Zkušenosti po 5500 km s
Citroenem C4 Grand Spacetourer 2.0 BlueHDI EAT8.
Ve zkratce: Pořád radost a nadšení, pořád v úžasu nad tím, co se jim ve Francii povedlo vyrobit. Samozřejmě moje očekávání bylo u francouzského auta možná nezaslouženě nastavené nízko... ale takové jsou prostě moje zkušenosti s Francií, včetně například úrovně ubytování
.
Za autem je při každodenním používání fakt znát dlouhá historie vývoje MPV v zemi, která Evropě nadělila první MPV, a nejspíš i samotná dlouhá historie vývoje MPV přímo v Citroenu, od Xsara Picassy až k C4 Grand.
Na dlouhé velko-rodinné cestování, ale i do úzkých ulic a pakovacích míst středověkých měst, je to auto perfektní volba. Na dojíždění v jednom do práce, nebo ježdění někde po městě, bych si ho asi nevybral. Všechno následné je tedy nutné brát v kontextu "cestovatelsky naladěné rodiny".
? Ergonomie je i navzdory ovládání přes obrazovku dobrá (skoro všechno krom jasu displejů velmi rychle dostupné, bezvadná odezva), jediným přešlapem zůstává asi nelogické využití tlačítek na volantu — jeden příklad za všechny, přepínání tempomat/limiter je v jiné skupině tlačítek, než ovládání odstupu.
? Prostornost interiéru a různé schránky, to je asi nedostižné... zvlášť s ohledem na vnější rozměry auta, se kterými není problém ani ta nejužší silnička nebo běžná parkovací místa na jihu. Pod přední sedadla, do područky, do obřího středového tunelu, do podlahy, uprostřed přístrojovky, do madel dveří, do rohů přístrojovky, všechno se dá využít. Středový tunel lze v destinaci vyjmout a odnést v něm obsah interiéru
. Detaily jako prostor na lístek z mýtné brány a platební kartu přímo vlevo vedle volantu, další ve sluneční cloně, už zmíněné "tajné" schránky v podlaze pod kobercem...
? Fantastický výhled, ale i možnost zaclonit obří čelní sklo na úroveň běžného auta, dobrý přehled o rozměrech auta a dobře umístěná a rozměrná zrcátka... Integrované sluneční clonky dvěří v druhé řadě jsou pro děti také nedocenitelný detail.
? Sedadla velká, pohodlná, moře prostoru pro nohy, Mazda 6 Sedan mi připadá najednou jako stísněný kompakt. Při řešení dětských tahanic jezdila v druhé řadě mezi nimi moje žena, a naprosto v pohodě, obří Concord a Britax dětské sedačky prostřední místo nijak neutlačují, nastoupit lze z obrovských dveří také lehce... jediná nevýhoda je pás ze stropu, který v nejzazší a sklopenější poloze opěradla jde příliš shora, pohodlnější by byl níže.
? Velká spokojenost i s motorem. Zvlášť poté, co jsem celý život jezdil jen s atmo benzínem... do takhle velkého auta je nafta dle předpokladu super, v extrémním stoupání z Innsbrucku na Garmisch bych si skoro nevšiml, že jedeme do kopce... za vracečkou zrychlit na 90 s plným autem žádný problém, tam se i benzínová šestka zapotí víc a hlavně za výraznější zvukové kulisy
. Předjížděcí manévry taktéž, proti atmo jen trochu prodleva před zátahem na kickdown. Garmisch-Mnichov jsem se v noci držel za nějakým BMW 190 - 200, žádný problém. Při 130 - 160 motor točí poměrně nízké otáčky, 1500 - 2000, při 90 - 100 jede s 1500 otáčkami na sedmičku, osmička by podtáčela... Dálková spotřeba díky tomu fantastická, cestou k moři, prvních 1600 km, jsme se i přes mnohé porušování předpisů a silný déšť na půlce trasy dostali na 5.5, pojíždění po kopcích kolem Ferma/Ascoli to dostalo na 6.5, po cestě domů jsme to opět i navzdory rychlé dálniční jízdě sundali na 6.2... ne ze všech tankování mám doklad (italské automaty mi ho někdy nedaly), takže to nemůžu přesně spočítat podle tankování, ale takovým volným odhadem to bude sedět plus minus nějaká desetina. Motor se jinak zahřívá poměrně rychle, cca 5 km / 5 minut stačí, aby olej dosáhl 90 st (lze si nastavit na displej velký ukazatel teploty chladící kapaliny i oleje). Nevýhodou osmikvaltu a dieselu je počet převodů a nízký rozsah ideálních otáček, řazení pádly je tak poněkud krkolomné, používám na rozdíl od Mazdy 6 nakonec jen na podřazování před zatáčkami při jízdě z kopce. Auto výrazně lépe plachtí, než Mazda.
