Doufám, že titulek "nejlepší kamera" nikoho nepopudí
Už nějakou dobu jsem uvažoval o kameře a během prosince jsem to i realizoval. Důvodem pořízení kamery není jen důkaz o autonehodě během jízdy, kdy většinou viníka máte, ale kameru jsem chtěl i pro případ, kdy máte auto zaparkované a vypnuté. V takových případech bohužel viník většinou ujede a těžko ho člověk pak dohledá.
Kameru jsem vybíral celé 4 dny, tak jsem si říkal, že by bylo fajn se podělit o znalosti, než to zase všechno zapomenu.
Původně jsem vyšel ze seznamu nejlepších kamer na
redditu (ten seznam "BEST CAM RECOMMENDATIONS" na pravé straně - je to tam pak i přímo v samostatným vlákně). Pak jsem v průběhu narazil i na další a musel jsem si na to udělat tabulku s parametrama ap., kterou jsem vysdílel
zde. V řádcích jsou kamery, ve sloupcích parametry. Dole pak různý srovnání a další info. Je tam toho celkem dost.
V tabulce jsem nepsal o všech parametrech, protože některý mě nezajímaly a některý byly samozřejmý nebo jsem neměl problém si je zapamatovat.
Protože jsem magor, chtěl jsem to nejlepší řešení na trhu. Proto se jedná o to kamery za cenu 4.500 - 17.000. Už teď prozradím, že zvítězila nakonec ta nejlevnější kamera Viofo A129 Duo za 4.500 a to vůbec ne, kvůli ceně, ale kvůli kvalitě obrazu a funkcím, které nabízí. Toto srovnání nemusí už za pár měsíců platit, protože může na trh přijít další kamera nebo u existující kamery udělají aktualizaci FW, která přidá další funkce. Ale troufám si tvrdit, že i potom bude dost možná ta kamera 4.500 nejlepší volbou.
Kromě toho, že jsem chtěl co nejkvalitnější video (přední i zadní kamery, ve dne i v noci - to jsou 4 různé parametry), chtěl jsem i dobrý tzv. Parkovací režim. Jak to funguje:
Příjdu k autu, nastartuju, kamera se sama zapne a začne nahrávat. Nahrává několika minutový soubory. Jakmile dojde místo, přepisuje ty starý. Kamera má detekci otřesu, takže v případě, že zaznamená otřes (citlivost se dá navolit), soubor zamče proti přepsání, protože může být důležitý. Zamčít se dá i ručně. Jakmile s autem zaparkuju a vypnu, kamera se přepne do tzv. parkovacího režimu. Dá se navolit, co bude v parkovacím režimu dělat. A129 umí timelaps (1 - 15 fps), low bitrate video (což je video v trošku nižší kvalitě, aby takto mohla nahrávat několik dní, pokud je třeba), detekce otřesu auta, kdy je nahrávání spuštěno v případě, že kamera zaznamená otřes, a k tomu se dá zapnout i detekce pohybu, kdy kamera snímá obraz neustále a jak zaznamená pohyb, začne nahrávat. Dobrá věc je buffrovaný parkovací režim, což znamená, že pokud je parkovací režim nastavený na detekci pohybu/otřesu a dojde k události, která spustí nahrávání, nahraje se video, které začíná několik vteřit, než k události došlo. Např. pokud do vás vrazí auto, tak na videu uvidíte, jak auto přijíždí, vrazí do vás, vaše auto se otřese (a slyšíte i hluk z mikrofonu) a pak to auto odjede. Bez buffrovaného režimu vidítě jen, jak auto odjíždí. Toto je největší nevýhoda A129, protože parkovací režim nemá buffrovaný, ale já už od začátku byl rozhodnutý pro low bitrate, protože je to mnohem lepší řešení. Pokud by náhodou někdo auto poničil a otřes by byl tak slabý, že by to nahrávání nepsustilo, nebo pokud by nezafungovala detekce pohybu (která prý obecně tak spolehlivá není), tak máte smůlu. S low bitrate režimem máte video nahrávané po celou dobu. Můžete uvažovat i o timelaps, ale tam je nevýhoda jednak to, že máte míň fps, takže to třeba nestihne zaznamenat SPZ, ale také to nenahrává zvuk a hlavně nepůjde vidět otřes auta. Jak pak dokázat, že zrovna toto auto do mě nabouralo? No abych to dokončil. Příjdu na parkoviště, nastartuju auto, kamera se přepne do normálního režimu. Jedu domů, auto zaparkuju v garáži a kameru ručně tlačítkem vypnu. Takto to funguje. Pokud chci nahrávky, můžu si je přehrát nebo zkopírovat přes wifi do telefonu, kde na to je aplikace. (Má to tuším jen 2.4 GHz wifi, takže kopírování je pomalejší, ale přehrávání videa funguje dobře. Výrobce ale uvádí, že podporuje i 5 GHz, což se mi nezdá. Kopírování jsem zkoušel kousek od kamery i dál a z různých úhlů a přes 4 MB/s jsem se nedostal). Nebo můžu vzít jednoduše kartu a podívat se na to doma.
