Naskytla se mi teď možnost půjčit si na pár desítek minut úplně novou Toyotu C-HR 2.0 HEV (plný hybrid) s novou pátou generací hybridního pohonu a verzi GR.
Musím přiznat, že už dlouho se mi nestalo, že by ve mě nějaký auto nechalo během takový chvilky takový množství dojmů ať už byly pozitivní, negativní až po naprosto nechápající, že jsem koukal jak péro z gauče.
První věc, který si všimne i člověk s vydloubnutejma očima je vzhled. Líbil se vám koncept tohodle auta a říkali jste si, že sériová verze bude zase klasicky nudně osekaná a uhlazená ? Ne, tohle je prostě koncept s SPZtkou pro všechny. Dál vzhled řešit nebudu, protože obzvlášť u tohodle auta vezmete dva lidi a jeden vám řekne, že je to naprostá pecka a druhej řekne, že je to totální hnusnej odpad a nemůžete ani jednomu na to říct vůbec nic. Já jen řeknu, že tohle je ohledně exteriéru opravdu japonský auto 21. století (možná i pro 22.století).
Uvnitř auta už to takovej oční boom není. Všechno je sice moderní (digitální budíky, velkej infotainment, barevnej HUD, upozornění na kdejaký uprdnutí,...), ale pořád to působí decentně a zároveň i ergonomicky funkčně (zůstali i klasický tlačítka - ale není jich zase přehršel).
Tady už se ale dostávám k prvnímu konfliktu co jsem měl a to technologie VS klasika. Představte si, že sedíte v novym autě, sice máte mraky funkcí na tlačítkách, který jsou i dobře dosažitelný, ale prostě občas se musíte kouknout kam ten prst vlastně dáváte a co vlastně chcete zmáčknout. No a v tu chvíli.... cinky linky a okamžitě hláška budíkách "VOLE... čum na silnici". Tak tuhle hlášku jsem během cca 20km viděl asi 6x až jsem raději chytnul volant a neopovážil se ani mrknout.
K těm pípáním dále přidám ještě jednu věc a to, že to auto na mě píplo pokaždý, když jsem minul jakoukoliv dopravní značku a proběhla její změna na zobrazení budíků/HUD. Takže to vlastně pípalo pořád, ale prej to jde "nějak" nastavit, ale ten kdo si to nechá v tomhle základnim nastavení, je dle mého názoru sadomasochista co si každý týden pouští přes DVD padesát odstínů šedi a texaskej masakr motorovou pilou na dvou televizích zároveň.
Trochu jsem ale přeskočil jednu vymoženost, který jsem si všimnul hnedka po nastartování a okamžitě jsem přemýšlel jak jí z auta vytrhnu a namontuju do svýho... teda přemýšlel jsem do tý doby než jsem s autem jel. A touhle technologickou vychytávkou bylo plně digitální vnitřní zpětný zrcátko. Tohle byla opravdu pecka. Tvar klasickýho vnitřní zrcátka jen s displejem a ten pocit že vidíte krásně dozadu bez toho aniž by vám překážely sedačky nebo sklo kufru je tak dokonalej až mě už po pár kilometrech začal tak štvát, že jsem ten šroubovák, kterým jsem to zrcátko chtěl ukrást raději vyhodil z okna a na tuhle myšlenku hned zapoměl. On je to totiž pořád svítící displej, kterej prostě rozptyluje. Zkuste si na palubku dát vedle sebe nonstop rozsvícenej mobil (ano u toho zrcátka jde ztlumit jas a upravit úhly a kde co) a schválně jak si ho nebudete všímat. Takže já jel a pořád měl tendenci na to koukat... a v tu chvíli hláška na budíkách "VOLE... čum na silnici".
Co ale musím opravdu vyzdvihnout je ten hybridní pohon 5. generace. Sám vlastním 3. generaci, jezdil jsem i ve 4. generaci, ale tohle je úplně jinej vesmír a porovnávat moje auto s tímhle je asi jako porovnávat jízdu na tahacim kačerovi vůči řízení kosmický lodě. U svojí 3.generace jsem si říkal, že ten přechod mezi elektro-elektro/benzín-benzín je "neznatelnej", obzvlášť po tom co jsem vyměnil olej v převodovce. Ne, tak u mě je to přeskakující a přepínající hujda oproti týhle novince. Tady u tý 5.generace prostě není absolutně poznat na co jedete. Jediný co vám tak nějak řekne na co jedete je svítící nebo nesvítící kontrola EV na palubovce (na infotainment jsem se raději nedíval, aby zase nevyskočila hláška "VOLE....). Abych ale nekecal, tak pořád je to bezestupňová převodovka, takže když dáte plnej kotel, tak ten motor prostě slyšíte (byť odhlučnění je opravdu na velmi dobrý úrovni).
Co je další věc co tahle novinka umí, tak nejen že dokáže jet na čistý elektro i v lehce nadměstský rychlosti, tak jako to uměli předchozí generace, ale pokud jedete třeba na dálnici (funguje až do cca 150-160km/h) a máte minimální požadavek na výkon, tak to dokáže udržovat rychlost s vypnutym motorem jízdou taky čistě na EV. Stačí ale jen malý stoupání nebo malinký požadavek na výkon a to už nedokáže udržet jen elektro a automaticky naskočí spalovák.
Co pro mě bylo ale docela zklamaní, tak to byl podvozek. Auto bylo na nějakých 19" (katalog mi teď řekl 225/50/R19), ale to auto je takovej plaváček. Jasně, nikdo nejezdí na limity pořád a většina lidí je u svýho auta ani nezažije po dobu jeho vlastnictví, ale když to shrnu, tak losí test bych uvnitř toho auta zažít nechtěl i kdyby dopadnul jakkoliv. Nedokázal jsem odhadnou jestli je to neuvěřitelně měkký stabilizátor nebo pružiny nebo kombinace všeho možnýho a nemožnýho, ale jakmile jsem začal rychleji hejbat volantem sem a tam, tak byť auto jelo tam kam jsem ho nasměroval, tak vevnitř jsem se cítil jak na nějaký houpající kocábce na rozbouřenym moři.
No nebudu tu dál rozepisovat něco co se musí prožít, ale za mě je to určitě zajímavá možnost, pokud by si někdo chtěl vyzkoušet něco novýho a pak si říct "moje stávající auto je/není lepší".