Já to bral spíš historicky, šestka taky podražila mezigeneračně o něco pod sto tisíc... Dneska už Revolution s manuálem v červené apod. stojí něco jako 835, tzn. je o 135 dražší, než shodně vybavená nová trojka. Ale ještě před rokem a kousek by ten rozdíl byl "jen" asi 70, kdyby ty dva modely existovaly vedle sebe.
Trochu mi prostě přijde škoda - hlavně kvůli sobě - tohle Mazdí rozhodnutí stát se "prémií", protože jsem nikdy "prémiová" auta nepotřeboval, ač bych si je mohl dovolit. Nemám tak prostě nastavený mindset... kdybych chtěl za něco utrácet, tak za veterán nebo rallye auto (což je teda ještě další level volného cashe, pokud to má být něco zajímavého
), nikoliv za luxusní palubní systémy nad rámec toho nejužitečnějšího, nebo za nějakou superkvalitní italskou kůži (kterou zatím Mazdy nenabízí, to je spíš narážka na jiné značky
).
Takže mě samotného to lehce straší, co bude dál. Mazdy jsem měl rád pro netradičnost, technickou konzervativnost a jakousi konstrukční jednoduchost, slušné jízdní vlastnosti, a také za dobrou cenu, kde jsem neplatil za něco, co nepotřebuju. Teď to vypadá tak, že budu platit čím dál víc za věci, na kterých mně osobně tolik nesejde. Třeba naše CX-3 je holátko, protože jsem věděl, že manželka najede pár tisíc km ročně, ale to auto mi stejně dělá obří radost tím, jak ty základní věci jsou v něm skvělé... dobrý motor, skvělý pocit z pozice za volantem, řízení, přiměřené pohodlí, velká ochranná plocha plastů okolo, nízké provozní náklady. A k tomu jí nemá každý. To vše za cenu vybaveného ASX nebo Dacie, ale já ty hodnoty měl jinde, než v té výbavě.
Tohle pro mě dodnes symbolizovala Mazda, nikoliv boj s Audi, Alfou, BMW, Volvem, Lexusem nebo Jaguarem. Nad těmi jsem mnohokrát přemýšlel, nechal si dělat nabídky, ale nikdy mi nepřišlo, že by dávalo smysl — s mými hodnotami — dát o třetinu/polovinu víc peněz za jakousi mýtickou prémiovost. Nikdy jsem nenašel, čím by mi za to tyhle značky zlepšily denní soužití s autem, aspoň při porovnání porovnatelného. Jediné, co se mi (spíš dřív) u prémie líbilo byl větší výběr výkonných motorů... ale to je zas směr, kam Mazda taky nejde.
Takže na jednu stranu Octavii bych nechtěl kvůli stejnosti se všemi a opravdu mimořádně odporné vnitřní ergonomii a vzhledu interiéru, také dílem asi kvůli naprosto nudnému charakteru podvozku, motoru, spojky, apod., ale na druhou stranu nemám potřebu lovit u prémie kvůli kůžovatější kůži, velkým infotainment obrazovkám, mild hybrid systémům nebo chytřejším lampičkám
. Podle mě Peugeot se snaží o něco podobného, a jsem z toho dosti rozpačitý. Na moji strunu prostě "cool" nápisy uvnitř LED lamp, piáno-lakované černé díly zvenku na karoserii, nebo různé "fičurky" v interiéru nebrnkají. A trojka k tomu má dost nakročeno.
Tak uvidíme, co bude Mazda předvádět dál.
Jo a ještě připíšu, že se mi samozřejmě nová trojka pořád líbí víc, než skoro cokoliv jiného, a kdybych auto takové velikosti hledal, tak ta cena ještě není až takový extrém a do prémie daleko
. Takže to nemyslím zas tak zle... spíš prostě řeším tu tendenci.