• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

Mazda MX-30 - obecně

Díky za rychlou odpověď.

Ještě bych měl jednu obligátní otázku, jak je to u MX-30 s tovární zástavbou tepelného čerpadla?
Jestli jsem pochopil správně, tak Aku vyhřívají odporové dráty. V inzerátech mají teda chybu, počítám s tím, že nemá.
Tepelné čerpadlo tam není, bohužel anebo bohudík :rolleyes:

ono to je ale dosti ošemetné, protože sice ted to může vycházet dobře s tarifem D27d kdy v noci je distribuční sazba 0,5kč/kWh, ale třeba za 2-3 roky to může být úplně jinak, a později také, cena elektřiny bude růst to ví snad každej ... s FVE to může být jinak
Život je nyní plný nejistot, resp. mám D45d (=20h NT), akorát dva roky fixováno a pak se uvidí. FVE a EV auto má mnoho "ale" tak, jak píšeš. Mimo sezónu slunce je to pak OUT úplně. A aby ta nejistota byla ještě větší, tak i tradiční paliva si časem cenově dost užijí, i to tušíme všichni.

DOTAZ: nevíte někdo co baterie po 4 letech provozu, kolik je úbytek kapacity? Koukal jsem ze na baterii je záruka 8 let a 160.tis km, ale to je jen ze by prostě nešla a ne že ztratí kapacitu ...
Těch 70% co píše @Maxx007 platí, pak se aktivuje záruka. Někde upřesňovali, že to nutně neznamená výměnu baterky jako celku, můžou vyztužit jen vadné články (je-li to smysluplné). Moje MX-30 má za sebou 3 roky; cca 2 roky 7kkm a teď můj cca rok 22kkm. SOH (State of Health) jsem neměřil, subjektivně to deset a více procent není. Ono při té velikosti baterie 35/32kWh a dojezdu z toho vyplývajícího, je to zejména o jízdách a podmínkách jízd samotných.
 
OK díky, optám se ještě na jedno, co mě úplně není jasné, ohledně nabíjení, ted koukám že Lidl má slevu na Wallbox, ale to je jedno, prostě má 22kW nabíječku, a tam u parametrů je, že se používá bud 400V nebo 230V, ale jelikož má MX330 palubni jen přes 1 fázi tak těch 400V prostě nevyužiju a bude to nabíjet jen tou 230V a 7kW? tu rychlejší variantu 22kW pouze DC na nějaké veřejné nabíječce? díky
 
Nemám odpověď ANO/NE, zkusím to rozebrat na atomy...

První MX-30 (2020) má skutečně jen jednofázové AC dobíjení max. 7kW, snad od roku 2022 pak max. 11kW. Tam už čekám více-fázové, ale nestudoval jsem, nemám ten model načtený ani vyzkoušený.

Těch 400V u WB (WallBox) je zejména o konektoru (následně o samostatném okruhu), slabší má verzi 16A a silnější pak 32A.
Dopočet je pak 3x 230x16A = 3x 3,68 = 11kW anebo 3x 230x32 = 3x 7,36 = 22kW.

Tedy WB 22kW by měl umět nakrmit první MX-30 tím maximem (za ideálních podmínek).
Jde to i regulovat, viděl jsem většinou skoky po 2A, otázka HW/SW samotného WB.
Zapojíš ho doma/garáž do 400V, protože to bývá samostatně vystrojený okruh pro takto vysokou zátěž již přizpůsobený.
A ano, budeš vytěžovat jen jednu fázi.

Nabíjecí "něco" s konektorem 230V jsem jako WB prezentovat neviděl, říká se tomu spíše Charging Cable
Zde bývá zvykem, že v domě sice najdeš samostatnou zásuvku s deklarovaným proudem 16A, ale ta nikdy nebyla určena pro dlouhodobou zátěž, jako je dobíjení EV. Tedy i odkaz Ti ukáže HW s dobíjením max. 13A, protože...
A taky tam pak najdeš variantu "kabelu" se 400V konektorem, který už 16A umí (zde funkčně zase 1f jen).

