• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

elektrika Předělání blinkrů do LED technologie

  • Vlákno založil Vlákno založil Vitus
  • Datum založení Datum založení
Tak já rád vidím, že je tu někdo kdo si to umí spočítat :) doufám, že ti to bude fungovat a my si zase rozšíříme obzory :)
 
Pokud žárovku s příkonem 21W nahradím jinou 21W žárovkou, nemusím řešit žádný odpor. Zároveň mi příjde hloupé, dávat k cca 6W žárovce kterou má Vitus 50W odpor a ždímat z auta cca 5A

..... Prijde mi ponekud internetove silacke tvrdit, ze neco co funguje leta mnoha lidem, je hloupe a tvrdit ze to skvele vyresim jinak a nevedet jeste jak...

Takze se tesim na to tvoje nove skvele reseni a treba si pak to svy hloupy predelam podle tebe

Kazdopadne by to misto silackych slov chtelo ciny.....


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
..... Prijde mi ponekud internetove silacke tvrdit, ze neco co funguje leta mnoha lidem, je hloupe a tvrdit ze to skvele vyresim jinak a nevedet jeste jak...

Takze se tesim na to tvoje nove skvele reseni a treba si pak to svy hloupy predelam podle tebe

Kazdopadne by to misto silackych slov chtelo ciny.....


Sent from my iPhone using Tapatalk

No myslím, že nemá smysl se hádat, urážet a podobně. Myslím, že by jsme měli všichni táhnout za jeden provaz a být otevření novým informacím, myšlenkám a zkušenostem. Také nechápu Tvůj výraz internetové siláctví... Čeho by se to mělo týkat? Já pouze logicky spočítal jednoduchou rovnicí, že Tvé řešení je krajně neefektivní. To že to funguje neřeší vůbec nic. Fungovat to bude i když si dáš za sebe 20 odporů a nakonec žárovku. Jen se Ti zbytečně zvýší odběr a v tom je ten kámen úrazu.

Ti například nastíním jednoduchý příklad. Co budeš dělat, když budeš mít poruchu? Budeš muset stát na místě x hodin při zapnutým výstražným osvětlení? Čistě na baterii Ti auto za současného stavu (odběr +/- 225W) vydrží cca 7 hodin, ale už v žádným případě nenastartuješ.
Výdrž baterie
V x Ah = Wh
12 x 65 = 780Wh

780Wh / 225W = 3,46h

Počítám, že frekvence blikání je +/- 1 vteřina, takže to celé krát 2 (3,46 x 2 = 7h).

Takže pokud se vrátím k jádru věci, může se stát například ve Francii, kde se pomoc hledá hodně blbě, když ti klekne auto, tak máš tak max. 5 hodin, aby si auto opravil, sehnal pomoc, atd..... A pak mohl s odřenýma ušima nastartovat.
Může se taky stát, že Ti odejde altík, budeš mít poruchu, bude zima, budeš potřebovat zatopit, atd... takových situací je velká spousta a toto jsou "jen" příklady a díky takovým zbytečnostem se pak dostáváš do stresu a koukáš na hodinky kolik Ti zbývá....

Takže Já bych to asi uzavřel a už se v tom dál nerýpal, ať se nedostaneme tam, kde ani jeden z nás nechceme být. Jak jsem zmínil výše, žárovky jsou objednaný, jak dorazí, určitě dám vědět, jak jsem dopadl, a když bude čas a chuť, tak se můžeme i třeba někde potkat a probrat nejen tohle osobně. ;-)
 
nemel jsem v umyslu rypat ci posilat invektiva. Moc rad se na tve reseni podivam a jak uz jsem psal, rad si i rozsirim obzory. Jen jsem mel na mysli, ze teorie je jedna vec a praxe druha.

Takze se tesim na tvou realizaci a pokud to uvidim osobne, o to lepe


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Když už je tu taková vášnivá debata ohledně teorie elektrotechniky, tak bych si dovolil to trochu upřesnit.

Výkon udávaný na odporu nemá vůbec nic společnýho se skutečným výkonem který je spotřebován. To že je na odporu napsáno 50W znamená pouze, že je schopen 50W trvale uchladit bez poškození, ale samotný výkon spotřebovaný odporem je závislý na hodnotě odporu a napájecím napětí.

Příklad:
Pokud do obvodu s napájecím napětí 12V dám 50W odpor s hodnotou 10 Ohmů tak výsledný odběr bude 14,4W
Pokud do stejného obvodu s napájením 12V dám 50W odpor s hodnotou 4 Ohmy tak výsledný odběr bude 36W



Správná kompenzace obvodu blinkrů aby vše blikalo jako originál se spočítá jednoduše. (Pokud uvažujeme, že vyměníme všechny žárovky za LED)

Základ je obyčejný Ohmův zákon kde U = I * R
a počítání s paraleními odpory kde 1/R=1/R1+1/R2+....+1/Rx

21W žárovka vepředu 5W žárovka na boku a 21W žárovka vzadu dávají dohromady 47W odběr tj při 12V napětí 3,91A neboli odpor obvodu 3,06 Ohmu

Ideálně tedy aby přerušovač blinkru fungoval stejně musí být nakonec paralelní kombinace všech žárovek a zátěžového odporu přibližně 3 Ohmy takže velikost odporu závisí na tom jak výkonné LEDky se do obvodu implementují.

