Já bych také přidal svou zkušenost a své poznatky a zjištění.
Co se týče přimazávání. Když se zeptáte několika mechaniků, tak každý řekne něco jiného. Jeden, že nejde prokázat užitek a je to tahání peněz, druhý, že je to v pohodě. A teď babo raď. Nicméně pokud by to bylo jen tahání peněz z lidí, tak proč Duratec motor v Mondeu, který je předělán na LPG a nemá přímaz, tak dojede na zaklepané ventily a ten, co jej má jezdí ve většině případů dál v pohodě. Nicméně osobně bych volil verzi elektronickou a ne podtlakovou. Další věcí je, že lidi, co to tuplem odsuzují, tak pokud se jich zeptám, jestli dělali testy směsi při hoření, jestli se daná látka spáli a tedy nemá užitek, tak mi na to nikdo neodpoví. Takže pokud nemá někdo papír, že dělal fyzicky test směsi při hoření, kde je přítomný "olej" přimazávání a jednoznačně to odsuzuje, tak bych ho moc neposlouchal, protože to nemá jak logicky vysvětlit ani dokázat. LPG je sušší o proti BA. Pokud tedy do LPG přidám látku která víceméně udělá LPG trochu mastější, tak samozřejmě, že něco se spálí, ale ne vždy všechno a ten zbytek ty výfukové ventily "namaže". Taková je má logika tohoto problému. Další věcí je, že ne všude je to potřeba. Trpí na to motory Mazda / Ford alias Zetec / Duratec / MZR - vyvinuté ještě s Yamahou. Mají měkká sedla ventilů a to je ten šotek. VW motory tímto netrpí a spousta dalších taky ne. Takže u těch dalších to většinou není třeba řešit. Co se týče našich milovaných Mazd... 1.25, 1.4, 1.8, 2.0 to jsou motory stejné s Fordem, takže měkká sedla -> přímaz. 2.5 MZR je motor čistě Mazdy a zde nemám informaci jestli jsou měkká sedla, či nikoliv. Z logiky bych vycházel, že se tam můžou nacházet, jelikož vychází z motoru 2.3 -> takže pro jistotu ano. Už to není taková částka navíc, aby to byl problém.
Svíčky. Další vratké téma. Jeden říká LPG svíčky ano, jiný ne. Byl jsem přímo v Ostavě v HL Propan, co vyrábí Magic. Pánovi jsem řekl, že jsem dal nové svíčky LPG/CNG a hned, že to je tím, co to dělá. Tak mu říkám, že to těžko, protože předtím to dělalo ještě víc. Obyčejné svíčky jsou zhlediska LPG nesmysl a vysvětlím proč. LPG svíčky jsou vlastně jen iridiové svíčky, teplější. LPG má vyšší teplotu hoření, proto je potřeba, aby svíčky dávali lepší jiskru. Iridiovky toto kompenzují. Díky větší teplotě mají lepší jiskru, což klasická svíčka mít nemůže. Další problém je, že iridiovky díky této optimalizaci vydrží asi 60 tis km. Normální asi 20 tis. km. Normální jsou více zatěžovány něž na BA -> větší nároky na kabely a cívky. Odchází cívky. U iridiovek ne. Takže, když mi borec řekl, že je to tím, hned jsem se ho zeptal, jestli má vakuovou komoru na testování svíček v době zážehu, aby měl jak porovnat, která svíčka dá lepší jiskru, tak sklapnul a už mi nic nevymlouval... Takže pokud někdo tvrdí, že iridiovky jsou blbost, tak se ho zeptejte, jestli to změřil ve vakuové komoře, kde se toto testování provádí...
Další velmi důležitou věcí je nešetřit! 99 % problémů je způsobenou špatnou montáží. Namontovat to zvládnu i já, ale nastavit a seřídit to přesně na typ motoru už umí velmi, velmi málo lidí. A pokud to někdo nastaví blbě, tak i LPG zn. Prins se bude srát. Prins je holandský výrobce a je to považováno za TOP LPG systém. Následují italové s Landi Renzo, Tartatini, BRC,... Ještě když se vrátím k Prinsu. Použivá jedinečné vstřikovače od japonského výrobce Keihin. Je to top. Mají unikátní systém vstřikování. Většina LPG vstřikovačů vypadá tak, že máte vstřikovače a z boku přívod plynu. Tyto jsou řešené stejně jako BA vstřikovače. Tj. přívod z vrchu, takže se i krásně chladí. Díky tomu jsou přesné, velmi rychlé a přitom odolné. Ale jejich cena je cca 11k. Takže dost na houby. Kromě polského výrobce Alex se to zatím nikomu nepodlo vyrobit. Ty od Alex se jmenují Barracuda a mám s nimi zkušenost a to velmi dobrou. Jinak je systém od Alexu na hovno. Ale vstřikovače se jim povedli a doporučuji.