Nakonec jsi tam zmínil DC a 22kW... Mazda umí na DC cca 35kW za ideálních podmínek. Tedy teď v létě tam lupneš DC, třeba při 20% baterky a zahájení nabíjení Ti ukáže ládování 33-35kW... cca u 60-70% to začne klesat postupně ke 20kW a nad 90% jsi i lehce pod.
V zimě začne smutek... zahájí klidně na necelých 20kW a postupně spadne i jen na 10-12kW = takže za drahý DC tarif nabíjíš pomalu :pensive:

A perlička..., AC nabíjení E.ON na jednom nejmenovaném stojanu u OC (obchodní centrum) mi tvrdohlavě dobíjelo asi 4,5kW (místo očekávaných 7kW). Po testech, když jsem vyloučil chybu Mazdy či kabelu, jsem eskaloval na E.ON a Ti se po týdnech přiznali, že tam mají limit 20A o_O
Na vylepšení již měsíce spolupracují s dodavatelem totemu. Proč by spěchali, když DC cena je 1,5x AC ceny a navíc jim mnohem déle blokuješ stojan (?) Speciálně u OC to není vítáno.

Snad to bude stravitelné a bez chyb...
 
Poslední úprava:
mabu: aha takže z wallboxu to je vždy AC, a záleží jen na té zátěži 16A neob 32A co v baráku prostě je, pokud silnější pak to lze nabíjet cca 7kW, pokud slabší tak jen 3,7kW vždy po jedné fázi pze ten rok 2020 víc neumí, chápu to správně? a jen na DC rychlonabíječce může nabíjet až těch 35kW vím pak se to snižuje dle nabití až po cca 20kW
u toho wallboxu tam mají toto, mají tam i v návodu že to lze napojit jen na 1fázi nebo na 3, ale kdyz uz se v tom bude nekdo hrabat proc to nedat na ty 3 ne, vzdyt ta nabijecka si to sama vyhodnoti cim muze nabijet ne?
Volba nabíjecího proudu:
S každým stisknutím tlačítka 2 se zobrazí jiný proud k nabíjení (nabíjecí proud 10 na displeji 3 ).
Pokud je zapojena pouze jedna fáze, mohou být zvoleny následující nabíjecí proudy:
9 A (cca 2 kW při 230 V)
13 A (cca 3 kW při 230 V)
16 A (cca 4 kW při 230 V)
32 A (cca 7 kW při 230 V)
Pokud jsou zapojeny tři fáze (třífázový proud), mohou být zvoleny následující nabíjecí proudy:
6 A (cca 4 kW při 400 V)
10 A (cca 7 kW při 400 V)
13 A (cca 9 kW při 400 V)
16 A (cca 11 kW při 400 V)
32 A (cca 22 kW při 230 V)
 
Lidl? Pak by dle dle tvého popisu mohl být ULTIMATE SPEED Wallbox nástěnná nabíjecí stanice USWB 22 A2, nyní bez koruny za 8kKč?
Osobně mám přenosný C-TEK, proto jsem tam omílal ty 400V typy zásuvek. Lidl je nástěnná verze s pevným připojením a de facto jsi na vše již odpověděl správně a sám. Zbývá vyhodnotit možnosti Tvého místa připojení a konat.

Osobně mám dvě poznámky a říkají to i recenze. Vypadá, že to nebude umět nějaký inteligentní load balancing. To není tragédie, jen budeš používat vlastní rozum a volit ten max. nabíjecí proud sám tak, aby nedošlo k přetížení a výpadku hlavních jističů. Tím tedy chybí i možná nadstavbová komunikace s FVE, ale za ty prachy je to jasné. A taky tento WB nemá aplikaci, resp. nastavíš a odcházíš a nevíš. Mazda aplikace je totiž dost omezená, tj. sofistikované řízení dobíjení nečekej (vypnout umí, měnit proud nikoli a pak Ti ještě ukáže na dotaz stav dobití baterky, dopočtený dojezd km a dobu trvání dobíjení).
Třeba má WB aplikace pak kromě on-line přehledu a řízení dobíjení, umí i historii dobíjení, přehledy dobití za různá období atd.
Zvykl jsem si na to, ale zase to není nutnost, jen rozmazlenost... a prachy navíc.
 
