• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

motor Oleje, intervaly výměn atd.

Po prohledání možností mi to vychází na cenově dostupný TOTAL QUARTZ 9000 FUTURE NFC 5W30.
Ze zdejší diskuze jsem pochopil, že je to stejný olej co lejou mazda servisy a že to není nejlepší olej, ale zase by to mělo vyvážit, že měním po 10 tkm. Co myslíte?
Jen ještě takový malý detail, ten olej je zdá se dostupný jen ve specifikaci A5, jestli by nebyl lepší klasický A3, jak předepisuje Mazda. ;)
 
Já jedině Mazda originál olej,teď jsem ho měnil po 6 tis.km,byl už černý dost,jezdil jsem jak delší cesty tak i zácpy po městě dost.mam 2.0 Disi
 
Jen ještě takový malý detail, ten olej je zdá se dostupný jen ve specifikaci A5, jestli by nebyl lepší klasický A3, jak předepisuje Mazda. ;)
Jestli jsem to správně pochopil, tak A5 je řidší než A3?
Vycházel jsem z tohoto sreenshotu, kde je uvedeno že lze použít A3/A5: http://img24.cz/images/95860562926266952083.jpg
A3 je tedy vhodnější? Hodně olejů je značených jako C3, není to stejné jako A3?
 
Poslední úprava:
C3 ma rovnako ako A3 vyssiu viskozitu pri 150°C a teda hrubsi olejovy film, takze by mal menej casto nastavat kontakt kov na kov (medzne trenie) iba cez protioderove prisady. C3 je vhodna pre dizle s DPF (ma ine zlozenie, menej siry a sulfatoveho popola) a nizsiu zivotnost (TBN je nizsie). Pri castejsich vymenach je C3 ok aj do benzinu.
A5 oproti A3 ma vyhodu pri kratsich jazdach, obzvlast s iStopom, kedy olej nedosahuje vyssie teploty. Pre dialnicu, obzvlast v lete, je A3 vhodnejsi. A5 moze ist IBA(!!!) do motora, kde je A5 POVOLENY(!!!) a honovanie valcov je stale vo vybornom stave. A3 moze ist vsade, ale kedze moze sposobit “az” 1% narast spotreby, automobilky ho kvoli znizovaniu CO2 emisii nesmu odporucat.
Niektori odporucaju A5, kym sa motor trochu vyderie a zacne viac brat olej, potom A3. Ja davam A3 skoro od zaciatku, aby sa motor nevydral. Ale ja jazdim takmer vylucne dialnicu a iStop mam vypnuty.
 
Poslední úprava:
A3 je tedy vhodnější? Hodně olejů je značených jako C3, není to stejné jako A3?
Jednoznačně, viz @PHiLiPZ to pěkně shrnul. Já jen podotknu, že kvůli GPF mnoho výrobců najíždí na (mírně vylepšené) C3 jako náhradu A3 i pro benzíny. Mazda zatím naštěstí ne, protože nemá GPF. Ale 5W-30 A3 oleje budou IMO čím dál nedostupnější. Třeba já teď kupoval pár kanystrů Shell Helix Ultra 5W-30 do dvojky.

Já si jdu dnes vyzvednout tento olej (5W-30) https://www.petro-canada.cz/produkty/motorove-oleje-osobni-vozy/supreme-synthetic/ a v pátek mě čeká garančka, tak snad nebude nic proti ;)
PC se naštěstí ještě drží A3. Vůbec, řekl bych že všechno ze zámoří se zdá ještě drží, zatímco produkty čistě pro Evropu přecházejí na A5.
Taky jsem dělal teď dvě prohlídky, dvojka dostala Shell viz výše a pro GM motory začal prodávat Millers Oils anti-LSPI olej ve specifikaci DEXOS 1 Gen.2 (s lepšími parametry než GM DEXOS) a shodou okolnosti hned tady ode mě kousek ACI autodíly, tak jsem hned nakoupil a nechal to tam při prohlídce nalít.
 
Poslední úprava:
Já bych to nechal tak, že každý ať se zařídí jak mu vyhovuje, ne?

