Nová Mazda 3
Vzhledem k tomu, že jsem měl možnost projet novou Mazdu 3 hatchback, v benzínu (G-122) v nejvyšší výbavě a s manuálem, tak jsem se rozhodl napsat své dojmy z řízení a nových funkcí. S autem jsem ujel cca 400 km za dva dny, což není mnoho. Auto mělo najeto něco málo přes 4000 km, tzn, že by mělo mít motor už celkem zajetý.
Exteriér:
Naživo Mazda působí ještě lépe než na fotkách. Agresivně se svažující příď s černými lakovanými díly, místo chromu a moderní záď s úžasně tvarovanými světly a do černa lakovaným difuzorem. Jediná věc, co nehrála, byla boční partie, kde se někdy zdá, jakoby byly dveře prohnuté dovnitř, jakoby "bourané".
Disky lakované na tmavo a brzdiče lakované do standartní stříbrné barvy působí dobře. Obutí je nově značky Toyo.
Ještě zmíním stěrače, které mě osobně překvapili. U nové Mazdy jsou totiž ostřikovače integrované přímo ve střerači a stříkají tedy při stírání, podobně, jako to mají dodávky.
Myslím si, že v tomto směru je nová Mazda3 opravdu atraktivní auto. I když subjetivně se mi zdá sedan ještě hezčí, vyváženější.
Interiér:
Nový interiér opravdu příjemně překvapil. Pokud je tohle nový směr Mazdy, tak opravdu míří k prémiovému segmentu typu Audi, BMW. Moderní design, podtržený kvalitními materiály. Veškeré viditelné díly palubní desky jsou potažené kůží, takže interiér působí hodnotným dojmem.
U mé výbavy byl černý strop a sloupky, což na mě nepůsobilo příjemně, ale je to asi o zvyku.
Volant je příjemně tlustý a velký akorát. Řekl bych, že vychází z předchozí generace, což je dobře. Naštěstí Mazda nedala na módu hranatých volantů, jako například najdete v nových Peugeotech, takže se dá v klidu ručkovat. Středová část je oproti minulé generaci úplně nová a vypadá fakt dobře a stejně dobře se ovládá.
Řadící páka má také nový tvar a drží se hezky. Řazení jde úplně hladce a přitom naprosto přesně.
Středová část je také úplně nová, držáky na pití se přestěhovali před řadící páku, což je podle mě praktičtější, protože nebrání láhev nevadí při řazení. Celý středový panel je v lesklém "klavírním" plastu, který už byl poškrabaný, což se nedivím. Tenhle nápad se mě osobně zrovna nezamlouvá. V přední části je guma na odložení mobilu, klíčů apod.
Za řadící pákou je ovládání infotaimentu, který je také přepracovaný. Materiálově jde o kombinaci černého matného plastu a chromu na kolečkách. Oproti předchozí generaci jsou kolem velkého ovladače 4 tlačítka a ten je větší a plošší. Ovladač hlasitosti je také nižší a větší, nyní lze pomocí něj i přecházet z jedné skladby na druhou. Tlačítko oblíbené se přesunulo pod ovládání hlasitosti Na nové ovládání si zvyknete rychle. Celkově s elektronickou ruční brzdou je ovládání symetrické, což vypadá podle mě velmi dobře.
Nové je i ztvárnění loketní opěrky. Ta se dá polohovat dopředu a dozadu. Po úplném odsunutí dozadu ji můžete otevřít/odklopit. vevnitř je slušný prostor a není zde schránka na drobnosti, tak jako byla v minulé generaci.
Středový displej je nyní širokoúhlý a zobrazuje více informací naráz. Např. u navigace může ukazovat i aktuální hudbu apod. Rozlišení je perfektní.