promin ze se ptám jak hotentot asi, ale tak pokud ti to neva a sdělíš zde poznatky pro lajka co tomu chce trochu porozumět, pže ostatní lidi tohle nechtějí ani slyšet, ale nijak to tu nechci zasirat zbytečnostmi. každopádně velké díky za veškerý info a trpělivost :) to já ten lidlackej bych stejně asi nekupoval, jen mě to přišlo do mejlu tak jsem na to kouknul zrovna a je to on co je za tech 8k ted ... jinak bych si spíš nechal poradit klido za dražší lepší věc, zajímá mě teda protože jsem na to taky už narazil jak to je stím co máš ty, že to je přenosné, jak se toto tedy zapojuje? to jako přímo do zásuvky 5ti kolík 400V 16/32A ? ha, já to nemohl najít ten Ctek mě nabízel jen ty obyčejný nabíječky aku, tu mám na normální auto ...
https://www.zbozi.cz/nabidka/aa71000020db0f3ce5633645bd7700ccc653aa5b/ ... je to asi toto že?
 
V pohodě... ano, C-TEK Njord Go
Zásuvka 400V/16A, wifi, bluetooth a je to.
Samozřejmě 3,7kW je pomalé, ale 32kWh baterku (stejně ji nikdy nemáš na 0%) to přes noc nakrmí v pohodě a malé proudy ji i trochu šetří.
Mám hl. jističe 3x 32A a tím ani neřeším load balancing, protože i 16A dobíjení je jen polovina možného maxima na dané fázi.

Po tom výrobci jsem sáhl z respektu k větším proudům po delší dobu... ani to nemám v garáži, trpí už rok na terase a ok.
Kromě světelné signalizace však na těle HW nemá k ovládání nic... někomu to může vadit, já tu strohost uvítal.
 
ono to je ale dosti ošemetné, protože sice ted to může vycházet dobře s tarifem D27d kdy v noci je distribuční sazba 0,5kč/kWh, ale třeba za 2-3 roky to může být úplně jinak, a později také, cena elektřiny bude růst to ví snad každej ... s FVE to může být jinak, já sám FVE mám bez baterek už nákej pátek, bohužel nemám monitoring, ale i tak vím že mám přebytky asi tak 70%, mám ted výkup, jenže jsou mínusové ceny letos a tak defakto to skoro nic nedá, takže Eauto by bylo řešení, ale je tam spousta ale (při tom nabíjení se totiž stejně může stát že budu muset odebírat ze sítě za vysoký tarif když zrovna nevím zda je přebytek nebo není a nebo jak moc velký je v daný okamžik, ten kdo má baterky tak to stejně nenabíjí z baterek ale ze zásuvky takže se toto může stát také), možná spíš využiju to sdílení elektřiny co se bude teď spouštět, budu přebytky posílat tchyni a ještě na chalupu, v obou případech minimálně to pokryje lednice, mrazák (co je připojené furt) pze to jezdení autem "zadara" by bylo fajn ale jistota tam není ... navíc ted máme ani ne rok starý auto tak kupovat 4letý MX-30 sice s malým nájezdem a cena +-0 za to co bych prodal to nase (je to druhé auto do rodiny, ale jezdi tak 80km 4x tydne a jsou to ted okresky kde je obcas nutny predjet traktor, coz treba s tou 1.2 atmosferou od Kii moc nejde a s timhle by melo byt snadnejsi)
DOTAZ: nevíte někdo co baterie po 4 letech provozu, kolik je úbytek kapacity? Koukal jsem ze na baterii je záruka 8 let a 160.tis km, ale to je jen ze by prostě nešla a ne že ztratí kapacitu ...
Reálné zkušenosti měření kapacity jsou takové, že ty nejstarší auta (tedy max 4roky) mají 95% kapacity a více. Posledně to byla jedna s nájezdem kolem 90tkm.
Možná by stálo za to přeci jen aspoň jednu baterku koupit. Já byl na začátku velmi skeptický a prakticky rozhodnutý pro FVE bez baterek, ale čím víc jsem se o to zajímal, tím víc mi to začalo dávat smysl. Zvlášť do budoucna (bude stále nižší cena výkupu, více záporných, nabíjení auta atd.). Škoda že nemáš ten monitoring, pro zajímavost bysme mohli srovnat tu efektivitu s baterkama a bez. Pro zajímavost jsem mrknul na grafy za rok 2024 a FVE mi pokryla 81% celkové spotřeby (spotřebováno 11,7MWh). To nabíjení nastavíš na wallboxu tak, aby to jelo jen s FVE a zakážeš mu přisosávat ze sítě (režim GREEN). A nabíjení auta z baterek jet dokáže, jen to nesmíš "přepálit". Smysl to rozhodně má, dopoledne si ty baterky klidně vytlučeš nabíjením auta, protože na barák potřebuješ minimum a pak se ti v průběhu dne zase dobijou.
S tím růstem cen elektřiny...myslíš, že ceny benzínu porostou pomaleji? Já bych řekl, že to bude obráceně, ale jak to bude neví samozřejmě nikdy nikdo.
P.S. ten green režim (určitě to bude i pod různými názvy) budou mít samozřejmě jen wallboxy, které umí spolupracovat s FVE a ideálně koupit stejnou značku, jako máš střídač, jinak to spolu vůbec nemusí umět komunikovat.
P.S. pro zapojení wallboxu doporučuji natáhnout extra gumový kabel 5x6 do rozvaděče a zapojit to napřímo, bez jakýchkoliv dalších spojů k minimalizaci přechodových odporů.
 
