• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

motor Oleje, intervaly výměn atd.

Jedna z mála 5W-30 co má ještě normu A3/B4
 
Já teď měnil olej (opět Castrol FST EDGE 0W30). Měním každých 8 000km a motor neztrací ani kapku. Nicméně mě překvapilo množství. U Mazdy 3BN je cca 4,6 litru oleje. Auto jsem měl zvednuté na servisním zvedáku a olej nechal vykapat do starého barelu. Před výměnou bylo na měrce stále přesně mezi ryskami. Měl jsem ještě 2dcl z poslední výměny +nový kanystr 4L + nová lahev 1L. Do motoru jsem nalil ty 2dcl + 4l kanystr a jsem opět přesně mezi ryskami jako předtím i po několika dnech a jízdách. Olej byl vypuštěn cca půl hodiny po dojezdu na zvedák. Jak je možné, že té náplně stačilo o tolik méně, než by mělo být??
 
2.0 Sky-G má předepsaný "doporučený" výměnný objem 4,2 litru s origo filtrem. Suchý motor (s origo filtrem) ale má 4,9 litrů. Suchýho motoru jde dosáhnout jedině při generálce nebo pokud motor/auto otočíte vzhůru nohama a 3x zatřepete. Běžně se do 2.0 Sky-G leje při kvalitně provedený výměně okolo 4,5litru, ale v podstatě cokoliv mezi 4,2 a 4,9 je v pořádku. Vždy, je důležitá kontrola přes měrku.
 
Poslední úprava:
Mazďáci, mám dotaz na zdejší odborníky stran motorových olejů @no_hits , @Max6 , @shr3k aj.. Letos jsem pořídil CX5ku, 2020, 2.0 benzín, nájezd 20.000km, a samozřejmě jsem se hned zajímal, jako u každého svého auta, jaký olej do motoru. Určitě jsem věděl, že to nebude doporučovaný Mazda 0W-20. U druhého vozidla Ford Focus combi 2016 1.0 Ecoboost, 130k, jsem to měl jednodušší, bo Ford uvádí přesnou specifikaci oleje 5W-20, wss-m2c948-b ford....a konkrétní značku oleje Castrol. Fordem jezdí žena denně krátké trasy 11+11km, občas ho protáhnu po dálnici, jednou za čas udělám dekarbonizaci motoru a jinak to u tohoto maloobsahového přímovstřiku neřeším. S Mazdou jezdím trasy do práce 35+35km, občas dálnice, výlety, letní dovolená v zahraničí (dálnice)..... ročně do 10.000km. Co se týká oleje (nejen), nechci žádný kompromis, bo jak říká klasik "nejsem náročný, spokojím se vždy jen s tím nejlepším." Psal jsem asi do 4 autorizáků Mazda, kde mi samozřejmě odpověděli, že dávají pouze olej Mazda, a to ještě dva servisy 0W-20 a dva 5W-30 ?, v Německu dávali 5W-30 Liqui Molly. Specifikaci oleje pro Evropu má Mazda 0W-20 (5W-30) API SN nebo ACEA A5-B5, tudíž lehkoběžný, nízkoviskózní kvůli emisním normám. Mimo Evropu od 0W-20 do 10W-30, tudíž ať mi nikdo netvrdí, že jde o nějaký speciálně vyvinutý motor pouze pro oleje na bázi "vody"! Po samostudiu zde na fóru jsem v květnu vybral 5W-30 Shell Helix Ultra ECT C3, API SN, ACEA C3. Vím, že by byl lepší A3 (vyšší hodnota TBN, množství saps), ale těch jsem již při dodržení spec. 5W-30, API SN moc nenašel. Nicméně C3 má ještě normální HTHS viskozitu. I tak mám brouka v hlavě kvůli tomu, že se jedná o olej určený především pro motory s filtrem pevných částic, se sníženým TBN a množství saps (pod 0.8). Nedávno jsem našel syntetický olej Petro Canada Supreme C3-X Synthetic 5W-30, API SN, který by snad ve specifikaci C3-X měl být o něco příznivější, co se týká hodnot saps, TBN (nikde jsem však nenašel). Ostatní hodnoty jsou dobré - HTHS 3.5, viskozita při 40st. 66.4 (Shell 69), viskozita při 100st. 11.7, sulfated 0.8. Otázka zní, bude tento olej vhodný, klady - zápory nebo mám zůstat u Shellu nebo máte jiné doporučení? Olej měním každý rok, nájezd do 10.000km (zpravidla 8.000). Předem děkuji za odpověď...
 
