Včera jsem se vrátil z Chorvatska - z Bašky Vody.
Celkově jsem najel (bez výletu) cca 2250 km - cesta domov - Ostrava - Břeclav - Graz - Zagreb - B. V. a zpět. Co mě ultra potěšilo byla spotřeba. Jeli jsme v osazení 2 dospělí a 2 děti a vlastně od nájezdu na D1 v Ostravě jsem skoro celou cestu jel po dálnici, takže tempomat nastaven na 129 km (především v Rakousku, Slovinsku a Chorvatsku), takže jsem nebyl lákadlo na dopis ze zahraničí s pokutou ani nebyl brzda provozu (ale místy jsem si připadal, že pomaleji už jede jen autoškola). Jinak žádná rakev, v sedanu je velký kufr, takže vše v něm bylo uloženo jak mělo být. Benzín jsem bral v Břeclavi (tam) a pak cca 170 km před B.V. (tam - první odpočívadlo za Zadarem), při zpáteční cestě jsem bral akorát za Zagrebem směrem na Slovinsko. Jak jsem psal na začátku, příjemně potěšila spotřeba. Bral jsem benzín u Zadaru i z toho důvodu, že mi ukazoval počítač dojezd cca 110 km, ale v klidu věřím, že bych na nádrž dojel úsek Břeclav - B. V., ale to byl nesměl zažít cca 1 hod kolonu ve Vídni a vlastně se stálo (resp. pohybovalo) kvůli ničemu. Možná by se to dalo i tak zvládnout, ale to už bych jel na zbytek benzínu v trubkách a motoru a riskovat jsem to fakt nechtěl. No a cesta zpět - opět problém s kolonou, ale pro změnu na hranicích HR - SLO, 45 min zdržení a netuším, proč ty kontroly.
Celkově se jede s Sky X luxusně (mám manuál, automat by byl lepší), výkon motoru je fajn, ale holt těch 226 Nm je málo. Ovšem pokud chci diesel, tak si koupím benzín Sky X. Jezdit "skoro" na vzduch, při rychlosti 130 km/h (tempomat) na rovném úseku, v autě 2 dospělí a 2 děti, plný kufr vidět údaj na palubce 4,7 l aktuální spotřeba, ne vážně takové i nižší údaje jsem měl na cestě do i zpět a nechápal jsem to. Vždyť auto váží samo o sobě (s řidičem) 1 400 kg, což není málo, takže řekněme do Chorvatska mělo auto cca 1 550 - 1 600 kg, ale jako jo. Mít M3 nádrž řekněme 60 - 65 l, tak věřím, že umím zajet cestu Ostrava - B. V. na nádrž a ještě nějaký litřík zůstane.
Tak či tak - spotřeba byla cca 5,2 l/100 km tam a 5,3 l/100 km zpět. Podobnou spotřebu jsem zažil v roce 2000 s Renaultem Meganem I (po faceliftu) s tehdejším best off motorem pro toto auto - 1,6 16V 80 kW, ale v případě našeho auta to byl sedan a auto vážilo 1 070 kg (s řidičem) a cesta byla z více jak 60 % mimo dálnici (žádná D1 na Ostravu neexistovala - jeli jsme trasu Opava - Fulnek - Potšát a nájezd ve Velkém Újezdu na tehdejší R35, do Vídně taky nebyla dálnice a jezdilo se skrz město až k Shopping City NORD), Slovinsko se jelo od hranic Spielfeld/Šentijl přes Maribor a kolem Ptuje do Chorvatské Krapiny, resp. hraničního přechodu Macejl a dálnice dále byla jen kousek před Zagrebem a končila v Karlovacu ... no a pak hurá přes zničené vnitrození kolem Plitiček, Knin, Sinj a ve vesničce Šestanovac odbočit a dojet skrz Biokovo před Makarskou ...
Ještě dovětek ke spotřebě - každých 10 000 km resetuju spotřebu, prvních 10 000 km byla 5,8 l/100 km (syrový motor), po 20 000 km byla 5,6 l/100 km a po dojezdu z Chorvatska, kdy mi zbývá pár set km do 30 000 km mám průměr 5,4 l/100 km. Ano, výrobce udává myslím 4,6 l/100 km, ale je je to dosažitelné, ale musím jet sám a jet max. 90 km/h a nejet v koloně či dešti/sněhu.