Někdo klidně platí v servisu normální "předraženou" sazbu, protože se mu to nechce nějak zvlášť řešit, někdo si vozí vlastní olej, a někdo si to nechává měnit mimo interval výměny jinde... Taky mi ceny v servisu přijdou vcelku nefér, hlavně vůči tomu kolik tam bere technik, na druhou stranu bych z toho nedělal úplný drama, protože dobře vím, jak jsou na tom s maržema u prodeje aut blbě. Navíc se o ceně výměny dá smlouvat, pořád to radši dají člověku se slevou, než aby to měnil jinde. A sice mají v servisu vysokou hodinovku, ale chápu, že se jim hodí vydělávat i na dalších položkách. Ofiko ceny příslušenství jsou například na téměř dvojnásobku toho, za kolik to člověku prodají, když hezky poprosí.

Dělal bych z toho drama, kdyby to bylo nějak unikátní jen pro prodejce a servisy Mazdy, ale to samé platí u většiny značek, které v širší rodině máme (od Francouzů přes Korejce po Němce). Věřím, že kdyby to byl extra velký tržní problém, už dávno by se našel někdo, kdo by začal víc komunikovat alternativní řešení a dobře by na tom vydělával.

V praxi je to podle mě tak, že do autorizáků jezdí vesměs majitelé nových či pseudonových aut - v případě Mazdy ve většině případů s kupní cenou nad 500 tisíc - a rozdíl třeba 1000 - 1500 Kč ročně (pokud nemění nad plán nebo nemají obří nájezdy) většinu z nich nezabije. Na pojištění asi většina z nás platí víc měsíčně, za benzín dneska snad už každý...

A nějakou kvalitu oleje, kdy já osobně po přečtení nekonečného množství spec sheetů a testů rozdílů mezi oleji nevěřím v tragičnost Mazdího 0W20 nebo 5W30 (dokonce věřím v to, že jeho nižší viskozita má asi důvod, neboť jde o jednu z nejnižších u všech olejů na trhu, tzn. těžko se to stalo náhodou), většina těchto lidí taky neřeší, protože v době, kdy to auto bude mít 200 tisíc najeto a olej nebo kvalita paliva se začne teprve projevovat, už bude mít dávno jiného majitele.

Trochu mi to přijde jako ten problém se slabými brzdami... část lidí má problém po 20tkm, nicméně většina (potvrdili v Kladně i Ústí) nikoliv, a pokud jde přední náprava udělat za pár tisíc a ani v autorizáku nemají problém použít ATE nebo TRW, je to smutné, ale nikterak dramatické selhání Mazdy. Každá značka ma jiné problémy a tenhle zrovna je snadno řešitelný a levný. Osobně bych radši dvakrát ročně dal auto do servisu na dvě hodiny s brzdama a zaplatil za to osmičku, než jezdit servisu každých pár měsíců a nechávat jim tam auto na víc dnů, jako třeba mnozí majitelé raných TSIček a Škodovek obecně, včetně mojí matky... sice je to "jako" nic nestálo, protože záruka, ale čas a nepohodlí taky není zadarmo. A taky se s mnohými problémy jezdí hůř, než s kotoučema co jemně vibrují zahřáté - to se dá klidně o měsíc odložit.
 
Poslední úprava moderátorem:
A nějakou kvalitu oleje, kdy já osobně po přečtení nekonečného množství spec sheetů a testů rozdílů mezi oleji nevěřím v tragičnost Mazdího 0W20 nebo 5W30 (dokonce věřím v to, že jeho nižší viskozita má asi důvod, neboť jde o jednu z nejnižších u všech olejů na trhu, tzn. těžko se to stalo náhodou)
Tak jistě, ty nejlepší a nejdražší vysokorozsahové oleje na trhu (Mobil 1 ESP 0W-40 a Castrol EDGE 0W-40), s nejlepší HTHS, a ony mají nenáhodou i nejvyšší kinematickou viskozitu při 100 stupních. :D

Trochu mi to přijde jako ten problém se slabými brzdami... část lidí má problém po 20tkm, nicméně většina (potvrdili v Kladně i Ústí) nikoliv, a pokud jde přední náprava udělat za pár tisíc a ani v autorizáku nemají problém použít ATE nebo TRW, je to smutné, ale nikterak dramatické selhání Mazdy.
Ty 320mm kotouče se určitě nezačaly montovat dopředu pro 184k GL IPM 2.2D jen tak náhodou...
 
