Proc ne vodu s jarem? Jestli to je takovej pruser, tak jednou to snad snese a navic se auto dukladne oplachlo. Jinak jsem pouzival nejakej sampon..
Nejakou dobu jsem tam vosk nechal pusobit. S tim setrenim vosku, no napadlo me to taky... ze vpodstate nic z nej. Takze, no priste bude clovek chytrejsi. Ani poradne nevim kolik mi zbylo z ty flasky. Jestli pulka? S tema koncovkama to je tak, ze nakonec by to asi pustilo. Ale nemusim u toho travit tri hodiny... a jsou dve
Urcite o tom dame zitra rec,...
Tady jsem o tom podrobně psala ( platí to nejen pro Mazdy), myslím že za více jak 15 let praxe jsem si to mohla důkladně ověřit:
http://www.mazdaclub.cz/clanek/jemne-laky-na-mazdach-jak-o-ne-co-nejsetrneji-pecovat-72
Pokud chceš zachovat dlouhodobou konzervaci laku, tak auto umývej pouze čistou vodou. Jestliže použiješ nevhodnou chemii, nelze se pak divit, že se tím konzervace poškozuje a výrazně zkrátí. A nejen to, nevhodná čistící chemie dává zabrat i laku a dalším materiálům.
Ad postup k voskování, je nutné ho důsledně dodržet, jinak ten výsledek není optimální. Toto je přesný návod, jak s tím pracovat ( Robin takto postupuje vždy a výsledky jeho práce jsou díky tomu špičkové):
Jak na to
*důkladně umýt auto (i skulinky + velmi pečlivě vyčistit všechny spáry kolem oken a lišt - drží se tam špína) a vysušit/vytřít švédskou utěrkou. Pro mytí je vhodná chlupatá rukavice nebo houbka s dlouhými ovšem dostatečně měkkými vlákny. Při mytí auta ji stále namáčejte a proplachujte ve vlažné vodě, aby jste z ní odstranili nečistoty a abrazivní částice. S wapkou opatrně, při větším tlaku může lokálně poškodit lak – oddělí se čirý lak od metalického pigmentu, což je bohužel důsledek používání barev na vodou ředitelné bázi. Kvůli tomu se občas laky loupou i u origo nástřiku z výroby.
*umývání a voskování provádějte vždy od přídě a horních dílů směrem k zádi a dolů – spodek auta je vždy špinavější a obsahuje více nečistot, které lítají od kol. Kola mýt až nakonec.
*před aplikací vosku ještě jednou vytřete lak na jednotlivých dílech karoserie vlhkou švédskou utěrkou, aby byl 100% čistý bez prachových částic
*vosk důkladně protřepejte, aby se složky dokonale promísily ( směs jich obsahuje 7). Nikdy nevystavujte mrazu!!
*vosk nanášejte měkkým hadříkem v bezprašném místě – lze i na mírném slunci, nikoliv však na rozpálený lak, a VELMI PEČLIVĚ roztírejte vosk po laku opakovaným krouživým pohybem - jako byste simulovali elektrickou leštičku. Nespěchejte, pečlivost nanášení vosku je velmi důležitá pro kvalitní výsledek. Vždy ošetřujte menší plochu a postupujte kousek po kousku, až se vosk z laku skoro vytratí a bude vidět vyleštěný lak. Postup opakujte až do vymizení hologramů a drobných škrábanců nebo nečistot, které nešlo odstranit mytím. Vosk dokáže odstranit i zažrané nečistoty, barvu nebo stopy mělkých oděrek od nešetrného parkování, nebo i zbytky hmyzu – tady můžete dát o něco větší množství směsi – NIKDY netřete lak hadříkem nasucho. Můžete i mírně přitlačit, složení směsi je šetrné a lak nepoškodí. Hadřík při voskování stále otáčejte - nesmí na něm uvíznout nečistoty, pak raději použijte nový.
U nových nebo velmi zachovalých laků stačí nanést jen 1-2 vrstvy vosku, které se lehce avšak velmi pečlivě vmasírují do laku, až se vosk téměř vytratí. Opět zdůrazňuji - nikdy nevoskujte nasucho, hadřík s voskem musí po laku hladce klouzat.
