Tak jsem vcera byl na servisni prohlidce a zjistili mi 80% stav baterie (auto stalo nejakou dobu v bazaru a kdyz jsme ho poprve v bazaru startovali, tak ta baterka byla tak tak, ze to naskocilo), coz jsem tedy vedel, nebyla to vsak prekazka auto vzit (baterka je spotrebak).
Slova (odpovedi) prejimajiciho technika v mazda servisu na me dotazy:
- baterii z auta neni treba vybirat pri nabijeni
- spunty nesroubovat, nechat zasroubovane
- je velmi pravdepodobna sulfatace baterie, kvuli jeji konstrukci (uzka a vysoka -> clanky jsou blizko sebe) a stylu pouzivani (stop-start), je treba ji spravne nabit s desulfatacnim rezimem
- pri nabijeni odpojit od auta, staci jeden pol, napr zaporny, elektronika auta je velmi citliva na jakekoliv prepeti
Nechme promluvit konstruktéry:
DOBÍJENÍ BATERIE [(E)]
SM2484169
id0117008007u6
Varování
- Nepřibližujte k baterii žádné plameny a servis provádějte v dobře větraném prostoru. V opačném případě by se mohl odpařený plyn z akumulátoru vznítit.
- Při dobíjení odstraňte víčka plnicích otvorů baterie, aby nedošlo k její deformaci nebo poškození.
- Dobíjení akumulátoru neprovádějte s akumulátorem ve vozidle, protože je to nebezpečné.
- Při připojování k nabíječce se ujistěte, že jsou kabely akumulátoru správně připojeny.
Způsob stanovení postupu nabíjení
1. Zkontrolujte štítek na těle baterie a proveďte kontrolu podle následující tabulky.
Baterie |
Postup nabíjení |
Baterie i-stop exclusive |
Nabíjení baterie typu A (viz Nabíjení baterie typu A.) |
Jiná než i-stop exkluzivní baterie |
Nabíjení baterie typu B (Viz Nabíjení baterie typu B.) |
Nabíjení baterie typu A
Upozornění
- Neprovádějte rychlé dobíjení. V případě rychlého dobíjení by mohlo dojít k poruše ovládání i-stop.
- Po dobití nechte baterii co nejdéle v nezměněném stavu (doporučuje se 6 hodin nebo déle), aby se polarizace v baterii rozptýlila.
1. Vyjměte baterii. (Viz VYJMUTÍ/INSTALACE BATERIE [SKYACTIV-G (BEZ DEAKTIVACE VÁLCŮ (E))].) (Viz VYJMUTÍ/INSTALACE BATERIE [SKYACTIV-G (S DEAKTIVACÍ VÁLCŮ (E))].) (Viz VYJMUTÍ/INSTALACE BATERIE [SKYACTIV-X 2.0].) (Viz VYJMUTÍ/INSTALACE BATERIE [SKYACTIV-D 1.8]).
2.
Sejměte víčka plnicích otvorů baterie.
3. Abyste zabránili ztrátě kapaliny z akumulátoru během dobíjení, zkontrolujte hladinu kapaliny v akumulátoru.
Hladina kapaliny akumulátoru je v polovině mezi horní a dolní úrovní nebo nižší.
- Doplňte destilovanou vodu do horní hladiny.
Hladina kapaliny akumulátoru je v polovině mezi HORNÍ a DOLNÍ úrovní nebo více.
- Přejděte k dalšímu kroku.
4. Připojte k baterii nabíječku a nastavte nabíjecí proud následujícím způsobem.
K dispozici je dobíjecí zařízení s konstantním proudem
1. Nabíjejte konstantním proudem podle tabulky 1. Doba nabíjení je uvedena v tabulce 2.
Není k dispozici dobíjecí zařízení s konstantním proudem
1. Pomocí nabíječky akumulátorů s konstantním napětím nastavte napětí tak, aby dobíjecí proud odpovídal údajům v tabulce 1. *1
2. Nabíjejte baterii po dobu 60 minut pomocí proudu podle kroku (1).
3. Znovu nastavte napětí tak, aby dobíjecí proud odpovídal hodnotám uvedeným v grafu 1. *1
4. Nabíjejte baterii tak, aby celková doba kroku (2) odpovídala době uvedené v grafu 2.
*1: Proud ověřte po uplynutí 30 s od zahájení měření, protože proud není po nastavení napětí stabilizovaný.
Postup nabíjení baterie (tabulka 1)
Baterie |
Nabíjecí proud |
Q-85 |
10-15 A
(10,4 A pokud je možné digitální nastavení) |
S-95 |
11-16 A
(11,6 A pokud je možné digitální nastavení) |
LN-3 |
11-16 A
(11,6 A pokud je možné digitální nastavení) |
Doba dobíjení baterie (tabulka 2)
Článek s nejnižší hustotou elektrolytu |
Doba nabíjení (min) |
1,24 nebo více |
180 |
1,23 |
200 |
1,22 |
220 |
1,21 |
240 |
1,20 |
270 |
1,19 |
290 |
1,18 |
330 |
1,17 |
360 |
5. Změřte hmotnost elektrolytu ve všech článcích.
Článek s nejnižší hustotou elektrolytu je menší než 1,25.
- Vyměňte baterii, protože se nepodařilo obnovit její nabití. (Viz VYJMUTÍ/INSTALACE BATERIE [SKYACTIV-G (BEZ DEAKTIVACE VÁLCŮ (E))]) (Viz VYJMUTÍ/INSTALACE BATERIE [SKYACTIV-G (S DEAKTIVACÍ VÁLCŮ (E))]) (Viz VYJMUTÍ/INSTALACE BATERIE [SKYACTIV-X 2.0]) (Viz VYJMUTÍ/INSTALACE BATERIE [SKYACTIV-D 1.8]).
Článek s nejnižší hustotou elektrolytu je 1,25 nebo vyšší.
- Nabití baterie bylo obnoveno, proto nainstalujte nabitou baterii do vozidla. (Viz VYJMUTÍ/INSTALACE BATERIE [SKYACTIV-G (BEZ DEAKTIVACE VÁLCŮ(E))]) (Viz VYJMUTÍ/INSTALACE BATERIE [SKYACTIV-G (S DEAKTIVACÍ VÁLCŮ (E))]) (Viz VYJMUTÍ/INSTALACE BATERIE [SKYACTIV-X 2.0]) (Viz VYJMUTÍ/INSTALACE BATERIE [SKYACTIV-D 1.8]).