• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

elektrika LED denní svícení místo halogenu W21/5W

Zdravím. Omlouvám se za otázku, jsem technický antitalent. Diskuse, která se vede k těmto žárovkám z Alíku:
se týká výměny za tyto malé žárovky na obrázku ("žlutooranžová barva"), né těch bílých (hlavních), je to tak?
Zobrazit přílohu 40460
Jo to jsou oni.Jediné hnusné žárovky na BP.?Mám dva roky a zatím musím zaklepat, fungují bez problémů.
 
Díky za info, vypadá to že Mirda2006 měl asi smůlu na blbou výrobní várku čínských žárovek. Nebo mu auto dává nějaký blbý signál/šťávu do toho jednoho světla,
v kterém mu vždy odejde, ale jak jsme předznamenal, technik nejsem.
 
Právě objednáno, radši jen dva kusy, kdyby byly z nějaké podělané série, a uvidím...
 
Právě objednáno, radši jen dva kusy, kdyby byly z nějaké podělané série, a uvidím...
Jestli to máš na KF, tak tam není hlídání prasklé žárovky a stačí tam klasické keramické ledky bez canbus.
Mám je ihned i odeslání a výrobce udává 12 letou garanci životnosti ;)
 
Ahoj,

díky moc za tohle vlákno. Já jsem byl před více než rokem taky překvapenej z halogenový bludičky při koupi (a taky z té "parády" vzadu). Když jsem se ptal v Mazdě Spořilov tak taky, že tam LED dát nejde kvůli obvodům či co. :D Tak jsem díky vám objednal LEDky za 2 kilča a už se těším až přijdou. :)
Máte někdo zkušenosti i s výměnou zadních světel za full LED? Na youtube jsem viděl video, kde to týpek vyměnil asi za 10 minut a ty zadní LED světla ho stály asi 15k.
 
Jen kdybyste se snažili žárovky sami vyměnit bez demontáže podběhů, je nutno vyloupnout u obou světel káblíky (viz šipka, je to ve tmě) ke konektoru a po výměně je tam zas zpátky (logicky) zarazit. Není tam vidět, ale bez rukavic to jde pěkně nahmatat. Konektor jsem u jednoho světla ani nemusel rozpojovat na samici a samce, ulehčíte si práci. Ještě jsem těsnící gumičku u konektoru (samec) preventivně mázl něčím jako WD40, kdybych je musel zas někdy měnit, povolit to nebyla žádná sranda.

samice na káblíku.jpg vyndaný samec s halogenkou.jpg
 
to @walker . No mně šla výměna v pohodě,ani jsem nic nemusel rozpojovat. Na straně řidiče to jde líp než u spolujezdce, tak svoji "lopatu" nedostanu. Ale díky za tip, to jsem nevěděl že káblík jde rozpojit. Jestli můžu poradit, tak Wédéčkem nemaž gumový věci, je to hodně agresivní. Spíš silikonovým olejem, ten je na gumu.
 
Tak se mi před pár dny stalo, že jedu a po nějaké době (asi 10 minut) mi vyskočila na středovým budíku hláška, jako že závada denního svícení. Mám to vyfocený, tak to sem můžu kdyžtak dát. Zastavil jse, nechal běžet motor a zjistil jsem, že ta čínská LEDka na straně řidiče nesvítí. Vydržela cca 1 a 1/2 roku. Tak sem ji chtěl ve volné chvíli vyměnit. Další den jsem nastartoval, hláška nikde jdu zkontrolovat ledku a svítí. Tak sem si říkal že asi nějakej šotek. Chvíli byl klid a předevčírem zas v průběhu jízdy hláška. Tak jsem ji vyměnil a tu asi vadnou vzal do práce,kde kolegové se zabývají LED osvětlením. Dali ji na zdroj nechali tak 1 hodinu s tím že je žárovka O.K. Akorát při měřeníměla na začátku 7 W a po hodině cca 5 W. Takže to tipuju, že řídící jednotka je nastavená na nějakou toleranci poklesu napětí, kdy si začne myslet, když tam má být halogenka že je vlákno přepálený. Otázka na místní odborníky : je možné nastavit-změnit hodnotu tolernace napětí aby to nehlásila jednotka chybu, díky které ihned odpojí proud a žárovka zhasne, asi aby nedošlo k nějakému zkratu. Nevím jestli by tohle vůbec šlo změnit a kdo by si na to troufnul. Nebo aspoň zjistit, jak je to nastavený.Díky za nápady.
 