Poslední úprava:
Honza: díky moc za info, to je celkem slušné pokud je to jen do cca 5% úbytku za takovouto dobu a nájezd/nabíjení čekal jsem že to bude horší .. podle mě i tak pokud má tedy člověk možnost nabíjet třeba 80% z FVE, 10% nízký tarif, 10% veřejné nabíječky, tak se to Eauto vyplatí i kdyby měl po těch 160tis km vyměnit baterii za novou, cca prý výměna kolem 150.tis Kč jsem někde četl ..
ohledně FVE máme i ve firmě taky bez monitoringu, snažím se ukecat ted jinou firmu co na to máme aby s tím něco udělli, ale je to s nima hodně složité,nemají cas pak na takovéto voloviny resit, treba ja mam ted v háji wattrouter a uz 2 měs se je snazim dokopat to poslat na opravu, resp odmontovat a poslat, ja se v tom hrabat nebudu že jo, hotovo .. ve firmě máme 2x 20kW, taky řešíme co s přebytky pze stále jsou, dříve až 50% ted jsme někde u 24% stále bez baterek ... ten monitoring defakto moc není, dokážu si stáhnout data z čezdistribuce +- z těch 15min maxim, ale tam me to nejak ted zarazilo že jsem měl přebytek i zároven jsem nakupoval, v jeden okamžik a nebo možná ty data nechápu co zobrazují ... A-, A+ přijde mě to jako přebytky a nákup pže od pulnoci do 8 ráno je nula a pak to začíná růst u té A- , u A+ jsou stále nějaká data .. možná to nefunguje tak jak má to FVE

Reálné zkušenosti měření kapacity jsou takové, že ty nejstarší auta (tedy max 4roky) mají 95% kapacity a více. Posledně to byla jedna s nájezdem kolem 90tkm.
Možná by stálo za to přeci jen aspoň jednu baterku koupit. Já byl na začátku velmi skeptický a prakticky rozhodnutý pro FVE bez baterek, ale čím víc jsem se o to zajímal, tím víc mi to začalo dávat smysl. Zvlášť do budoucna (bude stále nižší cena výkupu, více záporných, nabíjení auta atd.). Škoda že nemáš ten monitoring, pro zajímavost bysme mohli srovnat tu efektivitu s baterkama a bez. Pro zajímavost jsem mrknul na grafy za rok 2024 a FVE mi pokryla 81% celkové spotřeby (spotřebováno 11,7MWh). To nabíjení nastavíš na wallboxu tak, aby to jelo jen s FVE a zakážeš mu přisosávat ze sítě (režim GREEN). A nabíjení auta z baterek jet dokáže, jen to nesmíš "přepálit". Smysl to rozhodně má, dopoledne si ty baterky klidně vytlučeš nabíjením auta, protože na barák potřebuješ minimum a pak se ti v průběhu dne zase dobijou.
S tím růstem cen elektřiny...myslíš, že ceny benzínu porostou pomaleji? Já bych řekl, že to bude obráceně, ale jak to bude neví samozřejmě nikdy nikdo.
P.S. ten green režim (určitě to bude i pod různými názvy) budou mít samozřejmě jen wallboxy, které umí spolupracovat s FVE a ideálně koupit stejnou značku, jako máš střídač, jinak to spolu vůbec nemusí umět komunikovat.
P.S. pro zapojení wallboxu doporučuji natáhnout extra gumový kabel 5x6 do rozvaděče a zapojit to napřímo, bez jakýchkoliv dalších spojů k minimalizaci přechodových odporů.
Podívej ale to nabíjení Eauta z baterií od FVE probíhá jak? to je ale zase AC nabíjení ne? jestli chápu správně, z baterky jde zase stridavej a to sosáš z normální zásuvky nebo 5tikolíkový teda ... ono teoreticky by bylo vyhodnejsi aby to z FVE panelů šlo rovnou do baterky auta, tak jak to vlastne je na supercharger stanici DC nabíjení, ale to jaksi doma nefunguje že ano?
 
