• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

brzdy Brzdy original vs. aftermarket

Už 109 tis. km. S origo destičkami jsem je ojel o necelou půlku za 63 tkm,
Mám to stejně. Na předku vydržely originální destičky MAZDA FERODO přes 60 tkm a sežraly asi 1mm kotouče. Druhé destičky FERODO si vedou stejně, takže kolem 120 tkm budu dávat nové destičky i kotouče.
Najeto mám 108 tkm, a je zajímavé, že zadní destičky jsou pořád původní a mají ještě dost materiálu. Zadek musí brzdit o hodně míň, než předek.
 
Mám to stejně. Na předku vydržely originální destičky MAZDA FERODO přes 60 tkm a sežraly asi 1mm kotouče. Druhé destičky FERODO si vedou stejně, takže kolem 120 tkm budu dávat nové destičky i kotouče.
Najeto mám 108 tkm, a je zajímavé, že zadní destičky jsou pořád původní a mají ještě dost materiálu. Zadek musí brzdit o hodně míň, než předek.
Zřejmě na té větší 6 brzdí zadní relativně ještě méně, protože já s nimi mám problém. Musel jsem je měnit ještě dřív jak přední, protože rezly a než jsem si všiml, tak už se nedaly ojet. Tak tam mám EBC disky a greenstuff desky. Nemám s nimi problém, ale víc si hlídám rez.
Na ty přední keramiky nedám dopustit, brzdí tak +- stejně jako origo (zřejmě TRW, nevím), zato nehlučí, nepískají, nešpiní, brzdí studené i zahřáté a vůbec nežerou disky. Ale nemají vyšší brzdný účinek, po kterém se tady někteří honí. Občas bych jim vyčetl, že se zřejmě trochu materiálu nalepí na disk a zůstane tam, takže nebrzdí rovnoměrně, ale nepatrně trhaně. Ale dá se toho zbavit trochu delším brzděním. Ale to se mi stane počítám tak dvakrát za rok. Nicméně nevylučuji, že chronickým brzdičům se to může stávat častěji. Já jsem nepochybně jen "přibrzďovač" :p
 
Hmmm, na CX-5 AWD AT mám kotúče aj platničky ATE (po ich výmene po origináloch) a žiadny problém, brzdia super a nič nepíska...Mám na nich už cca 20tis km a všetko v pohode 🤔 Neni to pískanie náhodou spôsobené kombináciou - iné kotúče a iné platničky? Že sa stretli práve také, čo si nesadli...
 
Hmmm, na CX-5 AWD AT mám kotúče aj platničky ATE (po ich výmene po origináloch) a žiadny problém, brzdia super a nič nepíska...Mám na nich už cca 20tis km a všetko v pohode 🤔 Neni to pískanie náhodou spôsobené kombináciou - iné kotúče a iné platničky? Že sa stretli práve také, čo si nesadli...
Taky jsem dával na GH na zadek ATE kotouče i desky a zatím bez problému. Mám na nich každopádně zatím asi jenom 10tis. km :)
 
CX5 KF 2019 2.5 AWD - originální přední desky a kotouče Akebono vydržely 32000km (desky slítaný na základnu a kotouče na minimální tloušťku). Teď tam máme kotouče a desky ATE a po 30000km jsou v půlce. Žádný vibrace, žádný skřípání, brzdný účinek normální.

Ještě co jsem psal dřív o EBC. Tak jsem viděl naše bývalý M6MPS a pořád má ty YellowStuffy a Turbogroovy od EBC a to na nich musí mít najeto přes 100000km.

Jen dodám jak tu někdo psal, že když pojede třeba 170km/h a zadupne brzy tak se koutouče zvlní a je to normální. Ne, tak to na dobře navrženým brzdovým systému + na kvalitním zavěšení nápravy (tyhle věci musí být sladěný) není normální i kdyby jste na to dupli třeba ve 250km/h.
 
