35 let! Tak dlouho je už s námi kultovní roadster Mazda MX-5, ale co bude dál? V minulosti se mluvilo totiž o tom, že u nové generace bude potřeba se smířit s tím, že projde nějakou fází elektrifikace. Jenže dle posledního rozhovoru Road&Track s představiteli Mazdy to vypadá, že nakonec bude vše trochu jinak.
Motoristický novinář z webu Road&Track měl možnost pobavit se s třemi představiteli Mazdy, konkrétně generálním ředitelem Masahiro Moro, technickým ředitelem Ryuichi Umeshitou a šéfdesignérem Masashim Nakayamou, o budoucnosti populárního modelu MX-5. Málokdo by to řekl, ale MX-5 je jedním z nejprodávanějších a nejúspěšnějších sportovních vozů na světě, což dokazuje i přes 1,2 milionů vyrobených kusů od roku 1989.
Na nové páté generaci se již intenzivně pracuje a dle slov představitelů japonské značky by měla nabídnout pod kapotou nový atmosférický čtyřválec 2,5 Skyactiv-Z, a pozor, v kombinaci s manuální převodovkou! Záhy hned CTO (Chief Technical Officer), Ryuichi Umeshita, však krotí ovace fanoušků, neboť to automaticky neznamená, že bude i vyšší výkon ve srovnání se současným dvoulitrem. Konkrétně prohlásil: „Současný poměr výkonu a hmotnosti je dostačující. Nemyslíme si, že potřebujeme větší výkon pro takové auto.“ V pokračujícím rozhovoru mu byla položena otázka – „Co definuje MX-5?“, na kterou odpověděl: „Řekl bych, že nejdůležitější je, že je lehká. A druhá nejdůležitější věc, že je lehká. A to je klíč – ať bude nová MX-5 jakákoliv, musí být velmi lehká.“

Výroční Mazda MX-5 35th Anniversary
Zato Nakayama než se stal šéfdesignérem, tak byl hlavním konstruktérem generace ND, která byla představena v roce 2015. Zavzpomínal i na moment, kdy při navrhování čtvrté generace MX-5 přišel požadavek z USA, jestli by auto mohlo být větší a s větším výkonem, na což reagoval slovy: „Opravdu chcete Harley-Davidson?“. Nicméně, nová generace slibuje lepší parametry oproti generaci ND, a to vše díky práci na hmotnosti vozidla. Šéfdesignér Nakayama prozradil, že jeho tým se zaměřoval na pohotovostní hmotnost pod jednu tunu a délku pod čtyři metry. Nejlehčí MX-5 (ND) Sport, prodávaná v USA, disponuje hmotností 1073 kg, přičemž upravená japonská specifikace 990S s 1,5litrovým motorem nabídne 990 kg. Pokud se tedy povede zapracovat na hmotnosti nové MX-5, nebude pak potřeba vyšší výkon a motor muže být nadále atmosférický.
Jak už jsem zmínil ve starším článku, nová generace motorů Skyactiv-Z bude spoléhat na technologii lambda = 1, neboli extrémně přesnou směs paliva v celém spektru otáček. Je skvělé, jak Mazda myslí dopředu, a proto motory Skyactiv-Z budou splňovat velmi přísné emisní normy jako například kalifornskou LEV IV nebo evropskou EURO 7. CTO Umeshita dodává k tomuto: „Pokud použijeme lambda = 1, výkon se samozřejmě sníží, ale abychom tomu zabránili, navýšili jsme objem motoru na 2,5 litru. Výkon je tedy velmi slušný a spotřeba paliva taktéž“.

