• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

Cizí značky aneb proč být (ne)věrný japoncům

Samozrejme, koupit ojety maly a mene vykonny auto je levnejsi, nez koupit drobet vetsi vykonnejsi novy… Taky uz v nehybridnich dobach platilo, ze lehci a mene vykonny auto ma mensi spotrebu. S manzelcinou CX-3 jsem dokazal jezdit i za 5.5, svizne do sedmi… Proto jsem proti C-HR propocitaval novy auta, a v prvni rade proti Mazde 3, ktera je velikostne nejsrovnatelnejsi. Sestku jsem zminil kvuli tomu, ze kdyby mi slo jen o usporu a obetoval bych sviznost jizdy, nemusi byt az tak tragicka, protoze s ni fakt dokazu jet za 6.5, pokud jsou cesty delsi, nez par km. Uznavam, ze ekojizdou s C-HR pujdou mozna 4 litry, ale pri normalni jizde tomu neverim, i podle recenzi a dat, co se daji najit.

Muj vypocet neni jediny mozny, nechtel jsem utocit na Tvuj vypocet, ostatne auto si lze koupit treba z lasky, stejne jako neznam presny mod pouziti a najezd… Jen jsem se snazil argumenty a zprumerovanymi daty dolozit svuj argument o tom, ze hybridy jsou malokdy vyhodnejsi, pokud jsou drazsi… za me spritmonitor nebyl nikdy v minulosti v tom prumeru uplne mimo, v testech dosahuji podobnych, a nejlip srovnatelny jsou ceniky a vybavy novych, u bazarovych bychom zacali pridavat do vypoctu prilis promennych. Na tom snad neni nic kontroverzniho… Hybrid je bez debaty lepsi hlavne do mesta, kolem domu, a k tomu vetsi najezdy v takovem modu.

Podobnym procesem a podobnymi vypocty jsem prochazel pred par mesici, nez jsem se rozhodl pro chrochtajici smradlavou naftu ?. Ta bude s francouzskou krabici zrat nejspis kolem sesti, protoze novinari a spritmonitor rika 6.2 a ja jsem proti temto prumerum krapet uspornejsi - se vsemi auty, co jsem mel.
 
Poslední úprava:
tak když to tak čtu, tak přidám svůj teoretický pohled na hybridy. Ano, pokud člověk jezdí většinou po městě nebo sem tam mimo, krom dálnic, tak hybrid (Toyoyta) má smysl. Na dálnici nikoliv, to se spotřeba lehce vyrovná klasickému spalovacímu motoru. Takže jako druhé auto do rodiny určitě ano. Ale pokud někdo zvažuje hybrid jako jediné auto, tak ony náklady a rozdíly v ceně benzínu hybridu a spalováku v poměru k současných katasrofickým cenám a návratnosti to smysl nedává. Proč? Protože pořizovací ceny obou typů aut jsou cca stejné, ale záruka kterou dává Toyota na bateriii hybridu je 8 let, ovšem myslím že každým rokem možná bude ztrácet kapacitu, tzn. že dojezd čistě na baterii se bude snižovat. Náklady na výměnu baterie za novou jdou cca 80000 u nových Toyot. Tzn. úspora paliva za 6-8 let se skoro srovná s cenou výměny baterie, která bude za tu dobu ještě dražší a úsporu tím pádem smaže. Nehledě na to že prodat 6-8 let starýho hybrida bude problém a bude muset člověk jít hodně pod cenu narozdíl od čistýho benzínu. tak ať si to každý přebere jak chce.Také jsem uvažovat o hybridu, ale po přečtení mnoha článků a zkušeností, bych o tom uvažoval jenom jako o druhém autě.
 
Co jsem na Corolle Hybrid 1.8 ocenil byl zátah a odpich. Uznávám, že celý život jezdím s atmosférickými benzíny a nikdy extra silné, takže moje zkušenosti jsou omezené. :rolleyes:
Já osobně bych koupil hybrida, jako druhé auto, ale ne z důvodů úspory paliva. Ticho na elektro pohon, odpich z nuly a obecně mé nadšení z technologií.
 
záruka kterou dává Toyota na bateriii hybridu je 8 let, ovšem myslím že každým rokem možná bude ztrácet kapacitu, tzn. že dojezd čistě na baterii se bude snižovat. Náklady na výměnu baterie za novou jdou cca 80000 u nových Toyot.
Záruka u Toyoty na baterie je 10 let a výměna v případě Nikl baterie je cca 40 tis Kč v origo servisu, samozřejmě to jde i levněji . Kapacita baterie i po 10 letech bez problémů 85 %. To jen tak pro upřesnění ?
 
