Zdravím. Dnes jsem byl vyzkoušet G150ku v manuálu, vyšší výbava. Nějak se ve mě míchají emoce, tak jsem si řekl, že je sem napíšu své dojmy.
Dva roky jsem byl majitelem CX-3 G122, manuál a budu, tak trochu vycházet a porovnávat, jelikož oba vozy jsou si podobné a poměrně blízké.
Ze začátku jsem byl odpůrcem nového přeplastovaného designu CX-30. Na živo, u tmavě šedé metalízy tento problém mizí, plasty krásně splývají a celkový dojem je skvělý! CXtřicítka působí dospěle, z CXtrojky tak trochu vyzařovalo, že se jedná o ženské auto.
Interiér je jednoduše krásný, oproti CXtrojce prostornější, středová konzole působí luxusnějším dojmem, budíky jsou větší a lépe/moderněji řešeny, kvalita zpracování na první omak skvělá.
První věc, která mě zarazila byl zvuk při zavření dveří u řidiče, říkám si ,,jako fakt?!´´. Musel jsem vylézt a poslechnout si zvuk z venku, a opravdu, je to jak když praštíte s víkem od popelnice, ozve se plechovo dunivý zvuk, navíc dveře se při dovření divně zavlní jak kdyby nelícovali.
Dojmy z jízdy, přesné řazení, skvělá odezva na volantu, příjemný posez.
Co mě překvapilo, tupá brzda bez jakéhokoliv citu nebo možnosti dávkování, je to jako tlačit do cihly, nic to nedělá a nakonec to jako, že začne nějak reagovat a pozvolně brzdit, čekal jsem, že se to postupem jízdy zlepší, ne, nezlepšilo.
Podvozek, určitě dobrý, sportovně laděný, auto krásně drží stopu. Při vyšších rychlostech a změně směru bylo cítit nezvyklé pohupování/vlnění karoserie, CXtrojka v podobných situacích držela jako přibitá ale je fakt, že se jednalo o tvrdé auto a někdy jsem z ní byl fakt vyklepaný.
Teď to za co dostanu asi pojeb
motor a převodovka. Jak začít, CXtrojka měla G122, vždycky jsem si říkal, že by kousla o pár koní navíc, nicméně, motor byl živý, hravý, se skvělou reakcí na plyn a vyloženě žral otáčky, když člověk podřadil, hned věděl, že se něco děje. Od motoru G150 jsem čekal, to co G122 chybělo a to vyšší výkon v horním spektru otáček a nějaký ten kopaneček.
Motor v CX-30 je bez zásadní reakce na plyn, jeho nástup je tak lineární až se chce člověku brečet. Po zařazení dvojky a přidání plného plynu je cítit poměrně slušný zátah, točíte, točíte auto zrychluje ale nic zásadního se neděje, kolem 5,5 tisíce zjistíte, že máte na tachometru cca 90, řadíte trojku a pokračujete až někam ke 135-140 km/h, začínám si říkat na co je u tohohle auta pětka a šestka.
Při rychlosti cca 65km/h musíte řadit pro rychlé předjetí 2ku!!, neříkám, že 3ka nepředjede ale díky pomalé reakci na plyn má člověk pocit, že se auto nerozjede.
Při rychlosti cca 130km/h je šestka prakticky bez reakce na plyn, 5ka zrychluje v řádech kilometrů, takže pro nějakou akci je nutné řadit 4ku.
Já atmosféry miluju, ale tohle je opravdu horor. Můj názor je, že motor sám o sobě není špatný ale do hry vstupují naprosto hloupě nastavené/dlouhé převodové stupně, stejně tak jako tomu bylo například u 1.8 GH, kde byl díky tomu motor k nepoužití.
Na obranu CX-30, motor nemusel být ještě zajetý, ale upřímně nečekám, že se projev nějak zásadně zlepší.
Když to vezmu kolem a kolem muset si teď vybírat nové auto, tak CX-30 nevezmu, kromě nového interiéru, nemá oproti CX-3 nic zásadního co nabídnout a v některých ohledech dokonce ztrácí. Pokud hledáte auto pro manželku a počítáte s tím, že si ho občas půjčíte, berte CX-3 ve vyšší výbavě, pokud to jde, nechte si odemknout G122 na G150 a manželka bude dost často chodit pjéšo.
Subjektivně, CX-3 má lepší jízdní vlastnosti, tvrdší podvozek a vedení stopy, normální brzdy, lepší reakci a na plyn, živý motor z kterého jsou cítit emoce, designově srovnatelný interiér i exteriér, menší kufr a méně místa vzadu na nohy. (tam sedět stejně nebudete)
Doufám, že jsem nikoho nenasrl, je možné, že po týdnu ježdění bych mluvil jinak ale prostě jsem čekal jiné kafe. (proč tam dorpdele nedávají ten 2,5 litr?!?)
Shrnutí CX-30
++ design exteriéru
+ krásný interiér
+ kvalitní zpracování ala Mazda (až na dveře)
+ jízdní vlastnosti
- tupé brzdy
- houpavý podvozek (oproti CX-3, jinak asi pro většinu ok)
- převodovka (šíleně dlouhé převody)
- nezábavný motor, bez výkonového vrcholu, bez zásadní reakce na plyn (pro běžné ježdění asi ok)