Honza: díky moc za info, to je celkem slušné pokud je to jen do cca 5% úbytku za takovouto dobu a nájezd/nabíjení čekal jsem že to bude horší .. podle mě i tak pokud má tedy člověk možnost nabíjet třeba 80% z FVE, 10% nízký tarif, 10% veřejné nabíječky, tak se to Eauto vyplatí i kdyby měl po těch 160tis km vyměnit baterii za novou, cca prý výměna kolem 150.tis Kč jsem někde četl ..
ohledně FVE máme i ve firmě taky bez monitoringu, snažím se ukecat ted jinou firmu co na to máme aby s tím něco udělli, ale je to s nima hodně složité,nemají cas pak na takovéto voloviny resit, treba ja mam ted v háji wattrouter a uz 2 měs se je snazim dokopat to poslat na opravu, resp odmontovat a poslat, ja se v tom hrabat nebudu že jo, hotovo .. ve firmě máme 2x 20kW, taky řešíme co s přebytky pze stále jsou, dříve až 50% ted jsme někde u 24% stále bez baterek ... ten monitoring defakto moc není, dokážu si stáhnout data z čezdistribuce +- z těch 15min maxim, ale tam me to nejak ted zarazilo že jsem měl přebytek i zároven jsem nakupoval, v jeden okamžik a nebo možná ty data nechápu co zobrazují ... A-, A+ přijde mě to jako přebytky a nákup pže od pulnoci do 8 ráno je nula a pak to začíná růst u té A- , u A+ jsou stále nějaká data .. možná to nefunguje tak jak má to FVE
není vůbec zač. I kdybys FVE neměl a nabíjel doma ze sítě, tak při spotřebě 20kW na 100 jezdíš při ceně 5Kč na kWh za 1Kč na km. (záměrně lehce zkresluju čísla, ať se to dobře počítá a je to evidentní :)). Za mně tedy pořád paráda i ze sítě bez FVE.
Takže i tak je úspora vůči spalováku cca 1Kč na km, což je při 150tis km případně na tu baterku :D. Ale po 150tis km to na 99% podle dosavadních zkušeností nezdechne. Viděl jsem v Německu jednu, co měla snad něco mezi 200 a 300tkm. Bylo by zajímavý kontaktovat majitele, jestli má původní aku (podle mně ano) a jakou má kapacitu.
Když bude člověk hračička, může z kombinace FVE a EV vytřískat maximum, já to nijak extra neřeším, dám to prostě nabíjet, když je potřeba, jen to naschvál přepnu na pomalý režim, ať to ze sítě bere co nejmíň.
 
si ty baterky klidně vytlučeš nabíjením auta, protože na barák potřebuješ minimum a pak se ti v průběhu dne zase dobijou
Řešil jsi při nákupu FVE kvalitu baterek? Narážím tím na "životnost cyklu", která označuje počet nabití a vybití akumulátoru, než se začne zhoršovat jeho výkon, resp. popsané chování může významně akcelerovat stárnutí. Oni tam nejsou donekonečna i tak, ale...
 
