Vzal jsem si z práce GJ 2,2SkyD 110kW s fofrklackem a po víkendu jsem dojel do práce se spotřebou 4,7l/100km. Průměrná rychlost 69km/h. A najel jsem 450km.
No... kdybych se na to zaměřil, dokázal bych celý víkend jezdit bez problémů s dvoulitrem s manuálem kolem 5.5 — stačilo by na dálnicích se držet kolem 120, nedupat na plyn na konci obcí... Takže rozdíl by byl 0.8 litru. Když jsem měl ženu v nemocnici, a jezdil jsem tam zhruba týden delší trasy po okreskách a bral si na to CX3, měl jsem kolem 5.5 - šestka mi přitom vždy brala při stejném stylu jízdy zhruba to samé, co ta CXka (jak je to možné navzdory větší hmotnosti nevím, nejspíš aerodynamika, i-Eloop a lehounce delší převody). Z práce domů se dalo s tou šestkou i pod pět (rekord 4.7), když jsem jezdil v noci a byl energeticky na dně a na dálnici jel tempomat 110; průměr mi taky nejspíš musel vycházet kolem 70 km/h+, protože čas i při pomalé nikdy nebyl o moc více, než 50 minut, to mám vyzkoušené třeba za silného deště, kdy taky jedu jen kolem sto až sto deseti (ale spotřeba v takovém případě min. o litr vyšší).
Takže pořád ten důvod pro diesel nevidím. S automatem a při "normálním" ježdění, tzn. prostě svižně a lehce nad limitem, pochybuju, že by s ním někdo mohl dlouhodobě jezdit pod 6. Ostatně i na spiritmonitoru je průměr 6.8, kdežto u 2.5 je to 8 a umím si představit, že lidi s benzínem nejspíš budou jezdit o špetku dynamičtěji, protože k tomu točivá atmosféra dost vybízí... ale i kdyby ne, rozdíl 1.2 litru dělá 30 haléřů na km, při nájezdu 30 tisic km ročně pak 8940 Kč při ceně 31.50 za naftu a 30.50 za benzin (nepočítám, že naftu by to auto chtělo ideál prémium, kdežto 2.5 s nižším kompresním poměrem, než měla 2.0 SkyG, určitě bude v poho s N95).
Vzhledem k vyšší pořizovací ceně, vyšší ceně servisní prohlídky a potenciálně (nyní už snad ne, ale dřív jo) na zacházení citlivějšímu motoru mi pořád nepřipadá, že by to nahrávalo naftě
-- A jak jsem určitě tady na forech někdy psal, kdyby tam byl rozdíl pro naftu výrazný, jako v době, kdy přijatelně jedoucí 1.9tdi žraly kolem 5 a benzínové dvoulitry kolem sedmi a půl, klidně bych o té naftě do Šestky i uvažoval; přecejen je to pro mě do značné míry nástroj na udržení práce, takže řešit ekonomiku provozu by dávalo smysl. Jenže ono to prostě nevychází, a to ani s mým nájezdem, který je spíš 40 tis km ročně (a kdyby auto jezdilo za 4.5, možná bychom ještě víc víkendově výletničili do Rakouska a Německa, takže potenciálně bych s naftou možná najel ještě více). Nevychází a nevychází. Bohužel.