- 1 815
Za třetí mě nenadchli ani motory. 180 koní je na auto nižší střední třídy slušný výkon, jenže znovu se dozvídám, že v Asii a Americe budou silnější verze. Mazda tedy nechce, nebo nedokáže nabídnout silnější motory v EU. Ten slavný Skyactiv-X je na tom jen o něco lépe než stávající a léty prověřená atmosféra G165. A to ani nerozpitvávám, že nová Mazda 3 bude podstatně těžší...
No a konečně největším šokem je pro mě cena, která v konfigurátoru překročí 800 tisíc.
K tem motorum - myslim ze Mazda je moc mala automobilka na to, aby platila kompenzace za nesplneni prumerneho mnozstvi CO2 u flotily aut prodavanych v Evrope. Nevim, jestli uz to plati, a jsem liny Googlit, ale melo platit, ze pokud automobilka ma prumerne CO2 u vozu prodavanych v Evrope nad nejakou hranici (dejme tomu 120g), za kazdy gram navic zaplati EU nejakou sankci. Muze si to dovolit Porsche, protoze ty auta maj obri vyrobni marze, nebo i bezne velke automobilky, protoze maji malych modelu, na kterych se dost napakuji (a to i diky vyrobe v Rumunsku, Turecku, Cechach... vsude, kde je levna pracovni sila), ale pochybuju ze si neco takoveho muze dovolit jeden z nejmensich a nezavislych vyrobcu na svete, Mazda. Zvlast kdyz nema zadne tahaky v male tride aut, ktere by ji zaprve pomahaly snizovat prumerne emise, za druhe davaly vydelat.
Co se tyka ceny, imho je adekvatni za kvalitu a image Mazdy - proste se ta znacka zmenila a uz nemusi bojovat o pozici na trhu cenou. Honda prodava Civic taky _neskutecne_ draho a treba u nas v garazich jich nekolik stoji. Toyoty taky byvaly o dost drazsi, nevim jak ted. Ted bude teda Mazda se slusnou vybavou na horni hranici nepremiove stredni tridy, coz je porad podle me v pohode. Kdyby pristi sestka zdrazila o dalsich 200 tisic (soucasna uz je o sto vyse), bude "teprve" stejne draha jako VW, ac teda citelne mensi (coz se ale taky muze s novou generaci zmenit)... Spis se divim, ze vic nezapracuji na prostornosti, protoze popravde mi prijde, ze ta neprostornost je jen z lenosti se na to zamerit (lepe tvarovana predni sedadla, mozna jiny pomer delky a vysky zadnich operadel, apod.).
PS: Torzka muze byt i kvuli prostornosti a hmotnosti. Ruku na srdce... kolik soucasnych kupujicich Mazdy si ji kupuje kvuli jizdnim vlastnostem? Tady na foru se muze zdat, ze hodne, ale realita kolem me je uplne jina. Neznam osobne v poslednich 5 letech kupce nove Mazdy, pro ktereho byly jizdni vlastnosti hlavnim duvodem... vsichni kolem me si ji koupili, protoze se jim libila, nebo/a chteli velkou vybavu za slusnou cenu. CX3, CX5, Sestky, Trojky... Vsichni stejne. U ojetych je to mozna jiny, a je jasny, ze muzu mit zkresleny sociodem vzorek (Praha a Ustecky kraj, IT, zurnalistika, ekonomie), ale kolem me to tak opravdu je.