Sice jsem nedávno zaslechl, že údajně nemá rád kratší trasy podobně jako diesel, ale bylo to stylem "jedna bába povídala".
To je normální, vytaženo ze servisní informace:
Naředění motorového oleje palivem
Platí pro všechny modely vybavené motory SKYACTIV-G se systémem přímého vstřikování paliva.
Pokud vozidlo jezdí často na krátké vzdálenosti, takže motor běží dlouhou dobu ve studeném stavu, může dojít k naředění motorového oleje palivem, a tedy zvýšení hladiny motorového oleje. Pokud tento stav přetrvává, rozsvítí se kontrolka kontroly motoru s uložením kódu DTC P0172:00 (systém nastavení paliva, příliš bohatá směs).
Jak dochází k naředění motorového oleje palivem?
Benzínový motor s přímým vstřikováním paliva je navržen tak, že palivo pod vysokým tlakem je vstřikováno přímo do spalovací komory, což může způsobit, že palivo ulpívá na stěně válce. Palivo je poté stíráno pístem, stéká dolů do klikové skříně a mísí se s motorovým olejem, což způsobuje „naředění motorového oleje palivem“. Naopak u benzínového motoru s nepřímým vstřikováním paliva je palivo vstřikováno do sacího potrubí před sacím ventilem, takže je nepravděpodobné, že by palivo mělo ulpívat na stěnách
válců.
Co se stane, když se motorový olej smíchá s palivem?
Normálně se palivo přimíchané do motorového oleje odpaří při běžných provozních teplotách motoru. Poté odpařené palivo projde systémem PCV společně s výfukovými plyny, vstoupí do spalovací komory a spálí se. Tím je hladina motorového oleje udržována na konstantní úrovni. Nicméně pokud motor běží dlouhou dobu ve studeném stavu v důsledku opakovaných krátkých jízd, palivo se z motorového oleje nemůže aktivně odpařovat a hladina motorového oleje se zvyšuje.
V jakém stavu se rozsvítí kontrolka kontroly motoru?
Pokud vozidlo, které je ve stavu naředění motorového oleje palivem se zvýšenou hladinou motorového oleje, jede s plně zahřátým motorem, odpařuje se větší množství paliva než obvykle a spaluje se ve spalovací komoře, což způsobuje, že směs vzduchu a paliva je bohatší. Pokud je poté i nadále množství paliva přicházející ze systému PCV vyšší a je překračován limit systému pro korekci směsi paliva a vzduchu, systém rozsvítí kontrolku kontroly motoru a nastaví DTC.
Jezdím často na krátké vzdálenosti. Co bych měl dělat?
Žádný problém, pokud to nejsou mimořádné krátké vzdálenosti*. Pokud jezdíte často na krátké vzdálenosti, když motor není úplně zahřátý, doporučuje se zkrátit interval výměny motorového oleje.
*Mimořádné krátké vzdálenosti: To je opakovaná cesta na krátkou vzdálenost s vypnutím motoru, když svítí kontrolka nízké teploty chladicí kapaliny motoru (modrá) nebo do 5 minut po zhasnutí modré kontrolky teploty chladicí kapaliny motoru.
Je nutné vyměnit motorový olej, pokud hladina motorového oleje překročila značku „F“ o malou hodnotu?
Pokud je zvýšení hladiny motorového oleje způsobeno naředěním motorového oleje palivem a hladina se zvýší pouze o několik milimetrů, nebude to mít vliv na spolehlivost motoru. Pokud je vozidlo trvale provozováno za normálních jízdních podmínek, postupně se odpařuje palivo z motorového oleje a hladina motorového oleje se může vrátit zpět na normální hodnotu. Takže můžete zvážit dočasné sledování stavu. Kontrolujte prosím hladinu oleje pravidelně.