Jak jsem již zmínil, většina problémů je způsobena samotnou montáží. Zjistil jsem, že většina těch montážníků jsou hovada, s prominutím. Vrtají trysky do nasazeného sání atp. Dále se u vstřikovačů musí zvolit správná velikost trysek, ty se občas vrtají a musí se to dělat na stojanové vrtačce a pak vyleštit. Spousta to dělá na "koleni". Takže v prvé řadě je potřeba najít někoho, kdo o tom něco ví. Jenže jak? Začal jsem se zaměřovat na detaily. Přijedu za borcem a ptám se na kontroverzní otázky. Třeba jako přímaz a dle toho soudím. Další podstatnou věcí je, jak vypadá jeho dílna. Pokud je všude bordel, rozházené věci, tam motor, tam tohle, támhle kabely, hned bych šel pryč. Takový lidí řeší věci stylem pokus omyl a kde co nechají, tam to zůstane. Zjistil jsem, že lidi, co něco ví a přemýšlí o tom, tak má většinou všechno uklizené a srovnané tam, kde to má být. A taky to pak jde poznat podle přístupu. Jezdil jsem za borcem a občas jsem něco maličko potřeboval. Rozvrtal jsem si nastavení tlaku na reduktoru. Přijedu za ním a on: " Já nevím, nemám teď čas, mám toho hodně. To se musí rozebrat, vyzkoušet a pak se uvidí". Nějak takhle to vypadalo asi 15 min. V té době jsem už znal člověka, co o tom něco ví. Takže jsem mu obratem zavolal a on přijeď, napíchneme to a uvidíme. Byl jsem u něj 15 mina odjížděl jsem s opraveným autem.

Napíchnul, zjistil že je blbý tlak, rozpojil hadice, sem to jde, sem ne, problém je tady. Hotovo. Takže problém jsou technici.
Další věc je levné LPG systémy jako je Magic a další polské. Musím říci, že jsem Magic měl a asi 60 tis. km s tím nebyl trable, dokud se v tom nevrtal ten idiot, o kterým jsem psal výše. Nacpal tam jiné vstřikovače, které tomu motoru prostě nestíhaly. Byly pomalé, nepřesné. A tím se to celé pojebalo. Trvalo mi dlouho, než jsem to dal do pucu. A taky jsem zjistil, že Magic je sice levný a to je právě ono. Kvalita výrobků je čudná. Moc nevydrží. Takže od tohoto systému bych se držel dál. Alex je právě dost podobný, kromě těch Barracud. Volte PRINS - ale trable je, že není moc servisů, nebo Landi Renzo, Tartarini. A ještě od člověka, který něco ví. I kdyby jste měli jet přes půl republiky. Vyplatí se to.
Btw. Obvyklé kolísání otáček volnoběhu je právě špatným nastavením systému. Buď nestíhají dávkovat vstřikovače, nebo je špatné složení směsi. Mě to dělalo taky a dokonce jsem kolikrát i nenastartoval. Vyhodil jsem ValTeky, který tam dal (uplně nejnižsí řada a on to nacpe do auta se 125 kW a pěti válci... Nepochopím.) a dal jsem tam Barracudy a všechno zmizelo. A najednou auto jelo jako z praku. Bylo znát, že ty vstřikovače jsou velmi rychlé a přesné.
Pokud můžu doporučit, snažte se tankovat kvalitní LPG. Vím, že je to těžké nějak zjistit, ale nedávno se to řešilo na FB a došli jsme k závěru, že jedno z nej má Kralupol. Třeba na Eurooil jsou ted Kralupol LPG. Dále vyhoďte papírové filtry a nahradtě je bulprenovým. Lépe filtruje nečistoty, které pak zanáší vstřikovače. Nebo lépe připlaťte si za rotační filtr. Nej, co může být. Díky unikátnímu průchodu paliva se bordel odstředí od propanu a tím je problém vyřešen.
Dále je třeba prevence. Když měníte olej, vyměňte si filtr plynné fáze LPG. Zvládne to doma každý. Revize jsou jen o tom, že se chodí s čmuchalem, jestli to nikde neuchází. Což byste poznali i sami, kdyby se něco stalo. Propan butan má dost silnou zápachovou složku, a pokud v motoru začne unikat plyn, ihned to v kabině cítíte. Takže ve většině případů stačí revize před STK. Ale to už je na každém.
Vím, že spousta lidí odchází od LPG právě kvuli špatnému servisu. Je to o lidech a mě osobně to moc mrzí, protože mi to přijde fajn, když vím kolik stojí BA a nejsem zastánce dehtu. Ale víc mě sere, že někdo nedělá to, co má. Člověk aby si pomalu dělal všechno sám. Mám kamaráda, který takto přešel na diesel a dost dlouho mi trvalo, než jsem mu změnil trochu názor. LPG sice kupovat nebude, ale už pochopil, že je to o těch lidech a že ta špatná zkušenost je proto, že mu to udělal někdo blbě. A jelikož je LPG citlivější, chce to aby to bylo perfektos.
Sorry za sloh, ale musel jsem sepsat mé několikaleté bádání, hledání informací a jejich ověřování atd. Možná to někomu pomůže a ty, co to odsuzují, tak usoudí, že LPG není špatné, ale lidi jsou špatní.