Mild-hybridy, 24V. Subaru Forester 118V. U Mazdy je to hadam hlavne na usporu na palubnich systemech a start-stop, u Subaru to, jak jsem psal, umelo prvni kousek pomaleho rozjezdu, udrzovani mirne rychlosti (tipuju - odpojoval se obcas benzin). Jak moc to u Mazdy pomaha treba s rozjezdem, nevim, ale asi ne. Zas je to motor, kterej ma jako kompenzaci jiny konstrukcni vyhody. Rekuperace je u Mazdy silne znat v chovani brzdoveho pedalu.
Toyota/Lexus ve full hybrid modelech co mají NiMH baterie používá napětí baterie cca 210-260V který se pak následně přes transformátor přemění na 500-700V (dle modelu), který se dostane na motorgenerátor(y) v eCVT + některý modely umí i boost ve sportovním režimu (třeba dalších +150V přes kondenzátor) . Jestli je něco zbytečná zátěž jak váhová, tak finanční, tak je to dle mého soukromého názoru právě Mild-hybrid, kterej opravdu krásně funguje jen v laboratoři.
 
to @Max6 . Souhlas, i když tedy mild-hybrid mám, a myslel jsem že bude nějakým způsobem tedy dle krásných článků šetřit energii, tak zatím jsem si tedy moc nevšiml. Jediné co šetří v mojí M3 je vypínání válců, to tedy chválím, ale zas se obávám budoucích technických problémů,ale snad se pletu a budu doufat že inženýři v Japonsku to zvládli, protože u tohodle systému je nutné opravdu precizní dotažení všech detailů.
 
Tak ta nova Alfa Romeo Tonale vypada fakt dobre. Ikdyz nejsem cilovy zakaznik, tak preji hodne stesti aby to znacka prezila do budoucna. Byla by skoda prijit o takovou legendu jako je AR.

...legenda AR a čo tak legenda LANCIA ?:dizzy:
 
Toyota/Lexus ve full hybrid modelech co mají NiMH baterie používá napětí baterie cca 210-260V který se pak následně přes transformátor přemění na 500-700V (dle modelu), který se dostane na motorgenerátor(y) v eCVT + některý modely umí i boost ve sportovním režimu (třeba dalších +150V přes kondenzátor) . Jestli je něco zbytečná zátěž jak váhová, tak finanční, tak je to dle mého soukromého názoru právě Mild-hybrid, kterej opravdu krásně funguje jen v laboratoři.
Tak ja samozřejmě vím, jak to má Toyota promakané, něco jsem se navozil jako zákazník v taxi Priusech... Ale proto taky vím, že to stejně spoří jen ve městě a příměstě, a jakmile si to delší dobu frčíš dynamicky bez brzdění, žere to stejně/víc než konvenční auto, zvlášť vzhledem k výkonu těch aut; protože hmotnost. Proto ostatní výrobci ty mild technologie zatím dělali vesměs na drobné úspory relevantní i při dlouhé jízdě - palubní systémy, plachtění, pomoc při rozjezdu... "Nic" to pak neváží. Aspoň to je moje hypotéza. Nejsem zásadním odpůrcem hybridů, věřím že časem je to možná nejlepší technologie (pro někoho i s plugin možností), ale až budou baterie ještě kapacitnější, lehčí, a výkon takový, že nebudou motory v zátahu točit jako vysavače, protože elektro pomůže více... zrovna se super účinným motorem, jako se Mazda pokusila se SkyX, by to pak dávalo největší smysl. Pak to ale vše zatím stojí dost peněz, u nového tam zatím poměr cena/výkon nesedí, ale to samozřejmě může zařídit Brusel a nemusí to řešit výrobce ;).