Tam může přijít klasická A3/B4 a API SN a klidně Ravenolu VST 5W-40 a výměna 10tkm/rok, samozřejmě při tvým stylu užívání bys mohl použít i 5W-30 ale s API SN a A3/B4 jich už je jak šafránu. V nejhorším případě spíš bych vzal raději něco co je api SL než Acea C3 např Ravenol HCL... VST je samozřejmě aditivačně bez kompromisů
 
Tam může přijít klasická A3/B4 a API SN a klidně Ravenolu VST 5W-40 a výměna 10tkm/rok, samozřejmě při tvým stylu užívání bys mohl použít i 5W-30 ale s API SN a A3/B4 jich už je jak šafránu. V nejhorším případě spíš bych vzal raději něco co je api SL než Acea C3 např Ravenol HCL... VST je samozřejmě aditivačně bez kompromisů
Díky za reakci.... obávám se, že specifikace A3/B4 je již nahrazována a do budoucna bude nesehnatelná. V 90% již najdu pouze C3, příp. C2, C1....
Na Ravenol jsem koukal a ještě jsem našel VMS 5W-30, SN, C3, ovšem např. hodnota TBN je 8,6, kdy průměr u ostatních C3 je 6 a u A3 je 10, což mi připadá slušné....
 
Taky nejsem úplně nadšený, že do motoru liju C3 0W30, ale ono opravdu nic jiného není k sehnání a podle @Max6 to ničemu neškodí a sám jej používá pro své klienty s benz.Mazdicemi.
 
Ještě je Ravenol SSO 0W-30, ale cena je tam trochu vyšší.

Ale vůbec bych se s výběrem nijak netrápil. Mnohonásobně důležitější je pravidelná výměna, ideálně ve zkráceném intervalu. Když mi přijede člověk a řekne, že "naposledy měnil olej před 3 rokama asi cca-nevim-možná 30-35000km", tak v tu chvíli je naprosto jedno co tam je, protože to už by nezachránilo ani kdyby tam měl svědcenou vodu.
 
Poslední úprava:
Taky nejsem úplně nadšený, že do motoru liju C3 0W30, ale ono opravdu nic jiného není k sehnání a podle @Max6 to ničemu neškodí a sám jej používá pro své klienty s benz.Mazdicemi.
A bude hůř. Buď super eko A5/B5 nebo C3 a vyšší...? Ovšem na druhou stranu není C3 jako C3..... Některé např. výrazně překračují standardní hodnoty TBN pro ACEA C3 (>=6). Shora uvedený Ravenol má TBN 8,6 a mnou používaný Shell 8, kdy průměr u srovnatelných olejů je skutečně 6+- a průměr u ACEA A3 je 10 a s tím už se dá žít. Z nezávislého testu Shellu Helix Ultra ECT 5W-30 laboratoří v Polsku bylo zjištěno, že index viskozity při 100°C má tento Shell 191, namísto deklarovaných 174, což ho dokonce dostává na samou horní hranici SAE 40! Ve shrnutí ho laboratoř doporučuje jako výbornou volbu pro nová vozidla...
Rovněž si myslím, že pokud se bude olej pravidelně měnit, k tomu aditivovat palivo, nemůže to být pro motor takový průser....
 