No a teď k tomu parkovacímu režimu. Baterka nemá vlastní baterii a to hlavně proto, že by se to přes léto zbytečně přehřívalo. Jakmile by se kamera dostala na určitou teplotu, bezpečnostní obvod sepne a kameru vypne. Místo baterky tam je jen kondenzátor, který udržuje energii na korektní ukončení nahrávání a vypnutí kamery, kdyby došlo k přerušení dodávky proudu. Kamera je napojená na baterku auta a to buď přes pojistkovou skříň, USB nebo přes ten adaptér zapalování (nevím, jak se tomu říká). Parkovací režim se aktivuje automaticky a to buď po určité době, kdy podle gps detekuje, že se auto dlouho nehýbe (aktuálně nastaveno na 5 minut), a nebo pokud si koupíte za pár korun k tomu tzv. hard wire kit, tak to pozná hned, jak vypnete auto. A teď to důležitý - jak se postarat o autobaterku? Asi nechcete vybít baterku, když zapomenete zapnutý parkovací (tipuju, že by se to vypilo asi po pár týdnech). Na to výrobce myslel a na hard wire kit přidal přepínač, kde si navolíte, při jaké úrovni napětí se baterka vypne. Jakmile vybije autobaterku např. na 50 nebo 75%, kamera se odpojí. Je tam asi 5 úrovní. Také může být dobrá pojistka proti přehřátí v autě, ale to u této kamery není. Ale i přesto, že je tam pojistka proti vybití baterky, není prý pro autobaterku dobré, ji takto často pomalu vybíjet třeba na těch 50% a pak zase dobíjet.
Proto jsem pořídil externí baterku, která ale není obyčejná a stála 2x tolik, co ta kamera. Má kapacitu 9 Ah, takže při odběru kamery cca 0.3 A ji dokáže napájet teoreticky 30 hodin (prakticky ještě nemám vyzkoušeno). Kapacita se dá rozšířit zapojením přídavné baterky od stejného výrobce. Já ale nedal 8.500,- za baterku jen kvůli kapacitě. Baterka má 4 důležité funkce.
1. Nejdůležitější funcí je detekce, kdy je auto zapnuté nebo vypnuté. Když je auto zapnuté, baterka se dobíjí (předpokládám z alternátoru, protože tam teče přes 14 V). Když auto vypnu, baterka se přestane dobíjet, takže to nesosá elektriku z autobaterky a nijak to teda neovlivňuje její kapacitu ani životnost.
2. Umí to poslat kameře signál o tom, jestli je auto vypnuté nebo zapnuté. V podstatě vedou 3 dráty do toho zmíněnýho hardwire kitu.
3. Úplné dobití baterky za 45 minut, což je mazec.
4. Baterka má bluetooth, kde si můžu v mobilu zobrazit, jaké má ta baterka a autobaterka napětí, jaký je dobíjecí proud z autobaterky (resp. z alternátoru) do této baterky, jaký jde proud z baterky do kamery, jestli se baterka dobíjí, jaký je odhadovaný čas dobití, jaký je odhadovaný čas vybití.
5. Má teplotní pojistku.
Baterka je celkem velká, tak pro mě byla výzva jednak vymyslet, kam ji dám (většina lidí ji dává pod sedadlo, což je podme mě nebezpečný a ani se to tam pořádně nevleze), a také samotné protažení kabelů jako od baterky tak od kamer. Instalace mi zabrala celý den. Přikládám foto ukazují, jak jsem baterku umístil do kufru. Přikládám i schéma zapojení z manuálu. Dá se to připojit i přímo na autobaterku, ale do pojistkové skříně je do jednodušší. Dá se připojit i do té 12V zástrčky, jak nevím, jak se jmenuje.
Ke kameře jsem pořídil 256GB kartu, což je maximum. V low bitrate módu to může nahrávat zaparkovaný cca 2.5 dne. U timelaps dýl. U detekce pohybu/otřesu teoreticky ještě dýl. Mně stačí ale jen ten den nebo den a půl, takže mi 9Ah baterka a ta karta stačí.
Pokud bych se vrátil ještě k výběru samotné kamery, uvažoval jsem o těchto:
Thinkware F800 PRO - 10.400,-
BlackVue DR900S-2CH - 16.800,-
BlackVue DR750S-2CH - 9.300,-
Viofo A129 Duo - 4.500,-
BlackSys CH-200 2CH - 9.400,-
Street Guardian SG9663DC - 8.700,-
DOD RC500S - 10.600,-
Některý kamery mají užitečný funkce navíc, ale já je nepotřeboval. Napíšu, hlavní důvody, proč jsem je z výběru vyloučil a pak halvní funkce navíc oproti A129, které mě lákaly.
Thinkware F800 PRO:
Horší kvalita obrazu ve dne. SPZ jsou trošku hůř čitelné, což pro mě je podstatné, pokud mám něco pak dokazovat. Odkaz na srovnávací videa v tom google sheet dokumentu, který jsem uvedl výše.