A že to dneska skoro nic nežere ve městě? Ve městě zároveň dlouho trvá, než najedeš velké kilometry, nejsi-li taxi... Nevím zda zde máme někoho z velkého města, kdo může potvrdit nebo vyvrátit, ale pár přátel nebo kolegů, co po městě jezdili denně autem, jsem měl, a nikdo neměl roční nájezd nad 12 tkm. Spíš ještě méně, 12 měl extremista, co jezdil v Praze z Hájí do našeho kanclu na Břevnově, a ještě často na obědy autem (pořídil si pak vcelku záhy e-Citigo, a co vím, je s ním spokojený). Při takových nájezdech s Toyota hybridem při úspoře 3 - 4 litry na sto pořád chvíli potrvá, než se to zaplatí, pokud je pořizovací cena o 100+ tisíc vyšší... ten rozdíl v ceně auta počítám ne nutně proti jiné Toyotě, ale nejlevnější konvenční variantě se shodnou prostorností — na značky si hrajeme my autíčkáři, většina lidí buď chce stejnou, jako měla, nebo to nejvýhodnější, nebo to nejhezčí.

Za mě to prostě ještě není perfektní a nedává vždy smysl. Pokud bych město jezdil 20 % svého nájezdu a zbytek dlouhé trasy (chata, hory, dovolené, příbuzní), nevrátí se to víceméně nikdy, protože na dálnici to žere přinejmenším jako úspornější z konvenčních aut, nebo i víc, zvlášť kdybychom srovnali s naftou, ač je teď v nelibosti.

Samozřejmě jsem rád, že existuje možnost pro každého a každý způsob používání auta. Ale nebýt teď Ukrajiny, nebo pokud ty ceny stát stáhne zrušením nebo snížením DPH a spotřební daně, a nebýt pokut za emise, asi by zrovna ta hybridní možnost měla horší naděje na úspěch...
 
Poslední úprava:
Než začal Covid, tak jsem byl takovým případem já, jezdil jsem každý den autem do práce po Praze (2x 20km, ráno a večer), zařizovačky po/před prací, o víkendech ven z města, dovolené (zahrnující road trip okolo 3800 km za deset dní). Tehdy byl roční nájezd klidně 17+ tisíc, z čehož ale většina v Praze. Bylo to klidně týdně 250km po městě a o víkendu výlet mimo za 80 až 100 km.

Ocenil bych tehdy hybrida? Jj, zcela určitě. Dlouhodobá 7.8 litru benzínu na sto je přeci jen více než bych při ježdění sám bez naloženého "malého" auta čekal.

Byl porovnatelný cenově s mým tehdejším autem (nové, ucházející výbava na nižší třídu, sedan, automat, benzín atmosféra 1.6 za 373 tisíc)? Asi ne. Nemám přehled, kolik tehdy hybridy stály, ale jak píše @Ondrej K, když porovnáme velikostí plus mínus stejné auto, tak si myslím, že nová hybridní Corolla v roce 2016 by stála víc. Rád se samozřejmě nechám poučit. :)

Osobně mi přijde, že hlavní věc, kterou hybridy trpí je váha baterek a celého ústrojí "navíc". Když se zamyslím a váha by byla desetinová té části navíc....tak by odpadlo dost problémů, tedy větší spotřeba na dálnici, nutnost více vytáčet benzinový motor, když elektrický pomáhat nemůže....do určité míry i letargičnost při rozjezdu, pokud teda na to člověk nedupne jak šílenec. Pak by asi pro dost lidí nebyl vůbec problém ta trochu vyšší cena (když vidím kolem sebe, co jsou lidi schopni zaplatit za malá auta a jejich výbavu....).
 
Jestli je něco zbytečná zátěž jak váhová, tak finanční, tak je to dle mého soukromého názoru právě Mild-hybrid, kterej opravdu krásně funguje jen v laboratoři.
A co takový Ford Focus s tříhrnkem 1.0 EcoBoost mHEV? Tam mi to připadá, že to i funguje, elektrika dává pořádný kopanec "odspodu" a nahoře to dohání obří turbo. Nárust výkonu je takřka lineární.
 