Po samostudiu zde na fóru jsem v květnu vybral 5W-30 Shell Helix Ultra ECT C3, API SN, ACEA C3. Vím, že by byl lepší A3 (vyšší hodnota TBN, množství saps), ale těch jsem již při dodržení spec. 5W-30, API SN moc nenašel.
Ještě furt se dá koupit Ultra A3/B4
 
Ještě furt se dá koupit Ultra A3/B4
Na něj jsem už taky koukal, ale trochu mě mate specifikace API... někde píšou SM/CF, někde SL/CF, někde SN/CF a na fotce obalu je SL/CF? A teď babo raď....
 
Na něj jsem už taky koukal, ale trochu mě mate specifikace API... někde píšou SM/CF, někde SL/CF, někde SN/CF a na fotce obalu je SL/CF? A teď babo raď....
Je to SL a jeho výroba už končí (možná je už i ukončena).

Zde odkaz přímo na dovozce do ČR olejů Shell (odkaz je ze stránek Shellu)
 
Je to SL a jeho výroba už končí (možná je už i ukončena).

Zde odkaz přímo na dovozce do ČR olejů Shell (odkaz je ze stránek Shellu)
Díky...a to je právě ono. Člověk se dopracuje k nějakému vyhovujícímu oleji, začne ho používat, po čase výrobce ukončí výrobu a hledání začne nanovo ? Nicméně myslíš, že ty C3 s TBN přes 8 (Shell, Ravenol) jsou špatné?

Ještě je Ravenol SSO 0W-30, ale cena je tam trochu vyšší.

Ale vůbec bych se s výběrem nijak netrápil. Mnohonásobně důležitější je pravidelná výměna, ideálně ve zkráceném intervalu. Když mi přijede člověk a řekne, že "naposledy měnil olej před 3 rokama asi cca-nevim-možná 30-35000km", tak v tu chvíli je naprosto jedno co tam je, protože to už by nezachránilo ani kdyby tam měl svědcenou vodu.
Ten Ravenol vypadá moc dobře, ovšem musel bych se oprostit od přesvědčení, že všechny mnou používané oleje musí začínat min. 5W.....?
 
Ravenol HCL je právě novinka uvedena letos na trh a podle letošních zpráv od ACEA by A3/B4 měla být dlouho k dispozici resp neuvažuje se o zrušení - zrušena byla A3/B3 protože již byla překonána výše zmíněnou normou
 
Poslední úprava:
Co to je televize????

Kdybys mi raději napsal argument pro použití 0W... místo 5W nebo srovnání zimních viskozit?
V chladnějším počasí se ti s ní rychleji natlakujou hydroštely. Ano bavíme se opravdu o chvilkách, ale všechno se počítá. V teple tam žádný rozdíl není, protože už po pár vteřinách ti ta 5W stejně zřídne že 0W je oproti tomu med.
Dnes u kvalitních olejů to už neplatí, ale dřív vyrobit 0W znamenalo použití kvalitnějších ingrediencí a větší lásky než u 5W
Hlavně pokud hodláš měnit po 10000km/1 roce, případně pokud budeš auto hodně trápit krátkýma studenýma pojezdama a měnit ho i dřív, tak zbytečně neřeš TBN, protože pro atmosférický benzíny s kratším/rozumným výměnným intervalem je dobrý všechno od 8mgKOH/g.
 
Poslední úprava:
0W má lepší čerpatelnost (je to podstata toho označení), problém je že ve většině případů se jedná nějakým způsobem o přiškrcenej olej - kromě 0W-40, tem je ale zas problém stejně jako u 5W-50 velký "rozpětí" norem, který stabilizační aditiva dlouho neudrží, jsou na konci životnosti okolo 4-5tkm.
Např při 7-8tkm má olej 5W-50 viskozitu při provozní teplotě jako 5W-30 (A3/B4) a stále klesá. 0W je vhodná pro auta co zažívají častý studený starty a krátký trasy se studeným motorem kdy se olej často nedostává na provozní teplotu....je to kompromis pro auta dělaný jako spotřební věc na par let
 
Back
Top