Zdravím všechny uživatele fóra,
nastal čas na koupi "nového" auta a jelikož Mazda 6 generace GH je horkým favoritem, chtěl bych Vás poprosit o pár rad a Vašich zkušeností.
Na úvod uvedu požadavky na auto kladené, seřazené dle důležitosti:
- cena se všim všudy do 300tis. Kč (cena auta + prvotní servis po koupi + cena případného dovozu ze zahraničí)
- benzínový motor (roční nájezd do 15tis. km), ideálně nepřeplňovaný / bez přímého vstřikování (auto bude jezdit hodně po městě)
- automatická převodovka (nutnost ze zdravotních důvodů), ideálně klasická s hydroměničem
- velikost kufru, který spolkne dvě MTB bez předních kol a v budoucnu kočárek (ne sedan kvůli využitelnosti, kombi asi zbytečně velké, ideál tedy liftback)
- důraz spíše na komfort podvozku a akustickou pohodu - jsem trochu pedant na monotóní hluk při jízdě a rád bych auto, s kterým bych mohl jezdit po dálnici v rámci zákonných limitů bez toho, aniž by mě po čtvrt hodině rozbolela hlava (případ současné Octavie r.v.99)
- dostatečný prostor v interiéru (pocitově vzdušnější), čím vyšší posez (lepší nastupování), tím lepší
Na základě těchto požadavků jsem vyselektoval tyto vozy, seřazeno od nejnižší pořizovací ceny (nutno podotknout, že žádný z nich nesplňuje všechna výše uvedená kritéria):
- Octavia II 1.6mpi Tiptronic (6st. Aisin)
+ nejnižší cena, možnost servisování u svého ověřeného garážníka, při správném servisu spolehlivý motor a převodovka
- poměr výkon / spotřeba, horší odhlučnění, zpravidla velmi nízká výbava
- Mazda 6 GH 2.0 MZR Activematic (5st. Aisin)
+ spolehlivý motor a převodovka (?), skvělá spotřeba (8,6l dle Spritmonitoru), design
- pocitově stísněnější interiér (relativně málo místa pro nohy spolujezdce), nižší posez, horší odhlučnění (?), tvrdší podvozek (?) (více viz. dotazy níže)
- Ford Mondeo 2.0 EcoBoost Powershift (6st. Getrag dvouspojka ponořená v oleji)
+ vnitřní prostor, komfortní podvozek a skvělé odhlučnění, velmi výkonný motor (možná až zbytečně moc), na svou třídu vzhledem k zemi relativně vyšší sedáky
- nejdražší (ale zároveň nejmladší, 2010+), vyšší spotřeba, nedůvěra k životnosti EcoBoost motoru a dvouspojkovému Powershiftu (před FL se dělal i benzínový 2.3 Duratec s klasickým automatem, ale pokud se nemýlím, tak se jednalo s stejný problematický motor z Mazdy 6 GG?)
To vše jen pro dokreslení celého obrázku.
A proč píši zrovna na toto fórum? Protože Mazda 6 má díky motorizaci (a proč to nepřiznat, i designu) mé největší sympatie a zároveň je to jediné auto, ve kterém jsme neměli možnost se svézt, ale pouze do něj staticky usednout. Navíc šance na projetí této motorizace s automatem je v ČR pravděpodobně dost mizivá. Na jednu v sedanu jsem se plánoval zajet podívat do Znojma za 14 dní cestou do Brna, ale už je pryč (být to liftback, tak bych tam zajel extra).
A konečně tedy mé dotazy ohledně GH:
- máte někdo zkušenosti s 5st. automatem? To málo, co jsem o něm prozatím zjistil:
- na první stránce tohoto threadu jej uživatel shr3k popsal jako '... neslaného-nemastného klouzajícího pětikvaltu Aisin u jediného provedení dvoulitrové GH ...'
- z katalogu výrobce jsem vyčetl, že pátý převodový stupeň má převodový poměr 0,692, kdežto 6-tý stupeň u manuálu má 0,717 => při dálniční rychlosti by tedy motor s automatem měl točit méně otáček
- v autorizovaném servisu Mazdy mi bylo řečeno, že v servisní knížce je předepsána výměna ATF každých 100tis. km / 5 let a že jediné, na co tyto automaty trpěly, bylo vnitřní prorezavění mezichladiče (snad si to pamatuji správně, kdyžtak mě opravte), kvůli kterému se pak dostávala voda do olejové naplně převodovky a ta začala odcházet
- Ještě mám v plánu se optat v Kapsu, jaký mají názor / zkušenost s tímto Aisinem vs. Fordovým Powershiftem, nicméně každá Vaše zkušenost či rada by mi moc pomohla.
- odhlučnění vozu - často se setkávám s názorem, že Mazda (a obecně japonská auta) mají hůře vyřešené odhlučnění interiéru. Předpokládám, že mají namysli především hluk od podvozku (v ang. referovaný jako road noise), nebo se jedná i o hluk způsobený vzduchem obtékajícím karoserii (wind noise)? Dočetl jsem se, že po FL by již vozy měly být uvnitř tišší. Bohužel na přímovstřikový motor DISI jsem moc chvály nečetl a řešit kvůli kratším cestám po městě jeho brzké zakarbonování se mi také moc nechce.
- komfort podvozku? Neočekávám žádný houpavý a všežehlící projev francouzských vozů, faktem ovšem je, že denně jezdím Pražským "tankodromem" a trochu se obávám příliš tuhého (sportovnějšího) podvozku Mazdy. Pro porovnání jak to vnímám já: Octavia 2 FL celkem dobrý, Yeti na své zaměření trochu tužší, Octavia 3 hrůza, Mondeo naprosto perfektní.
- jak byste charakterizovali podvozek Mazdy, ideálně opět v porovnání s jinými vozy?
- říkám si, že v nejhorším by se dalo jezdit s vyšším profilem pneu, tzn. na 16" ráfcích ... ?
Situace je v podstatě taková, že jsme s přítelkyní byli projet zmíněné Mondeo, které se nám moc líbilo. Nicméně pokud by Mazda neskrývala nějakou past či nepříjemnost v převodovce a nabídla alespoň trochu rozumně naladěný podvozek a dostatečně nerušivou jízdu na dálnici, tak sáhnu po ní. Nevýhodou by ale s největší pravděpodobností byla nutnost dotáhnout Mazdu ze zahraničí a s tím spojené výdaje navíc - zde na fóru jsem našel kladné reference na
Autocentrum Král a
Mazda Wágnerová, v autorizovaném servisu pak bylo zmíněn
Auto Dufek z Měchenic - máte s některým z nich někdo ve spojení s dovozem vozu ze zahraničí zkušenost?
Koukám v bazarech i po dvoulitrech s manuálem, že by nás svezl bazarník nebo si zařídila přítelkyně, ale momentálně je buďto hodně ojetá v Davocaru a nebo další pak až v Chomutově.
Případně nenašel by se zde náhodou nějaký samaritán z Prahy či středních Čech, který by nás svezl?
Předem moc děkuji za všechny Vaše zkušenosti, podněty a rady.
Jarda
P.S. Omlouvám se za sáhodlouhý referát, ale nové auto hledám aktivně téměř rok, vybrat výše jmenované vozy na základě naších požadavků dalo dost práce a už jsem z toho celkem unavený. Občas mám chuť se na to na všechno vykašlat a pořídit tu dostupnější Octavii v 1.6mpi ...