Zdravím všechny,
jako dlouholetý vlastník GHčka jsem z tohoto fóra roky benefitoval, rád bych teď pro změnu něčím přispěl. Dovezl jsem partnerce BM a mimo spousty jiných úkonů jsem mu trvale deaktivoval i-stop. No a použil jsem metodu, kterou jsem zde ještě nenašel popsanou. Je to úkon asi na 15 minut se základním nářadím. Tedy připravte si pivo nebo kávičku a jdeme na to.
Proč jsem vlastně trvale deaktivoval i-stop? Napadá mě spoustu komentářů a neslušných výrazů, ale řekněme, že o tento systém ve svém autě prostě nemám zájem.
Narazil jsem postupně na několik metod, jak i-stop trvale deaktivovat:
1.) Přes OBD konektor
Je k tomu potřeba nějaký OBD adaptér a program Forscan. Nevýhoda spočívá v tom, že většina lidí nemá k dispozici OBD adaptér a z programem Forscan nemá zkušennosti. Včetně mě. Jasně, šlo by koupit na Alíku, čekat než to dorazí, nakoukat videa jak se v tom dělá, pak doufat, že to spolu bude fungovat, jít to reálně zkusit.. a třeba uspět.
2.) Papírková metoda
Sytém lze také po každém startu vypnout tlačítkem vlevo pod volantem. Při každém startu je ovšem potřeba tlačítko stisknout znovu. Je to otrava, ale pro spoustu lidí je už toto řešení menší otrava, než tolerovat činnost samotného systému během jízdy. Pak někdo zjistil, že funguje tlačítko trvale držet ve stisknutém stavu, resp. ho v této pozici něčím zaaretovat. Například několikrát přeloženým kusem papíru narvaným do škvíry vedle tlačítka. Poté už není potřeba nic mačkat a systém se při každém startu sám deaktivuje. Má to ovšem značnou nevýhodu - pokud je tlačítko stisknuté, nefungují ostatní tlačítka okolo. Je vtipné číst příspěvky, jak se lidé sžili s potřebou vyndat papírek když je potřeba kalibrovat tlak v pneumatikách nebo třeba před technickou. Mě osobně by to dost vadilo, protože občas za jízdy vypínám RVM, když mi v autě spí děti.
3.) Metoda dobastlené elektroniky
Pak se dá pozastavit nad tím, jak je zapojené to tlačítko samotné a proč blokuje tlačítka ostatní. Je to tím, že jsou všechny pověšeny na jednom společném analogovém vstupu řídící jednotky a stisknutím tlačítka se na tento vstup připojí rezistor o zem a jednotka změří jeho velikost. Podle toho zjistí, které tlačítko je stisknuté. Pokud je stisknuto několik tlačítek najednou, jednotka naměří hodnotu dvou paralelních rezistorů a protože to není platná hodnota pro žádné z tlačítek, na povel nereaguje. Tlačítko pro i-stop má údajně podle jednoho příspěvku rezistor 85 Ohm.
Tedy je možné navrhnout jednoduchý plošný spoj s pár součástkami, který po nastartování na pár sekund tlačítko přemostí a stiskne tlačítko za vás. Už už jsem se pro tuto metodu rozhodoval, když jsem objevil něco daleko jednoduššího.
4.) Mikrospínač v zámku haupny
Když jsem objevil tuto metodu, musel jsem se srdečně zasmát. Princip spočívá v tom, že v zámku kapoty je vestavěn mikrospínač, který detekuje uzavřený stav. Pokud je haupna otevřená, systém i-stop je dočasně vyřazen, přesněji "nepřipraven". Zároveň otevřený stav haupny není ničím indikován, řidič není ani po nějaké době ničím otravován, dokonce ani alarm to nezajímá. Auto s otevřenou haupnou můžete normálně zamknout a odejít. Tedy stačí povolit šroub, kterým je mikrospínač držen na místě, pootočit mikrospínač mimo dosah závory a opět ho s citem utáhnout. Stejným způsobem lze případně mikrospínač vrátit do původního stavu. Je vám asi jasné, že jsem neváhal a hned to šel zkusit.
Jak na to:
Potřebujete malý plochý šroubovák, neožužlané sikovky, volitelně vidličku na plastové špunty (viz dále) a konzervační olej ve spreji.