Můžete tím voskovat i čiré kryty světlometů, hladké plasty, skla oken i lišty kolem nich, elektrony nebo i chromované dílky a ozdobné emblémy/loga, nebo i ochranné a reklamní fólie..... Postup je stejný jako u laku.
*až vyleštíte kousek po kousku celý díl karoserie (třeba blatník, kapotu, přední dveře atd.....), ještě jednou před zaschnutím kompletně ten díl přeleštěte voskem ( je lepší použít nový a čistý hadřík) - doporučuji stejnoměrné nanášení jemné vrstvičky vosku na celé díly najednou, aby se povrch sjednotil. Vosk aplikujte celou plochou dlaně, na níž si položíte hadřík poskládaný ve více vrstvách (můžete je proložit sáčkem, aby se snížila spotřeba vosku, který jinak zbytečně nasaje do celého hadříku).
*nechte to dostatečně zaschnout – v garáži minimálně 4-5 hodin, pokud bude teplo, zasychá to rychleji. Já osobně nechávám auto v garáži a vosk nechám působit i celý den/ nebo přes noc, než ho vyleštím, protože pak ta konzervace vydrží mnohem déle. Doporučuji auto nechat na stinném a hlavně bezprašném místě. Jde o to, aby se vosk dokonale spojil s lakem; přírodní vosky ze směsi se vážou mechanicky, nano složka + pigment (polymery)se spojují na molekulární bázi. Vyšší teplota toto urychlí, přesto lak nesmí být horký od slunce.
*pak začněte leštit - můžete použít mikrovlákno nebo švédskou utěrku (musí být velmi měkká) a následně je ideální jelenice nebo ovčí kůže, nic nevyleští lak lépe. Leštění provádějte stejnoměrně krouživým pohybem a hadříky otáčejte, aby byly při kontaktu s lakem stále čisté.
Správně ošetřený lak je hladký jako sklo a když po něm přejedete dlaní, nesmí být slyšet šum. Ruka Vám po laku musí hladce klouzat.
*po skončení práce je dobré nechat auto pár hodin na slunci, mikrovrstvička vosku se díky tomu daleko účinněji spojí s lakem a vydrží na něm déle. Také doporučuji auto alespoň 2-3 dny po voskování neumývat.
Pak už stačí auto pravidelně mýt jen vlažnou vodou BEZ chemie, pouze ho po umytí vytřete do sucha švédskou utěrkou. Dokud se budou po dešti na laku dělat perličky vody (střecha, kapota) a ze svislých dílů bude dobře stékat - jako by byl lak mastný, jeho konzervace je dostatečně účinná. Vydrží to i rok, u garážovaného auta, které se šetrně umývá, i mnohem déle. U aut provozovaných denně nebo v náročných podmínkách doporučuji voskování před zimou a na jaře. S každým dalším voskováním bude konzervace trvanlivější a lesk i hebkost laku lepší. Jedinou část auta, kterou během roku voskuji častěji, je přední nárazník a díly exponované nárazům hmyzu. Díky vosku se budou odstraňovat daleko snadněji, ale právě tím, že tyhle díly se čistí intenzivněji, ztrácejí dřív onu konzervaci. Organické nečistoty, jako je hmyz nebo trus ptáků, je třeba z laku odstranit co nejdřív.
*********************
Ošetření plastů a dalších materiálů speciálním přípravkem, který je přímo určen pro strukturované (ale klidně i hladké) plasty, gumové, pryžové díly a těsnění, hadičky, kabeláž i plasty v motorovém prostoru a pneumatiky:
Postup při aplikaci přípravku na plasty je snadný - vyčistit plasty (běžně stačí jen vlhkou švédskou utěrkou) a případně odstranit původní (jiný) přípravek, kterým to bylo dříve ošetřované. Nechat uschnout. Pak na kousek měkkého hadříku (který nepouští vlákna) nebo na měkkou houbku to je ještě lepší volba) dát trochu přípravku (je to čirá tekutina) a důkladně a stejnoměrně vmasírovat do plastů, pneumatik i gumy nebo těsnění....Stačí velice jemná vrstva, takže spotřeba přípravku je minimální. Nechá se to aspoň těch 15 minut zavadnout a pak se to rozleští suchým a měkkým hadříkem (pneumatiky většinu přípravku nasají, takže většinou je není třeba ani dodatečně vytírat). Po skončení práce se to ponechá pár hodin v klidu na sluníčku nebo v garáži. To je vše.