Otázka na místní odborníky : je možné nastavit-změnit hodnotu tolernace napětí aby to nehlásila jednotka chybu, díky které ihned odpojí proud a žárovka zhasne, asi aby nedošlo k nějakému zkratu. Nevím jestli by tohle vůbec šlo změnit a kdo by si na to troufnul. Nebo aspoň zjistit, jak je to nastavený.Díky za nápady.
Ne, nic takového nastavovat nejde.
 
Ahojte, tiež sa chystám na výmenu žiaroviek na objednanej trojke a vďaka @mceza za odporúčanie žiaroviek (link som skopíroval pre ľudí, ktorým sa nechce listovať do minulosti v tomto vlákne): iJDM 7443 LED Bulbs T20 W21/5W.

Sám nakoniec ale asi vyskúšam drahšiu a mierne zložitejšiu cestu Philips LED žiaroviek (s Philips LED-kami mám dlhodobé dobré skúsenosti) a výkonových rezistorov. Nikto to tu myslím nespomínal, ale na zaručené oklamanie detekcie vypálenej žiarovky treba jednoducho simulovať elektrický odpor, aký má rozsvietená halogénová žiarovka a potom ide použiť akúkoľvek LED náhradu. Elektronické riadenie prúdu je väčšinou prvá vec, ktorá v lacných LED-kách odíde, ako tu už niektorí zistili... Správne nadimenzovaný výkonový rezistor je síce primitívnejší, ale zato mnohonásobne spoľahlivejší.
Teoretický odpor 21W vlákna halogénovej žiarovky denného svietenia je presne 6,85 ohmov a pre 5W halogénové obrysové svetlo to je 28,8 ohmov. LED žiarovky majú veľmi nízky vlastný odpor, takže na simuláciu halogénových 21W/5W žiaroviek by k LED-kám mali byť do série zapojené dva výkonové rezistory okolo 6 a 25 ohmov, s tým, že by mali mať udávaný maximálny príkon okolo 30-50 W. Väčšinou ale riadiacu jednotku auta netreba klamať až tak dokonalo a na 90% stačí jednoducho použiť napr. dva 6 ohmové výkonové 50 W rezistory s akoukoľvek LED W21/5W (čím sa simulujú ako keby dve 21 W halogénové žiarovky namiesto presného simulovania 21W a 5W žiaroviek). Treba samozrejme zapojiť jeden rezistor do série s vodičom denného svietenia a druhý rezistor do série s vodičom obrysového svetla.

Bohužiaľ mám pochybnosti o tom, že konektor T20 na žiarovky W21/5W, ktorý sa dá kúpiť priamo s rezistormi, bude sedieť priamo do svetla Mazdy 3. Napr.:
2 x 6 ohm odpory s T20 päticou pre žiarovku W21/5W

Plánujem si najskôr ten konektor žiarovky v aute dôkladne pofotiť (príp. ak niekto máte aj sami možnosť dobre nafotiť ten konektor zasúvajúci sa do svetla, tak by mňa a určite aj iných potešili fotky :)) a pohľadať či nenájdem rovnaký konektor niekde na nete a ak nie, tak to asi vyriešim napájkovaním tých výkonových rezistorov do série v originál kábli vedúcemu do konektora žiarovky a potom sem prípadne napíšem ako to išlo aj s nejakým ďalším info.

Len tak pomimo doplním aj môj názor, že v Mazde by si už mohli podpásovky s halogénovými DRL alebo nesvietiacimi časťami zadných svetiel odpustiť...

