Já bych s Tebou polemizoval na tolika místech, že ani nevím, kde začít. Před Vánocemi jsme měli povinné školení, kam jsem vezl i kolegyni a kolegu z práce. Oba majitelé Mazdy GG a strašně se těšili, že se svezou mou Mazdou GL. Asi nemusím dodávat, že byli úplně vedle naprosto ze všeho, od zpracování, přes zrychlení, kultivovanost chodu atd. atd. Přijde mi fakt přestřelené srovnávat generačně zcela odlišná auta a tvrdit, že to staré je lepší. Kolega má i verzi GH a otevřeně řekl, že GL je naprosto jiná liga. Auto ho nadchlo natolik, že teď pátrá po bazarech a hledá zachovalou benzínovou verzi. Tím netvrdím, že dříve nevznikala dobrá auta, ale auta jako celek se z mého pohledu stále zlepšují. Jsou bezpečnější, komfortnější a výkonnější. Některé tendence Automotive jsou samozřejmě zhovadilé, viz trojhrnky, absence víceprvku u nové M3 apod., ale pořád je z čeho vybírat. Nevidím důvod vracet se do minulosti. Pár výjimek jen potvrzuje pravidlo. Např. OII mi přijde opravdu lépe a hodnotněji zpracovaná než stávající OIII, která je dokladem brutálního "katování kostů" ve Škodovce.
Pokud jde o hrubší chod studeného motoru, divím se, že jsi to postřehl až teď. Je to záležitost od dob prvních katalyzátorů. Auta mají po nastartování studeného motoru zvýšené otáčky na volnoběh, ale to je opravdu vlastnost, kterou má více značek. V podstatě se to týká přímovstřikových motorů, což jsou dnes téměř všechny, i když jsem četl, že nejnovější diesely už kombinují přímý a nepřímý vstřik. Mazda tomu říká warm-up systém, kdy vstřikuje bohatší směs do válců a snaží co nejrychleji ohřát katalyzátor. Dodatečné vstřiky paliva dohořívají ve výfuku, proto je motor hlučnější. Je to ale jen krátkodobá záležitost, nic kritického.
Nemohu posoudit starý automat u Mazdy, neměl jsem příležitost ho řídit. Ale všechny automaty, které jsem zkusil tak do roku výroby 2010, byly dost velká bída. Cukání, nelogické řazení, váhání, hlučnost, prostě děs a to jsem měl možnost svést se i s tehdejším Mercedesem S classe. Ono to jelo celkem pěkně, když s tím člověk jel plynule a tak nějak pohodově. Ale nedejbože chtít po tom autě nějakou dynamickou jízdu v kopci, to bylo utrpení pro uši, jak ten motor skučel. Totéž slavné TDI, které zase nepříjemně cukalo při jakémkoliv pokusu o rozjezd nebo jemné popojíždění, a se kterým bych se opravdu bál podélně zaparkovat v kopci. Na dotaz v servisu, co se děje, jsem se dozvěděl, že je to vlastnost vozu.
Pěkně děkuji za takový šrot. Proto jsem taky o automatu nechtěl dlouho ani slyšet. Jak jsem ale později napsal ve svém tématu - nejlepší věcí na nové M6 je její HDM automat, na kterém oceňuji právě perfektní jemnost popojíždění a to i v kopci. Naprosto diametrálně se tady rozcházíme v hodnocení, protože já považuji tenhle automat za geniální v tom, jak jemně a kultivovaně dokáže řadit v nejnižších rychlostech. Ano, on má své mouchy a chvíli mu trvá, než podřadí po skončení extrémního zatížení, ale to je tak vše, co bych mu vytknul.
Píšeš, že Ti chybí pocit robustnosti a fortelnosti auta. To je opět diskutabilní. Váha není úplně vypovídající. Kolega má A6 Allroad 2011 nebo 2012, nevím přesně. To auto je tank. Má pomalu dvě tuny, aspoň mi to tvrdil, já se nedíval, kolik skutečně váží. Každopádně dveře jsou příšerně těžké, opravdu musím vynaložit celkem dost velkou sílu, abych je zavřel. Kdykoliv s ním jedu, pokaždé cítím, jak doslova trpí brzdy při každém brzdění. Odstředivá síla v zatáčkách je vyloženě pocitově nepříjemná, ta masa hmoty je fakt cítit. I přes tu robustnost vrže v interiéru tolik věcí, že bych to od 6 nebo 7 let starého auta nečekal. Přesednutí do M6 je jako sundat si středověkou zbroj. Ta lehkost, hravost a radost z řízení je úplně někde jinde. Přitom v autě nic nevrže, ale ok, moje auto ještě nemá ani dva roky. Nicméně můj názor je, že Mazda na to jde dobrou cestou, alespoň doposud se snažili. Snižování váhy je nutnost, protože dvoutunový koráb sice může dostat silný motor, ale tu brutální odstředivou sílu v zatáčce ničím úplně nepotlačíš. Těžká auta jsou dobrá na dálnice, ale na okreskách je to dost často neštěstí pro řidiče, který má rád rychlou jízdu.
Kde já vidím problém Automotive, to je enormní snaha šetřit za každou cenu a na všem. Je to trend posledních dvou, tří let. Mohl bych tady dát kvanta příkladů, kdy jsme dříve dělali plastové díly s tloušťkou stěny 2mm a které dnes mají tak 1,2mm maximálně. Tam, kde se dříve dávala směs skelného vlákna, je dnes obyčejný polykarbonát. Jsme nuceni jít na hranici pevnosti a z hlediska dlouhodobé životnosti ani nemusím dodávat, co se s takovými výlisky stane. Dříve se říkalo, že když chce plastikářská firma opravdu vydělat, musí se stát přímým dodavatelem VW koncernu. U VW se nedá vydělat nic, ale díky tomu se dostanete do hledáčku Daimleru a ve finále Vás začne poptávat i BMW. Teprve u těchto firem lze vydělat dobré peníze. To už tak poslední dva roky neplatí a zrovna BMW šetří úplně drasticky. Všichni se chystají na přechod do éry elektromobility a to sebou nese obrovské investice do vývoje. A proto se obávám, že nová auta budou stále více šizena i v oblastech, kde by to bylo dříve nepřípustné.