0W30 pokrývá celý teplotní rozsah, kde začíná 0W20 a končí 5W30 (oba doporučované oleje Mazda).
Teplotní rozsah pokreje přece každý olej, ale je otázka, jaké má při těch teplotních maximech/minimech parametry... nebo mi něco uniká? Je tedy tudíž zajímavější dívat se na viskozitu při 40 a 100, kterou má — doporučuji se podívat — velmi často 5W30 i 0W30 vyšší, než 0W20. Samozřejmě jsou i další parametry, ale ty jsou podobně odlišné.
Proč Mazda v teplých krajinách doporučuje stále ten 5W30 a v chladnějších 0W20, když by vždycky stačil 5W30? A proč nedoporučují 0W30, ač ho v brandu Mazda Original Oil dodávají také a více by vydělali a zjednoušili by si produktové portfolio?
Tahle otázka snad ani nemůže být myšlena vážně. Jde přece o střihovou a teplotní stabilitu. Když se obojí rozpadne, olej prostě přestává mazat. Míst, kde se tak stane, je v motoru spousta a je jedno, jaké mají výrobní tolerance.
Nejsem odborník přes oleje nebo mechaniku motoru, ale v článcích od "olejařů" nebo servisních techniků se poměrně konzistentně vyskytuje spojitost mezi sílou olejového filmu a hustotou oleje, alespoň jak to chápu já. Selsky mi to taky dává rozum, kde pokud je olej výrazně řidší (a párkrát jsem narazil na narážku, že třeba Mazda Original 0W20 je opravdu "jako voda"), píst se pohybuje lehčeji, olej může při nedokoanlém setření pístním kroužkem více pronikat do spalovací komory. Nebo je to jinak? Nebo jsou oleje, které mají tendenci dělat ultratenkou vrstvu a zároveň tyto molekuly drží extrémně při sobě i při vysokých teplotách? Takový si neumím úplně představit -- jakoby malé velmi lepivé molekuly, které ale nemají tendenci být spojené v každém směru (tzn. i do tloušťky vrstvy), ale drží pouze v jednom směru, v ploše, na povrchu válce?
Teplotní stabilitu, je-li tím myšleno schopnost mazat při vysokém rozpětí teplot, budou mít veškeré ty oleje víceméně shodnou, ne? Který z parametrů to je? Schopnost mazat při -X st. C a >200 st. C mají dle výrobců všechny, a viskozitu při rozpětí teplot jsem rozebírat o pár odstavců výše.
Střihová - jasně, a chápu i korelaci "řidší olej" - snáz se "strhne" (střihne), ale jsou podmínky v čtyřválci 121kw takové, aby byl olej extrémně namáhaný? Není zrovna střihová stabilita parametr klíčový spíše do vysokootáčkových a vysocenamáhaných sportovních/závodních motorů, kde je rychlost pístu a dlouhodobé tepelné namáhání výrazně vyšší?
Co se týká výrobní tolerance/těsnosti — tak nevím, jak to myslíš, ale doufám, že nechces popřít její vliv na doporučenou hustotu oleje. Opět vycházím spíše ze selského rozumu (třeba uvažuji zcela špatně), ale proč tedy starší motor vyžaduje čím dál hustší (viskóznější) olej, jinak tento proniká do komory a motor ho spaluje? Vůlema a těsností to tedy není? Skřítci?
Nemyslím to nijak zle, vážně si to nechám vysvětlit.