- 630
Jak už jsem psal v tématu naší 6ky, jako náhradní auto během servisu jsem dnes dostal MX-30ku.
Celý text berte jen jako osobní dojmy člověka, který měl doteď pouze jednu zkušenost s elektromobilem - 7 let zpátky s Oplem Ampera. Celé to píšu spíše, jako vlastník 6ky G194 a vlastně i MX-30 jsem používal jako 6ku. Žádný jiný přístup nebo jízda mezi kamiony v pomalém pruhu.
Autem jsem najel 87 kilometrů (z toho 48 po dálnici).
Design
Kus, který jsem dostal byl v černé metalíze. Upřímně černé auta nemám moc rád a designu MX-30 tato barva taky úplně nepomáhá. Celkově bych design exteriéru nazval, jako svůj.
Interiér
Auto jsem měl v plné výbavě s polokoženými sedadly, kdy látka byla černá, kůže hnědá. Interiér se za mne opravdu povedl. Vypadá to moderně, posaz za volantem příjemný a samotná sedadla jsou opravdu fajn. Chválím, že nikde jsem nenašel ani kus piano laku (co bych za to dal v 6ce). Dotykový displej na ovládání klimatizace mi přijde zbytečný, jinak se ale do interiéru hodí. Jediné negativum je za mne, že až na korkový odkládací prostor pod řadicí pakou, jsou všechny odkládací prostory nepolstrované, což teda v tak dobře utlumeném interiéru je k vzteku. Ceokoliv ve dveřích, loketní opěrce a podobně prostě chrastí a rezonuje. A v tomto autě je to jediný zvuk, který pak slyšíte.
Když jsem u zvuku. BOSE hraje o řád lépe než v 6ce - dle mne právě daleko lepším utlumením interiéru.
Samotné utlumení je rozhodně lepší než v 6ce. Hlavně od kol je ten rozdíl opravdu znát.
Prostornost
Z prvního dojmu jsem si myslel, že je to taková CX3. Nicméně, tím že se servis 6ky protáhl i do odpoledne, tak musela MX-30 zastat i rodinnou část - 2 dospělí + dítě v posměrné autosedačce na isofixové základně a kočárek do kufru.
No kupodivu jsem se vešli, spolujezdci tady naštěstí tolik nevadí samotná schránka před ním, tak jako v 6ce. Takže se dá ještě poměrně pohodlně sedět bez toho, aby 18 měsíční dítě okopávalo sedadlo zezadu. Kočárek (Cybex Balios S) se poskládaný vešel podélně s demontovanými zadními kolečky (chyběl centimetr a nemusel bych dělat nic). A dokonce ani ty divné dveře nebyly problém s manipulací se sedačkou nebo dcerou uvnitř, ani jednou jsem nemusel posunovat nebo sklápět přední sedadlo. Samozřejmě, ale jinak je to takové polovičaté řešení. Usnadňuje to manipulaci, ale ta nutnost otevřít nejdříve dveře vpředu mi pila krev. Jinak roblémem pro děti bych viděl akorát mini okna vzadu. Přítelkyně to nazvala okýnky z letadla. Společně s tmavým stropem mi to přišlo ještě horší než 3ka hatchback.
Motor a jízdní vlastnosti
Vlastně ani nevím, co jsem přesně očekával. Asi by se dalo říct, že to prostě odpovídá 140 koním a 1700 kg.
Dynamicky bych řekl, že do 50 km/h to dokáže držet krok nebo lehce předjede G194 v 6ce, na 70 už je 6ka lepší, každopádně potom už je to spíše pozvolné. Pocitově to těží samozřejmě z toho jednoho převodu, ale když se někdy říká, že elektro zatlačí do sedadla, tak to se opravdu stane maximálně při té podlaze do 50ky. Na dálnici mi to každopádně nepřilo nijak nepatřičné. I při 130 km/h je tam nějaký prostor na drobnou akceleraci - Mazda udává maximální rychlost 140 km/h, já se dostal na nějakých 146 GPS. Obecně to auto, ale působí takovým klidným dojmem, že 130 km/h tempomat na dálnici mi přišel takový přirozený a neměl jsem nutkání chtít jet rychleji.
