro 12 V akumulátor. To znamená, že při teplotě akumulátoru 0*C se hodnota 14,4 V zvedna o +25 x 0,03=0,75 V na 15,15 V!!! To v běžných automobilech za jízdy, kdy si myslíme, že se akumulátor dobije, nelze dopustit s ohledem na životnost třeba žárovek. Závěr je přímo šokující: V mrazech auto není schopno nabít akumulátor na plnou kapacitu. Dovolím si tvrdit, že při -10*C to nebude ani 50% kapacity.....
Mnou testovaná nabíječka ale teplotu kompenzuje oběma směry (ohříval jsem ji fénem...). Další šokující zjištění je, že Švédové na svých stránkách píší, a podporuje to i návod, že se baterie od vozidla NEODPOJUJE! Je třeba dodržet návod - mínus vývod z nabíječky připojit na kostru vozidla, nikov na vývod z baterie! Oni uvádějí, že až do 16 V se nic nepoškodí. Ovšem pozor! Zapalování musí být v poloze vypnuto, nic nezapínat, nerozsvěcet - neotevírat dveře.... Kdo má ve vozidle instalováno nějaké doplňky trvale pod napětím (asi nic takového není kvůli odběru proudu z baterie), které jsou "háklivé" na vyšší napětí jak 15 V, pak je asi vhodné je odpojit.
Mnou testovaná nabíječka je totálně blbuvzdorná - nic se na ní nedá nastavit - připojíš, zapneš do sítě a nic víc! Některé modely mají ještě možnost výběru mezi akumulátory (olověné - AGM+EFB). Rozdíl je jen ve velikosti napětí, kdy to přepíná na další funkci. Také mají funkci RECOND, která se ale používá max. 1-2 krát ročně a spíše u starších akumulátorů.
Jaký je vlastně závěr? Kdo chce mít za každé teploty (v zimě) a při občasném ježdění stále plně nabitou baterii skoro na 100%, pak asi jiné řešení, jak chytrá nabíječka s teplotní kompenzací, není.
Kde jsem hledal ta moudra? zde:
http://www.motola.cz/UserFiles/Diskuzni_clanky/akumulatory.pdf
http://www.ctek.com/Archive/ProductManualPdf/MXS 5.0_CS.pdf
http://www.ctek.com/cz/en/page/support/faq
Does the battery have to be disconnected from the vehicle when it is being charged with a CTEK charger?
No, CTEK chargers cannot damage sensitive electronics. So, you don't have to disconnect the battery from the vehicle! However, you should take extra care when using Recond because the voltage is 15.8V. Most manufacturers consider everything to be fine as long is voltage is below 16V and CTEK is under that limit by a good margin, even during Recond. Note that the service life of some components is shortened by high voltage. A rule of thumb says that a light bulb's service life is halved by increasing voltage by 5%, but this is normally not any great danger. If you have any sensitive electronics for which the manufacturer warns against high voltage: disconnect them!