To je docela dobry. Mne ty Mazdacky dvoulitry, at v 3, 6 nebo CX-5, na nemeckych dalnicich pri tempu kolem 170 - 200 (bez tempomatu a kratsi usek, nez sto km) obvykle ukazovaly mezi 13 - 16 na sto, kdyz jsem si na chvili vynuloval Bcko. Ale nikdy jsem nemel stesti na uplne prazdnou silnici, navic to obvykle jsou useky kolem Mnichova (A9, A8, A95), kde je to zvlneny... a relativne plny auto.
Proti tomu treba s takovym Citroenem Grand C4 Spacetourer (nastupce C4 Picasso) s 2.0 BlueHDI a automatem se prakticky nejde dostat pres 10, ale taky to teda nad 170 uz neni nic moc, takze s tim obvykle jedu tak 160 - 180. Pri 150 na tempomat na cesky dalnici v pohode do osmi. Specialne ve vyssi zatezi mi prijde, ze nema smysl srovnavat diesel a benzin, tam diesel asi temer vzdy vyhraje... ale do auta pro radost bych ho nechtel
.
No já bych jen podotkl, že obecně přeplňování zvyšuje účinnost motoru a tím pádem je zcela normální, že turbo má lepší spotřebu, při stejném podaném výkonu. Navíc turbo má jinak distribuovanou křivku kroutícího momentu, kdy narůstá rychleji a dříve, což je pro běžné použití mnohem příjemnější.
To by platilo pri srovnani klasickeho "zastaraleho" benzinu... jestli si dobre pamatuju, Skyactiv-G ma ucinnost kolem 37 %, Sky-X 44 %, Toyota u soucasnych motoru uvadi bez pomoci hybridniho ustroji 40 %. Nasel jsem, ze VW 1.5 TSI evo (EA211) s Millerem ma 37.5 %, 1.4 TSI mel 34 %. Takze jestli plati (nejsem si stopro jisty) ze termodynamicka ucinnost vypovida o spotrebe pri podanem vykonu, ale dava mi smysl, ze jo, pak turbo nutne neznamena lepsi spotrebu.
Ale urcite je turbobenzin prijemnejsi pro toho, kdo nechce za jizdy moc premyslet. Specialne s automatem. Pro bezneho ridice taky bude snazsi drzet ten motor v oblasti nejvyssi ucinnosti.
EDIT: A pak je jeste faktor tech aut, ve kterych je motor, kde bych si nevedecky troufnul odhadnout, ze treba podobne velka Mazda (6) vs. VW (Passat) bude Mazda lehci, s lepsi aerodynamikou a na uzsich gumach, ale cisla uz jsem linej hledat... kazdopadne pokud by to byl rozdil 10 % na aeru, hmotnosti a odporu pneu, pak by to sundavalo tu spotrebu ve srovnani jeste dal, i kdyby motory mely ucinnost stejnou.
EDIT2: Nakonec jsem nebyl linej a nejaky data vystoural. Takze 2019 Mazda 6 Wagon s 2.0 manualem ma hmotnost 1400 - 1468 kg (asi dle vybavy?), 2020 Passat Variant 1.5 TSI evo 1535 kg, ale s DSG (nenasel jsem manual), soucinitel odporu vzduchu Mazda 0.28, Passat 0.31. Pneu ma prekvapive Passat asi uzsi, nejaky pneu vyhledavace mi hazeji 215, a jestli se nepletu, Mazda bude mit 225. Pro zajimavost, uplne novej Passat Variant model 2023/2024 ma ale dle tiskovky uz vyrazne nizsi odpor vzduchu, 0.25, coz trumfuje i Mazdu 6 Sedan (0.26).