Poslední úprava:
Jen dodám jak tu někdo psal, že když pojede třeba 170km/h a zadupne brzy tak se koutouče zvlní a je to normální. Ne, tak to na dobře navrženým brzdovým systému + na kvalitním zavěšení nápravy (tyhle věci musí být sladěný) není normální i kdyby jste na to dupli třeba ve 250km/h.
Bavime se porad o obycejnych rodinnych autech, kde je velka cast hmotnosti vpredu a jsou vybavene brzdami dimenzovanymi na bezne jezdeni?

Samozrejme, teoreticky, nebo na sportovnich verzich aut (pokud ne primo na sportovnich autech) je opakovane plne brzdeni z vysokych rychlosti na okruhu nebo na trati bezna vec... ale tam opravdu nejsou takove pidikotoucky, jako na Mazdach, zvlast kdyz jsou to predokolky s motorem vpredu. A jeste casteji maji vicepistkovy trmen, takze lepsi rozlozeni tlaku na desticku a kotouc.

Ale jako umim si predstavit, ze na testovacim polygonu by to studene ty brzdy taky vydrzely. Neco jineho je, kdyz uz maji treba 20 tis nalitano, jde o jedno brzdeni behem delsi jizdy po dalnici, takze urcite nezacinaly studene. Ale je samozrejme mozny, ze jsem si tam pouze napekl desticky, coz uz se ale asi nikdy nepodarilo obrzdit. Mne to proste jako moc typickej manevr neprijde, a pamatuju si, ze jeste nekdy v 90s si takhle tata odrovnal brzdy 626. Taky jednim jedinym extremnim brzdenim na dalnici. Ale samozrejme uznavam, ze 626 2. gen, kterou jsem mel ja, taky mela ruzny problemy s brzdama (hranky, pozdejc vzadu zatuhla rucka), takze to taky asi nebylo auto se vzorovymi brzdami.
 
CX5 KF 2019 2.5 AWD - originální přední desky a kotouče Akebono vydržely 32000km (desky slítaný na základnu a kotouče na minimální tloušťku).
Jedny destičky sjely kotouč za 32 tkm? Kotouče normálně vydrží víc než destičky. Tos ty kotouče vybrzdil do červena, že tak změkly a mizely?
 
Jedny destičky sjely kotouč za 32 tkm? Kotouče normálně vydrží víc než destičky. Tos ty kotouče vybrzdil do červena, že tak změkly a mizely?
Ne, jezdil s tím táta, kterýmu na jeho předchozích autech (626GF, 6GG, 6MPS) vydrželi vždy kotouče a destičky okolo 80000-100000km. Teda pokud neberu 6GJ kde už začli stát brzdy z výroby za ho... a tam mu vydrželi destičky a kotouče nějakých 60000km a sjeli se origo desky a kotouče dohromady.

U CX5 KF opravdu nebrzdil nijak do "červena". Ty brzdy jsou na tom autě (2.5 awd) naprosto na ho... dimenzovaný a o kvalitě originálů se nemusím bavit. Respektive nejsem jediný. Kde jsou ty časy kdy jsem na GG/GH a starších měnil brzdy po 60, 80 i 100000km.
Zeptej se třeba @vladas75 na brzdy https://www.mazdaklan.cz/threads/mazda-potreti-tentokrat-m6-vladas75.4032/page-2#post-111477

Je to prostě shit celej brzdovej systém u novějších mazd (nevím jak na tom je BP, CX30 nebo CX60) a šetření penězma je tam vidět na každým dílů = Mazda tomu říká "odlehčení" dílů.

Bavime se porad o obycejnych rodinnych autech, kde je velka cast hmotnosti vpredu a jsou vybavene brzdami dimenzovanymi na bezne jezdeni?

Samozrejme, teoreticky, nebo na sportovnich verzich aut (pokud ne primo na sportovnich autech) je opakovane plne brzdeni z vysokych rychlosti na okruhu nebo na trati bezna vec... ale tam opravdu nejsou takove pidikotoucky, jako na Mazdach, zvlast kdyz jsou to predokolky s motorem vpredu. A jeste casteji maji vicepistkovy trmen, takze lepsi rozlozeni tlaku na desticku a kotouc.