Skyactiv-Z ve zkušebně
Potěšující zpráva pro fanoušky je i to, že nová generace dorazí s manuální převodovkou, jejíž uvedení do výroby je v dnešní době čím dál náročnější s ohledem na emisní normy. Umeshita podotkl, že manuální převodovka přenáší pocit na přímo, na pocit jinba-ittai, a že je to klíčový prvek, alespoň pro MX-5. Dle jeho slov má MX-5 velký význam pro značku, a to i přes slabé prodeje oproti ostatním modelům. Bohužel nová generace MX-5 bude nejspíš tou poslední, která dorazí za pár let do období zákazu spalovacích motorů na některých trzích.
Samozřejmě se Umeshitův tým zabýval i otázkou elektrické MX-5, ale není to jejich parketa. Přesněji Umeshita pronesl: „Kdyby byly všechny spalovací motory zakázány, tak bychom neměli na výběr. Pochopitelně náš tým studuje obě možnosti – elektrická MX-5 i spalovací MX-5, ale ať děláme cokoliv, tak verze se spalovacím motorem je prostě lehčí.“
U vrcholných představitelů Mazdy je sympatické, že MX-5 je pro ně srdcová záležitost – v podstatě takové jejich dítě. Například Nakayama přiznal, že v mládí si vzal drahou půjčku, aby si mohl pořídit MX-5. Umeshita zase s MX-5 jezdí denně do kanceláře v Hirošimě a společně s generálním ředitelem, Masahiro Moro, je součástí výkonného závodního týmu, který pravidelně jezdí s MX-5 na japonských vytrvalostních závodech.
Moro řekl přesně následující: „Jízda závodní rychlostí pro mě znamená, že dokážete vycítit dynamiku vozu a to je pro nás důležité. Samozřejmě musíte mít řadu zkušeností, abyste mohli sami ohodnotit dynamiku. Já nejsem mistrovský řidič, máme u nás schopnější lidi, kteří to dělají, ale chci být součástí tohoto procesu.“ To pak novináři z Road&Track nahrálo na otázku – „A který manažer je nejrychlejší?“ Moro odpověděl následovně: „Když pomineme všechny profesionální řidiče, pak je Maeda-san nejrychlejší a vysloužil si přezdívku Speedy.“ Pokud Vám to jméno nic neříká, tak jde o bývalého hlavního konstruktéra Ikuo Maedu, který stojí za designem např. Mazdy 2 nebo RX-8.

Mazda MX-5 (ND3), MY 2024
Sice během rozhovoru nepadly zmínky o elektrifikaci, ale dříve bylo řečeno, že motory Skyactiv-Z byly vyvinuty s ohledem na budoucí elektrifikaci, takže je to zřejmě otázka času. Nebudeme předbíhat, teď je jasné, že nová generace MX-5 bude lehká, s atmosférickým motorem a manuální převodovkou, což je skvělá zpráva! Každopádně, premiéra nové MX-5 by se mohla uskutečnit už během příštího roku, nejpozději v roce 2027.
Zdroj: roadandtrack.com, carscoops.com
Pokračujte ve čtení...
Motoristický novinář z webu Road&Track měl možnost pobavit se s třemi představiteli Mazdy, konkrétně generálním ředitelem Masahiro Moro, technickým ředitelem Ryuichi Umeshitou a šéfdesignérem Masashim Nakayamou, o budoucnosti populárního modelu MX-5. Málokdo by to řekl, ale MX-5 je jedním z nejprodávanějších a nejúspěšnějších sportovních vozů na světě, což dokazuje i přes 1,2 milionů vyrobených kusů od roku 1989.
Na nové páté generaci se již intenzivně pracuje a dle slov představitelů japonské značky by měla nabídnout pod kapotou nový atmosférický čtyřválec 2,5 Skyactiv-Z, a pozor, v kombinaci s manuální převodovkou! Záhy hned CTO (Chief Technical Officer), Ryuichi Umeshita, však krotí ovace fanoušků, neboť to automaticky neznamená, že bude i vyšší výkon ve srovnání se současným dvoulitrem. Konkrétně prohlásil: „Současný poměr výkonu a hmotnosti je dostačující. Nemyslíme si, že potřebujeme větší výkon pro takové auto.“ V pokračujícím rozhovoru mu byla položena otázka – „Co definuje MX-5?“, na kterou odpověděl: „Řekl bych, že nejdůležitější je, že je lehká. A druhá nejdůležitější věc, že je lehká. A to je klíč – ať bude nová MX-5 jakákoliv, musí být velmi lehká.“

