Vsetko je pekne, vsetko je dobre a krasne, a napriek tomu Mazda v CZ s predajmi je stale na chvoste tabuliek ( na SK-u to nebude inak )
Soudruzi na importu nekde delaji chybu
Myslím, že ty příčiny jsou celkem jasné:
1. Firemní flotila
Většinu nových aut v CZ kupují firmy. A firmy kupují hlavně Škodovky, kde zohledňují hustotu servisní sítě a cenu servisu. Škodovka jim slíbí výměnu oleje každých 30K km a na to finanční oddělení slyší. Co na tom, že je to pro auto likvidační, když za dva nebo čtyři roky půjde zpátky leasingové společnosti. Tam se trochu naleští a půjde o dům dál.
2. Cenová politika.
Jen málokdo si koupí auto v max. výbavě, kde jsou Mazdy cenově nejvýhodnější. V nižších výbavách jejich výhodnost klesá. Typický příklad Mazda CX-3, která se líbí snad každému, koho znám. Ale její cena v porovnání s Citroenem, Hyundai a Kia prostě šokuje. Běžný kupec nechápe význam dvou třetin výbavy, kterou dostane. Ani ho to nezajímá, viz. moje zkušenost s manželkou při výběru jejího nového auta. Tu zajímal jen design, barva a velikost kufru.
3. Pitomý marketing
Netvrdím, že Mazda má dělat reklamy jako Hyundai. Ale když jsme včera přišli do prodejny Hyundai, bylo tam plno. To jsem ještě nikde jinde neviděl. Evidentní samí soukromí kupci. Jedni dokonce kupovali dvě auta najednou. V Mazdě většinou není ani noha, i když se to zlepšuje. Prostě ty reklamy Mazdy jsou takové moc surrealistické. Mluví o pocitech, dojmech, ale běžný kupec chce slyšet přímočaré věty, jak je auto levné, výkonné, spolehlivé a nejlepší na světě.
4. Servisní síť
Nedávno bývalý kolega z práce kupoval auto pro ženu a Mazda CX-3 byla pro něj žhavá volba. Nakonec koupil Hondu. Důvod? Nebude jezdit přes celé Brno do servisu. A co pak máme říkat třeba my, co bydlíme ve Zlínském kraji? Mazda má zkrátka strašně malou hustotu servisní sítě. Její pověst je navíc hodně rozporuplná. Na značkové servisy Mazda nadávají i sami fanoušci Mazdy.
5. Obecné povědomí
To souvisí částečně s těmi předchozími body. Mnoho lidí, kteří plánují koupit nové auto, si na Mazdu ani nevzpomene. Zaprvé ji nikde nevidí, ani v televizi, ani v salonech podél cest. Opět příklad ze Zlína, kde je Mazda utopená kdesi ve Fryštáku. Přitom téměř všichni ostatní prodejci jsou narvaní kolem nejfrekventovanější cesty ve městě, kde jezdí tisíce aut denně. A i když tam třeba nejsou, mají tam aspoň reklamu, viz. Audi, Citroen, Nissan nebo Renault, ti jsou mimo hlavní cestu. Mazda si asi libuje v tom být úplně skrytá. Když o značce nevíte, přestanete ji vnímat. Přitom jsem viděl, jak byli lidi překvapení z toho, jak krásná auta Mazda dělá. Teprve potom se o ni začali více zajímat. Dobrou práci v tomhle směru dělá hlavně Mazda CX-3, která je na první pohled atraktivní, líbivé auto a začíná být vidět.
6. Rozporuplná pověst
Koroze, koroze a zase koroze. Tímhle si Mazda neskutečně zavařila. Stala se synonymem pro nekvalitní antikorozní úpravu. Asi jen poctivá údržba některých majitelů se postarala o to, že tady první generace Mazdy 6 ještě stále jezdí a vypadá celkem k světu. Ty ostatní se nejspíše už rozpadly. Kdykoliv jsem se na téma Mazdy bavil se známým nebo neznámým člověkem, pokaždé se ptali na problém s rezivěním. Většinou, aby si udělali legraci, ale je evidentní, že to Mazdě naroubovali do DNA. Stejně jako je Fiat příkladem nespolehlivosti, Mazda je, bohužel, příkladem auta, které reziví. A zbavit se téhle pověsti potrvá léta s tím, že se problém špatné antikorozní úpravy už nevyskytne. To se, jak víme, neděje. Viz sedačky z Mexika, výskyt rzi na podvozku atd.
V posledních letech se navíc Mazda stává synonymem pro nekvalitní diesely. Tenhle průser ještě na veřejnost až tak moc nepronikl, ale mluví se o něm stále víc. Možná se tenhle požár podaří uhasit, pokud Mazda motory skutečně opravila.
7. Slabé benzínové motory
Ještě bych doplnil tento bod, i když s příchodem turba u 2,5i se to snad změní. Takové auto si sice koupí jen minimum kupců, ale ti dělají tu parádu pro ty ostatní, co si kupují běžnou motorovou konfekci. Novináři přestanou skuhrat, že Mazda nemá zátah odspodu a všichni budou spokojení.
Jak vidíš, možných příčin je celá řada. Je docela div, že i navzdory všemu je Mazda stále považována za kvalitní, i když drahou japonskou produkci. Stále má lepší pověst než takový Hyundai a běžný mainstream. Stojí mezi nimi a prémií, což je po všech těch lapáliích skvělý výsledek. Prodeje v Evropě nejlepší nejsou, ale jinde ve světě se jim daří a výroba nestíhá.