Poslední úprava:
Tak jistě, ty nejlepší a nejdražší vysokorozsahové oleje na trhu (Mobil 1 ESP 0W-40 a Castrol EDGE 0W-40), s nejlepší HTHS, a ony mají nenáhodou i nejvyšší kinematickou viskozitu při 100 stupních. :D


Ty 320mm kotouče se určitě nezačaly montovat dopředu pro 184k GL IPM 2.2D jen tak náhodou...

Bylo a Mazda řeší, já řeším to jak si na to tady stěžují majitele benzínů a co mi říkají v servisech.

A co se týká oleje, nakolik mám strojírenské vzdělání, natolik chápu, že se da motor konstruovat s různými tolerancemi a materiály, aby hrálo roli jestli je olej řídký za studena nebo není. Odolnost proti trhnutí filmu nebo viskozita za tepla jsou zase věci, které jsou (logicky) jiné u olejů s jinou specifikací, já se bavím o - což jsem neřekl - o olejích pro benzín a v rámci specky, nebo blízko ji. Opravdu mě nikdo nepřesvědčí, že je náhoda, že jsou oleje Mazdy řídké, laicky řečeno. Jsou výrobně levnější? Proč mají ale jiné parametry než jiný již existující olej se stejnou spec? Na zakázku jsou kurvene, aby víc ničily motor a byly levnější na výrobu? JE levnější riskovat záruční opravy a vyrábět zcela Custom olej, než rebrandovat existující? Třeba víš víc...

A co si budeme povídat, nejsou konstrukční řešení v benzínových Skyactivech, závislé na oleji, například nastavení vačky nebo pístová rychlost, nijak extrémní, takže používat u toho motoru oleje pro sportovní nasazení ve vysokootáčkových motorech sice můžeš, ale otázka je, jestli to dává racionální smysl. Mně přijde, že u běžného motoru je nejkritičtější start, kdy rozhodně může řídkost oleje hrát velkou roli. Navíc to je i to, kdy ten olej bude mít největší vliv na životnost u běžně užívaného motoru, takže při vývoji oleje dává smysl se na to zaměřit více, než na zachování nižší viskozity v extrémní dlouhodobé zátěži, kterou ten motor trápí asi tak 3 lidé na českém mazdaklanu a pak už nikdo. Rád se nechám přesvědčit o opaku, pochopitelně. Chtěl jsem do šestky dávat nejlepší Miller's, cca dvojnásobně převyšující cenu Mazda 5w30 přímo v servisu, neměl bych s tím finanční problém, jenže jsem se samostudiem dostal k tomu, že je to nejspíš úplná hovadina. Při běžném používání by to možná ničemu neublížilo, ale taky vůbec ničemu nepomohlo.

PS: Možná by to stálo za přesun zpráv do olejů... teď už asi odbíháme od toho, zda jsou v Car Star s cenou oleje zloději, nebo ne.
 
Poslední úprava moderátorem:
Opravdu mě nikdo nepřesvědčí, že je náhoda, že jsou oleje Mazdy řídké, laicky řečeno. Jsou výrobně levnější? Proč mají ale jiné parametry než jiný již existující olej se stejnou spec? Na zakázku jsou kurvene, aby víc ničily motor a byly levnější na výrobu? JE levnější riskovat záruční opravy a vyrábět zcela Custom olej, než rebrandovat existující?
S ohledem na to, že Mazda doposud neměla žádné NEDC extrémně úsporné motory, řeší se takto specifikovaným olejem (MOO Supra v tom není samotný, stačí se mrknout na parametry nového Castrol EDGE 0W-30 A5/B5) především CO2 https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/cars_en :
Until 2018, this premium amounts to
€5 for the first g/km of exceedance
€15 for the second g/km
€25 for the third g/km
€95 for each subsequent g/km.
From 2019 on, the penalty will be €95 for each g/km of target exceedance.
Mimochodem kinematická viskozita při 100 stupních a HTHS neznamená, že jsou oleje řídké, ale právě odolnost proti trhání olejového filmu za vysokých teplot a tím i ztrátu hydrodynamického (např. kluzáky u motoru SH, pístní kroužky) nebo hydrostatického (např. kluzná ložiska kliky) mazání a nebo jeho změnu na mazání mezní.
 
