Vyvinut byl Mazdou a Fordem dohromady.
Od roku cca 1974 do 2015 měl Ford vlastnický podíl v Mazdě (v 90 letech to bylo okolo 30% potom ke konci v letech 2005-2014 to bylo jen už okolo 2%). Proto třeba mazďácký motory 2.0FS nebo V6 KF,KL jsi mohl viděl i ve Fordích autech. Nejvíc do oka bijící příklad je Ford Fiesta alias Mazda 121.Tohle auto si Mazda od Fordu doslova ukradla aby zaplácla segment malejch autíček. Prostě byl to spolupracující podnik co mezi sebou spolupracoval a využíval navzájem svých technologií. Na MZR motorech při vývoji mazda spolupracovala s Fordem a k výrobě používala jejich motorárnu. Proto téměř na každym dílu na MZR najdeš odznak FoMoCo. Není to nic proti ničemu, protože tohle dneska dělá kde kdo od pivovárů přes výrobce elektroniky (Apple a displeje od Samsungu). I díky tomu jsou dneska auta docela levná a dostupná věc na to co vnich všechno je (oproti autům z 80-90let). U mazdy M3BK byla třeba stejná podvozková platforma s Fordem a Volvem. Ale buď rád,protože když koukneš na motor M3BK 1.6 Z6, kterej se dával i do Focusu,tak je na první pohled vidět,že Mazda si ten motor pro svý účeli upravila daleko líp než ten kus topení co vidíš pod kapotou ve Fordu.
A mimo japonský autíčka:
Koukni třeba na ovladače v Peugeotu a Citrónu. A koncenr WV,Audi,Seat a Škůda to je už naprostej extrém...