A co takový Ford Focus s tříhrnkem 1.0 EcoBoost mHEV? Tam mi to připadá, že to i funguje, elektrika dává pořádný kopanec "odspodu" a nahoře to dohání obří turbo. Nárust výkonu je takřka lineární.
1.0 EcoBoost mHEV nedokáže jet čistě na elektřinu. Ten motorgenerátorek co tam je má pouze funkci plynulého startování (což je dobrá funkce) a podpory ve výkonový křivce spalovacího motoru (taky dobrý funkce). Jestli ten 48V systém pod zadkem jako řidič poznáš, tak jen do cca 2000 otáček spalovacího motoru,protože potom přebírá funkci turbo u spalovacího motoru. Za sebe nevím jestli je levnější, váhově snesitelnější a až auto zestárne, tak i servisně jednodužší/levnější tam místo nějakýho 48V motorgenerátoru + elektro ptákovin nenacpat druhý hodně malý turbo, který pokreje tohle spektrum otáček ve kterym jezdí opravdu jen EKO fandové. Co ale určitě vím,tak při laboratorních testech na spotřebu ten mildhybrid určitě znát bude.

Já se držím pravidla "když už, tak už". Pokud má mít auto elektrifikaci,tak aspoň takovou, která dokáže s autem opravdu hýbat nějaký ten kilometr. Všechny tyhle "podpůrný" systémy nikdy nestáli za nic a když se budu bavit o Mazdě, tak i ta sama couvla z toho svýho kondenzátoru co cpala do aut od cca 2013 a sama uvedla, že ten systém nemá žádný hmatatelný přínos v reálnym světě. Teda má... odlehčí to peněženku, protože kvůli kondenzátoru se opravdu extremisticky zdraží oprava třeba takovýho alternátoru, který prostě chtě nechtě jednou odejde.

...

Osobně mi přijde, že hlavní věc, kterou hybridy trpí je váha baterek a celého ústrojí "navíc". Když se zamyslím a váha by byla desetinová té části navíc....tak by odpadlo dost problémů, tedy větší spotřeba na dálnici, nutnost více vytáčet benzinový motor, když elektrický pomáhat nemůže....do určité míry i letargičnost při rozjezdu, pokud teda na to člověk nedupne jak šílenec. Pak by asi pro dost lidí nebyl vůbec problém ta trochu vyšší cena (když vidím kolem sebe, co jsou lidi schopni zaplatit za malá auta a jejich výbavu....).
U plně hybridních aut co má třeba Toyota je váha celýho elektrickýho systému při použití NiMh baterie (baterie, vysokonapěťový kabely, motorgenerátory v převodovce, invertor,...) cca 120-200Kg dle modelu. U mýho překapotovanýho PriusoAurise je to přesně 78Kg NiMH baterie + cca 55Kg ty ptákoviny navíc. Pokud bych ale měl modernější model svýho auta a ne rok 2011, tak už nebudu mít NiMH baterie ale lithiový baterie jejichž váha je 32Kg(to jsem napsal hodně zjednodušeně,ale novější Toyoty v některých verzích použivají lithium) . Samozřejmě lithium má pro lidi co si nechávají auto dýl než 6 let nebo kupují auta z druhý ruky docela hodně nevýhod, který finančně mohou převážit výhody.


Jak zde bylo napsáno,tak auta na tužkový baterky nebo hybridy nebo nafty nebo třeba parní stroje jsou a budou vždy ideální jen pro svojí cílovou skupinu. Jen blázen by si koupil 3.0 naftu a jezdil s ní jen 3km do kauflandu na nákup a zpátky naopak jen člověk s hodně velkym volnym časem ve svym životě by si koupil čistě elektrický auto aby se 2x týdně otáčel Francie-ČR a zpět. Já od ledna jel na dálnici cca 3x 40km a zbytek jezdím město/mezi město. A když vezmu v úvahu že poslední rok života s M6MPS jsem musel tankovat 2-2,5x do měsíce nějakých 55litrů a teď při stejnym stylu používání tankuju 1x měsíčně 40 litrů, tak se vůbec nezlobím.
 
