Jestli se nepletu, tak na kompletaci masového auta pracují hlavně roboti, ne? (Kdysi dávno se Mazda v prospektech chlubila, že v továrně v Hiroshimě je snad jen pár desítek lidí.) A díly jsou u japonců obvykle nějaký Taiwan, Korea nebo Čína, a počítám, že velká část těch dílů bude taky robotizovaná výroba. Nemyslím, že problém je v odfláknuté kompletaci, je to prostě loterie... auto je průměrně tisíc komponent, to je tisíc dílků loterie, některé jsou prostě náchylnější k závadám, než jiné. Navíc třeba odlévací formy, lisy, všechno se opotřebovává, dolaďuje, nahrazuje — takže ani ten stroj neudělá tisíckrát to samé (což asi lidi blíž k výrobě, než mám já, budou vědět daleko líp... já to mám jen vypozorované z pohledu konzumenta).
Je to tak všude, včera mi Youtube zrovna doporučil dvě videa, jak jeden malý čip odpaluje disky na nových 16" Macbookách (tzn. laptop za sto tisíc+)... už je to známá věc, ale ve výrobě se to ještě nezměnilo; a takových komponent je v počítači víc, další se ukážou časem, a opět to také budou jen určité šarže nebo revize základní desky atp. — a teď si představím auto, kde mám nejen několik počítačů, ale další stovky elektro a mechanických dílů.
Jinak se domnívám, že právě automatizace výroby, výroba made-to-order, a časté modifikace součástek je to, co před dvěma nebo třemi desítkami let dávalo japonským autům náskok... jenže svět už se to naučil taky, a proti tomu všemu zas jde zvýšená komplexita aut, větší regulatorní požadavky (větší tlak na náklady/ziskovost), což spolehlivost aut sráží.
Dále zkušenost v mém okolí je taková, že se to může blbě i dobře sejít u skoro každého výrobce — viz místní majitelé Citroenů, kteří psali, jak x let neměli závadu... tak my máme s autem, které má přitom za sebou asi 7 let vývoje a vylaďování (tzn. nekupovali jsme nový experiment) za půlrok vlastnictví už třetí problém
. Přitom Mazdy nám vždy jen jezdily, občas nějaká pojízdnost neovlivňující prkotina. Naši a jejich "nerozbitné" Mondeo, které u mojí sestry kroutí už snad 500 tis km, je taky opakem toho, co se leckde o Fordech píše; proti nim stojí zástupy těch, co je někde při nájezdu 80 tkm nechal mrtvý PowerShift nebo první verze turbotříválce
.