Obecně jízdní vlastnosti jsou...já vlastně nevím co napsat.
Za mne to není v tomto Mazda. Například v 6ce hmotnost auta skoro necítím (přitom je tady rozdíl maximálně pár desítek kg), auto je neutrální a chce do zatáček a v řízení jde alespoň trochu cítit co se děje. U MX-30 je to všechno přesně naopak. Hmotnost jde cítit rozhodně. Mám jeden kruháč, kde se při určitém nájezdu dá 6ka rozhodit do lehké přetáčivosti. MX-30 se ve stejném případě nakloní a následně jde po předním kole ven. Což jsem nečekal, protože pod přední kapotou je malý elektromotor a díra.
Rekuperace
5 různých nastavení pomocí pádel pod volantem. Na nejsilnější se dá ve městě jezdit skoro jen pomocí pedálu plynu. Chce to trochu předvídavosti, ale je to návykové. To bych chtěl v každém autě. Škoda, že Mazda nedokáže takto až zastavit. Při nějakých 7 km/h je potřeba už použít pro zastavení klasickou brzdu. Nutno podotknout, že tento styl jízdy pomáhá hodně i dojezdu, kdy kilometry ubývají minimálně.
Dojezd
Asi ta nejdůležitější kapitola. Nutno podotknout, že v Belgii začalo jaro, takže ráno v 8:30 při převzetí auta bylo asi 12°C. Auto mělo 100% baterie a udávalo dojezd 196 km. Přes den teploty vystoupaly na nějakých 17°C, takže ideální počasí pro elektro. Ani horko ani zima. Auto jsem po ujetých 87 km vracel s 51% baterie a dojezdem 102 km. Rozdíl pouhých 7 km beru jako velké pozitivum a informaci, že se na to dá spolehnout.
Každopádně těch 87 km ujeto s průměrnou spotřebou 17,7 kWH na 100km.
Nejhorší pro baterku byla hned ranní trasa ze servisu domů. 36 km, z toho 27 km po dálnici, zbytek město. Se spotřebou 20,2 kWH. Očividně i elektromobil se potřebuje trochu zahřát na provozní teplotu - je pravda že v této chvíli auto muselo ještě topit. Zbytek dne spíše chladilo klimatizací. Jinak během dne 10 km po městě - známá trasa. Spotřeba 14,4 kWH. S 6kou stejnou trasu pravidelně jezdím za 10 - 12 l/100km. Cesta zpět do servisu. Tentokrát 21 km dálnice, 15 km město - 15,6kWH. Stejná trasa ráno s 6kou zajeta za 8,4 l/100km. Obecně jsem byl dojezdem a spotřebou příjemně překvapen. Za prvé jsem čekal, že bude auto více lhát, ale hlavně jsem jezdil, tak jak jsem zvyklý. Dálnice 130 km/h tempomat (v Belgii je povolených 120), nicméně na zpáteční cestě jsem zkoušel i tu maximální rychlost. Takže i při úplně běžném používání je reálný dojezd okolo 160 km bez toho, abych se musel nějak omezovat.
Pár střípků na závěr
- překvapilo mne, že i tady chybí elektrické víko kufru - moc nechápu tu logiku, které modely tuto možnost dostanou a které ne
- testeři to zmiňují vždy, ale až přímé srovnání s novým systémem ukazuje, jak tragické rozlišení má 360° kamera v 6ce (přitom jsem s ní jinak spokojený)
- proč ani nové modely si nemohou zapamatovat aktivovanou funkci AUTO HOLD?
