@Forester za 2-3 roky budeš zklamanej. Ta 10 let varta byla podstivá. před 3-4 rokama výrobci a hlavně Varta (takže i Bosch) baterie najednou "zhubly" a vydrží podstatně méně. Já dřív baterie nedobíjel a ani po 10 letech nebyl problém - měl jsem vartu silver která vydržela 10 let ve 3 autech a nakonec pokračovala v tom 3. autě dál. Teď jsem měl v Mazdě 3 roky Exide Premium a už byl teď v mrazech před vánocama problém - při -10 auto dost ztěžka startovalo - zkusil jsem nabít ale bez výsledku - následující ráno to samý - po proměření SOC 10%, SOH 45% a vnitřní odpor tuším okolo 8mOhm - trochu jsem hledal a zjistil jsem že zeštíhlovací kůra neminula i Exide a Banner i když ne tolik. Nakonec jsem vzal baterku Čepek Endurance, která by měla být ještě kvalitní - ale tuším že se nedělají v EFB a AGM variantě.
Pokud ještě máš možnost vem na váhu tu starou Vartu a novou a uvidíš
Když někomu dobíjím
Pb baterku , dělám to přes regulovanej zdroj - nastavím napětí
14,7V a omezení proudu na hodnotu
1/10 kapacity. Na displeji je pak pěkně vidět , jak nejdřív leze napětí nahoru, po ustálení na 14,7V , začne klesat nabíjecí proud, až se zastaví někde na hodnotě několika desítek mA (v závislosti na vnitřním odporu / stáří baterie to můžou být nižší stovky mA) - to značí, že je baterie plně nabitá , a nechám ji aspoň půl dne "odpočnout" aby jí kleslo napětí na standartní hodnotu. Tento nabíjecí postup si "řídí" Pb baterie sama nabitím článků a vnitřním odporem. Ty inteligentní nabíječky co jsou na trhu, nabíjí nižším napětím a dají podstatně menší proud bez možnosti nastavení, takže nedokážou baterku tolik "probrat". Zmíněný zdroj však nelze takto použít na Gelovky (bylo by potřeba snížit pro jistotu nabíjecí proud) a rozhodně ne na Lithiové baterie , kde je potřeba hlídat daleko více vlastností a jevů , aby baterie nebouchla.
Baterka se špuntama by šla dobíjet vyšším proudem (po otevření špuntů) ,ale to bych doporučil dělat někde v garáži kde to nikoho nemůže zranit nebo otrávit a je ji taky potřeba hlídat do doby než začne klesat nabíjecí proud. A samozřejmě po nabíjení dolít destilku dle instrukcí výrobce baterie.