Cena oleja v Mazda servise skutocne nie je dovod hladat iny olej. Ja a mnohi ini sme presvedceni, ze 0w-20 prinajlepsom neuskodi. Moze vsak viest k zvysenej spotrebe oleja uz pocas tej zaruky. A
Nevidim dovod, preco riskovat, ked Mazda povoluje 5w-30 A3. Sam snad uznas, ze davat 0w-20 od Skandinaviev zime po Portugalsko/Portugalsko/Taliansko/Grecko v lete nie je idealne riesenie, rovnako ako davat 0w-20 na rozne styly jazdy od poskakovania po meste s iStopom po jazdu s vozikom v letnych horucavach, v zapche ci na dialnici.
Mazdia 0w-20 urcite neznici v zaruke motor. Ale preco mu nedopriat lepsie mazanie? O cene tato otazka nie je. Je iba o CO2 (a iba v Europe), ktore si Mazda nemoze dovolit zvysit kvoli pokutam za prekrocenie limitu.
No ja mam dlouhodoby problem s tim, ze se nemuzu nikde dobrat toho, jestli je opravdu "lepsi mazani" olej, ktery je vcelku vyrazne "hustsi"/viskoznejsi. Driv — jeste v dobach jednoduchych motoru — vedlo pouzivani zbytecne nadmerne husteho oleje, treba 15W-X misto 5W-X, k postupnemu zvysovani vuli v motoru, takze casem tam clovek musel zacit lejt 20W-X, aby to olej nezralo. Pokud to clovek co nejdele udrzel na celkove nizsi viskozite, samozrejme s kvalitnim olejem a pravidelnou vymenou, zacalo auto vyzadovat hustejsi olej pozdeji, vule se tak snadno netvorily a spotreba oleje byla dele nulova. Taky se rika(lo), ze kdyz je olej prilis viskozni, tak naopak v tesnych tolerancich motoru je nachylnejsi na trhani olejoveho filmu, protoze pist se bude stejne pohybovat rychle, akorat ten olej bude prilis husty a soudrzny a bude se tomu rychlemu pohybu branit... na druhou stranu pokud ma ten olej skvely nejaky ten HTHS index, snad to problem neni, ale ta selska logika mi rika, ze i na ty stary poucce by mohlo bejt neco pravdy.
No a jinak ty "ridky" Mazdacky oleje, myslim hlavne 0W20, u ktereho jsem to tenkrat zkoumal nejvic, maji obecne vysoky viskozitni index, coz by melo znamenat jak kvalitu zakladnich surovin, tak kvalitni aditiva (MoS2). I pokud ten olej Mazda naspecifikovala a nechava si vyrabet s nejakymi parametry kvuli priznivemu vlivu na spotrebu, rozhodne se nestalo, ze by ten olej byl obecne "odflaknuty" v nejake jine rovine. Nadto docela verim tomu, ze i pokud je clovek v primerene teplejsim kraji, nez CR, a nejezdi porad 4k RPM+, tak mu 0W20 staci, protoze tohle fakt neni zavodni motor... a vyhoda je, pokud obcas zamrzne k -25 (coz se treba u nas stava kazdy rok), je olej stale pomerne ridky, takze urcite nezaskodi. Ty dalsi specky jsou - opet prevazne jen dle meho soukromeho nazoru - v tovarnim manualu jak kvuli dostupnosti, tak kvuli postupne zmene chovani motoru probehem, nebo kvuli opravdu vyrazne jinacim teplotam prostredi (v Australii jsem nebyl, ale predstavuju si treba okoli Las Vegas, kde jsem byl)... asi je jasny, ze do mestsky a necitlive jezdeneho motoru, ktery uz ma nakrouceno 200 tisic, nebudu lejt 0W20, protoze bych nejspis sam videl, kolik se mi ho ztraci; nebo nebudu zbytecne lejt drazsi a ridky 0W20 uprostred nevadske pouste, kde mam beznou denni teplotu 40+ ve stinu a o -10 se mi muze leda zdat. Proste to pokryva cely spektrum mozneho vyuzivani auta, a pouceny udrzbar auta ma z ceho vybirat, aniz by porusoval zaruku.
Napada me jeste posledni vec, a tou je taky odlisnost kazdeho motoru. Muj Sky-G 165k v Mazde 3 byl (i zahraty na volnobeh) hlucnejsi a cvakavejsi, a mel uplne jiny zvuk na druhou polohu vacky, nez ten samy motor v CX-3 nebo soucasne sestce. Ale i mezi tim v Cx-3 a Sestce je docela rozdil, ackoliv je nechavam v Mazde davat stejny olej. Asi proto se vyrobni tolerance jmenuje "tolerance", a relativne neni uplne mala. To je moje domnenka, proc nekdo slysi rozdil, pokud naleje treba Castrol FST 0W30 vs. Mazda 0W20, a nekdo jiny ne... stejne jako nekomu to ten 0W20 i na novym zere, nekomu ne. Pak samozrejme chapu, ze pokud se mi 0W20 ztraci nebo ma s nim motor hrubsi chod, ze sahnu (a nejspis by to doporucil i autorizak Mazdy) po necem viskoznejsim, klidne postupne vyzkouset 5W30 a pripadne i vyssi. Proti tomu bych taky nerekl ani popel
.
Kam jsem se chtel dostat — proste mi porad, a nemyslim jen na mistnich forech — prijde, ze hodne lidi ma pocit, ze je tim olejem Mazda nejak okrada a skodi autu kvuli rozdilu jednoho procenta spotreby (na trojce jsem rozdil 0W a 5W nepoznal, asi malej statistickej vzorek
. Nechaval jsem tam 5W davat poprve nekdy kolem 60 - 70tkm). Ja si to proste nemyslim, a naopak si myslim, ze by to mohlo dost dobre bejt i tak, ze Mazda dobre vi proc si nechava svoje 0W a 5W oleje vyrobit s nejakymi parametry na miru a ze by teoreticky mohl motoru nepatrne vic skodit i ten viskoznejsi "uzasny olej od lepsiho vyrobce", i kdyz ma stejnou certfikaci.
Soude dle tun textu na toto tema na zahranicnich forech si ale myslim, ze ani tady to nevyresime... takze jsem to zas psal zbytecne