Produkt dlouhodobě oživuje barvu a zanechává hedvábně matný lesk, chrání a renovuje ošetřené materiály, účinně odpuzuje vodu a uchovává plasty i gumu v zánovním stavu.
**********************
Pár vychytávek pro dokonalý výsledek:
Na začátku je vhodné si vyzkoušet funkčnost a efektivní práci s voskem na menší ploše - doporučuji třeba přední blatník, světlomet a kousek kapoty s maskou, kde bývají i zbytky hmyzu nebo jiných nečistot. Ty jdou krásně odstranit právě s použitím tohoto vosku - říká se tomu dekontaminace laku a provádí se "bodově" - vždy se soustředíte na určité místo na laku a kousek po kousku ho ošetřujete, až budete mít hotový celý díl. Hadřík si poskládejte do 4-8 vrstev a naneste na něj trochu víc vosku na jedno místo (asi polévkovou lžičku) a touto malou plochou hadříku lak leštěte (NE celou dlaní, lepší jsou konečky prstů, přes které si hadřík obalíte) - půjde to čistit a leštit snadněji, nebojte se přitlačit, vosk je opravdu šetrný a lak nepoškodí. Vosk si průběžně na hadřík přidávejte v malých dávkách, neleštěte nikdy nasucho! Pamatujte, že vždy je třeba si s tím trochu víc pohrát a věnovat tomu čas, o to krásnější pak bude výsledek. Veškeré nečistoty, zbytky nežádoucí barvy (např. otěry od jiných aut) i drobné škrábance mizí POSTUPNĚ, chce to trpělivost při jejich odstraňování - krouživý pohyb s trochu větším množstvím aplikovaného vosku je ideální. Vosk je hodně jemný, takže trvá o něco déle, než jsou z laku odstraněny různé vady a nečistoty, ale je to zároveň krásná ukázka toho, že vosk funguje velice šetrně a neztenčuje lak, jako je tomu u většiny komerčních leštěnek, čističů a další agresivní chemie.
Například povrchové šrámy od barvy jsem čistila i několik minut a voskovací proceduru zopakovala vícekrát - bodově v daném místě, než byl lak zcela O.K. Není na škodu nanést na ošetřované místo trochu vosku a nechat ho chvilku působit, než se začne s leštěním.
Jak dlouho trvá dekontaminace, leštění a voskování?
Já jsem třeba leštila Yarise postupně s přestávkami a trvalo mi to dva dny. Lak měl hodně zanedbaný a dost poničený od kartáčů z myček. U zachovalých laků nebo nových aut je to ale práce jen na pár hodin. Když budete následně o auto šetrně pečovat, bezvadný lesk Vám na laku vydrží trvale a příště už pak budete voskovat s mnohem menší námahou. Vidíte to opět na tom videu, kde jsem Yarise voskovala po zimě a od listopadu mi lak vydržel (po tom prvním a účinném leštění) krásně "zdravý" a dokonce ještě stále odpuzoval vodu.
Pokud budete voskovat i strukturované plasty, tak tady je lepší aplikovat minimální množství vosku (může být jen zbytek na hadříku) a po důkladném rozetření hned vyleštěte měkkým mikrovláknem - je to z důvodu, že když vosk zcela zaschne v pórech a prohlubních, hůře se pak leští - je to dobře vidět na tom videu, kde jsem u Yarise voskovala i ten drsný a hrubě strukturovaný plast pod čelním sklem - jeho rozleštění mi pak dalo více práce. Proto doporučuji klientům takový druh plastů leštit buď hned - dříve než vosk zaschne a nebo použít přímo přípravek na tento typ plastů, který rovněž nabízím, ošetříte tím i pneumatiky, gumové a pryžové díly a veškerá těsnění. U voskování hladkých plastů se postupuje stejně jako u laku nebo oken a dalších materiálů a vosk se na nich nechává zaschnout a působit i několik hodin. Ideální je nechat to na laku působit přes celou noc.