? Jízdní vlastnosti naprosto v pohodě, a to i v horách nebo v nejrychlejším tempu na dálnici. Nevidím v praxi rozdíl v náklonech, adhezi, přesnosti řízení nebo stabilitě proti CX-5 na 17", akorát je Citroen ještě pohodlnější, obzvlášť naložený. Proti 6 to neobstojí, ale to by asi u MPV nikdo nečekal, měkčí naladění se k autu hodí. Velkou výhodou na neasfaltovaných cestách, kterým se v některých koutech Evropy nejde v přírodě zcela vyhnout, je vyšší světlá výška a rovný krytý podvozek - palec nahoru, Francouzi takové silnice také mají, takže myslím že odtud vítr vane.
? Mezi negativa bych zařadil už zmíněnou ergonomii volantu, neprémiový zvuk (i když se rozehrátím repro trochu zlepšil), pomalé elektronické otevírání a zavírání 5. dveří, potřeba hodně prostoru za autem na 5. dveře (jsou obří a začínají nízko), příliš výrazné výstražné tóny (např. nezavřené dveře jsou peklíčko, z toho zvuku mám pocit, že mám 5 vteřin na opuštění auta, než bouchne; ale i blinkry atp.), regulace jasu displejů hluboko v menu (nebo aspoň rychlá možnost přepnout třeba 3 konfigurace s pamětí i na jas), horší chování funkce držení v jízdním pruhu (např. menší časové okno pro změnu pruhu, silnější tahání za volant), a ještě výraznější hluk od kol, než v jakémkoliv pozdním modelu Mazdy (např. ten hrubý světle hnědošedý materiál, co se často používá v It, je pěkný randál).
Už máme za sebou ale i první "poruchu", takže francouzská pověst nezklamala... po cca 3300 km rozsvícení oranžové nekritické kontrolky AdBlue + hláška "Chyba spotřeby činidla", po dalších asi 50 km korunovaná "Po 1100 km nebude možné automobil nastartovat". Hladina AdBlue normální, internet na tuto hlášku mlčí (a to i po přepnutí infotainmentu do Francoužštiny, Angličtiny i Italštiny). Český autorizák na dálku taky říká, že tuhle nikdy neviděli, italský autorizák Citroen+DS také ne (mimochodem skvěle vstřícný veškerý personál), po připojení na diagnostiku nevědí co s tím - není hlášená žádná závada senzorů ani řídící jednotky. Hladina AdBlue v nádrži je dostatečná. Odjíždíme s tím, že pokud to samo nezmizí během dne či dvou, ať přijedeme znovu, a že zkusí přehrát ECU+AdBlue firmware za jinou verzi. Cestou do ubytování, asi po dalších 40 km, hláška sama mizí a až dosud se neobjevuje... Klepu na dřevo.
PS: Jako uvítání po návratu do ČR máme za dva dny parkování u doktorů a supermarketů dva nové hlubší škrábance na Mazdě 6, zřejmě někdo prošel s kabelkou s kovovou sponou podél auta. Citroenu nepřibyl za necelé 3 týdny parkování na uzoučkých místech v chudých rozbitých městečkách v Itálii ani jeden... To jen takové povzdechnutí.