• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

Mazda MX-30 - obecně

  • Vlákno založil Vlákno založil tommas
  • Datum založení Datum založení
Kdysi jsem o Cold Mode četl zde, je tam i video.
Jestli jsem to správně pochopil, tak MX-30, model Y2021 tenkrát čekal na nějakou aktualizaci (je tam taky uvedena), dost to řešily země s drsnější zimou.
O nutnosti spolupráce s navigací však ani zmínka.
Sám jsem to nějak nepitval dále, jet dálku v zimě v tomto EV je jen řídký jev.
 
Ja jsem nikdy nic v navigavi nenastavoval.takze bez urceni bodu nabijeni to neohriva? Jednou jsem slysel takove tiche bzuceni. Otevrel jsem kapotu a tam bezelo to male vodni cerpadlo a trubky co vedou k baterce byli vlazne. Venku mrzlo. Jen uz nevim zda to bylo zrovna pripojene na ac nabijeni
Za mě ten automatický ohřev v nastavení EV vlastností spustí v okamžiku, kdy je venku teplota, která by už mohla poškozovat baterii. Bez ohledu na připojení k AC. Však je u toho snad i upozornění, že to bude vybíjet baterku (nekontroloval jsem aktuálně, pamatuji si matně).
Ještě jsem Vám vykopíroval list z návodu...



BAT_auto_ohřev.jpg
 
Poslední úprava:
Podstata “cold modu” je myšlena jako nouzový předehřev baterie, když víme, že budeme nabíjet v zimě v minusových teplotách pod -5C na DC nabíječce. Já to pochopil tak, že výrobce pustil tuto možnost pro řidiče jako volbu, že nebude dělat kvůli tomu tlačítko nebo v menu přímo ikonu.
U tak malé hv baterie je problém s dojezdem pokud je zimní režim zapnutý. Dojezd padá na plné nabití ke 100km, proto je to pro hrstku lidí, kteří jezdí dlouhé trasy a musí “rychle nabíjet”. A zimní režim zapnout před 1.nabíjení DC poté pokud je teplota baterie na min 1/2 a mírně vyšší, režim postupem vypnout.
Několikrát jsem o tom uvažoval, že to zapnu, ale pak jsem raději po vyjetí jel rychleji a teplotu baterie zvednul, pak nebyl problém na DC nabíječce dosáhnout velmi podobné nabíjecí křivky jako v létě.
 
Několikrát jsem o tom uvažoval, že to zapnu, ale pak jsem raději po vyjetí jel rychleji a teplotu baterie zvednul, pak nebyl problém na DC nabíječce dosáhnout velmi podobné nabíjecí křivky jako v létě.
Přesně tak... a těch 5-10st (nikoli až -5st) je skutečně práh, kdy to DC začíná zpomalovat/zrychlovat.
 
Za mě ten automatický ohřev v nastavení EV vlastností spustí v okamžiku, kdy je venku teplota, která by už mohla poškozovat baterii. Bez ohledu na připojení k AC. Však je u toho snad i upozornění, že to bude vybíjet baterku (nekontroloval jsem aktuálně, pamatuji si matně)
Takový mód jsem nezaznamenal, ani když teplota AKU byla k nule na ukazateli přístrojové desky.
Předpokládám, že bych poznal na stavu SOC ohřev AKU, ale ten byl i ráno stále stejný. Podle popisu funkce automatického ohřátí v menu auta, jsem pochopil že se tak děje až po připojení DC nabíječky - pro vysoké proudy musí být AKU teplotně kondiciováno. Dle navigace dopředu neumí Mazda předehřát, při dnešní hlubším zkoumání návodu a internetu.
Temperování AKU dle výrobce probíhá odporovým drátem, trubkami od klimi by se měla pouze chladit, na tom režim kondiciování AKU, tak nelze rozpoznat aktivaci. Jedině, kde by mohla být aktivace vidět, je v aplikaci položka "Stav vyhřívání baterie" ta byla vždy na "Vypnuto" při AC, při DC jsem neověřoval.
 
Pokud není nastavená navigace a ani aktivní Cold mode, tak se nic neděje, aspoň u mého kousku. Při zkoušce v Lednu jsem jen přijel k DC nabíječce bez navigace a vypnutým Cold modem, výkon byl 7kW na 75kW DC nabíječce.
Integrovanou navigaci nepoužívám a Cold mode jsem aktivoval az dneska nezávisle, jen jsem si chtěl ověřit nastavení, byl vypnutý. Podmínky už nestihnu zopakoval, prakticky na DC nejezdím a venku už nemrzne. Kdo jezdí pravidelně na DC může zkusit porovnat s aktivovaným Cold modem - oficiálně není moc informací k této utajované funkci 😀
Temperování AKU dle výrobce probíhá odporovým drátem, trubkami od klimi by se měla pouze chladit, na tom režim kondiciování AKU, tak nelze rozpoznat aktivaci. Jedině, kde by mohla být aktivace vidět, je v aplikaci položka "Stav vyhřívání baterie" ta byla vždy na "Vypnuto" při AC, při DC jsem neověřoval.
 
Předpokládám, že bych poznal na stavu SOC ohřev AKU
Ano, mě to v mrazivé noci bez DC připojení vzalo 4%.

Podle popisu funkce automatického ohřátí v menu auta, jsem pochopil že se tak děje až po připojení DC nabíječky
Přímo z návodu... "Když teplota vysokonapěťového akumulátoru příliš poklesne v průběhu parkování nebo dobíjení, ohřívač vysokonapěťového akumulátoru se zapne. Když teplota stoupne na stanovenou hodnotu, ohřívač se vypne. Pokud je však vysokonapěťový akumulátor málo nabitý, ohřívač vysokonapěťového akumulátoru nefunguje."
A dtto pro chlazení v dalším odstavci, a to je již slyšet... pravda.
 