Základem úspěchu je pečlivá a důsledná práce - voskujte vůz po dílech a klidně si odpočiňte, je to poprvé fuška. Vosk vždy rozleštěte co nevíc, aby se z laku téměř vytratil a postup opakujte tak dlouho, až bude lak krásně lesklý a odstraněny i nečistoty a jemné škrábance. Vždy si přidávejte trochu vosku, aby se neleštilo nasucho. Hadřík musí po laku hladce klouzat. Když pak po něm přejedete dlaní, bude hladký jako sklo ( nesmí "šumět") - toto je správný výsledek, ke kterému při správném rozleštění vždy dojdete.
Nakonec celý díl ještě jednou převoskujte - už jen lehce a po celé ploše najednou, opět vosk rozlešťujte krouživým pohybem tak dlouho, až se z laku téměř vytratí - a nechte ho pak zaschnout klidně celou noc nebo i 24 hodin.
4-5 hodin, které uvádím v popisu práce, jsou minimum, které je nutné dodržet, ale toto platí spíše pro zasýchání vosku v létě a venku při vyšších teplotách. Já to skutečně nechávám na autě celou noc a vyplatí se to.
Leštění zaschlého vosku jde velice snadno - opět je to krásně vidět na tom videu. Tuto fázi práce si budete doslova užívat, pod rukama se Vám bude odkrývat nádherně ošetřené auto s hlubokým leskem a všechny materiály ožijí, jako by byly nové. Nejde jen o vzhled, vosk je bude i dlouhodobě chránit a výrazně Vám usnadní následné mytí a údržbu.
Bude ideální, když auto navoskujete v době, jak bude hezké počasí, následující dny po vyleštění je totiž velmi prospěšné nechat auto vyhřát na slunci - to ještě víc umocní trvanlivost navázání mikrovrstvičky vosku na lak a další materiály. Cca 2 - 3 dny po voskování auto nemyjte, je to rovněž běžná zásada, kterou doporučují i profesionální firmy. No a pak už budete auto umývat jen čistou vlažnou vodou. Žádné šampony ani čističe nepoužívejte, jsou většinou agresivní a ničí konzervaci laku, navíc na kvalitně zakonzervované auto jsou i zbytečné. Lak i další ošetřené materiály auta si udrží nejen svůj dokonalý vzhled, ale i konzervaci. Pokud by někdy byl lak znečištěný od trusu ptáků nebo pryskyřice ze stromů či hmyzu, je lepší to umýt co nejdřív, navíc i hodně agresivní nečistoty vždy snadno odstraníte tím voskem.
Vhodný materiál k leštění a mytí:
Pro aplikaci a rozleštění vosku na laku stačí měkký hadřík, mne se osvědčily třeba tyto:
http://www.akcniceny.cz/detail/rainbow-univerzalni-uterky-3ks-222459/
Není problém lak rozleštit i měkkou švédskou utěrkou, ale je ji na to škoda, protože už se pak nedá dobře vyprat.
https://www.google.cz/search?q=utěrky+rainbow&biw=1366&bih=634&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=dPWTVLC4NMPsaIDFgrAF&ved=0CEAQsAQ#tbm=isch&q=švédská+utěrka&imgdii=_
Právě tyto utěrky používám především k vytírání auta po umytí, jsou k tomuto účelu ideální.
Nejlépe nějaká větší ( profi řada s velkou gramáží)....
Leštění vosku po zaschnutí:
Doporučuji mikrovlákno - například něco takového:
http://shop.arango.cz/cz-detail-107...m-x-36cm-39016-microfibredetailing-cloth.html
Dokonalé vyleštění ve finále:
http://www.auto-samolepky.cz/jelenice-prava-35x52cm-7118.html#.VJP3C_-BoBg
https://www.google.cz/search?q=utěrky+rainbow&biw=1366&bih=634&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=dPWTVLC4NMPsaIDFgrAF&ved=0CEAQsAQ#tbm=isch&q=pravá+jelenice&imgdii=_
Mytí auta - myji pouze tou jemnou stranou ( jsou k dostání i houbky nebo rukavice komplet z jemných vláken), tu drsnou mřížku nepoužívám:
http://www.chemicalguys.cz/products/mikrovlaknova-myci-houba/
http://www.auto-doplnky.com/myci-houba-na-auto-z-jemne-bavlny-chenille-kenco-10354-p26265
nebo
http://www.auto-doplnky.com/myci-ru...snenou-mrizkou-2-in-1-wool-kenco-10352-p26259
Doris