• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

motor Cvakání po zahřátí motoru

Aira666

nový člen
28
Zdravím, minulý rok jsem si pořídil M6 1.8 88kW 2009, hned po koupi jsme měnil olej v motoru, dal jsem tam dexelii 5W30, po pár měsících jsem zjistil, že mi žere olej, dolíval jsem 1,5l po 3500km, tak jsem doléval a neřešil to. Teď 2 měsíce před výměnou oleje jsem se rozhodl udělat proplach motoru BG 109 (bylo mi doporučeno, že žere olej vlivem zapečených kroužků), motor jsem propláchl, vyměnil olej opět 5w30 s i filtrem. Když motor za studena nastartuju, tak je vše v pořádku, horší je to když je zahřátý, tak je slyšet cvakání na volnoběh (podle mě z hlavy, řešilo se to tady odpojením klapek v sání, ale po odpojení beze změny), cvakání bylo slyšet i po první výměně oleje po koupi, ale ne tolik. Motor jinak jede krásně, necuká (měnil jsem i MAF senzor, který byl špatný), reakce na plyn bez problémů, spotřeba cca. 8L (jezdím převážně krátké trasy ve městě, o víkendu delší mimo město) , zkrátka motor jede jak má a funkčně bez problému, jen prostě po zahřátí je slyšet cvakání.
Tak jsem to začal nějak řešit, po koupi bylo cvakání minimální, tak mě napadlo, jestli se do motoru lil předchozí majitel jiný olej s jinou viskozitou, 10w40 nebo 5w40, motor má najeto přes 180tis, tím se vymezily vůle a tím že jsem změnil viskozitu se cvakání ozvalo více (auto jezdilo do 100tis do autorizáku, poté nevím co se s autem dělo dál, záznamy ani štítky v autě nejsou). Nebo je to zkrátka vůlema a je potřeba je seřídit.
Jde mi jen o to, jestli to někdo neřešil, nestalo se někomu něco podobného po výměně oleje, pohrávám si z myšlenkou aspoň zkusit tu výměnu na jiný olej (5w40 když jezdím ty krátké trasy, ale aby byl po zahřátí hustší) nebo jestli neznáte někoho, kdo v Brně a okolí by se mi podíval na ty vůle a popřípadě seřídil.
 
Jestli to nebude tim olejem (pajc?) vzhledem k tomu že se dexelia už tak 7 let nevyrábí... Vice ve vláknu o olejich...
 
Nahraj zvuk na video a daj na YouTube a sem odkaz, inak ti nikto nevyvesti. Je to počuť len v exteriéri alebo aj vnútri, je to závislé na otáčkach alebo záťaži motora? Cvakajú asi všetky mzr benzíny, vôle ventilov sa jedine mechanicky nastavia. Pri spotrebe oleja je vhodné zmeniť na 5w40
 
Ok, jak se k tomu dostanu, tak sem nahraju video. Je to slyšet teď už v interiéru, po koupi to bylo v pohodě a slyšet to bylo jen při otevřené kapotě. Také jsem si všiml, že mi klesl volnoběh, před tím jsem měl 800rpm, teď to šlo na 650, nevím jaké jsou správné otáčky při volnoběhu, ale je možné že je to normální, je to slyšet nejvíc na volnoběh právě, když třeba stojím na světlech.
 
Tak nakonec jsou to ty klapky v sání, máte s tím někdo zkušenost, jak by se to dalo opravit, nebo je to na výměnu kompletního sání, dočetl jsem se, že je to podobné jako v mondeu.
 
Správné otáčky jsou těch 650 bez zaple klimy a světel
 
Tak nakonec jsou to ty klapky v sání, máte s tím někdo zkušenost, jak by se to dalo opravit, nebo je to na výměnu kompletního sání, dočetl jsem se, že je to podobné jako v mondeu.

 
Menší update, včera jsem byl u mechanika, ke kterému jezdím už nějakou řádku let, dělá ve Fordu, ale doma dělá prakticky všechno. Vyprávěl mě o Durateku HE, který měl podobný problém. Auto si poslechl, ventily cvakají, ale podle jeho názoru né tolik aby se to muselo řešit, hnde mě doporučil změnu oleje z 5W30 na 5W40, že je to pro auto s tímto nájezdem lepší. Zkoušeli jsme odpojit jak konektor od solenoidu, tak i hadičku směřující od toho solenoidu k táhlu těch klapek za volnoběhu, ale zvuk se vůbec nezměnil.