Řešil jsi při nákupu FVE kvalitu baterek? Narážím tím na "životnost cyklu", která označuje počet nabití a vybití akumulátoru, než se začne zhoršovat jeho výkon, resp. popsané chování může významně akcelerovat stárnutí. Oni tam nejsou donekonečna i tak, ale...
Ze začátku jsem ty parametry sledoval, jenomže pak zjistíš, že ideální je stejně vzít všechno od jednoho "výrobce" a pak je potřeba koukat na parametry celého systému vs. cena. Soused mně pořád tlačil do jednoho nejmenovaného systému (asi nebudu jmenovat), co má nejlepší záruky, nejvíce cyklů atd. atd., tak jsem si nechal udělat nabídku a když jsem viděl cenu, řekl jsem, ať si to nechá 😅. Takže jsem ve finále skončil se vším u Solaxu, což mi v té době vycházelo celkem rozumně. Navíc některé věci jsem nakonec sehnal ještě výrazně levněji, než byla cena na netu. Elektrikář, co zapojoval už přes 300 FVE mi tu značku i doporučoval.
Ale jak se říká, papír snese všechno, takže těžko říct, nakolik jsou ty parametry uváděné různými výrobci reálné 😅😅😅
 
Chápu, a SOLAX řešení má hodně lidí kolem rovněž..., tedy máš i aplikaci a krásné obrázky, grafy atd. ;)
V ceně a taky za jistou dotační pobídku byl pravě i WB, že?

Zpátky k baterkám ve FVE řešení..., obecně se nepočítá, že je budeš často ždímat (několikrát týdně či dokonce denně), tedy preference nabíjení EV hlavně z panelů je ta správná.

Parádně jsme ten koutek pro ne-čmoudy "zaneřádili" :cool: ať to svítí a jezdí ;)
 
Chápu, a SOLAX řešení má hodně lidí kolem rovněž..., tedy máš i aplikaci a krásné obrázky, grafy atd. ;)
V ceně a taky za jistou dotační pobídku byl pravě i WB, že?

Zpátky k baterkám ve FVE řešení..., obecně se nepočítá, že je budeš často ždímat (několikrát týdně či dokonce denně), tedy preference nabíjení EV hlavně z panelů je ta správná.

Parádně jsme ten koutek pro ne-čmoudy "zaneřádili" :cool: ať to svítí a jezdí ;)
Jj WB byl taky s dotací. Ale teda s tou Appkou mně nasrali, verze od verze je to horší, teď to zas předělali a něco mi tam vůbec nefungovalo, je to nepřehledný atd. 🙄. Ale čert vem appku, stejně jí prokliknu jednou za uherak spíš tak pro kontrolu, jestli to jede 😅.
Já to mám asi v poho, v průměru najedu 18km denně a mám těch baterek u FVE docela dost, a FVE taky naddimenzovanou, takže stejně mám ty baterky přes den skoro pořád na 100% tak těch cyklů moc nebude
 
Podívej my nemáme nejakou extra velkou známou firmu, prostě živnostníci co se tím zabývají už nějakou dobu, cena klesla si myslím rapidně v roce 2013 nás stála 20kW FVE milion, v roce 2023 ta samá + 1000L nádrž 430tis ... a známej si dokonce FVE nainstaloval sám, koupili to přímo od Čínana z číny nějakou známou značku co zde prodává a za pakatel no, sehnal si známou firmu co mu na to dali kulatý razítko a je to ... asi jde vše když se toho nebojíš :)
jinak zpět k MX-30 taky si myslím že i kdyby za 10 let ti to kleslo o 20% kapacita, tak se s tím furt ty menší vzdálenosti dají jezdit, a jak říkáš, na tu baterku i kdyby si to auto vydělá, ještě jsi zopoměl na výměnu oleje která běžně by stála 5k v autorizáku, + brzdy odcházejí u spalováku dříve a tuším že i ve spalováku se něco posere kolem té hranice 150k km ... k té ceně nabíjení no na vysokym tarifu to bude víc, já mám obyč D02d, takže bych si zažádal na D27d a na nizkym to pak je ta 1kč/km ...
furt mě ale mrzí že ti co dělají testy s autama že nedělají a není moc k vidění test už staršího auta pro nás smrtelníky, když to chceš koupit ojetý, to jen občas nákej exot v USA koupí šrot Teslu a pak ji dá slisovat když zjiští kolik má cálovat za nový díly ... :)
 
Nemám odpověď ANO/NE, zkusím to rozebrat na atomy...

První MX-30 (2020) má skutečně jen jednofázové AC dobíjení max. 7kW, snad od roku 2022 pak max. 11kW. Tam už čekám více-fázové, ale nestudoval jsem, nemám ten model načtený ani vyzkoušený.

