• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

motor Benzín vs. Nafta vs. Volt - to je oč tu běží

  • Vlákno založil Vlákno založil Krabat
  • Datum založení Datum založení
Slepice nebo vejce - kuchal by někdo filtry, kdyby auta (třeba horší v crash testech, bez mraků povinných asistentů, ale třeba i nižším daňovým zatížením, vc. paliva, atp.) byla výrazně levnější?

Sám si do toho střelím: Jasně, vedlo by to taky ke zvýšené "spotřebě" aut, protože desetiletými už by jezdili leda studenti, jako v USA za dávného blahobytu (dávno ne) - to také má eko dopady.

Nejlepší by bylo, kdyby to řešil trh a konkurence, a ne úředník. Pak se nejsnáze najde řešení, které bude efektivní, a obvykle ten progres vede i k nejekologičtějšímu řešení, protože zdroje = taky peníze. (Jsme u otázky, zda se ekologičtěji choval komunismus s malou spotřebou, nebo kapitalismus s velkou spotřebou... Odpověď všichni známe :)).
 
@Max6 Záleží jestli benzín nebo diesel. V ekologické zóně ve které nyní bydlím já je to tak, že od roku 2025 budou moci vjet jen dieselové auta s EURO6, nicméně s benzínovým budeš moci vyrazit i s EURO3. Chápu samozřejmě, jak to myslíš.
Je to bohužel o lidech a ti se spíše nejstarají, než aby udržovali a nebo investovali. A pak jsou samozřejmě výjimky, kteří díky nim na to doplatí.

A rovnou odpovím i na to, co by se mohlo objevit, že lidi na ten filtr nemají atd. Pokud na to nemají, tak myslím, že všichni známe to s opicí a banány.
 
Bruselský úředník jezdí do práce autem, proto je taky Brusel daleko zacpanější než jakékoliv české město.:D

Ono jde o to, že západních zemí se to zdražení z pohledu zákazníků nedotkne tak moc. Vemte si za kolik měsíčních platů si tu 6ku (když už jsme v jejím vlákně) koupí Čech a za kolik Němec nebo Belgičan.
Prostě kupní síla. Navíc lidé jsou tady "motivovaní" kupovat ekologická auta, protože čím víc výkonu, čím víc emisí, tím dražší registrační i následná každoroční daň z provozu. Takže výsledek už nyní je takový, že tady jezdí hromada hybridnich Toyot, poměrně dost elektromobilů.

Nejsem příznivcem toho zpřísnění, co teď přichází, stačilo ponechat stávající EURO 6d normu, ale i v ČR by se už konečně měly začít zavádět emisní zóny ve městech, aby se konečně eliminovaly ty vraky, co do technologické způsobilosti mají hodně daleko.
Nepřijde mi, že v Bruselu by bylo nějak hodně hybridních Toyot. Nepracuju tam sice, ale jsem tam pracovně skoro dvakrát měsíčně a pohybuju se v různých čtvrtích. Ale zacpané to tam opravdu je. A shodneme se na tom, že další tlačení limitů dolů silou je kontraproduktivní, zvlášť když policie neumí zajistit vymahatelnost práva. Takže jedno auto bez filtru nebo zcela neudržované a kouřící jak elektrárna znečistí ovzduší víc než 100 kolemjedoucích aut splňujících pouhé Euro 4, tj. vyrobená před více než 10 lety. Ale to je myslím problém hlavně u nás, v Bruselu a jinde v západní Evropě taková auta moc nevidím.
Problém elektrických aut na baterky je v tom, že teď se jich stále vyrábí a prodává málo, penetrace trhu je malá, pořád jsou to jednotky procent i na západ od nás. Možná v Norsku už to bude trochu víc. Ale až by se měly vyrábět v opravdu velkých sériích, tj. několik desítek % z celkové produkce, narazí výrobci na nedostatek baterií, produkce ještě řadu let, naštěstí, nebude stačit. Je třeba hledat další alternativní pohony, třeba na vodíkové články apod. I proto, že i při použití nejmodernějších 100 kW nabíječek stále bude dobíjení trvat a tedy nebude dost dobíjecích přípojek. Na D1 by jedna benzínka/dobíjárna měla mít aspoň 20 stojanů a stejně obslouží míň aut, než když si dolijete za 5 min 50 l benzínu či nafty. Každé auto tam totiž bude stát 30 min. A dohromady ta dobíjárna potřebuje 2 MW kapacitu přívodu z rozvodné sítě. To je spotřeba 4 větších paneláků na sídlišti. To už je na vlastní trafostanici z 22 kV, že?
Tudíž si myslím, že v příštích 3 - 6 letech stejně poměr vyrobených elektrických aut běžné evropské automobilové fabriky nepřekročí nějakých 20 - 30 %. Víc jich prostě nebude třeba, neprodají se. A jak tu někdo psal, běžný motorista radši zůstane u ojetiny. Ostatně v bazarech jich u nás čekají desítky ne-li stovky tisíc na ty, co jim auto dosloužilo.
 