S ohledem na to, že Mazda doposud neměla žádné NEDC extrémně úsporné motory, řeší se takto specifikovaným olejem (MOO Supra v tom není samotný, stačí se mrknout na parametry nového Castrol EDGE 0W-30 A5/B5) především CO2 https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/cars_en :

Díky. Argument o spotřebě už jsem slyšel mockrát. Má rozdíl ve viskozitě oleje za studena opravdu měřitelný, významný, vliv na spotřebu paliva? Může rozdíl třeba 15 % ve viskozitě za studena vést k rozdílu, který je měřitelný? Může automobilka použít pro stanovení CO2 motoru auta (toho, které je rozhodné pro placení "daně") jiný olej, než předepsaný k provozu? Pokud vím, Mazdy mají jiné v ČR a jiné třeba v USA; a sám manuál není tak striktní, abys nemohl zaměnit 0w20 za 5w30... jak to potom celé jde dohromady s tou legislativou? To by EU povolila schválit motor a platit "daň" na základě CO2 při použití 0w20, a pak nechat výrobce napsat do manuálu 5w30 a v servisech doporučovat ten?

A sorry, čtu si to po sobě a napsal jsem to opačně, je mi samozřejmě jasné, že chceš viskozitu a odolnost při extrémní zátěži zachovat v nějakém rozsahu, nikoliv dosáhnout nižší.. to by jinak ty ratingy olejů moc nedávaly smysl :).
 
Za měsíc jdu na druhou garančku, tak jsem jim teď dopředu hlásil, že budu chtít vyměnit ten mazdí olej 0w-20, za ten 5w-30 a dostal jsem upozornění, že mi trochu stoupne spotřeba. No na tu já stejně nikdy nejezdil, to bych si nekupoval dvoulitr, kterýmu se nejvíc líbí, když ho vytočím na 6000 otáček.:cool:
 
Tak garančka s vlastním olejem proběhla bez problémů...jen mechanik vůbec neznal značku olejů petro-canada :)
 
@Ondrej K: mam Mazdu6 2016 GJ 2.5l po facelifte. Podla manualu je pre motor mimo Europu povoleny olej 10w-50. Nemyslim, ze by Mazda chcela mimo Europu motory vyzadujuce ultra “riedky” olej nicit olej viskoznejsim. Preto som presvedceny, ze 5w-30 ACEA A3, pri specifickom pouziti aj 5w-40, su v poriadku. Druha vec je, ze by som rad vedel, aky rozdiel podla Teba bude v zaolejovani motoru po starte (studeny olej) medzi olejmi 0w-20, 0w-30 a 0w-40. Podla mna zanedbatelny, ak vonec nejaky, preto vyberam viskoznejsi olej s vyssou ochranou za tepla. Ale ja parkujem v noci v teplej garazi a jazdim v podstate vylucne 100+ km na nastartovanie (plus startovanie po natankovani, to je ale po prejdeni 100+ km a olej je dostatocne zohriaty).
 
Ja se onehda dival do spec sheetu oleju, a 5w30 i 0w20 mela mazda za studena s nizsi viskozitou, nez jini vyrobci. Vylozene si pamatuju shell a castrol, ale byli tam jeste dalsi. Podle me to nejspis ma nejaky duvod, a zdraham se verit, ze jen tu spotrebu paliva, ale jak jsem psal - je mozny, ze se pletu. Kazdopadne mi proste po prozkoumani webu skrz naskrz prislo, ze Mazdi oleje jsou specificke, at uz to ma duvod jakykoliv, jsou od renomovaneho vyrobce, dokonce v ruznych zemich mazda sourcuje oleje od ruznych vyrobcu (myslim ze nekde i castrol), ale kazdopadne je ma svoje... Na forech se o tom lidi hadaji vsude mozne, ale jeste jsem nevidel zadny dukaz, ze by Mazdi oleje byly shit, ktery vede k niceni motoru... servis je prodava za sazby, ktere jsou podobne jako u jinych znacek, nemam proste duvod to specialne resit, a kdybych s autem jezdil ostre (kdybych treba mel Mx-5), nejspis bych zas rovnou sahnul po tom uplne nejlepsim, ale porad s co nejnizsi viskozitou za studena - a jasne, co nejlepsi za horka, takze 0w20 by to nebyla. Ale sestku ani cx3 hodinovou jizdou na okruhu v otackach kolem 5500 - 7000 netrapim, takze mi to prijde nesmyslny resit.
 