Přikládám fotku. Nejprve je potřeba vycvaknout 4 plastové "špunty" (takové ty rozebiratelné nýty), které drží plastový kryt nad zámkem haupny. Nejlepší je na to speciální pajcr ve tvaru vidličky, ale asi by to šlo i malým šroubováčkem velikosti fázovky. Nyní je možné kryt sejmout a dostat se k dalšímu z krytů této plastové matrjošky. Tento už kryje samontý zámek a je na něj nasunutý shora. Drží na dva klipy, které se dají jeden po druhém vycvaknout malým plochým šroubovákem (možná i bez něj). Když stojíte před autem a koukáte na zámek, klipy krytu na něm drží zprava a zleva. Po sejmutí tohoto krytu vidíte zámek a po levé straně mikrospínač. Je tam na šroub PH2, ale není přístup v ose, proto jsem ho radši povolil ostrými sika kleštěmi. Menší zlo než rozdělávat kvůli jednomu šroubku celý traktor. Z těla mikrospínače vystupuje malý válcový kolík, který zapadá do díry v plechu a vymezuje spolu s šroubem jeho polohu. Povolíte pár závitů, vyhnete mikrospínač směrem nahoru. Tam žádná díra na kolík už samozřejmě není, je potřeba utahovat opatrně, aby se spínač nerozlomil. V tuto chvíli máte jedinečnou možnost promazat zámek ze všech stran, byl jsem docela překvapený jak byl celý mechanismus tak matně orezlý. Napajcoval jsem ho Konkorem, možná je i lepší chemie (silikonový olej?). Zakrytovat, hotovo. Gratuluji
Pro zajímavost, jak na tuto úpravu reaguje systém - na displeji je stránka, kde jsou vizualizované toky energie. Vpravo dole jsou tři ikony (motor, baterie, klima), když všechny zmodrají, systém i-stop je připraven vás iritovat. Otevřená haupna je kupodivu indikovaná jako nepřipravenost baterie.
Předpokládám, že tuto metodu lze uplatnit i na jiné modely, kde je použitý tento systém, stačí si jednoduše vyzkoušet s pootevřenou haupnou pojezdit a zamknout.
Ještě se sluší uvést, že tuto metodu jsem původně našel velmi jednoduše popsanou zde: https://www.mazda-forum.info/thread...el-eure-erfahrungen.71172/page-10#post-709776

jako dlouholetý vlastník GHčka jsem z tohoto fóra roky benefitoval, rád bych teď pro změnu něčím přispěl. Dovezl jsem partnerce BM a mimo spousty jiných úkonů jsem mu trvale deaktivoval i-stop. No a použil jsem metodu, kterou jsem zde ještě nenašel popsanou. Je to úkon asi na 15 minut se základním nářadím. Tedy připravte si pivo nebo kávičku a jdeme na to.
Proč jsem vlastně trvale deaktivoval i-stop? Napadá mě spoustu komentářů a neslušných výrazů, ale řekněme, že o tento systém ve svém autě prostě nemám zájem.
Narazil jsem postupně na několik metod, jak i-stop trvale deaktivovat:
1.) Přes OBD konektor
Je k tomu potřeba nějaký OBD adaptér a program Forscan. Nevýhoda spočívá v tom, že většina lidí nemá k dispozici OBD adaptér a z programem Forscan nemá zkušennosti. Včetně mě. Jasně, šlo by koupit na Alíku, čekat než to dorazí, nakoukat videa jak se v tom dělá, pak doufat, že to spolu bude fungovat, jít to reálně zkusit.. a třeba uspět.
2.) Papírková metoda
Sytém lze také po každém startu vypnout tlačítkem vlevo pod volantem. Při každém startu je ovšem potřeba tlačítko stisknout znovu. Je to otrava, ale pro spoustu lidí je už toto řešení menší otrava, než tolerovat činnost samotného systému během jízdy. Pak někdo zjistil, že funguje tlačítko trvale držet ve stisknutém stavu, resp. ho v této pozici něčím zaaretovat. Například několikrát přeloženým kusem papíru narvaným do škvíry vedle tlačítka. Poté už není potřeba nic mačkat a systém se při každém startu sám deaktivuje. Má to ovšem značnou nevýhodu - pokud je tlačítko stisknuté, nefungují ostatní tlačítka okolo. Je vtipné číst příspěvky, jak se lidé sžili s potřebou vyndat papírek když je potřeba kalibrovat tlak v pneumatikách nebo třeba před technickou. Mě osobně by to dost vadilo, protože občas za jízdy vypínám RVM, když mi v autě spí děti.