Ale jako umim si predstavit, ze na testovacim polygonu by to studene ty brzdy taky vydrzely. Neco jineho je, kdyz uz maji treba 20 tis nalitano, jde o jedno brzdeni behem delsi jizdy po dalnici, takze urcite nezacinaly studene. Ale je samozrejme mozny, ze jsem si tam pouze napekl desticky, coz uz se ale asi nikdy nepodarilo obrzdit. Mne to proste jako moc typickej manevr neprijde, a pamatuju si, ze jeste nekdy v 90s si takhle tata odrovnal brzdy 626. Taky jednim jedinym extremnim brzdenim na dalnici. Ale samozrejme uznavam, ze 626 2. gen, kterou jsem mel ja, taky mela ruzny problemy s brzdama (hranky, pozdejc vzadu zatuhla rucka), takze to taky asi nebylo auto se vzorovymi brzdami.
Bavíme se klidně o 323BJ, se kterou jsem byl na okruhu v Mostě ještě s obyčejnejma ATEčkama kotoučema i deskama. Tam jsem brzdy po 3tím kole rozsvítil a uvařil že auto přestalo brzdit. Po vychladnutí a obroušení destiček jízdou se brzdy zase vzchopili a fungovali úplně normálně i když jsem jel nakoupit do Alberta.
Opět říkám, pokud je brzdový systém dobře navržen a je tam i odpovídající zavěšení, tak se kotouče i po rozsvícení do ruda nezkroutí (teda pokud si tam někdo nenamontuje nějaký čínský Starline).
Problém bývá v tom, že po nouzovém brzdění nebo přehřátí kotoučů a destiček lidi nenechají (nebo nemají možnost) brzdy samovolně schladnout jízdou, ale místo toho zastaví a v místě kde je rozpálená destička a kotouč delší dobu nehnutě dojde k něčemu jako "zakalení" kotouče a ten je na tom daným místě tvrdší a míň se obrušuje vůči zbytku plochy kotouče.Taky je dobrý po jakýmkoliv přehřátí brzd je rozebrat a znovu namazat.

O tom proč hodně často vibrujou kotouče na BM/BN/GJ/GL/KE/KF i když se s tím jezdí normálně raději pomlčím, protože bych moc urážel návrháře z Mazdy. Stačí jen to, že dřív (třeba ta BJ,GE,...) se "zvlněný" kotouče řešili od úchylky 0,08-0,1mm a na těhle novějších generacích je fabrikou stanovená tolerance cca 0,02-0,03mm což je kolikrát i neměřitelný (stačí drobná špínka) a tahle nepatrná házivost je už cítit do auta.
 
Poslední úprava:
A protoze sto lidi, sto zkusenosti, na nasi 2019 CX-5 (pravda, "jen" manual a dvoulitr, takze o 54 kg lehci auto, nez 2.5 automat) byly pri najezdu 44 tisic km, kdy jsem ji prodaval, predni desticky 5mm a zadni 7mm, a kotouce vpredu uplne v pohode, vzadu s cca 1mm orezlou hrankou. Nechaval jsem si to pred prodejem zmerit, kvuli zaneseni do kupni smlouvy... Rano jsem byl linej tu kopii hledat :)
 
Za mě jsou kotouče stejně jako desky pneumatiky stěrače nebo voda v ostřikovačích spotřební materiál a nevidím důvod toto uvádět v kupní smlouvě ať už jako prodávající a nebo kupující
 
Ty pred prodejem davas do smlouvy sirku kotoucu? :eek:
Ano, soucasti kupni smlouvy je priloha o stavu auta. Opotrebeni desek, chod spojky (zabira cela), kotouce nevibruji, apod. — Kupce se aspon na tyhle veci muze zamerit pri predvadeci/kontrolni jizde, nez to podepise.

Nerad bych mesic po prodeji resil, ze jsou sjete desky a bylo to tak v momente prodeje, a nejak se o tom hadal.

Moje rada: Kazdy si uvadejte v kupni smlouve co chcete :). Mozna tady taky vetsina z vas neprodava dvoulety nebo trilety auta... kde je ocekavani kupcu podle me uplne jinde, nez u desetileteho (u trileteho kupce ocekava absolutni nulu okamzitych investic a perfektni stav). Ale to je jen moje spekulace.

