Přečetl jsem celou diskuzi k nefunkčnímu sklápění zrcátek, protože mně taky přestalo fungovat a chtěl bych se podělit o několik postřehů. Na úvod rovnou napíšu, že pokud existuje nový díl (celý pohon) za rozumnou cenu, tak je to asi nejlepší řešení. Mě zajímalo, proč něco takového nemůže fungovat a co je tam špatně.
Mám CX-5 KF 2017. Tady a na internetu je několik návodů, čím a jak to opravit. Vyzkoušel jsem i WD 40, které na nějaký čas pomůže. Ale ja ho nakonec nedoporučuji a později napíšu proč.
Podle několika videí na YouTube jsem zrcátko začal demontovat. Napřed z auta a pak rozebrat samotné zrcátko. Samotné sklo zrcátka šlo vycvaknout v pohodě. Po sejmuti skla bylo vidět, co způsobuje WD 40. Celý vnitřek byl mastný a v mastnotě byl zachycený prach. To určitě všem pohyblivým dílům uvnitř nedělá dobře. Další věcí bylo, že WD 40 rozpustilo lepidlo na některých izolačních páskách, kterými jsou omotány kabely. Pásky tak nedržely a někde se odmotávaly z kabelů nebo se po kabelech posouvaly. Vše bylo hrozně upatlané, lepivé a mastné. Z tohoto důvodu už nejsem zastánce stříkání WD 40 do zrcátek.
Nakonec jsem rozebral pohon sklápění.
Po vyjmutí samotného motorku s plošným spojem nebylo na první pohled vidět jakékoliv poškození šnekových převodů. Vše bylo čisté bez poškození zubů nebo viditelných odřených částic.
Demontoval jsem teda i dutý čep, který se skládá z čepu, kovového ozubeného kolečka s vloženým kovovým kroužkem a pružinou s pojistným kroužkem. (Tento mechanizmus by měl sloužit k tomu, aby bylo možné zrcátko ručně sklopit nebo vyklopit. V tom případě na dutém čepu proti síle pružiny vyskočí kovový kroužek z ozubeného kolečka. (Pohon sklápění je tedy přenášen jen třením.)
Vzhledem k tomu že ani tady na první pohled nebylo vidět jakékoli poškození, namazal jsem stávající vazelinu po všech kolečkách převodů a sestavu dutého čepu zase složil. Jeho ruční otáčení (bez elektromotorku a převodů) šlo, ale velmi, velmi ztuha. Znovu tedy demontáž pružiny. A zde je dle mého názoru ten problém.
Pružina má docela velkou tuhost a tlačí na kovový kroužek s ozubeným kolečkem. Kolečko svojí spodní stranou klouže po plastovém krytu pohonu. Teda mělo by klouzat. Při detailní pohledu je plast odřený.
Mezi plastem a kovovým ozubeným kolečkem je velké tření. Elektromotorek při zkoušce neměl sílu čepem otočit. Důvodem by mohl být nevhodný plast, který má špatné kluzné vlastnosti. Už při demontáži krytu pohonu se mně při opření šroubováku kousek vylomil. Plast byl docela křehký. Kluzný plast bývá obvykle pružnější "mastnější".
Pokusil jsem se vyrobit tenkou plastovou podložku pod ozubené kolečko, ale nedařilo se. Aby se nezměnila poloha kolečka vzhledem ke šnekovému pastorku, musela by být podložka tlustá jen pár desetin mm. Takže nakonec jsem na dutý čep pod kovové ozubené kolečko namotal trochu instalatérské teflonové pásky. Taková amatérská oprava "na prase". Teflon má kluzné vlastnosti.
Vše zpátky složil a od té doby cca 2 měsíce zrcátko sklápí i po ručním mytí vapkou bez jediného zadrhnutí. Snad to vydrží.
Z celé opravy jsem moc nepochopil, jak WD 40 může pomáhat, protože opravdu nemá moc kam zatéct, kde by pomohl. Jedině snad vstříknutý aerosol WD 40 by mohl vytěsnit vlhkost z místa zadírání, které může být na vlhkost citlivé.
Jinak lze ještě konstatovat, že všechny vnitřní díly pohonu jsou vyrobeny a uloženy precizně a čistě. Vše do sebe přesně zapadá, kovová kolečka na dutém čepu vypadají jako přesně obrobené výkovky s kvalitním povrchem bez otřepů.
Bohužel fotky neukazují úplně vše detailně, protože byly původně pořizovány pro účely správného složení a ne jako návod na opravu.