Abych zhrnul poznatky, pochopil jsem správně?
1. Kondiciovat dopředu AKU, dle navigace nelze
2. Ohřev AKU probíhá za pomoci odporového vodiče (vysoká spotřeba)
3. Funkce Cold mode zvyšuje efektivitu nabíjení při chladném počasí, ale zároveň zvyšuje spotřebu
4. Nastavit nelze přímo
5. Funkce je aktivní pouze v režimu DC nabíjení

A ta funkce v menu "automatický ohřev" funguje jak a k čemu přesně slouží?

Postřehl někdo ochranou funkci zvýšení teploty AKU proti jejímu poškození?

Díky za odpověď
 
Snad se někde neseknu...

RE 1/ ne
RE 2/ ano, ale ta vysoká spotřeba je trochu polemika (?)
TČ mívá 0,6-0,8kW, dráty tak 1,5kW, plácání se po Praze 15-17kWh a dálnice, když jedeš k limitu i 25+ kWh ergo kladívko rozhodně topení není za mě to kritické.
RE 3/ ano, jistě rychlost i efektivitu.
RE 4/ návod máme, je to trochu přes ruku, ale jako pomocná občasná věc ok (prostě to nějak dodělali)
RE 5/ nerozumím, resp. aktivní Cold Mode ohřeje baterku při spouštěcí teplotě pod (5-10st) a je mu fuk, kam míříš. U DC se to projeví rychlejším dobíjením, u AC se teplejší baterka neprojeví (nebo jen teoreticky), ale bude zahřátá i tak.

A zbytek viz. můj předchozí příspěvek / list z návodu.
 
Ano, mě to v mrazivé noci bez DC připojení vzalo 4%.


Přímo z návodu... "Když teplota vysokonapěťového akumulátoru příliš poklesne v průběhu parkování nebo dobíjení, ohřívač vysokonapěťového akumulátoru se zapne. Když teplota stoupne na stanovenou hodnotu, ohřívač se vypne. Pokud je však vysokonapěťový akumulátor málo nabitý, ohřívač vysokonapěťového akumulátoru nefunguje."
A dtto pro chlazení v dalším odstavci, a to je již slyšet... pravda.
Už asi vím, proč jsem nezaznamenal ten pokles SOC, i když auto stálo venku a mrzlo. Měl jsem na zimu aktivovaný plán dobíjení, aby mi před odjezdem auto nabylo na 100%,v tom musí být schovaný i ty 4% na kondiciování. Auto to nijak nesignalizuje
 
Už asi vím, proč jsem nezaznamenal ten pokles SOC, i když auto stálo venku a mrzlo. Měl jsem na zimu aktivovaný plán dobíjení, aby mi před odjezdem auto nabylo na 100%,v tom musí být schovaný i ty 4% na kondiciování. Auto to nijak nesignalizuje
Nesignalizuje ale asi vi, skoda ze tyto informace o nabijeni nejde z auta nejak vycist. Minimalne treba informace o jizdach a spotrebe. To bych cekal ze to bude treba aspon v mazda aplikaci nebo v infotinmentu v aute.
 
Asi jsem fakt tatar. Stale me neni jasne nabijeni. Domaci nabijeni uz jsem pochopil. Ted jsem po dvakrat nabijel na verejne stanici. Jednou mela baterka asi 51procent a teplotu mirne pod pulkou a podruhe mela 58procent a teplotu tesne nad druhou carkou. Pripojil jsem to na nabijecku e.on ccs 50kw. Nejprve to bezelo asi minutu mozna dve na 39kw a pak to spadlo na 12kw. Podruhe to same. Proc to nebezi na ten vyssi vykon dele? Treba do tech 85procent?je neco spatne v aute? Chtel jsem sem dat video ale nejde me to. Kdyz to nabijen na 71 procentech prerusim,tak po opetovnem spusteni to zas bezi asi minutu na 39kw a pak to spadne.
Tento povzdech jsem nějak minul, ale s ohledem na komentáře o teplotě (5-10st venku, resp. ukazatel ve vozu výrazněji pod polovinou/prostředkem) je asi již jasnější (?) Prostě v těchto okolnostech se DC nabíjení chová jak píšeš; napálí 37-38kW (více jsem neviděl papírové deklaraci 40kW navzdory), a pak v řádu minut (2-5min) umí padnout i jen k 10kW :rolleyes: Tedy draze nabíjíš pomalu (skoro AC level; 7kW).
Ale je jaro, ráno začneme mít "v nádrži" i o 30km více a na DC to bude LTT (len-tak-tak) na kávu a toaletu ;)
 
Tak k cemu je potom ten předehřev baterie? Pokud jsem to zde spravne pochopil tak odporovy drat ohreje kapalinu a tak pak proudi okolo baterie? Jestli ne , tak dalsi otazka zni,co chladi nebo ohriva kapalina?
 
Můj popis je moje zkušenost bez aktivního Cold Mode.
Pokud zaktivuješ Cold Mode, tak s pravděpodobností, která hraničí s jistotou, bude vůz za jízdy a za podmínek pod teplotním prahem baterii ohřívat a pak DC nabíjení bude mít lepší průběh samozřejmě (netestoval jsem).
Tvé popsané bylo s aktivním Cold Mode? Cold Mode nerovná se zaškrtnutý automatický ohřev v menu infotainment.
 
Já ho jen empiricky vypozoroval - psal jsem výše, jinde nevím.
 
Back
Top