Kamarad nedavno koupil (velmi drahe) desetilete auto s naprosto zakladni "prazdnou" kupni smlouvou, ve skutecnosti se ukazalo, ze jde o docela problemovej "vrak", a nedovolal se niceho, protoze prodejce muze donekonecna argumentovat tim, ze jde o opotrebene vozidlo, dily jsou opotebene, a nelze nic moc cekat. Ja bych to bez checklistu fakt nekupoval, to same nas radilo tomuhle kamaradovi vic, ze auto bez predavaciho protokolu s presne zaznamenanym stavem, a to i opotrebeni, nekupovat. Ale je mi jasny, ze to by se tady nikomu z vas urcite stat nemohlo...
 
Poslední úprava:
Ano, soucasti kupni smlouvy je priloha o stavu auta. Opotrebeni desek, chod spojky (zabira cela), kotouce nevibruji, apod. — Kupce se aspon na tyhle veci muze zamerit pri predvadeci/kontrolni jizde, nez to podepise.

Nerad bych mesic po prodeji resil, ze jsou sjete desky a bylo to tak v momente prodeje, a nejak se o tom hadal.

Moje rada: Kazdy si uvadejte v kupni smlouve co chcete :). Mozna tady taky vetsina z vas neprodava dvoulety nebo trilety auta... kde je ocekavani kupcu podle me uplne jinde, nez u desetileteho (u trileteho kupce ocekava absolutni nulu okamzitych investic a perfektni stav). Ale to je jen moje spekulace.

Kamarad nedavno koupil (velmi drahe) desetilete auto s naprosto zakladni "prazdnou" kupni smlouvou, ve skutecnosti se ukazalo, ze jde o docela problemovej "vrak", a nedovolal se niceho, protoze prodejce muze donekonecna argumentovat tim, ze jde o opotrebene vozidlo, dily jsou opotebene, a nelze nic moc cekat. Ja bych to bez checklistu fakt nekupoval, to same nas radilo tomuhle kamaradovi vic, ze auto bez predavaciho protokolu s presne zaznamenanym stavem, a to i opotrebeni, nekupovat. Ale je mi jasny, ze to by se tady nikomu z vas urcite stat nemohlo...
Asi tak záleží na staří vozu a opotřebení které je pro předání. Je pravda že čím více starší auto bych kupoval tím vice by jsme se zajímal o stav.
Nevim jak ostatni, ale věci základniho servisu beru jako spotřebku. (oleje, filtry provozní kapaliny). Opotřebení Pneumatik a Brzdoveho obloženi by jsem zaznamenal jejich stav (nebo fotodokumentaci) ale stav spojky je diskutabilní. Pod pojem skryta vada je zde správně že pokud koupíte auto a za týden nebo po par desítkách kilometru vám odjede motor, nebo DPF/KAT neberu za bezne opotřebení. Z několika prodeji a nákupu, mohu říci, že pořád šance poškození a diskuzí kterým se chcete vyhnout po prodeji je vysoká a reálně existuje. Takže za mě předávání protokol určitě ano.
 
Když jsou brzdy ko tak bych to uvedl ale uvádět miru opotřebení desek a kotoučů, to mě přijde přiřazeny za vlasy
 
Mne prijde pritazeny za vlasy, kdyz me po pul roce od prodeje trileteho mobilu za 2 tis Kc nekdo otravuje s tim, ze baterie klesla na 60 % kapacity a jak se k tomu hodlam postavit (nebo jiny podobny pripady, ktery jsem pri prodeji pouzitych veci zazil)...

A stejne tak nechci, aby me nekdo otravoval s tim, ze jsem mu prodal zanovni auto se sjetyma destickama. Skoro zadnej cas ten predavaci protokol nestoji a je to dost dobra pojistka pro obe strany, absolutne nevidim duvod, proc to u auta za bezmala 3/4 mil Kc neudelat (jako abych usetril tu hodinu casu v servisu a hodinu sveho casu?). Samozrejme kdyz jsem kamaradovi pomahal prodavat jeho VW Polo za 25 tis Kc, nic takovyho jsme neresili, a neresil jsem to ani pri prodeji svoji nekdejsi 626 za 50 tis Kc. To je kazda minuta navic, stravena prodejem tak levneho auta, zbytecnou investici.