3.) Metoda dobastlené elektroniky
Pak se dá pozastavit nad tím, jak je zapojené to tlačítko samotné a proč blokuje tlačítka ostatní. Je to tím, že jsou všechny pověšeny na jednom společném analogovém vstupu řídící jednotky a stisknutím tlačítka se na tento vstup připojí rezistor o zem a jednotka změří jeho velikost. Podle toho zjistí, které tlačítko je stisknuté. Pokud je stisknuto několik tlačítek najednou, jednotka naměří hodnotu dvou paralelních rezistorů a protože to není platná hodnota pro žádné z tlačítek, na povel nereaguje. Tlačítko pro i-stop má údajně podle jednoho příspěvku rezistor 85 Ohm.
Tedy je možné navrhnout jednoduchý plošný spoj s pár součástkami, který po nastartování na pár sekund tlačítko přemostí a stiskne tlačítko za vás. Už už jsem se pro tuto metodu rozhodoval, když jsem objevil něco daleko jednoduššího.
4.) Mikrospínač v zámku haupny
Když jsem objevil tuto metodu, musel jsem se srdečně zasmát. Princip spočívá v tom, že v zámku kapoty je vestavěn mikrospínač, který detekuje uzavřený stav. Pokud je haupna otevřená, systém i-stop je dočasně vyřazen, přesněji "nepřipraven". Zároveň otevřený stav haupny není ničím indikován, řidič není ani po nějaké době ničím otravován, dokonce ani alarm to nezajímá. Auto s otevřenou haupnou můžete normálně zamknout a odejít. Tedy stačí povolit šroub, kterým je mikrospínač držen na místě, pootočit mikrospínač mimo dosah závory a opět ho s citem utáhnout. Stejným způsobem lze případně mikrospínač vrátit do původního stavu. Je vám asi jasné, že jsem neváhal a hned to šel zkusit.
Jak na to:
Potřebujete malý plochý šroubovák, neožužlané sikovky, volitelně vidličku na plastové špunty (viz dále) a konzervační olej ve spreji.
Přikládám fotku. Nejprve je potřeba vycvaknout 4 plastové "špunty" (takové ty rozebiratelné nýty), které drží plastový kryt nad zámkem haupny. Nejlepší je na to speciální pajcr ve tvaru vidličky, ale asi by to šlo i malým šroubováčkem velikosti fázovky. Nyní je možné kryt sejmout a dostat se k dalšímu z krytů této plastové matrjošky. Tento už kryje samontý zámek a je na něj nasunutý shora. Drží na dva klipy, které se dají jeden po druhém vycvaknout malým plochým šroubovákem (možná i bez něj). Když stojíte před autem a koukáte na zámek, klipy krytu na něm drží zprava a zleva. Po sejmutí tohoto krytu vidíte zámek a po levé straně mikrospínač. Je tam na šroub PH2, ale není přístup v ose, proto jsem ho radši povolil ostrými sika kleštěmi. Menší zlo než rozdělávat kvůli jednomu šroubku celý traktor. Z těla mikrospínače vystupuje malý válcový kolík, který zapadá do díry v plechu a vymezuje spolu s šroubem jeho polohu. Povolíte pár závitů, vyhnete mikrospínač směrem nahoru. Tam žádná díra na kolík už samozřejmě není, je potřeba utahovat opatrně, aby se spínač nerozlomil. V tuto chvíli máte jedinečnou možnost promazat zámek ze všech stran, byl jsem docela překvapený jak byl celý mechanismus tak matně orezlý. Napajcoval jsem ho Konkorem, možná je i lepší chemie (silikonový olej?). Zakrytovat, hotovo. Gratuluji
Pro zajímavost, jak na tuto úpravu reaguje systém - na displeji je stránka, kde jsou vizualizované toky energie. Vpravo dole jsou tři ikony (motor, baterie, klima), když všechny zmodrají, systém i-stop je připraven vás iritovat. Otevřená haupna je kupodivu indikovaná jako nepřipravenost baterie.
Předpokládám, že tuto metodu lze uplatnit i na jiné modely, kde je použitý tento systém, stačí si jednoduše vyzkoušet s pootevřenou haupnou pojezdit a zamknout.
Ještě se sluší uvést, že tuto metodu jsem původně našel velmi jednoduše popsanou zde: https://www.mazda-forum.info/thread...el-eure-erfahrungen.71172/page-10#post-709776