Těch 400V u WB (WallBox) je zejména o konektoru (následně o samostatném okruhu), slabší má verzi 16A a silnější pak 32A.
Dopočet je pak 3x 230x16A = 3x 3,68 = 11kW anebo 3x 230x32 = 3x 7,36 = 22kW.

Tedy WB 22kW by měl umět nakrmit první MX-30 tím maximem (za ideálních podmínek).
Jde to i regulovat, viděl jsem většinou skoky po 2A, otázka HW/SW samotného WB.
Zapojíš ho doma/garáž do 400V, protože to bývá samostatně vystrojený okruh pro takto vysokou zátěž již přizpůsobený.
A ano, budeš vytěžovat jen jednu fázi.

Nabíjecí "něco" s konektorem 230V jsem jako WB prezentovat neviděl, říká se tomu spíše Charging Cable
Zde bývá zvykem, že v domě sice najdeš samostatnou zásuvku s deklarovaným proudem 16A, ale ta nikdy nebyla určena pro dlouhodobou zátěž, jako je dobíjení EV. Tedy i odkaz Ti ukáže HW s dobíjením max. 13A, protože...
A taky tam pak najdeš variantu "kabelu" se 400V konektorem, který už 16A umí (zde funkčně zase 1f jen).

Nakonec jsi tam zmínil DC a 22kW... Mazda umí na DC cca 35kW za ideálních podmínek. Tedy teď v létě tam lupneš DC, třeba při 20% baterky a zahájení nabíjení Ti ukáže ládování 33-35kW... cca u 60-70% to začne klesat postupně ke 20kW a nad 90% jsi i lehce pod.
V zimě začne smutek... zahájí klidně na necelých 20kW a postupně spadne i jen na 10-12kW = takže za drahý DC tarif nabíjíš pomalu :pensive:

A perlička..., AC nabíjení E.ON na jednom nejmenovaném stojanu u OC (obchodní centrum) mi tvrdohlavě dobíjelo asi 4,5kW (místo očekávaných 7kW). Po testech, když jsem vyloučil chybu Mazdy či kabelu, jsem eskaloval na E.ON a Ti se po týdnech přiznali, že tam mají limit 20A o_O
Na vylepšení již měsíce spolupracují s dodavatelem totemu. Proč by spěchali, když DC cena je 1,5x AC ceny a navíc jim mnohem déle blokuješ stojan (?) Speciálně u OC to není vítáno.

Snad to bude stravitelné a bez chyb...
Musím Ti dát za pravdu. Přesně jak píšeš, E.on valí na 80% ac nabíječkách 19-20A po dotazu mě odkázali na nabíjení při DC, kde je to “rychlé”. Ale čisté E.on stojany na AC 22KW jsou v poho, kde se na cca 5,5-6,3KW/h dá dostat, jen to nesmí být stojan kombi DC/AC, tam je pouze 19-20A. Kombinuji nabíjení ze sítě + veřejné nabíječky, kde to jde, s předností na E.on dle mě mají nejlepší fakturaci a vše je přehledné s kontrolou v appce, až na ten výkon nabíjení AC. Na DC se dostávám i na 37,8kW, ale to je tak v rozmezí 50-60% baterie pak to jde dolu i tak je to fajn. Mám 21 rodilou Němku s 15k a stále šik.
 
Přesně jak píšeš, E.on valí na 80% ac nabíječkách 19-20A po dotazu mě odkázali na nabíjení při DC, kde je to “rychlé”.
Díky za reakci a taky za potvrzení, že ti hadi to zavedli plošně. Mě totiž E.ON tvrdil, že jejich stojan u nyní jmenovaného OC Globus Čakovice je nový, a tak to tak být může a jednají s dodavatelem o nápravě o_O
Doporučím i PRE charging, tam tyto hry nehrají, a pokud jsi jejich klientem i doma, tak Ti zlevní tarif EV dobíjení o korunu plus fakturace je měsíční. Společnost ČEZ má sice hustou síť, ale měsíční fakturaci podmiňují odběrem více jak 100kWh/měsíc (kvartální pak při +500kWh/měsíc), jinak je platba za nabíjení napojená na platební kartu a každé dobití vygeneruje platbu/fakturu = vopruz. Stojany Innogy je vidět u nás zřídka a tam opět karta a platba za každé nabití = zase vopruz.
 