Ale myslim, ze jsme dost tezce v offtopicu. Pointa meho sdeleni byla, ze na CX-5 KF jsem desticky za 45 tis km nesjel ani na pulku, v porovnani s otcem @Max6, kterej za 60 tis km na 50 kg tezsim aute odrovnal desticky i s kotoucema. A tedy asi hlavne ilustrovat, ze to asi bude dost zavisle na jizdnim stylu... nebo mozna nejaky vyrobni serii, nebo nevim (nase auto bylo vyrobeny v tovarne myslim 5/2019).
 
Poslední úprava:
Ještě drobnej OT: u všech elektronickych zařízení včetně telefonu je ze zákona stanovena záruka 6 měsíců od prodeje NOVÉHO kusu. Prodejci tuto záruku nezvyšují, aspoň nevim o nikom, možná Alza bude mít neco za příplatek. Takže tak bych se k tomu postavil já. Pokud někdo kupuje bazarové zboží které má nějaké stáří, musí s tímto počítat. Pokud to neakceptuje, je to idiot.

K těm brzdám - ono to je stylem jizdy ale spíš než brzda-plyn bych viděl úbytek vlivem stálého brzdění např z delšího kopce bez užití motoru jako brzdy.
Samozřejmě dnes mame na silnicích plno automatů, který jsou nastavený tak, aby kvůli emisím "plachtily", takže motorem brzdí minimálně nebo vůbec a řidič tak jinou možnost nemá než na té brzdě stát a brzdy rychle opotřebovávat. Je to holt cena za pohodlí kde se řidič nestará o převodovku
 
"Na použité zboží se záruka dle zákona nevztahuje, avšak platí Práva z odpovědnosti za vady věci (skrytá závada v okamžiku prodeje) po dobu 12 měsíců od data prodeje."

A ta plati, i kdyz to prodavam soukrome. Definice skryte vady je pak na vykladu pripadneho soudu, ke kteremu se samozrejme nikdo nechce dostat, takze se o tom lidi proste radi hadaji. Nestalo se mi to pri prodeji obycejnych veci (typu bruska, telefon, objektiv,...) jedinkrat, ale mockrat. Neda se toho nijak vzdat, u auta leda snad napsat do kupni smlouvy namisto auta "soubor nahradnich dilu" :). Cim lepsi popis stavu, ktery kupujici podpisem akceptuje, tim mensi prostor pro dohady.

---

K brzdam: Jo, taky si myslim, ze by to mohlo byt treba tim automatem. A samozrejme tim, kam/jak/kde clovek jezdi. Bydlime v mirne zvlnene rovine, hodne jezdime po dalnici. Nekdo treba bydli v kopcich a hodne najede ve meste plnem krizovatek. Ale kdyz jsem narychlo hodil do Google zivotnost desticek s automatem, velmi casto je uvadene jako bezne rozmezi od 20 do 60 tis mil, a vydrz kotoucu 2 - 3 sady desticek, takze menit pri 60 tkm desky a kotouce by odpovidalo i "verejne zkusenosti" (ac z odflaknuteho internetoveho pruzkumu :)) a nezda se byt nicim az tak mimoradnym.
 
Poslední úprava:
Mne prijde pritazeny za vlasy, kdyz me po pul roce od prodeje trileteho mobilu za 2 tis Kc nekdo otravuje s tim, ze baterie klesla na 60 % kapacity a jak se k tomu hodlam postavit (nebo jiny podobny pripady, ktery jsem pri prodeji pouzitych veci zazil)...
Jestli ty nevypadas jako nekdo, s kym se da snadno vyj.ebat? Protoze ty tvoje zazitky si neumim jinak vysvetlit :no_mouth:
 
Tak urcite. Akorat ve vsech pripadech, kdy se nekdo dozadoval nejaky opravy nebo vraceni penez, me dotycny ani nikdy nevidel. A i kdyby - melo by zalezet na tom, jak kdo vypada? ;)

Ale nevim proc tu furt odbihame od tematu brzd...
 
Back
Top