Z toho vyplývá, že je nakonec úplně jedno, jestli se tam daj 21W LEDky bez přídavnýho odporu nebo se daj méně výkonné LEDky a k nim zátěžový odpor. Obvod tak jako tak musí mít nakonec ty cca 3 Ohmy aby blinkry blikaly tak rychle jak mají.

Pokud bude celkový odpor nižší, tak budou blinkry blikat pomaleji. Pokud bude odpor vyšší budou blikat naopak rychleji jako když je nějaká žárovka prasklá.
 
Proč měnit žárovku v blinkru za LED

v mém případě se jedná o čistě estetickou stránku věci. Originální LED zadní potkávací světla, brzdová světla a u nich skomírající vláknová žárovka v blinkru. Hnus. Vyměněny žárovky za výkonné LEDky a dodán jeden odpor na každou stranu, hotovo. Spousta lidí v tom hledá zbytečné překážky a složitosti, nainstalovat odpor je nejjednodušší :-) V provozu to mám už dva roky/60 000 km bez nutnosti to jakkoli spravovat/udržovat/řešit... prostě to funguje
 
Pokud se použije rozumně výkonově předimenzovanej zátěžovej odpor (např. jak jsem výše psal 50W který se pro tuto aplikaci běžně používá), tak to teplo při blikání není zas takovej problém a uchladí se to celkem v pohodě.
Kdyby to svítilo trvale, tak by to asi bylo horší, ale i to je vyřešitelný. Například se mi povedlo postavit pasivní chlazení i pro 20W COB LED chipy pro osvětlení zavazadlového prostoru, které při pokusu na dílně bez chladiče šly okamžitě přes 150°C (s chladičem jsem je udržel dlouhodobě pod 70°C)
 
Přesně tak. U předělání blinkrů do LED technologie jde hlavně o vzhled. A můžu potvrdit, že naprostá většina lidí co viděla blinkry, které má @Vitus, byla nadšena.
Ty umírající sériové blinkry jsou opravdu smutné.
A to, že svítí více je rozhodně také bezpečnější. Blikání je více vidět a pokud se to nepřežene do extrému, tak o žádném oslňování nemůže být řeč. Kór vepředu kde svítí světlomety daleko více a nebo vzadu, když sešlápnutím brzdového pedálu člověk dozadu pošle daleko větší světelnou zátěž pro oči..

Hlavní výhoda je, že kdo by měl zájem o tuto úpravu, nemusí nic hledat a má tu přesný návod, od toho co nakoupit po finální instalaci ;)
 
Jde jen o vyřešení toho "odpadního tepla" z odporu - kam s ním
použil jsem odpor s pasivním chlazením, celé je to popsané hned na začátku topicu včetně přesného označení použitých dílů. Fandím všem experimentátorům, co to zkusí udělat jinak, ale zatím se všude vyskytli jen horliví teoretici s hromadou "tutových" argumentů, ale nikdy nikdo nezkusil svá tvrzení realizovat.
 
Poslušně hlásím, že díky šikovným rukám @karel_b a zkušenostem @Vitus už mi zbývají v autě jen poslední 4 žárovky a to potkávačky a dálkovky. Čili dneska jsme úspěšně nainstalovali LEDky s odporama do blinkrů a bliká to parádně :)

Fotky a možná i videjko ještě dodám. Karel to dokonce udělal tak pěkně, že tam jsou klasický konektory z PC, takže v případě potřeby, jde snadno odpor odpojit.
 
Škoda, že jsme nemohli vyzkoušet 6 ohm odpory, protože číňani poslali Alešovi 8 ohmů a ty jsou příliš velké - blikalo to příliš rychle. Takže jsme nasadili rovnou 4 ohmy/50W jako @Vitus - z hlediska zátěže je to správně. Ale příště ten experiment snadno provedem na @Alamaster mazdě - přes konektor - a uvidíme jak se změní rychlost blikání.
 
kluci super, že jste se do toho pustili, konečně někdo krom teorie a hloupého pindání přiložil ruku k dílu a zrealizoval to ! Možná by to chtělo nějaký foto, máte ? :-)
 
Pokusím se to dneska nafotit / natočit. Bliká to parádně, už jen když zamykám/odemykám auto je to poznat z toho jednoho bliknutí
 
Nějak jsme zapomněli fotit a trochu jsme naší činností vzbudili zvědavost u ochránců parkoviště. Byli ale v pohodě, dokonce když viděl, že mám pájku přes měnič tak nabízel zásuvky na druhém konci parkoviště - to jsme ale byli líní přejíždět.. :-)
Akorát jsme nepřipevnili odpory, páč jsem zapomněl na oboustrnku. Btw @Alamaster dostals ji v Hornbachu?
 
Oboustranku jsem pořídil v Hornbachu hned po cestě domů (ona se ještě někdy určitě šikne). Je to nějaká outdoor a píšou, že by měla vydržet 90 °C, tak uvidíme, jestli to bude držet.
 
Jak jsem slíbil, tady je nějaká ta foto/video dokumentace :)

 

Přílohy

  • led_odpor.jpg
    led_odpor.jpg
    481,4 KB · Zobrazení: 153
Poslední úprava:
Back
Top