Cena oleja v Mazda servise skutocne nie je dovod hladat iny olej. Ja a mnohi ini sme presvedceni, ze 0w-20 prinajlepsom neuskodi. Moze vsak viest k zvysenej spotrebe oleja uz pocas tej zaruky. A

Nevidim dovod, preco riskovat, ked Mazda povoluje 5w-30 A3. Sam snad uznas, ze davat 0w-20 od Skandinaviev zime po Portugalsko/Portugalsko/Taliansko/Grecko v lete nie je idealne riesenie, rovnako ako davat 0w-20 na rozne styly jazdy od poskakovania po meste s iStopom po jazdu s vozikom v letnych horucavach, v zapche ci na dialnici.

Mazdia 0w-20 urcite neznici v zaruke motor. Ale preco mu nedopriat lepsie mazanie? O cene tato otazka nie je. Je iba o CO2 (a iba v Europe), ktore si Mazda nemoze dovolit zvysit kvoli pokutam za prekrocenie limitu.
 
Cena oleja v Mazda servise skutocne nie je dovod hladat iny olej. Ja a mnohi ini sme presvedceni, ze 0w-20 prinajlepsom neuskodi. Moze vsak viest k zvysenej spotrebe oleja uz pocas tej zaruky. A

Nevidim dovod, preco riskovat, ked Mazda povoluje 5w-30 A3. Sam snad uznas, ze davat 0w-20 od Skandinaviev zime po Portugalsko/Portugalsko/Taliansko/Grecko v lete nie je idealne riesenie, rovnako ako davat 0w-20 na rozne styly jazdy od poskakovania po meste s iStopom po jazdu s vozikom v letnych horucavach, v zapche ci na dialnici.

Mazdia 0w-20 urcite neznici v zaruke motor. Ale preco mu nedopriat lepsie mazanie? O cene tato otazka nie je. Je iba o CO2 (a iba v Europe), ktore si Mazda nemoze dovolit zvysit kvoli pokutam za prekrocenie limitu.

No ja mam dlouhodoby problem s tim, ze se nemuzu nikde dobrat toho, jestli je opravdu "lepsi mazani" olej, ktery je vcelku vyrazne "hustsi"/viskoznejsi. Driv — jeste v dobach jednoduchych motoru — vedlo pouzivani zbytecne nadmerne husteho oleje, treba 15W-X misto 5W-X, k postupnemu zvysovani vuli v motoru, takze casem tam clovek musel zacit lejt 20W-X, aby to olej nezralo. Pokud to clovek co nejdele udrzel na celkove nizsi viskozite, samozrejme s kvalitnim olejem a pravidelnou vymenou, zacalo auto vyzadovat hustejsi olej pozdeji, vule se tak snadno netvorily a spotreba oleje byla dele nulova. Taky se rika(lo), ze kdyz je olej prilis viskozni, tak naopak v tesnych tolerancich motoru je nachylnejsi na trhani olejoveho filmu, protoze pist se bude stejne pohybovat rychle, akorat ten olej bude prilis husty a soudrzny a bude se tomu rychlemu pohybu branit... na druhou stranu pokud ma ten olej skvely nejaky ten HTHS index, snad to problem neni, ale ta selska logika mi rika, ze i na ty stary poucce by mohlo bejt neco pravdy.