A jen pro dokreslení ještě několik málo čísel. Za rok se u nás prodá cca 8 mld. litrů nafty a benzínu (asi 75 : 25). To je celkem asi 80 mld. kWh energie. Při účinnosti spalovacích motorů 25 % je to spotřeba 20 000 GWh/rok na pohyb aut. V ČR se obecně spotřebuje za rok cca 62 000 GWh el. energie (vyrobí se asi o 50 % víc, část se exportuje, část jde na ztráty při rozvodu). Takže při plném přechodu aut na el. energii (počítáme-li pro jednoduchost se 100 % účinností) bychom museli dodat do sítě o třetinu víc el. energie než dosud. Ale to samozřejmě nebude zapotřebí tak rychle, zvlášť s ohledem na nákladních auta. Na ně by se nemělo zapomínat, tam je proces mnohem pomalejší. Proč máme elektrizaci za účelem zmenšení znečištění ovzduší platit jen my, uživatelé osobních aut?
 
Mě třeba vadí, že se u elektroaut nepočítá žádná ekologická zátěž. Jakoby se baterky ani nenabíjeli.
Dobře je to vidět u hybrydů - ty co zvládnout 50-60km čistě elektricky jsou otipovány jako auta s úžasnou spotřebou, protože měřící cyklus WLTP projedou s dopomocí elektra - pak takové auto papírově žere 3litry/100km a má báječné emise. V praxy ale můžete jezdit čistě na benzín, to už nikomu nevadí. Mě se to třeba i líbí - mě by 50km na den stačilo a do města super, ale je třeba počítat že to auto se nenabije zadarmo - a pak to už zas není tak super, jak to původně vypadalo. Takový SUPERB PHEV zvládně 50km na elektriku, jenže to nabití bude taky něco stát.... do toho pořizovačka je o 100 000,-. vyšší a výsledek je, že člověk bude na nule za 8 let. A po celou dobu člověk trpí menší kufr, vyšší hmotnost auta atd. Ani elektroauta nejezdí zadarmo
 
Elektro auta nejezdí ani skoro zadarmo ! Jezdí jen o něco levněji než kdyby jsi tankoval benzín nebo naftu ! Věděl jsem kolik žere TESLA peněz na 100km, ale už si to nepamatuji, ale nebylo nějak závratně levnější než benzín, nebyla to ani 50% úspora. Myslím že to bylo kolem 23kW na 100km (papírově). Tzn. 23 * 4 Kč = 92 Kč. Moje M6 žere papírově 3,9l na 100km = 3,9 * 32 = 125 Kč.
 
Chtel jsem napsat to samy. Efektivita elektromotoru taky neni stoprocentni, navic clovek snadno vic vyuzije kroutak a vykon, a spotreba pak rozhodne neni zanedbatelna... Tesla S opravdu “zere” jako maly hatchback, coz je porad dobry vzhledem k rozmerum a vykonu, ale rozhodne to nejezdi zadarmo (ani zdaleka). Kdyby bylo v siti vic elektromobilu, uz si nikdo nemuze dovolit pro ne elektrinu dotovat, jako to ted leckde je, a pak to ztrati vetsinu kouzla (ma-li to nejaky kouzlo... pro me asi moc ne).
 
A to se ještě často nepočítá s účinností při nabíjení. Při výpočtu se bere jen kapacita akumulátorů/počet najetých km. Ne celková energie na nabití aku na požadovanou kapacitu. Myslím si, že celý ten eletroekocirkus je hodně podceněný všeobecně. Od těžby kovů, přes rozvodnou síť, po skutečnou spotřebu a finální likvidaci. A ceny kWh nemají (zatím) nějakou další daň jako fosilní paliva, tak to vypadá lákavě.
 
Tak stejně jako se u fosilních paliv nepočítá energie, která se musí vydat na výrobu a dopravu ka benzinku... Ale elektromobily na baterky mi přijdou nesmyslné.
 
Bruselský úředník jezdí do práce autem, proto je taky Brusel daleko zacpanější než jakékoliv české město.:D
Jakožto někdo kdo (zatím) pracuje pro evropskou instituci můžu potvrdit že zaměstnanci EU institucí rádi jezdí autem. A to zejména proto, že většinou maj zajištěný parkovací místo u práce, ale hlavně maj na auto šílený slevy (diplomatic discount 15-25%) a k tomu mnohdy neplatí daně za auto (je to odpuštěno přímo Belgií nebo v mým případě Lucemburskem). Moje mazda me třeba přišla na EUR 26k. Pak se o autech rozhoduje celkem snadno :)
I když chápu že to nepomůže už tak špatnýmu sentimentu vůči EU. Což nechápu, protože nebýt ČR v EU, tak tu maximálně diskutujeme o Fabiích :)
 
@Snake + ještě ten benzín/nafta bez spotřební daně. (Alespoň tady v Belgii) To si myslím, že je největší motivace ráno zamířit do garáže a ne na veřejnou dopravu nebo vzít kolo.
 
@Snake + ještě ten benzín/nafta bez spotřební daně. (Alespoň tady v Belgii) To si myslím, že je největší motivace ráno zamířit do garáže a ne na veřejnou dopravu nebo vzít kolo.
Tak to maj v Belgii ještě o level výš. my tu postupně platíme spotřební daň :)
 
Však já jsem pro, aby jezdilo více benzínů - vyšší CO2 (pokuty od EU,při koupi nového auta), vyšší výběr spotřební daně a tedy i DPH, tedy bude se dát udržet cena pro ty kamiony a traktory.

Odesláno z mého FRD-L09 pomocí Tapatalk
 
Ať si pěkně všichni kupují ty Elektroauta , už se těším jak se svým klasickým motorem pojedu po poloprázdné dálnici jak budou skoro všichni nabíjet :-)
 
Back
Top