Našel jsem si na této stránce pomocí VIN nákresy, kde je popis všech dílů.
Jak jsem pochopil podle těch vláken o tomto problému, tak na to táhlo k těm klapkám je na prvním obrázku, vedený pod číslem LF02-20-170 pod názvem ACTUATOR,SHUTTER VALVE.
Bez názvu.jpg
Na druhém obrázku je solenoid, od kterého vede hadička 93-5104 ze sání nahoře uprostřed (viz. první obrázek) do toho táhla, tuto hadičku jsem zkoušel odpojit za volnoběhu, i konektor ze solenoidu a beze změny. Mechanik není nějakej expert přes mazdy, řešil podobné problémy, ale většinou u 2.0 benzín, ventily vyloučil a řekl, ať je neřeším, že nejsou zas tolik slyšet, problémy na klikovce (vůle) také vyloužil, zvuk jde z místa hlavy/sání. Motor jde bez problému, vím že by na to většina lidí mávla rukou a neřešila, ale mě ten zvukovej projej docela vadí, zastude v pohodě, ale jak se zahřeje, tak to začne, dávám sem i video, nenatočil jsem ho já, ale problém je uplně stejnej. Nevím už co s tím dál, jestli mám zkusit tam dát tu gumičku, jestli tom á cenu, když odpojení konektoru/hadice nepomohlo.

1.jpg

Na videu se řeší kladka, ale s tou nemám problém, ale s tím klepáním co jde od motoru . Je prakticky totožné jako na videu.
 
To je špatnej aktuator, ten je od VTS systému - eko klapky u hlavy motoru, tebe zajímá ten co je natočen pod úhlem 45° blíž k chladiči a je od nej solenoid co má hnědý konektor u EGR
 
Žádný jiný aktuátor tam nemám, nejspíš mám asi jinou verzi sání, na prvním obrázku je aktuátor co máš na mysli, ten tam nemám, mám sání z druhé fotky, je tem jen jeden.

1.png 2.jpg
 
Vycházel jsem z videa co jsi dával, že máš 2.5 motor, co máš teda za motor? V popisu nic nevidím
 
Poslední úprava:
Ahaa, tak 1.8 má jen ty eko klapky, ty neklepou. Ty klepající na proměnnou délku sání VIS (a 2 aktuatory) má jen 2.0 a 2.5 poslechni mechanika a dej tam 5W-40 např Ravenol VST a ideálně udělat proplach BG 109 EPR 325ml ;)
 

Takže update, v březnu jsem vyměnil olej za Ravenol VST 5W40 i s proplachem, ale i to nepomohlo, stále stejný stav a nějakou dobu jsem to neřešil. Přidávám sem odkaz na video, při studeném startu nic, až po cca. 15min až se motor zahřeje to má takový zvukový projev, auto jede bez problémů, žádný záškuby, jen je to slyšet.
 
Mě se vst projevilo až při druhé náplni ;)
 
Podle mě to nejsou vůle ventilů a olejem nebo seřízením to nevyřeším, ventily ty jsou na videu slyšet taky, ale o dost slabě, podle mě jsou ventily prostě OK. Tento klepot je podle mě něco jiného, ty klapky to nejsou, jelikož mám jen "eko" klapky, VIS klapky tento motor nemá. Ještě jsem měnil v dubnu napínací kladku a obě volnoběžky pro klínový řemen (vrchní a napínací kladka měla ložisko K.O, tak jsem měnil všechny 3 i s řemenem). Po sešlápnutí plynu na volnoběh se frekvence klepání zvyšuje u 2000rpm utichne a není to slyšet. Našel jsem na netu že by to mohla být volnoběžka alternátoru. Zkoušel jsem dva mechaniky a oba mi řekli, že to nejspíš ventily nejsou a že si vůbec nejsou jisti čím to může být, jen hledám někoho, kdo řešil podobnou věc. Zkrátka si nevím už rady a popravdě mi to dost vadí, s autem jsem spokojený, je to prakticky nejlepší auto co jsem kdy měl a u mazdy už zůstanu, jen mi to dost znepříjemňuje zážitek z jízdy, když stojím na světlech a motor si přede jak traktor :D
 
Ahoj, tak sundej řemen příslušenství (klíňák) a nastartuj. Tím zjistíš/eliminuješ jestli to dělá alternátor, klimakompresor, nějaká kladka,....

Rozvodovej řetěz jste zkoušeli zkontrolovat jestli nemá vůli a nemydlí do krytu ?
 
Ještě co jsem tak hledal na netu, tak třeba vadný ojniční ložisko, ale to by šlo přece slyšet i při studeným startu, kdyby bylo k.o. ale nejsem mechanik.
 
Dnes jsem zkusil shodit klínový řemen, zjistil jsem, že vodní pumpa má znatelnou vůli, ale i tak se mi zdá, že jde "klepání" od alternátoru. Přidal jsem dva odkazy na video, jedno je bez řemene a druhé s řemenem.
a
 
Back
Top