Ak by niekoho zaujímal jednoduchý výpočet teoretického odporu halogénovej žiarovky, tak tu je :p:

el. prúd odvodený z rovnice el. výkonu:
P = U * I => I = P / U
rovnica el. odporu s dosadeným prúdom odvodeným z rovnice vyššie:
R = U / I = U / (P / U) = U^2 / P

odpor pre 21 W žiarovku:
R = U^2 / P = 12^2 / 21 = 6,85 ohm
odpor pre 5 W žiarovku:
R = U^2 / P = 12^2 / 21 = 28,8 ohm
 
Hlavně nepoužívej různé již zaručené hotové konektory nebo všelijaké spočítané odporové řešení. Nefungují, respektive se spíše taví.
Co se týče dlouhodobého použití a výdrže, je potřeba odpor hodně hodně dimenzovat. Určitě doporučuji potom kontrolně měřit teplotu po delším svícení.
Ovšem teorie je věc jedna a teploty pod kapotou v létě jsou věc druhá,. Vzhledem k naměřeným teplotám odporů v extrémních situacích, malému prostoru a složitosti instalací jsme od tohoto řešení ustoupili i u CX-30, která má pouze jednu polohu denního svícení.
 
Ano, uz som aj zistil, ze patica tej ziarovky, oznacovana ako T20 alebo 7440/7443, je v Mazde 3 BP nestandardna. Takze ziadny hotovy kupitelny kablik, ani samostatnu paticu nejde pouzit. A original Mazda paticu/kabel som nenasiel. Zaroven nie som az tak blby, aby som iba tak pripojil do patice ziarovky predlzovaci kablik s rezistormi :grinning:. To by sa bud hned vytriaslo alebo skratovalo vlhkostou.

A diky za upozornenie, no samozrejme viem, ze vykonove rezistory hreju :) a nie je zdrave ich upevnit len tak hocikde. Netusim aka teplota moze byt na 6 ohmovom 50W rezistore odvadzajucom teoretickych 21W tepla, ale tipujem, ze uz by sa na nom dalo popalit. Asi bude lepsie skusit experimentalne co najvyssi odpor, aby bol prud nizsi a odvadzane teplo tym padom tiez mensie. Mam aj nejake vykonove rezistory doma, pripadne kupim dalsie. Napr. tych 30 ohmov by mohlo byt OK na oklamanie detekcie skratu/vypalenia pre obe ziarovky a hned by to bolo iba zhruba 5W stratove teplo. Asi dokonca na zaciatok vyskusam aj napr. 330R 1W (tam by nemal byt problem s teplom absolutne ziadny) a ak by to Mazde vadilo, tak pojdem nizsie s odporom (a samozrejme vacsim dimenzovanym prikonom).
Dole prikladam obrazok, ktory som nasiel, kde je pekne vidno kabel k tej ziarovke. A na doplnenie pridavam aj obrazok pinov od @walker (dikes ;)). Myslim, ze ten sedy vodotesny konektor zasunuty do ciernej patice ziarovky by bol dobrym kandidatom na vyrobenie predlzovacieho kabliku s rezistormi medzi ten konektor a paticu ziarovky. Uz iba ostava najst samca aj samicu presne takeho konektora :grinning:. Uvidim no...
mazda3_2019_drl.jpg
samice na káblíku.jpg
 
Jen takový blbý dotaz někoho kdo se v tom nevyzná.
Co tady stále řešíte za chlazení?

Do 3 BP mi tu hodil nějaké čínské LED Yari ani už nevím snad za 250,- proste vyměnil žárovku a bylo. Mám to tak skoro 2 roky a funguje to bezchybně.

Zároveň pokud vím tak LED hřeje méně jak klasická žárovka která snad 96% přetváří na teplo a né na světlo.
Takže pokud to zvládne obyčejnou žárovku proč by měl být problém s LED.
 
Back
Top