Já bych chtěl, aby mi ta iluze ohledně kvality amerických aut a těch jejich motorů zůstala i po tom, co jsme v rodině jeden V6 3.3 od Chrysleru měli, jeden kamarád si koupil nějakýho velkýho Forda Expedition s osmiválcem, další má Mustanga, dašlí Pontiac GTO, a pak jsem ještě chvíli pracoval v USA s lidma, z nichž některý tyhle auta s velkýma motorama taky měli, třeba další Pontiac GTO apod. A taky tam žije zeť a párkrát jsem tam měl něco půjčený, i když už moderní bez V8
.
Tím celým se totiž táhne jako červená niť absolutně tragická nespolehlivost - ne teda třeba bloku motoru, ale všeho okolo.
Myslím, že v USA to frčí
- ze setrvačnosti (přesvědčení lidí je těžké zlomit, pokud je k tomu netlačí/-la ekonomičnost provozu, jako na jiných trzích, kde zdaleka nebyl takový poměr příjmů a ceny paliv - v USA se ještě nedávno střední třída měla fakt dobře a paliva byly ještě levnější než dnes, a dodnes jsou na tom pořád hodně dobře... Evropa pak není jen Německo nebo UK, ale spousta zemí, kde je cena paliva vůči příjmům dost vysoká),
- taky kvůli automatům, které zpožděním, masivním prokluzem a malým počtem kvaltů až donedávna dost "zakrývaly" výkon (a na které byli, proti cukajícím dvojspojkám, Američani zvyklí),
- taky kvůli maximalizaci zisku výrobce (žádný nový vývoj nebyl nutný, motor byl v základu stejný desítky let - masivní úspora na R&D),
- typu provozu na venkově (velké vzdálenosti = požadavek na pohodlí, i akustické; u velkých aut se v tom pak tahá kdeco, sami lidi jsou často v těchto oblastech dost velcí a těžcí )
- a pak taky kvůli nekvalitním palivům, které jednoduchému motoru tolik nevadí (a klasický staromódní čtyřválec bez turba s klasickým automatem by prostě nejel, proti tomu na co jsou zvyklí; ostatně i u Mazdy 6 je 2.5 s automatem vždy zmiňovaný jako nedostatečný a nejedoucí).
A zároveň se tam moc neřeší ta celková nespolehlivost auta, neboť slušně vydělávající člověk (střední třída) pořád koluje nový auta a ten, kdo je opravdu chudý nebo to auto nepotřebuje či nepovažuje za prioritní (městský člověk z Brooklynu, kde by mu to stejně jinak omlátili, chudý student, apod.), prostě holt používá něco, kde polovina věci nefunguje. V jak tragickém stavu jsou lidi auta schopní používat jsem taky zažil jen v USA... totálně prorezlá, vibrující brzdy, nefunkční posilovač řízení, nefunkční stahování oken... prostě něco, s čím u nás v takovém stavu jezdí převážně menšinoví spoluobčané nebo 18tiletí dělníci (aspoň u nás na severu).
Takže já osobně nemám zas takový problém s tím, s jakými motory a převodovkami v Evropě jezdíme. Když tady máme párkrát ročně návštěvu z USA, jsou v šoku jak svižný moje auta jsou (myslej si, že je to manuálem - párkrát jsem jim musel vysvětlovat, že manuál neznamená automaticky vyšší zrychlení... ty jejich "pocity"
), jak rychle jezdím, jak málo žerou a v jak pěkným stavu tady udržujeme desetiletý auta a že takový normálně normální lidi používaj pro ježdění... Do toho když člověk nemá zrovna vyhlášeně nespolehlivý motor, tak ty naše zdánlivě neodolný minimotůrky normálně najížděj nezřídka 300 tisíc km, diesely třeba i 500 tis km, což je i v USA na malé rodinné auto dost velký nájezd.
Ale nebyl jsem teda třeba v Kalifornii, moje zkušenosti jsou převážně ze středu, severovýchodu a vnitrozemního jihozápadu.