No a jinak ty "ridky" Mazdacky oleje, myslim hlavne 0W20, u ktereho jsem to tenkrat zkoumal nejvic, maji obecne vysoky viskozitni index, coz by melo znamenat jak kvalitu zakladnich surovin, tak kvalitni aditiva (MoS2). I pokud ten olej Mazda naspecifikovala a nechava si vyrabet s nejakymi parametry kvuli priznivemu vlivu na spotrebu, rozhodne se nestalo, ze by ten olej byl obecne "odflaknuty" v nejake jine rovine. Nadto docela verim tomu, ze i pokud je clovek v primerene teplejsim kraji, nez CR, a nejezdi porad 4k RPM+, tak mu 0W20 staci, protoze tohle fakt neni zavodni motor... a vyhoda je, pokud obcas zamrzne k -25 (coz se treba u nas stava kazdy rok), je olej stale pomerne ridky, takze urcite nezaskodi. Ty dalsi specky jsou - opet prevazne jen dle meho soukromeho nazoru - v tovarnim manualu jak kvuli dostupnosti, tak kvuli postupne zmene chovani motoru probehem, nebo kvuli opravdu vyrazne jinacim teplotam prostredi (v Australii jsem nebyl, ale predstavuju si treba okoli Las Vegas, kde jsem byl)... asi je jasny, ze do mestsky a necitlive jezdeneho motoru, ktery uz ma nakrouceno 200 tisic, nebudu lejt 0W20, protoze bych nejspis sam videl, kolik se mi ho ztraci; nebo nebudu zbytecne lejt drazsi a ridky 0W20 uprostred nevadske pouste, kde mam beznou denni teplotu 40+ ve stinu a o -10 se mi muze leda zdat. Proste to pokryva cely spektrum mozneho vyuzivani auta, a pouceny udrzbar auta ma z ceho vybirat, aniz by porusoval zaruku.

Napada me jeste posledni vec, a tou je taky odlisnost kazdeho motoru. Muj Sky-G 165k v Mazde 3 byl (i zahraty na volnobeh) hlucnejsi a cvakavejsi, a mel uplne jiny zvuk na druhou polohu vacky, nez ten samy motor v CX-3 nebo soucasne sestce. Ale i mezi tim v Cx-3 a Sestce je docela rozdil, ackoliv je nechavam v Mazde davat stejny olej. Asi proto se vyrobni tolerance jmenuje "tolerance", a relativne neni uplne mala. To je moje domnenka, proc nekdo slysi rozdil, pokud naleje treba Castrol FST 0W30 vs. Mazda 0W20, a nekdo jiny ne... stejne jako nekomu to ten 0W20 i na novym zere, nekomu ne. Pak samozrejme chapu, ze pokud se mi 0W20 ztraci nebo ma s nim motor hrubsi chod, ze sahnu (a nejspis by to doporucil i autorizak Mazdy) po necem viskoznejsim, klidne postupne vyzkouset 5W30 a pripadne i vyssi. Proti tomu bych taky nerekl ani popel :).

Kam jsem se chtel dostat — proste mi porad, a nemyslim jen na mistnich forech — prijde, ze hodne lidi ma pocit, ze je tim olejem Mazda nejak okrada a skodi autu kvuli rozdilu jednoho procenta spotreby (na trojce jsem rozdil 0W a 5W nepoznal, asi malej statistickej vzorek :). Nechaval jsem tam 5W davat poprve nekdy kolem 60 - 70tkm). Ja si to proste nemyslim, a naopak si myslim, ze by to mohlo dost dobre bejt i tak, ze Mazda dobre vi proc si nechava svoje 0W a 5W oleje vyrobit s nejakymi parametry na miru a ze by teoreticky mohl motoru nepatrne vic skodit i ten viskoznejsi "uzasny olej od lepsiho vyrobce", i kdyz ma stejnou certfikaci.

Soude dle tun textu na toto tema na zahranicnich forech si ale myslim, ze ani tady to nevyresime... takze jsem to zas psal zbytecne :)
 
@Ondrej K tou poslední větou jsi měl začít. :D ..., ale né, dělám si srandu, i kdybys jí začal, i tak bych si to přečetl.
 
Ahojte, som tu nový tak čerpám info čo to ide a mám z toho celkom plnú hlavu zatiaľ :)
Rozmýšlam, čo s olejom ? Auto som kúpil tesne po pravidelnej servisnej prehliadke, čiže mám vymenený olej. Výmenu chcem urobiť po 10K KM. Čo by ste mi odporučili ? Samozrejme zopár stránok som si prečítal, ale som viac zmätený ako na začiatku :)
Ešte nemám profil vyplnený tak info o aute je.
Mazda 6 , GJ 2013 2,0 107kw a nájazd 218 xxx .
Samozrejme mám na výmenu ešte čas, ale tak chcem sa toho dozvedieť čím viac.
Ďakujem
 
Back
Top