Výhodou je asi nejlepší viditelnost v noci. Opravdu super. Další výhodou je, že má další mód parkovacího režimu. Jedná se o druh detekce otřesu auta. Kamera v podstatě spí a probudí ji až otřes. Tím se výrazně prodlouží doba, po kterou takto může fungovat, protože během spánku odebírá až 5x míň elektriky. Bohužel tento režim není buffrovaný, takže začátek videa je nějakou tu vterinu až po samotné události. Má pak další výhody jako např. hlasové notifikace, kde po zapnutí to řekne, kolik se během parkovacího režimu nahrálo událostí detekovaných pohybem/otřesem. Má to dobrou apku, kde se videa automaticky zařazují do složek podle druhu a určitě se najdou další.
BlackVue DR900S-2CH:
Moc tmavý obraz ze zadní kamery v noci. Nevím, jak by vypadal po zesvětlení, ale u BalckVue DR750S-2CH to je tragédie. Odkazy na srovnávací videa by měly být v tom výše uvedeným google sheet dokumentu.
Výhodou je nejlepší obraz přední kamery díky 4k rozlišení. Čitelnost SPZ je lepší než u všech zbývajících kamer. Navíc využívá kodek H.265 (jiné kamery mají jen H.264), takže srovnatelnou kvalitu videa, kterou zaznamená H.264, umí H.265 nacpat do menšího souboru.
BalckVue DR750S-2CH:
Nejhorší obraz v noci ze zadní kamery. Čitelnost SPZ ve dne taky žádná sláva, ale řekl bych o chlup lepší než Thinkware F800. Odkazy na srovnávací videa by měly být v tom výše uvedeným google sheet dokumentu.
Nevím, jestli to byla BlackVue nebo BlackSys, ale tuším že tato splečnost, která dodává opravdu funkční cloudový funkce. Jedná se např. o možnost připojit se na dálku ke kameře a sledovat polohu, rychlost nebo i obraz. Třeba kdyby žena chtěla mrknout, kde zrovna jedete

Umí i posílat do notifikace, že např. do auta někdo narazil. Podmínkou ale je, že to musí být připojené k netu. Nemá to modul pro SIM kartu, takže přes mobil nebo msítní wifi.
Viofo A129 Duo:
Nemá buffrovaný parkovací režim, což mi nevadí, protože low bitrate je dle mého názoru lepší. Výrobce ale nedávno uvedl, že ho tam dodělá a pokud se toto stane, tak toto bude bezkonkurenčně nejlepší kamera neuvěřitelnou cenu oproti ostatním.
Výhodou velice dobrá kvalita obrazu ve dne. V noci je to také obstojné, ale Thinkwaru F800 PRO se to samozřejmě nevyrovná. Odkazy na srovnávací videa by měly být v tom výše uvedeným google sheet dokumentu. Další výhodou oproti ostatním je displej. Člověk se tak nemusí pokaždé hrabat v mobilu, když něco potřebuje a hlavně jde vidět, že kamera natáčí a co natáčí. Já mám nastaveno, že po půl minutě se vypne. Ale dá se nastavit i na pár vteřin nebo minut.
BlackSys CH-200 2CH:
Už si nevzpomínám proč, ale vyloučil jsem ji celkem brzy. Myslím, že kvůli kvalitě obrazu.
Street Guardian SG9663DC:
U kvality si nejsem jistý, ale tuším, že to nebude top. Vyloučil jsem ji ale dřív kvůli tomu, že nemá low bitrate parkovací režim a parkovací režim běží jen 24 hod. což je docela nesmyslný omezení.
DOD RC500S:
Pokud bych posuzoval kvalitu obrazu obou kamer a to i v noci, tak takto kamera je nejlepší.
Nevýhodou je už málo kvalitní low bitrate.
Už nemůžu příspěvky editovat, tak posílám korekci k prvnímu:
...
Kamera nemá vlastní baterii a to hlavně proto, že by se to přes léto zbytečně přehřívalo.
...
Na to výrobce myslel a na hard wire kit přidal přepínač, kde si navolíte, při jaké úrovni napětí se
kamera vypne.
...
Baterka je celkem velká, tak pro mě byla výzva jednak vymyslet, kam ji dám (většina lidí ji dává pod sedadlo, což je
podle mě nebezpečný a ani se to tam pořádně nevleze), a také samotné protažení kabelů jako od baterky tak od kamer.
...
Ještě bych přidal odkaz na
dashcamtalk fórum, kde se kamerám hodně věnují.
Co se týče kabelů, tak se mi to podařilo celkem dobře. Jde vidět jen kousek (cca 10 cm) vzadu, který vede nalevo z podstřechy do vnitřního krytu kufru. Tady posílám pár fotek. Kabely vedou z podstřechy hned u kamery (tj. čelní sklo uprostřed nahoře), přes boční sloupek a podél dvěří dolů k pojistkové skříny a od tam přes prahy až k zadnímu sedadlu a dál to pokračuje do kufru a přes boční sloupek u zadního sedadla k zadní kameře.