Poslední úprava:
...
U plně hybridních aut co má třeba Toyota je váha celýho elektrickýho systému při použití NiMh baterie (baterie, vysokonapěťový kabely, motorgenerátory v převodovce, invertor,...) cca 120-200Kg dle modelu. U mýho překapotovanýho PriusoAurise je to přesně 78Kg NiMH baterie + cca 55Kg ty ptákoviny navíc. Pokud bych ale měl modernější model svýho auta a ne rok 2011, tak už nebudu mít NiMH baterie ale lithiový baterie jejichž váha je 32Kg(to jsem napsal hodně zjednodušeně,ale novější Toyoty v některých verzích použivají lithium) . Samozřejmě lithium má pro lidi co si nechávají auto dýl než 6 let nebo kupují auta z druhý ruky docela hodně nevýhod, který finančně mohou převážit výhody.
...
I ten horší případ (do 200kg) to není tak hrozné, díky za přesná čísla.

Těch X let a případné více náklady je jeden z důvodů (sice jsem ho v jednom z předchozích nezmínil) proč u mně hybrid nevyhrál. Současné auto jsem objednal s vidinou 10+ let používání (s ohledem na údržbu, která se určitě stane i nad rámec běžné výměny provozního materiálu).
 
případné více náklady
Jaké vícenáklady máš na mysli ? Např. brzdy mají několikanásobnou životnost, olej je stejný jako u běžného spalováku a nic extra mě nenapadá ?
Původně jsem o hybridu taky ani nepřemýšlel, ale teď je situace trochu jiná a na meziměsto a město je to pro mě lepší volba než klasický benzín
 
Jaké vícenáklady máš na mysli ? Např. brzdy mají několikanásobnou životnost, olej je stejný jako u běžného spalováku a nic extra mě nenapadá ?
Předem říkám, že nejsem elektrikář ani mechanik, takže mně kdokoliv prosím opravte.
Druhak rovnou říkám, že nejsem schopen říct, co se rozbíjí více. Dle toho co alespoň čtu tak hybridní ústrojí od Toyoty je kvalitní a spolehlivé a vydrží déle než ekvivalent toho ústrojí v Dacii (tím nehaním Dacii, jen poukazuji na primární cíl a to je nízká cena).

Vycházím čistě z toho, co je napsáno, příkladem budiž e-CVT a celkově hybridní systém:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Synergy_Drive

Když to porovnám s klasickým (ne mild hybrid) benzínem a naftou.

Obsahuje to namátkou hlavní motor generátor (startuje samotný spalovací motor a generuje šťávu). Obsahuje to sekundární motor generátor co se připojuje na kola. Převodovka je složitější, jsou tam trakční baterie, pravděpodobně několik CPU, které to vše řídí a mohli bychom pokračovat.

Klasický spalovák dost těchto věcí nemá a když má, tak ekvivalent je jednodušší (příklad alternátor na dobíjení malé baterky). Aspoň co vím, tak je levnější vyměnit obyčejný alternátor a klasickou baterii, než když budu řešit problém s elektromotorem a trakční baterií. Rozbíjí se ten hybrid systém rychleji než klasické ústrojí? Nemyslím si. Nicméně asi je jasné, že hybridní ústrojí je složitější a je dražší na výrobu/opravu. Takové když už se to pokazí, tak to stojí za to.

Před rokem či dvěma jsem vyměňoval baterii u klasického benzínu a rozhodně mně to nezruinovalo. :D Takže případné více náklady, tím je myšleno toto - oproti spalováku, co je třeba zaplatit navíc při problému.

Edit: ještě doplním, že se na to dívám optikou člověka, co auto vlastní a chce ho provozovat léta, tedy řeším TCO (total cost of ownership, neboli celkovou cenu vlastnění). Pro jiné situace, jako leasingy, že se auta člověk po pár letech zbaví a koupí jiné, atd. Tak tam jsou preference jinde.
 
Použiji kousek článku :

Průzkum, kterého se účastnilo téměř 56 tisíc motoristů, ukázal, že pouze necelých 3 % majitelů hybridních aut muselo vloni řešit na svém voze nějaké mechanické problémy. Ve srovnání s 10 % u dieselů a elektromobilů je to dost velký rozdíl.

Majitelé hybridů dali vysoké hodnocení i ojetým vozům - modely registrované už před šesti lety mají pořád průměrné skóre spolehlivosti vyšší než 95 procent, což naznačuje jejich dlouhověkost.