- sklopení zrcátka při couvání super
- nový klíč? něco tak škaredého a zbytečně velkého jsem už dlouho neviděl, přitom tlačítka zabírají jen pár % plochy, zlatý ten starý co má 6ka a Mazdy z posledních mnoha let
Shrnutí
Co na MX-30 říct? Upřímně, kdybych na to měl, tak jako druhé auto do rodiny by bylo něco takového super. S wallboxem v garáži, ani to nabíjení není taková hrůza. Má to ale jedno velké ale. A to je cena. V Belgii začíná na 32tis. EUR. Základ už má vše. Ale i tak je to ku*va hodně peněz. I kdybych zůstal u Mazdy, tak za to mám pěknou CX-30 a ještě mi zbyte na benzín na následujích 100 tis. km. Takhle si to opravdu koupí opravdu jen někdo kdo je fanoušek, nebo někdo kdo chce stylovku. A asi takoví jsou, protože na cestách tady vidět občas jsou.
Jinak se omlouvám za kvalitu fotek a špinavé auto.
Pro adminy - nevím jestli i MX-30 má nějaké kódové označení typu, pokud ano, prosím o upravení názvu tématu.






Celý text berte jen jako osobní dojmy člověka, který měl doteď pouze jednu zkušenost s elektromobilem - 7 let zpátky s Oplem Ampera. Celé to píšu spíše, jako vlastník 6ky G194 a vlastně i MX-30 jsem používal jako 6ku. Žádný jiný přístup nebo jízda mezi kamiony v pomalém pruhu.
Autem jsem najel 87 kilometrů (z toho 48 po dálnici).
Design
Kus, který jsem dostal byl v černé metalíze. Upřímně černé auta nemám moc rád a designu MX-30 tato barva taky úplně nepomáhá. Celkově bych design exteriéru nazval, jako svůj.
Interiér
Auto jsem měl v plné výbavě s polokoženými sedadly, kdy látka byla černá, kůže hnědá. Interiér se za mne opravdu povedl. Vypadá to moderně, posaz za volantem příjemný a samotná sedadla jsou opravdu fajn. Chválím, že nikde jsem nenašel ani kus piano laku (co bych za to dal v 6ce). Dotykový displej na ovládání klimatizace mi přijde zbytečný, jinak se ale do interiéru hodí. Jediné negativum je za mne, že až na korkový odkládací prostor pod řadicí pakou, jsou všechny odkládací prostory nepolstrované, což teda v tak dobře utlumeném interiéru je k vzteku. Ceokoliv ve dveřích, loketní opěrce a podobně prostě chrastí a rezonuje. A v tomto autě je to jediný zvuk, který pak slyšíte.
Když jsem u zvuku. BOSE hraje o řád lépe než v 6ce - dle mne právě daleko lepším utlumením interiéru.
Samotné utlumení je rozhodně lepší než v 6ce. Hlavně od kol je ten rozdíl opravdu znát.
Prostornost
Z prvního dojmu jsem si myslel, že je to taková CX3. Nicméně, tím že se servis 6ky protáhl i do odpoledne, tak musela MX-30 zastat i rodinnou část - 2 dospělí + dítě v posměrné autosedačce na isofixové základně a kočárek do kufru.
No kupodivu jsem se vešli, spolujezdci tady naštěstí tolik nevadí samotná schránka před ním, tak jako v 6ce. Takže se dá ještě poměrně pohodlně sedět bez toho, aby 18 měsíční dítě okopávalo sedadlo zezadu. Kočárek (Cybex Balios S) se poskládaný vešel podélně s demontovanými zadními kolečky (chyběl centimetr a nemusel bych dělat nic). A dokonce ani ty divné dveře nebyly problém s manipulací se sedačkou nebo dcerou uvnitř, ani jednou jsem nemusel posunovat nebo sklápět přední sedadlo. Samozřejmě, ale jinak je to takové polovičaté řešení. Usnadňuje to manipulaci, ale ta nutnost otevřít nejdříve dveře vpředu mi pila krev. Jinak roblémem pro děti bych viděl akorát mini okna vzadu. Přítelkyně to nazvala okýnky z letadla. Společně s tmavým stropem mi to přišlo ještě horší než 3ka hatchback.
Motor a jízdní vlastnosti
Vlastně ani nevím, co jsem přesně očekával. Asi by se dalo říct, že to prostě odpovídá 140 koním a 1700 kg.
Obecně jízdní vlastnosti jsou...já vlastně nevím co napsat.