Díky za reakci a taky za potvrzení, že ti hadi to zavedli plošně. Mě totiž E.ON tvrdil, že jejich stojan u nyní jmenovaného OC Globus Čakovice je nový, a tak to tak být může a jednají s dodavatelem o nápravě o_O
Doporučím i PRE charging, tam tyto hry nehrají, a pokud jsi jejich klientem i doma, tak Ti zlevní tarif EV dobíjení o korunu plus fakturace je měsíční. Společnost ČEZ má sice hustou síť, ale měsíční fakturaci podmiňují odběrem více jak 100kWh/měsíc (kvartální pak při +500kWh/měsíc), jinak je platba za nabíjení napojená na platební kartu a každé dobití vygeneruje platbu/fakturu = vopruz. Stojany Innogy je vidět u nás zřídka a tam opět karta a platba za každé nabití = zase vopruz.
ahoj, takže to znamená že u PRE to nikdy neplatíš na místě, ale vyúčtují ti to na konci měsíce díky registraci? i když od nich doma nebereš el.?
 
ahoj, takže to znamená že u PRE to nikdy neplatíš na místě, ale vyúčtují ti to na konci měsíce díky registraci? i když od nich doma nebereš el.?
Ano, při registraci a po schválení (chvilku to trvá) to tak je. To doma je jen "bonus", když máš (taky jsem neměl, až nyní se to sešlo).
 
Díky za reakci a taky za potvrzení, že ti hadi to zavedli plošně. Mě totiž E.ON tvrdil, že jejich stojan u nyní jmenovaného OC Globus Čakovice je nový, a tak to tak být může a jednají s dodavatelem o nápravě o_O
Doporučím i PRE charging, tam tyto hry nehrají, a pokud jsi jejich klientem i doma, tak Ti zlevní tarif EV dobíjení o korunu plus fakturace je měsíční. Společnost ČEZ má sice hustou síť, ale měsíční fakturaci podmiňují odběrem více jak 100kWh/měsíc (kvartální pak při +500kWh/měsíc), jinak je platba za nabíjení napojená na platební kartu a každé dobití vygeneruje platbu/fakturu = vopruz. Stojany Innogy je vidět u nás zřídka a tam opět karta a platba za každé nabití = zase vopruz.
S PRE počítám hlavně v zahraničí díky výhodnějším roamingům než u E.ON. Každopádně v pátek vyzkouším E.ON na Vysočině, tak pak sdělím jak jsou na tom s výkonem na AC oni. Innogy o těch uvažuji, v Jihočeském kraji mají stojany v pár městech, a převaha na AC, ale pokud mi to nedají na fakturu/měsíčně, tak o tom nemá cenu uvažovat ono je jedno kdo je to, ty ceny jsou u všech skoro stejné, jenže ta pakárna s těma plateb. kartama před každým nabíjení mi přijde uhozená, pokud si od zákazníka vezmu údaje, udělám prověření, co je zač a schválí Tě, tak mi tam ta platba kartou nedává smysl. ČEZ tu plateb. kartu tam má a už z principu se mi na ty stojany jezdit nechce.
Časem stejně bude nutné, aby u těch nabíječek bylo uvedeno jaký je nominální příkon - to není nikde a to je to o co E.ONU s tím nižším výkonem jde, dle mých pozorování a výpočtů si z jedné hodiny stání na AC sosne stojan přibližně 0,35kw což je ekvivalent novinářského slangu “ztráta při nabíjení” - pod toto se smetlo, jenže to je ztráta nabíječky resp. její provoz, což by měl provozovatel uvést na štítek stojanu, pokud možno nést jako nutný výdaj provozovatele, např. rukavice na pistoli u ČS. Vědomě s tím ponížením výkonu kalkulují, aby ta doba stání byla co nejdelší a zároveň bylo místo adekvátně využito, když už je “konečně” obsazené. 1f a dá 19A, to je prostě málo, když za to platíš 2x víc než ze sítě + přidáná spotřeba za provoz, jsou mazaní, ale jsem optimista a věřím, že dokud není ta elektromobilita u nás, tak zažitá, že se s tím pohne v náš prospěch. 😇
 
Back
Top