Pro srovnání: Během šestileté periody mělo nějaký problém s motorem svého auta 10 % majitelů dieselů, 10 % majitelů elektromobilů a zhruba 6 % majitelů benzínových aut, napříč všemi značkami a modely.

Hybridní pohonná jednotka například nemá alternátor ani starter, a většina modelů ani převodovku v tradičním slova smyslu. Plynulá bezestupňová CVT převodovka namontovaná u většiny modelů se nikdy neodpojí, takže je odolnější proti opotřebení. Navíc je benzínový motor díky pomoci elektromotoru méně namáhaný.

Tak ti nevím, řekl bych že poruchovost hybridů není argument ?
 
Použiji kousek článku :

Průzkum, kterého se účastnilo téměř 56 tisíc motoristů, ukázal, že pouze necelých 3 % majitelů hybridních aut muselo vloni řešit na svém voze nějaké mechanické problémy. Ve srovnání s 10 % u dieselů a elektromobilů je to dost velký rozdíl.

Majitelé hybridů dali vysoké hodnocení i ojetým vozům - modely registrované už před šesti lety mají pořád průměrné skóre spolehlivosti vyšší než 95 procent, což naznačuje jejich dlouhověkost.

Pro srovnání: Během šestileté periody mělo nějaký problém s motorem svého auta 10 % majitelů dieselů, 10 % majitelů elektromobilů a zhruba 6 % majitelů benzínových aut, napříč všemi značkami a modely.

Hybridní pohonná jednotka například nemá alternátor ani starter, a většina modelů ani převodovku v tradičním slova smyslu. Plynulá bezestupňová CVT převodovka namontovaná u většiny modelů se nikdy neodpojí, takže je odolnější proti opotřebení. Navíc je benzínový motor díky pomoci elektromotoru méně namáhaný.

Tak ti nevím, řekl bych že poruchovost hybridů není argument ?
Zastávám názor, že jsou méně poruchové, ale když už se něco porouchá nebo se to prostě rozbije (například i třeba díky menší bouračce, známý před časem jak idiot přejel příčný práh tak rychle, že odrovnal převodovku apod.) tak je to výrazně dražší.

Můj osobní názor je, že hybridní ústrojí je spolehlivé, ale není bezporuchové. Dříve nebo později tam problém prostě bude a je to vidět i na číslech jak jsou uvedené (3%). Mně tu osobně chybí důležitá informace (u jiných průzkumů a studií jsem jí zahlédl), a to je kolik v průměru jedna oprava stála.
Jinak čísla v článku nezpochybňuji.

Následující čísla jsem si vytáhl z paty....ale píšu to pro představu:

3% a v průměru jedna oprava stojí 50 000+?
10% a v průměru stojí 7 800+?

Tohle je "rozměr", co je dost důležitý. Samotné číslo množství poruch nestačí pro to, udělat si ucelený obrázek. Přeci jen i mezi značkami je rozdíl nechat opravit Dacii nebo Fiat v porovnání s prémií, přestože je to identická závada. Zde bych řekl, že mezi druhy pohonu bude také cenový rozdíl.

Edit:
Teď mi dochází, že se spíše bavíme obecně o hybridech. Budu se snažit držet tématu značek. :D
 
Za sebe nevím jestli je levnější, váhově snesitelnější a až auto zestárne, tak i servisně jednodužší/levnější tam místo nějakýho 48V motorgenerátoru + elektro ptákovin nenacpat druhý hodně malý turbo, který pokreje tohle spektrum otáček ve kterym jezdí opravdu jen EKO fandové.
Vidíš, úspěšně jsem zaignoroval, že něco jako druhé turbo v autech je. Osobně s tím autem nemám zkušenosti, ale řekl bych, že to bude úspornější. Přeci jenom, spalovací motor je při rozjezdech méně účinný než elektromotor. Navíc do trakční baterky dobíjíš rekuperací, případně přebytečnou elektrikou.
Něco takového by se mně osobně naopak líbilo - je to nejblíže k mému způsobu využití auta.

Musím si konečně půjčit v práci Superba iV, pojezdit s ním běžnou rutinu i dálky a pak zhodnotit jestli je pro mě plug-in hybrid vhodnou volbou. Takhle to zatím nevidím.