Rekuperace
5 různých nastavení pomocí pádel pod volantem. Na nejsilnější se dá ve městě jezdit skoro jen pomocí pedálu plynu. Chce to trochu předvídavosti, ale je to návykové. To bych chtěl v každém autě. Škoda, že Mazda nedokáže takto až zastavit. Při nějakých 7 km/h je potřeba už použít pro zastavení klasickou brzdu. Nutno podotknout, že tento styl jízdy pomáhá hodně i dojezdu, kdy kilometry ubývají minimálně.
Dojezd
Asi ta nejdůležitější kapitola. Nutno podotknout, že v Belgii začalo jaro, takže ráno v 8:30 při převzetí auta bylo asi 12°C. Auto mělo 100% baterie a udávalo dojezd 196 km. Přes den teploty vystoupaly na nějakých 17°C, takže ideální počasí pro elektro. Ani horko ani zima. Auto jsem po ujetých 87 km vracel s 51% baterie a dojezdem 102 km. Rozdíl pouhých 7 km beru jako velké pozitivum a informaci, že se na to dá spolehnout.
Každopádně těch 87 km ujeto s průměrnou spotřebou 17,7 kWH na 100km.
Nejhorší pro baterku byla hned ranní trasa ze servisu domů. 36 km, z toho 27 km po dálnici, zbytek město. Se spotřebou 20,2 kWH. Očividně i elektromobil se potřebuje trochu zahřát na provozní teplotu - je pravda že v této chvíli auto muselo ještě topit. Zbytek dne spíše chladilo klimatizací. Jinak během dne 10 km po městě - známá trasa. Spotřeba 14,4 kWH. S 6kou stejnou trasu pravidelně jezdím za 10 - 12 l/100km. Cesta zpět do servisu. Tentokrát 21 km dálnice, 15 km město - 15,6kWH. Stejná trasa ráno s 6kou zajeta za 8,4 l/100km. Obecně jsem byl dojezdem a spotřebou příjemně překvapen. Za prvé jsem čekal, že bude auto více lhát, ale hlavně jsem jezdil, tak jak jsem zvyklý. Dálnice 130 km/h tempomat (v Belgii je povolených 120), nicméně na zpáteční cestě jsem zkoušel i tu maximální rychlost. Takže i při úplně běžném používání je reálný dojezd okolo 160 km bez toho, abych se musel nějak omezovat.
Pár střípků na závěr
- překvapilo mne, že i tady chybí elektrické víko kufru - moc nechápu tu logiku, které modely tuto možnost dostanou a které ne
- testeři to zmiňují vždy, ale až přímé srovnání s novým systémem ukazuje, jak tragické rozlišení má 360° kamera v 6ce (přitom jsem s ní jinak spokojený)
- proč ani nové modely si nemohou zapamatovat aktivovanou funkci AUTO HOLD?
- sklopení zrcátka při couvání super
- nový klíč? něco tak škaredého a zbytečně velkého jsem už dlouho neviděl, přitom tlačítka zabírají jen pár % plochy, zlatý ten starý co má 6ka a Mazdy z posledních mnoha let
Shrnutí
Co na MX-30 říct? Upřímně, kdybych na to měl, tak jako druhé auto do rodiny by bylo něco takového super. S wallboxem v garáži, ani to nabíjení není taková hrůza. Má to ale jedno velké ale. A to je cena. V Belgii začíná na 32tis. EUR. Základ už má vše. Ale i tak je to ku*va hodně peněz. I kdybych zůstal u Mazdy, tak za to mám pěknou CX-30 a ještě mi zbyte na benzín na následujích 100 tis. km. Takhle si to opravdu koupí opravdu jen někdo kdo je fanoušek, nebo někdo kdo chce stylovku. A asi takoví jsou, protože na cestách tady vidět občas jsou.
Jinak se omlouvám za kvalitu fotek a špinavé auto.
Pro adminy - nevím jestli i MX-30 má nějaké kódové označení typu, pokud ano, prosím o upravení názvu tématu.