Přístrojová deska je v nové generaci, tak jak udává trend už plně digitální. Takže auto má ještě druhý větší displej. Rozložení je „klasické“: vlevo otáčkoměr, vpravo ukazatel teploty motoru (výborně Mazdo!) a stav v nádrži. Uprostřed je velký rychloměr, který si můžete pomocí tlačítka info na volantu upravovat. Jsou zde tři módy: základní, se spotřebou a potom s digitálním ukazatelem rychlosti. Po stranách rychloměru jsou ještě další ukazatele: vlevo aktuální spotřeba (může jít až do nabíjení) a vpravo aktuální dojezd. Za mě super, nechybí žádný důležitý ukazatel, nic nemusíte přepínat a o všem máte přehled. Snad jen teplota oleje pořád chybí, ale jinak super.
A ještě jedna změna přišla s digitalizací, podsvícení už není regulování tyčinkou, jako v devadesátkách, ale dvěma tlačítky po straně.
Úplně vlevo jsou opět umístěny tlačítka ovládání asistentů a pod nimi paměti elektrického ovládání sedadla.
Panel klimatizace je také nový, ovladače jsou menší a vyšší než u předchozí generace a ovládací tlačítka jsou shora. Všiml jsem si, že klimatizace má jen dva módy, tedy vypnuto a zapnuto, chybí režim ECO. Pod klimatizací jsou soustředěné ovladače vyhřívání a výstražné světla.
Sedačky byly v mé výbavě v tmavé kůži a elektrice. Materiál velmi příjemný na dotek, perforovaný. Elektrické ovládání standartní a nastavit sezení lze podle potřeby. Dá se nastavit výška sedáku, sklon opěradla, „vypolstrování“ opěradla a sklon sedáku. Boční vedení je velmi dobré, v zatáčkách držíte bez problému. Sedačky jsou pohodlné a výplně se mi zdají tužší než v předchozí generaci. Sedák je pro mě trochu užší, takže mě bočnice mírně tlačili. Ale zdá se, že by mohli vydržet víc, než ty minulé, se kterými byly problémy.
Ještě zmíním osvětlení interiéru, které je konečně v LED provedení a u osvětlení nechybí ani povinné tlačítko SOS.
Infotainment:
Vzhledem k tomu, že nová Mazda3 má i nový infotainment, zkusím zhodnotit, co jsem za tu chvíli pochytil. Hlavní menu je nyní formou seznamu, který je stejný, jako v minulé generaci (informace, zábava, komunikace, navigace a nastavení). Celkově je systém svižný a podobně řešený jako MZD. Např. informace o vozidle jsou v podstatě stejné, přibyly jen některé další informace, např. vypínání válců, ukazatel „hybridního“ pohonu apod. Co se týče připojení telefonu, tak bluetooth fungoval na první dobrou a s telefonováním nebyl problém.
Navigace je zcela nová, už umí i česky a je velmi příjemná. Naviguje přesně, bez problému. Pokyny se samozřejmě zobrazují na HUD a to nově včetně názvů ulic.
Zkoušel jsem i AA, po zapojení na kabel se rozjelo na druhý pokus. Pokud si dáte navigaci, tak na HUD se neukazují šipky, což je pro mě zklamání.
Velká nevýhoda je, že displej už není dotykový, takže adresu musíte zadávat ručně otočným kolečkem, což je zdlouhavé.
HUD:
Nově zpracovaný je i HUD displej. Nově je plně barevný, přímo na sklo přenášený. Celkově je HUD větší a zobrazuje více informací. Bylo vylepšeno i čtení dopravních značek, takže zobrazuje kromě rychlosti i další důležité značky, jako STOP, nebo zákaz předjíždění. Na displeji se třeba zobrazí i to, kam byste měli zatočit volantem. Jediná nevýhoda je, že na slunci je čitelnost displeje na skle horší, než přes pomocné sklíčko.
Audioaparatura:
Audio BOSE hraje velmi dobře, do kufru se opět vrátil subwoofer a je to poznat. Ve dveřích už není repro umístěno klasicky dole, ale nahoře v úrovni kliky. Nastavení je podobné jako v minulé generaci, ale přibyla funkce zaměření na řidiče. Subjektivně se mi zdá, že se zlepšila kvalita příjmu rádia. Hudbu přes USB jsem nestihl vyzkoušet.