Naopak, kdybych měl mít jako v současnosti dvě auta, tak Oktávku v klidu nahradím elektrem. Otočka do práce je 90 kilometrů. V práci nabíjím zdarma. Bohatě mi stačí nájezd 150 km, takže v zimě nemusím v elektru ani mrznout.
 
Trochu se prací s daty živím, takže bych si dovolil spíš se dotknout toho, jestli je taková statistika relevantní, když hybridy uvedené do provozu v posledních šesti letech budou zejména od dražších značek, než průměr dieselů a benzínů. Jestli je to evropská statistika za posledních 6 let, pak v roce 2016 byly nejprodávanější auta v EU VW Golf & Polo, Clio, Fiesta, Corsa, 208... ne zrovna nějaké etalony kvality. Teď jako šestiletá asi bude hodně těchto aut ve špatném stavu, však jsou to levná auta pro "chudší" (nemyslím nijak pejorativně, ale nejsou to auta, která si v zemích s velkou kupní silou, a tedy velkými prodeji nových aut, kupovali úspěšní nebo bohatí); když to vezmu ve svém okolí, znám třeba majitelku tříleté sociálně vybavené naftové Fabie, která prostě neměnila olej, protože má přeci kontrolku, až to bude potřeba... to samozřejmě hrozí i u Priusu, ale domnívám se, že majitel relativně drahého vozu má jiný přístup k servisu :). A před těmi šesti těch hybridů obecně moc nebylo, zatím jsem nenašel data, ale předpokládám, že to byla převážně vše Toyota - pak by dávalo smysl srovnávat spolehlivost jen mezi modely Toyoty, jestli třeba Priusy jsou na tom lépe nebo hůře, než Corolly. Jestli je to pak statistika všech hybridů (MHEV i PHEV), spadají do toho i ty mild hybridní Mazdy 3/CX-30, a mnoho jiných aut, které ale mají ten relativně jednoduchý ISG (integrated starter generator), který je připojený k motoru, a buď dává energii do li-ion, nebo z ní pomáhá motoru třeba při akceleraci nebo řazení, tzn. proti silnějšímu pomocnému elektromotoru u převodovky nebo na zadní nápravě (jak má třeba Highlander nebo RAV4) mi to přijde jednodušší, a určitě méně a méně často namáhané - auto na to nejezdí. Samozřejmě zrovna Sky-X pak má jiná potenciální kurvítka, ale nevyrábí se nejspíš tak dlouho, aby se to podepsalo na statistikách :).
 
Původně jsem se nechtěl zapojovat, ale mám teď k hybridům 2 aktuální věci.

První se týká toho, co napsal @amarid a těch potenciálních nákladů na opravy po nehodách. O Vánocích takto kolegyni pojišťovna odepsala 3 roky starý Auris. Nevinně vypadající nehoda, kdy na zasněžené silnici auto zůstalo předkem zapíchlé v příkopě. Ani nevyletěly airbagy, na první pohled to odnesl přední nárazník a jedno světlo. No nicméně nárazem došlo k nějakému poškození u akumulátorů a právě oprava a riziko bylo označeno jako totální škoda. Nicméně už teď jezdí novou Corollou hybrid, takže jinak spokojenost. Já mám zkušenost právě jen s tím Aurisem s 1.8. Ve městě je to strašně fajn, ale e-CVT společně s tou slabou atmosferou byla na dálnici prostě věc, kterou bych asi nikdy nerozdýchal.

Druhá zkušenost, je aktuální výběr auta pro tchýni. Požadavek je malý crossover s automatem. A zatím to vypadá buď na Yaris Cross Hybrid, Stonic nebo Ateca/Kamiq. A ano, zrovna ona je typický uživatel, který ten hybridní systém využije. Je klidný řidič, kdy ráno autem jede asi 8 km do práce- malé město-okreska- malé město a odpoledne zpátky. Pokud se auto s ní podívá na dálnici, tak stejně nejspíš nepojede ani těch 130 km/h. Takže ideální budoucí uživatelka. No nicméně asi i daň za novinku, takže realita je taková, že je Yaris zároveň i nejdražší a ta návratnost je tam celkem diskutabilní.
 
Back
Top