Výroční Mazda MX-5 35th Anniversary
Zato Nakayama než se stal šéfdesignérem, tak byl hlavním konstruktérem generace ND, která byla představena v roce 2015. Zavzpomínal i na moment, kdy při navrhování čtvrté generace MX-5 přišel požadavek z USA, jestli by auto mohlo být větší a s větším výkonem, na což reagoval slovy: „Opravdu chcete Harley-Davidson?“. Nicméně, nová generace slibuje lepší parametry oproti generaci ND, a to vše díky práci na hmotnosti vozidla. Šéfdesignér Nakayama prozradil, že jeho tým se zaměřoval na pohotovostní hmotnost pod jednu tunu a délku pod čtyři metry. Nejlehčí MX-5 (ND) Sport, prodávaná v USA, disponuje hmotností 1073 kg, přičemž upravená japonská specifikace 990S s 1,5litrovým motorem nabídne 990 kg. Pokud se tedy povede zapracovat na hmotnosti nové MX-5, nebude pak potřeba vyšší výkon a motor muže být nadále atmosférický.
Jak už jsem zmínil ve starším článku, nová generace motorů Skyactiv-Z bude spoléhat na technologii lambda = 1, neboli extrémně přesnou směs paliva v celém spektru otáček. Je skvělé, jak Mazda myslí dopředu, a proto motory Skyactiv-Z budou splňovat velmi přísné emisní normy jako například kalifornskou LEV IV nebo evropskou EURO 7. CTO Umeshita dodává k tomuto: „Pokud použijeme lambda = 1, výkon se samozřejmě sníží, ale abychom tomu zabránili, navýšili jsme objem motoru na 2,5 litru. Výkon je tedy velmi slušný a spotřeba paliva taktéž“.

Skyactiv-Z ve zkušebně
Potěšující zpráva pro fanoušky je i to, že nová generace dorazí s manuální převodovkou, jejíž uvedení do výroby je v dnešní době čím dál náročnější s ohledem na emisní normy. Umeshita podotkl, že manuální převodovka přenáší pocit na přímo, na pocit jinba-ittai, a že je to klíčový prvek, alespoň pro MX-5. Dle jeho slov má MX-5 velký význam pro značku, a to i přes slabé prodeje oproti ostatním modelům. Bohužel nová generace MX-5 bude nejspíš tou poslední, která dorazí za pár let do období zákazu spalovacích motorů na některých trzích.
Samozřejmě se Umeshitův tým zabýval i otázkou elektrické MX-5, ale není to jejich parketa. Přesněji Umeshita pronesl: „Kdyby byly všechny spalovací motory zakázány, tak bychom neměli na výběr. Pochopitelně náš tým studuje obě možnosti – elektrická MX-5 i spalovací MX-5, ale ať děláme cokoliv, tak verze se spalovacím motorem je prostě lehčí.“
U vrcholných představitelů Mazdy je sympatické, že MX-5 je pro ně srdcová záležitost – v podstatě takové jejich dítě. Například Nakayama přiznal, že v mládí si vzal drahou půjčku, aby si mohl pořídit MX-5. Umeshita zase s MX-5 jezdí denně do kanceláře v Hirošimě a společně s generálním ředitelem, Masahiro Moro, je součástí výkonného závodního týmu, který pravidelně jezdí s MX-5 na japonských vytrvalostních závodech.
Moro řekl přesně následující: „Jízda závodní rychlostí pro mě znamená, že dokážete vycítit dynamiku vozu a to je pro nás důležité. Samozřejmě musíte mít řadu zkušeností, abyste mohli sami ohodnotit dynamiku. Já nejsem mistrovský řidič, máme u nás schopnější lidi, kteří to dělají, ale chci být součástí tohoto procesu.“ To pak novináři z Road&Track nahrálo na otázku – „A který manažer je nejrychlejší?“ Moro odpověděl následovně: „Když pomineme všechny profesionální řidiče, pak je Maeda-san nejrychlejší a vysloužil si přezdívku Speedy.“ Pokud Vám to jméno nic neříká, tak jde o bývalého hlavního konstruktéra Ikuo Maedu, který stojí za designem např. Mazdy 2 nebo RX-8.

Mazda MX-5 (ND3), MY 2024
Sice během rozhovoru nepadly zmínky o elektrifikaci, ale dříve bylo řečeno, že motory Skyactiv-Z byly vyvinuty s ohledem na budoucí elektrifikaci, takže je to zřejmě otázka času. Nebudeme předbíhat, teď je jasné, že nová generace MX-5 bude lehká, s atmosférickým motorem a manuální převodovkou, což je skvělá zpráva! Každopádně, premiéra nové MX-5 by se mohla uskutečnit už během příštího roku, nejpozději v roce 2027.
Zdroj: roadandtrack.com, carscoops.com
Pokračujte ve čtení...